Теперь Китай первый: как Пекин контролирует производства аккумуляторов для электромобилей
Производство электромобилей и аккумуляторов к ним сконцентрировано в Китае, страна контролирует поставки и владеет технологиями. Не означает ли это, что Запад проиграл Пекину конкуренцию на рынке электрокаров? (укр)
Про Китай часто говорять як про антагоніста США, який хоче перебрати на себе першість у тій чи іншій галузі. Американський уряд вводить різні обмеження, щоб не допустити цього і зберегти першість у всьому.
Такий сценарій протистояння став звичним. Як приклад можна згадати змагання в індустрії напівпровідників: колективний Захід попереду, Китай намагається порушити статус-кво.
У чомусь Пекіну таки вдалось вирватися вперед. Майбутнє автомобільного транспорту формується в Китаї. Саме виробництво електромобілів та їх головного компонента – акумуляторів – сконцентроване в Піднебесній.
На Китай припадають 75% виробничих потужностей галузі. Пекін контролює ланцюги постачання, а китайські фірми мають частки у видобувних компаніях в усьому світі.
Ця країна не просто видобуває та перетворює сировину на автомобільні акумулятори, а й володіє технологіями, які бажають отримати США. Схоже, Захід проґавив цілу епоху і тепер хаотичного намагається наздогнати Китай.
Ринок електромобілів
З кожним роком кількість електромобілів у світі невпинно збільшується. У 2022 році обсяги їх продажів зросли на 68% порівняно з 2021 роком.
Загалом у 2022 році виробники продали понад 10 млн електрокарів, що становить близько 10% від усіх реалізованих автомобілів.
За прогнозами Міжнародного енергетичного агентства, до 2030 року частка електромобілів на ринку авто зросте до 60%. Тобто за сім років машин з електродвигунами продаватиметься більше, ніж з двигунами внутрішнього згорання.
Примітно, що зростання продажів електромобілів відбувається на тлі глобального скорочення автомобільного ринку: у 2022 році продажі впали на 3% порівняно з 2021 роком.
Популярність електромобілів є, зокрема, наслідком політики урядів багатьох країн із зменшення забруднення навколишнього середовища традиційними авто.
Наприклад, лідери Євросоюзу з 2025 року мають намір заборонити продаж нових бензинових чи дизельних авто на території країн ЄС.
У США також готують правила, відповідно до яких до 2032 року понад 60% проданих нових авто мають бути електричними.
За прогнозом агентства Reuters, світові автовиробники до 2030 року інвестують понад 1,2 трлн дол у розвиток та виробництво електромобілів й акумуляторів до них.
Китай – лідер на ринку електромобілів
За останні роки Китай суттєво наростив присутність на ринку електромобілів і як виробник, і як споживач.
Як свідчать дані дослідницької групи LMC Automotive, у Китаї у 2022 році на електромобілі припадали 19% продажів нових авто. У Євросоюзі цей показник становив 11%, у США – 5,8%.
За 2022 рік у другій економіці світу продали 4,4 млн авто, двигуни яких живляться повністю від батареї, та 1,5 млн гібридних електромобілів з підзарядкою від електромережі.
Таким чином, на Китай припадає понад половину всіх проданих електрокарів у світі.
Міністерство промисловості й технологій Китаю, яке відповідає за автомобільну промисловість, планує до 2030 року збільшити частку продажу електромобілів до 40%.
У Міжнародному енергетичному агентстві додають, що за відповідних темпів зростання ця мета може бути досягнута з випередженням строків.
Стерти штамп "Зроблено в Китаї". Як Україні стати на хвилю реіндустріалізації з США та ЄС
Крім ринку збуту, Китай є лідером з виробництва електрокарів. Близько 6,7 млн електромобілів, включно з гібридами та автомобілями, що працюють не на двигунах внутрішнього згорання, виробляються саме в Китаї.
У 2018 році Теsla стала першим іноземним автовиробником, якому дозволили виробляти автомобілі в Китаї без національного партнера. За 2022 рік компанія сконцентрувала в Піднебесній 52% всіх своїх потужностей.
Лідерство Китаю на ринку електрокарів не в останню чергу зумовлене активною політикою Пекіна, який протягом років витрачав мільярди державних субсидій на податкові пільги та підтримку цього сектору.
З 2009 року по 2022 рік китайський уряд виділив понад 29 млрд дол на відповідні субсидії та податкові пільги. Крім того, країна активно закуповує в місцевих виробників електромобілі для системи громадського транспорту.
Вироблені в Китаї електромобілі популярні і серед українців. За даними асоціації "Укравтопром", у травні найпопулярнішим китайським автомобілем став електричний Volkswagen ID.4.
Без Китаю не обійтися
Конструкція електромобіля порівняно з класичним авто значно простіша. Найбільш вартісним її елементом є акумулятор. На нього припадають 40% вартості авто.
Саме у виробництві акумуляторів для електромобілів азійський гігант не має конкурентів. За даними Bloomberg NEF, на Китай припадають 75% виробничих потужностей акумуляторних елементів.
