Atlas возвращается. Зачем проводят музыкальный фестиваль во время войны

Вторник, 2 июля 2024, 08:30 -
Большие музыкальные фестивали под открытым небом "на паузе". Организаторы крупнейшего из них – Atlas Weekend – нашли способ дать всем участникам именно то, что им нужно. И не только им. (укр)

Літо 2019 року, Київ, ВДНГ. Лідер рок-гурту O’Torvald Євген Галич зі сцени музичного фестивалю Atlas Weekend просить подякувати оплесками організаторам заходу. "Знаю, що хлопці всі останні роки працювали в мінус. Сподіваюся, їм вдасться трохи заробити цього року", – сказав тоді музикант.

У 2019 році Atlas Weekend дійсно вперше за п’ять років приніс прибуток його організаторам – власникам концертного агентства PMK Event Agency. Проте скрутні часи для команди тільки починалися: у 2020-2021 роках по прибутках ударила пандемія, а у 2022-2023 роках – велика війна.

Російська агресія проти України не дозволяє повернутися до "стандартних" умов проведення масштабних музичних фестивалів на відкритому повітрі. Утім, організатори вирішили ризикнути: вони анонсували проведення заходу під оновленою назвою Atlas United у приміщенні одного з торговельних центрів столиці.

Як забезпечать безпеку відвідувачів? На чому організатори збираються заробити та яка "економіка" збиткового музичного фестивалю під час повномасштабної війни?

Еволюція "Атласу"

Кількість відвідувачів фестивалю Atlas Weekend збільшувалася експоненційно: якщо у 2015 році мова йшла про 20 тис осіб, то у 2019-му – про 540 тис. Захід, запланований на 2020 рік, перенесли через пандемію.

У 2022 році організатори фестивалю обмежилися проведенням благодійного онлайн-заходу, а у 2023 році – концертом у торговельно-розважальному центрі Gulliver у Києві. Після цього почали задумуватися над проведенням повноцінного фестивалю з урахуванням безпекових факторів, розповідає один із співорганізаторів Atlas Владислав Яремчук.

"На початку повномасштабного вторгнення не вірили, що фестивалі будуть можливі, і думали, що Atlas відбудеться тільки після перемоги у війні. Стежили, як розвиваються події, хвилювалися за безпеку. Згодом побачили, що можемо розпочати підготовку до фестивалю, забезпечивши достатній рівень безпеки", – розповів ЕП Яремчук.

Atlas Weekend 2019 року відвідали пів мільйона людей
фото atlasfestival

Поштовхом для ухвалення рішення про проведення фестивалю став той факт, що попри війну в Україні регулярно відбуваються музичні події. Досвід інших команд-організаторів знадобився при плануванні власного.

"Ми стежили за іншими подіями, які відбувалися з 2022 року, набиралися інсайтів колег, аби врахувати їх під час проведення нашого фестивалю. Якщо ці фестивалі відбулися – це дуже круто, враховуючи, наскільки складна фінансова ситуація і як багато різних елементів треба врахувати при проведенні фестивалю", – пояснює Яремчук.

Несподіване місце проведення

У 2024 році фестиваль отримав нову назву: Atlas United. Подія відбудеться 12-14 липня на території торговельно-розважального центру Blockbuster Mall, що розташований на проспекті Степана Бандери в Києві. Ключовий критерій вибору місця – найбільше в Україні сертифіковане укриття, пояснюють організатори.

"Ми час від часу спілкувалися з організаторами "Атласу" і пригадали, що раніше крутилися навколо ідеї колаборації. Коли наш підземний паркінг пройшов спецсертифікацію як укриття, ми остаточно вирішили проводити Atlas тут", – розповідає керівник компанії "Мандарин плаза" Олександр Черницький. "Мандарин плаза" володіє часткою 50% у Blockbuster Mall та віднедавна керує ним.

Площа підземного укриття становить 50 тис кв м, що дорівнює розміру семи футбольних полів. Швидкий прохід до підземного паркінгу буде доступним з будь-якої точки заходу.

