Антикорупційні рекомендації Ради Європи: деяких кроків влада боїться як вогню
У середу міністерство юстиції оприлюднило Третій додатковий звіт GRECO про виконання Україною рекомендацій за результатами спільних Першого та Другого раундів оцінювання нашої держави.
З 13 рекомендацій, виконання яких тривало, Україна задовільно виконала дві рекомендації, частково виконала десять та не виконала одну рекомендацію. Але враховуючи те, що звіт був затверджений в Страсбурзі два місяці тому і останні сесійні тижні парламент відзначився нечуваною активністю на антикорупційному "фронті", ситуація значно змінилася.
Який же її стан на сьогодні? Зі своїми помічниками ми зробили експрес-аналіз, в результаті чого отримали досить цікаві висновки. З одного боку, по деяких напрямках прогрес більш ніж очевидний. З іншого боку - правляча більшість уникає виконання деяких рекомендацій "як чорт ладану". Проекти, які вносяться на цю тему представниками опозиційних фракцій, у більшості своїй ігноруються.
Насамперед, йдеться про створення дієвого антикорупційного органу. Відповідні проекти законів активно реєструються опозиційними депутатами і так само активно провалюються провладною більшістю.
Також, зовсім невизначеною залишається ситуація і щодо державних закупівель. Проекти законів, які забезпечують прозорість державних закупівель, зокрема, проект закону № 2207, який робить більш прозорими закупівлі державних підприємств – не розглядаються Парламентом взагалі. Хоча це є прямим виконанням європейських вимог.
Разом з тим, як мінімум по чотирьох рекомендаціях, які GRECO вважала невиконаними, за останні два місяці ми отримали суттєвий прогрес: за корупцію встановлено кримінальну відповідальність; Рада прийняла норми про спеціальну конфіскацію доходів, отриманих злочинним шляхом; посилився захист людей, які інформують про підозри у корупції на робочому місці. Окрім того, в найближчий час Парламент планує запровадити відповідальність за корупцію юридичних осіб.
Усі рекомендації GRECO сьогодні в Україні можна виконати. Головне тут – політична воля теперішньої влади.
Детальніше дивіться нижче.
Рекомендації |
Зміни в ситуації за останні два місяці |
|
1. |
Рекомендація i. Створити незалежний та дієвий орган, що здійснюватиме нагляд за реалізацією національної антикорупційної стратегії і відповідних планів дій. |
Провладна більшість не захотіла виконати першу рекомендацію GRECO та не підтримала законопроект опозиції про створення Національного антикорупційного бюро. Законопроекти № 2218, № 2219. |
2. |
Рекомендація iii. Чітко встановити, що випадки корупції мають трактуватися як кримінальні правопорушення або, у крайньому випадку, чітко розмежувати вимоги до застосування адміністративних та кримінальних процедур. |
18 квітня прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення національного законодавства у відповідність із стандартами Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією". Законопроект № 2802. Автори - народні депутати, представники чотирьох парламентських фракцій, окрім комуністичної. За всі злочини, які пов’язані з отриманням неправомірної вигоди, передбачено кримінальну відповідальність. |
3. |
Рекомендації xi and xii. Прийняти нові правила конфіскації та арешту доходів, одержаних злочинним шляхом, які дадуть можливість застосовувати ці заходи не лише до прямих, але й до непрямих (конвертованих) доходів, здійснювати еквівалентну конфіскацію та конфіскацію доходів третьої особи відповідно до Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією (рекомендація xi) та прийняти нормативно-правові акти про управління вилученим майном, що може гнучко застосовуватися з метою ефективного збереження вартості такого майна (рекомендація xiі) |
18 квітня прийнято Закон України "Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України (стосовно виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України)". Законопроект № 2803. Автори - народні депутати, представники чотирьох парламентських фракцій, окрім комуністичної. Введено поняття спеціальної конфіскації, яка запроваджується виключно щодо посадових злочинів (корупційних). |
4. |
Рекомендація xix. Ретельно переглянути законодавство про державні закупівлі з метою приведення його у відповідність до європейських норм і стандартів щодо політики, підзвітності і прозорості. |
Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про здійснення державних закупівель" (щодо підсилення прозорості закупівель підприємств). Законопроект № 2207 (на розгляді). Автори – лідери та народні депутати трьох опозиційних фракцій. Пропонується повернутись до прозорості закупівель державних підприємств. |
5. |
Рекомендація xxi. Ухвалити чіткі правила/настанови для всіх державних посадових осіб щодо інформування про підозри у вчиненні корупційних діянь та запровадити захист від негативних наслідків осіб, які добросовісно інформують про такі випадки (свистуни). |
14 травня прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації державної антикорупційної політики". Законопроект № 2837. Автори - народні депутати, представники чотирьох парламентських фракцій, окрім комуністичної. Особа не може бути звільнена, притягнута до дисциплінарної відповідальності у зв’язку з повідомленням нею про порушення вимог базового антикорупційного закону іншою особою. |
6. |
Рекомендація ххіv. Запровадити відповідальність юридичних осіб за корупційні правопорушення, включаючи ефективні, пропорційні та переконливі санкції, та розглянути встановлення реєстраційної системи для юридичних осіб, які будуть суб’єктами такої відповідальності. |
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно відповідальності юридичних осіб) Законопроект № 2990 (на розгляді). Автори - народні депутати, представники чотирьох парламентських фракцій, окрім комуністичної. |