Крім того, 50% потужностей з переробки металів для акумуляторів контролює саме Піднебесна, а її національні компанії активно інвестують у гірничодобувні активи в усьому світі.
В останні роки Китай працював над тим, аби зараз контролювати кожен етап виробництва літій-іонних акумуляторів.
На його території небагато родовищ з необхідною сировиною, тому китайська влада стимулює місцеві компанії скуповували частки в гірничодобувних компаніях.
Бій за таблицю Менделєєва: як США та Китай борються за рідкісні метали
У результаті Китай контролює 41% видобутку необхідного для виробництва акумуляторів кобальту і має найбільші потужності з видобутку літію.
Ще одним елементом, необхідним для випуску акумуляторів, є графіт, який здебільшого видобувають у Китаї.
Навіть якщо інші країни можуть самостійно добувати сировину для акумуляторів, вони, скоріш за все, будуть доставляти її в Китай. Це теж заслуга далекоглядної влади.
Для переробки сировини потрібно багато енергії, щоб відокремити мінеральні сполуки. Наприклад, для виробництва мінералів для акумуляторів потрібно в три-чотири рази більше енергії, ніж для виплавки сталі чи міді.
Китайська влада змогла субсидувати виробництво, компенсуючи ресурсні витрати. Місцеві компанії переробляють мінерали в більших обсягах і з меншими витратами, що спричинило закриття аналогічних заводів в інших країнах.
Крім того, Китай не дуже прискіпливо контролює екологічні норми, як це роблять у ЄС і США.
Азійський гігант має більшість переробних потужностей у світі, коли йдеться про важливі для сектору компоненти. Ще одним досягненням Китаю є літій-залізо-фосфатні акумулятори, відомі як LFP.
Західні компанії робили акцент на літій-нікель-марганцево-кобальтових (NMC) акумуляторах, які дозволяють накопичувати багато електроенергії, забезпечуючи електромобілю більший запас ходу.
Однак кілька китайських компаній, серед яких CATL, вивчали технологію LFP і значно покращили її можливості. У 2022 році на її основі був виготовлений кожен третій акумулятор для електромобілів у світі.
Причина їх популярності – у меншій ціні. Для літієвого фосфату заліза використовують доступні залізо та фосфат замість нікелю, марганцю та кобальту.
Наздогнати Китай
Зробити це буде надзвичайно складно. Головні конкуренти Пекіна – ЄС та США, які хочуть увірватися на цей ринок.
Утім, Китай далеко попереду конкурентів. Він починав інвестувати в технології для електромобілів з 2001 року, що дозволило йому суттєво вирватися вперед.
До прикладу, Китай володіє більшістю кобальтових копалень у Конго, які часто купував в американських компаній.
Відставання Заходу у виробництві електромобілів пояснюється і тим, що в США автомобілі з двигунами внутрішнього згорання досі добре продаються. Для інвесторів це сигнал, що вкладення в класику ще можуть приносити прибутки.
Китай може не зважати на цей ринок і через державні механізми сприяти розвитку галузі.
Лідерство Піднебесної серед виробників електромобілів та акумуляторів коштувало їй понад 130 млрд дол. Вони пішли на стимулювання досліджень, державні контракти та споживчі субсидії.
Відродження "Волинянки" чи дешевий "китаєць": що відомо про український електромобіль LUAZ
Уряд США теж починає активно інвестувати в цей напрямок і бореться з Пекіном адміністративними методами.
Зокрема, Білий дім через закон про зниження інфляції (IRA) намагається виключити китайські акумуляторні елементи з ланцюгів поставок виробників електромобілів у США.
Такі заходи коштуватимуть бюджету США 370 млрд дол. Кошти спрямують на податкові пільги для електромобілів та акумуляторів, вироблених всередині країни.
Проте фінансове стимулювання не дозволить американським компаніям позбутися залежності від Китаю.
Китайська влада ретельно перевіряла угоду між Ford та CATL про будівництво заводу з виробництва LFP-акумуляторів у США, щоб основна технологія акумуляторного гіганта не була передана американському автовиробнику.
Конкуренція між Китаєм та США змусила ЄС сконцентруватися на внутрішньому виробництві акумуляторів для електромобілів.
ЄС ще у 2017 році запустив програму для започаткування місцевого виробництва. Там сказано, що європейські постачальники до 2030 року повинні задовольняти 90% потреб регіону в акумуляторах.
Китай скасовує локдауни і повертається в гру. Ціни уже зростають, що чекає на світові ринки?
Навіть німецькі компанії усвідомлюють серйозність майбутнього протистояння у виробництві електромобілів. Так, Volkswagen планує витратити 15 млрд євро на будівництво трьох заводів з виробництва акумуляторів.
Лідери на автомобільному ринку, схоже, надто пізно усвідомили прихід нової епохи, а китайські виробники отримали унікальну можливість стати глобальними автобрендами.
Ігноруючи екологічні стандарти, інвестуючи в держави із сумнівними політичними режимами, Китай зміг наблизитися до світового лідерства. Принаймні у сфері будівництва електромобілів його вже можна назвати гегемоном.