"Вибір локації закрив нам головні питання: безпека та евакуація. Якби в нас не було такого укриття, навряд чи ми взагалі проводили б фестиваль, тим більше з такою кількістю людей", – каже Яремчук.

Другий після Трампа. Що відбувається з імперією торгових центрів Вагіфа Алієва

Фестиваль пройде на шістьох сценах. Дві великі будуть розташовані на території наземного паркінгу, три – на території самого ТРЦ, ще одна – у підземному паркінгу. Дві сцени будуть доступні для відвідування всіх охочих, тобто безкоштовно. Завдяки такій рекламі організатори сподіваються продати більше квитків.

"У Blockbuster достатньо простору, сцени розташовуватимуться на фудхолі, біля дитячої зони, на вулиці. Буде зручна навігація, відвідувачі розумітимуть, як переходити від сцени до сцени", – каже Черницький.

Магазини в торговому центрі продовжать працювати в дні проведення фестивалю. "Ми повноцінно інтегруємо ТРЦ з нашою подією", – запевняє співорганізатор музичного фестивалю.

Організатори не відповіли на запитання щодо запланованої кількості відвідувачів заходу. Лише зазначили, що не планують "забивати під зав’язку" торговий центр.

"Ми вирахували максимальну кількість людей, яку можемо максимально швидко евакуювати в укриття, і додатково зменшили цю кількість, щоб отримати більше часу на евакуацію. Це число враховує працівників ТРЦ, персонал артистів, людей з інклюзивністю", – відповіли в команді "Атласу".

Музика народжує дрони

Одна з головних ідейних складових фестивалю – великий збір на потреби ЗСУ. Організатори сподіваються, що спонсори, бізнес та відвідувачі задонатять на дрони мінімум 100 млн грн. Співзасновник фестивалю Дмитро Сидоренко заявив про мету зібрати 400-500 млн грн. "Ми поставили собі амбітну ціль: зробити найбільший донат від заходів такого типу", – каже Черницький.

Тігіпко продав "Кузню на Рибальському" Мазепі. Що робитиме інвестбанкір із 40 гектарами на березі Дніпра?

Джерел наповнення "банки" буде кілька. З кожного проданого квитка, який можна придбати тільки в додатку monobank, автоматично переказуються 15% на дрони. Банк відмовився від сервісного збору та комісії квиткового оператора. "Усе, що ви побачите на фестивалі, буде сконцентроване навколо збору благодійних коштів. Сподіваємося також на артистів з великими аудиторіями, що вони донесуть своїм фанам важливість донатів", – каже Яремчук.

Збиткова музика

До 2020 року видання Forbes оцінювало ринок масових розважальних заходів в Україні 180-200 млн дол на рік. Маржинальність концертно-фестивального бізнесу становила 10-15%. Фестиваль 2019 року був єдиним прибутковим для організаторів "Атласу" за всі дев'ять років існування проєкту. "Ковідного" 2021 року захід також закінчився із знаком "мінус". Утім, проведення тогорічного фестивалю зберегло бренд і команду організаторів.

"Проведення "Атласу" у 2021 році врятувало нашу команду. Якби ми тоді його не провели, то, скоріш за все, перестали б існувати як фестиваль. У нас була б пауза у фестивалях з 2019 року, ми б не протягнули. У 2024 році проводимо подію завдяки тому, що провели фестиваль у 2021-му і встояли", – ділиться Яремчук.

У 2015 році фестиваль починався з невеликої сцени
фото atlasfestival

Витрати на організацію Atlas United "значно менші" порівняно з попередніми "Атласами", кажуть організатори. Причини – специфіка локації і менший масштаб. За їхніми словами, жодна сторона не ставить за мету отримання прибутку.

"Усі причетні до фестивалю – організатори, артисти, спонсори, підрядники – ідуть на поступки один одному. Комерційні інтереси ніхто не ставить на перше місце, бо зараз немає прибуткових подій та івентів. Наша мета – дати роботу представникам сектору і нашій команді, виступити артистам та зібрати кошти на ЗСУ", – пояснює Яремчук.

