Заборонити тютюн в інтернеті
Однак деякі депутати виступили за "збереження права для тютюнових компаній рекламувати продукцію в Інтернеті".
Цей документ було ухвалено на виконання зобов'язань, які взяла на себе Україна, ратифікувавши у 2006 році Рамкову конвенцію Всесвітньої організації охорони здоров'я із боротьби проти тютюну (РКБТ).
Статтею 13 Рамкової конвенції передбачено, що кожна сторона вводить повну заборону на всі форми реклами, стимулювання продажу та спонсорства тютюнових виробів протягом п'яти років після набуття чинності Конвенцією (тобто для України - не пізніше 4 вересня 2011 року).
У пункті 4 Статті 13 РКБТ окремо зазначено, що, як мінімум, кожна сторона вводить повну заборону на рекламу, стимулювання продажу й спонсорство по радіо, телебаченню, у друкованих засобах масової інформації та в інших засобах інформації, таких як Інтернет, протягом п'яти років.
Державна цільова соціальна програма зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров'я населення на період до 2012 року, затверджена постановою Кабінету Міністрів України 3 вересня 2009 року, передбачає "встановлення заборони щодо поширення будь-якої реклами тютюнових виробів".
Для цього Програмою передбачено удосконалити законодавство, з урахуванням Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, в тому числі виконання статей конвенції, запропонованих Конференцією Сторін РКБТ, та актів Європейського Союзу у цій сфері.
Третя Конференція Сторін РКБТ, що відбулася у листопаді 2008 року за участі повноважних представників сторін, включаючи Україну, ухвалила детальні Керівні принципи щодо втілення Статті 13 РКБТ.
У цих Керівних принципах наголошується, що існує достатньо доказів того, що тютюнова реклама збільшує споживання тютюну і що повна заборона такої реклами зменшує це споживання.
Щоб бути ефективною, така заборона має охоплювати всі види реклами, в тому числі рекламу в Інтернет.
У пунктах 48 та 52 Керівних принципів зазначено, що заборона має поширюватися на розміщення всіх матеріалів тютюнової реклами в Інтернеті, незалежно від того, призначена вона для осіб в самій країні, чи за її межами.
Також у документі визначено п'ять категорій відповідальних суб'єктів, на які треба накласти конкретні обов'язки щодо заборони тютюнової реклами в Інтернеті:
1) виробники інформаційного змісту;
2) видавники інформаційного змісту;
3) хост-системи;
4) навігаційні системи;
5) провайдери доступу.
У Додатку до Керівних принципів визначено перелік видів реклами, які відносяться до умов Конвенції, і цьому переліку зазначена передача комерційної інформації через Інтернет і продаж тютюнових виробів через Інтернет.
В Європейському Союзі тютюнова реклама регулюється Директивою Європейського Парламенту та Ради від 26 травня 2003 року про наближення законів, підзаконних актів та адміністративних положень держав - членів щодо реклами та спонсорства тютюнових виробів.
У Статті 3 цієї Директиви визначено, що реклама, яка не дозволяється у пресі та інших друкованих виданнях, не дозволяється у послугах інформаційного суспільства, тобто в Інтернеті також.
Відповідно до Директиви всі країни ЄС включили заборону тютюнової реклами в Інтернет до свого національного законодавства, і звіт Європейської комісії 2008 року показав, що цієї заборони ефективно дотримуються, наприклад, у Великій Британії така заборона діє з вересня 2006 року.
Повна заборона тютюнової реклами у таких країнах, як Сінгапур, Туреччина, Таїланд та інших, також охоплює заборону тютюнової реклами в Інтернет. Найближчим часом така реклама буде заборонена в Австралії.
Найбільші Інтернет компанії Google та Microsoft офіційно відмовилася від реклами тютюнових виробах у своїх рекламних мережах.
На даний час реклама тютюнових виробів в мережі Інтернет в Україні розміщується наступними шляхами:
Спеціально створені сайти для підтримки конкретних марок, як то http://marlboro.ua, http://kent.com.ua, а також з прихованими назвами http://bluestone.com.ua (марка Winston) або http://discover-club.com.ua (марка Camel).
Деякі сайти були створені для тимчасової підтримки рекламних кампаній певних марок і більше не працюють: http://go2win.com.ua (марка Monte-Carlo) або http://go4new.com.ua (марка Bond).
Для отримання доступу до матеріалів багатьох з таких сайтів треба заповнити дуже детальну анкету і вислати копію сторінки паспорту. Це робиться нібито для недопущення неповнолітніх, але для сучасних підлітків не є проблемою надіслати копію паспорта свого дідуся.
Насправді за допомогою таких сайтів створюються бази даних, через які можна розсилати рекламну інформацію. При цьому фірми, які контролюються закордонними акціонерами, отримають базу копій паспортів громадян України.
Банерна реклама на популярних сайтах, таких як gismeteo.ua, ex.ua, auto.tochka.net, hotline.ua, turne.com.ua, kino-teatr.ua, okino.ua та інших. Банерний характер такої реклами створює враження про те, що певні сигарети підтримують відомі особистості. Приклад ми можемо побачити на сайті music.itop.net де Олег Скрипка виглядає, як людина, що рекламує сигарети.
Розміщення реклами сигарет на сайтах політичних видань, таких як "Українська правда", УНІАН, "Дзеркало тижня" створює для цих ЗМІ конфлікт інтересів при обговоренні питань щодо протидії поширеності тютюнокуріння в Україні.
Об'яви про продаж сигарет, в тому числі контрабандних. Наприклад "Мелкий опт российских и молдавских сигарет. Доставка по всей Украине".
На початку 2010 року в Україні було проведено Глобальне опитування дорослого населення щодо вживання тютюну, яке охопило більше 8 тисяч респондентів.
За даними цього опитування, 41% жителів України бачили рекламу сигарет впродовж минулих 30 днів. Рекламу сигарет в Інтернеті бачили 5% всіх опитаних (6% серед курців і 4% серед некурців), а серед молодих людей віком 15-24 роки - 15%. Це показує, що реклама сигарет в Інтернет в першу чергу розрахована на молодь.
Це опитування також показало, що 70% респондентів схвалювали повну заборону реклами тютюнових виробів і ще 17% висловлювали переконання, що необхідні жорсткіші обмеження, ніж ті, що існують зараз.
Таким чином, "збереження права для тютюнових компаній рекламувати продукцію в Інтернеті":
- суперечить положенням і керівним принципам ратифікованого Україною міжнародного договору, а також директиві Європейського Союзу.
- суперечить Державній цільовій соціальній програмі зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров'я населення.
- створює можливості для іноземних компаній створювати бази даних громадян України, включаючи копії їх паспортів.
- сприяє незаконному обігу сигарет в Україні.
- сприяє залученню молоді до куріння.
-суперечить думці переважної більшості громадян України.