Суму витрат на організацію фестивалю команда не розголошує. У 2020 році організатори задумувалися про проведення "осінньо-зимового" фестивалю в приміщенні на 20-30 тис гостей. За словами Сидоренка, організація такого заходу коштувала б 1-2 млн дол.

Проведення повноцінного openair-фестивалю на ВДНГ у 2018 і 2019 роках коштувало "між п'ятьма і десятьма мільйонами доларів", розповідав Сидоренко у 2019 році.

ОНОВЛЕНО. Після публікації статті Сидоренко в коментарі ЕП уточнив, що перший фестиваль 2015 року також приніс "невеликий прибуток". Більш того, команда організаторів прогнозує "вийти в плюс" і в цьому році.

"За попередніми підрахунками, ми отримаємо прибуток цього року і задонатимо його на ЗСУ", – заявив співзасновник фестивалю.

На чому зароблять організатори

Перші "Атласи" Сидоренко і його партнери створювали як "інвестиційні історії на майбутнє". Організатори розраховували отримувати прибутки на наступних фестивалях і з цих коштів гасити борги. Окупити цьогорічний захід організатори планують завдяки продажу квитків та коштам спонсорів. Кожне з цих джерел у доковідні та довоєнні часи покривало 47-48% витрат на проведення фестивалю, розповідав Сидоренко.

Вартість квитка на один день становить 1 600 грн, на всі три – 3 800 грн. Для осіб з інвалідністю вхід на фестиваль буде безкоштовним.

Спонсорами фестивалю стали Mastercard, monobank, мережа мультимаркетів "Аврора", Uklon, криптовалютна біржа Whitebit та інші, партнером  платформа United 24. "Запустити проєкт з найменшими початковими інвестиціями допоміг Blockbuster Mall. Наші спонсори, партнери, артисти йдуть на поступки в питанні гонорарів і це робить нашу подію фінансово можливою", – пояснює Яремчук.

Від магазину в Опішні до ринків ЄС та планів щодо IPO. Історія мережі магазинів "Аврора"

Стати спонсором фестивалю мережі "Аврора" запропонував Монобанк, розповідає ЕП генеральний директор і співвласник мережі Тарас Панасенко. Одна із сцен на фестивалі матиме назву Aurora Stage. "Основна причина, чому ми вирішили стати спонсорами, – масштабний збір для ЗСУ. Для нас це на 100% благодійна історія, ми з цього нічого не заробляємо, тільки витрачаємо. Покриємо частину витрат", – каже Панасенко.

ЕП поцікавилася умовами спонсорства в Mastercard, але на момент публікації матеріалу компанія на запит не відповіла.

Артисти зменшують апетит

Хедлайнерами фестивалю будуть українські виконавці "Бумбокс", Артем Пивоваров, Dorofeeva, "Жадан і собаки". Загалом – понад 70 артистів. Організаторам вдалося запросити іноземних співаків: вокалістка групи Within Temptation Шарон ден Адель буде хедлайнеркою, виступлять литовський гурт Beissoul & Einius та японський heavenphetamine.

Вести перемовини із закордонними артистами нині нелегко, ділиться Яремчук. В іноземців немає чіткого розуміння рівня безпеки в Києві. "Були артисти, які готові їхати, але після розмов з агентами, командою та родинами відмовлялися. У багатьох артистів тури розписані на рік-півтора вперед. Щоб виступити в Україні, треба витратити чотири-сім днів на дорогу, більшість артистів не можуть собі дозволити такого", – пояснює він.

Геть від Москви. Як змінилися музичні вподобання українців у YouTube

Українські музиканти йдуть на суттєві поступки в питанні гонорарів через економічну кризу в розважальній індустрії. "Виконавці, як і всі інші наші партнери та спонсори, працюють з нами на лояльних умовах", – коментує Яремчук.

Музикант з невеликого гурту, який спілкувався з ЕП на умовах анонімності, розповів, що винагороди за виступи на фестивалях зменшилися в два-десять разів від довоєнних залежно від статусу музиканта. Окремі артисти погоджуються грати безкоштовно.