Каждый из нас – оружейный барон. Как украинские волонтеры скупают бронетехнику по всей Британии
Байрактари, супутник, величезна кількість пікапів та дронів – так українські волонтери лише розігрівалися. Торік вони поклали око на британський ринок бронетехніки і почали вивозити з нього все, чим можна воювати з росіянами.
Британія цікава тим, що багато років продає на аукціонах старі бронетранспортери всім охочим. Зброю з них знімають, але важка гусенична техніка все одно користується попитом серед місцевих мешканців.
Ці дорогі "іграшки" використовуються в бізнесі або осідають в ангарах колекціонерів.
В українських волонтерів було непросте завдання: відшукати в Британії робочу бронетехніку, викупити її у приватних власників та своїми силами доставити в Україну.
Бронетехніка з інтернет-магазину
Повернутися з війни, зайти на OLX, купити там радянський БТР і повезти на ньому свою дівчину в клуб. Звучить нереалістично, але для Великої Британії це цілком нормально.
"У нас є на продаж милий маленький FV103 CVRT Spartan. Ми їздили на ньому по двору, це дуже хороша машина. Вона добре їздить по бездоріжжю, її можна зареєструвати для пересування британськими дорогами", – ідеться в оголошенні на британському сайті Tanks A Lot.
Після виведення військ з Іраку та Афганістану Британія скорочує свою армію і розпродає бронетехніку. У стрій там стають нові бронетранспортери, тому із старих знімають гармати та засоби зв’язку і продають на аукціонах.
За даними порталу Army Technology, лише у 2022 році на аукціон у Британії виставили понад 150 одиниць гусеничної бронетехніки. Частина з них відправилася в Україну.
У попередні роки серед покупців було багато бізнесменів, які знаходили військовій техніці мирне застосування.
Одна з британських компаній пропонує клієнтам за 280 дол покататися на Spartan або за 500 дол переїхати на ньому справжній автомобіль для зняття стресу.
Підприємці здають бронемашини в оренду на день народження, весілля, поховання, мітинги та зйомки фільмів.
"Ми бачили місця, де бронетехніку використовували для пейнтболу. Можна зібратися з хлопцями, узяти по бронемашині та грати у війну. Нам тоді було ніяково, бо ми шукаємо техніку для фронту, а для них це іграшки", – каже директор ініціативи Unite With Ukraine Світового конґресу українців (СКУ) Андрій Потічний.
На ринку є професійні компанії, які купують техніку на аукціоні, лагодять, фарбують та відправляють великими партіями на експорт. З такими фірмами співпрацювали українські благодійні фонди.
Видання The Sun писало про британського бізнесмена Ніка Міда, власника компанії Tanks A Lot, яка поставила в Україну 100 одиниць бронетехніки, включаючи танки.
"Мені було смішно дивитися, як політики аплодують президенту Зеленському в парламенті, коли вони погодили відправку 14 танків Challenger-2", – сказав Мід журналістам.
Усі пропозиції з продажу бронетехніки в Британії шукали та обробляли волонтери, зокрема з української діаспори.
Техніка, як і автомобілі, була в різному стані та продавалася за різними цінами. Не кожна машина була придатна для бойових дій. Фондам доводилося залучати людей, щоб на місцях оцінювати справність кожного зразка.
Світовий конґрес українців для перевірки якості бронетехніки возив у Британію офіцерів департаменту логістики ТРО. Фонд Сергія Притули залучав для цього своїх волонтерів.
"Візуально завжди видно, коли за машиною доглядали, а коли вона лежала в полях 30 років. Техніку, яку використовували на атракціонах, краще не брати, бо вона має високий пробіг.
Найкраще купувати бронетехніку в колекціонерів або професійних постачальників, які її ремонтують, міняють масло, фільтри та розуміють умови, де вона буде використовуватися", – сказав Потічний.
Скільки бронетехніки купили благодійні фонди
Уживану британську бронетехніку купували принаймні три організації: Благодійний фонд Сергія Притули, Фонд Петра Порошенка та СКУ.
Фонд Сергія Притули збирав гроші в листопаді 2022 року під час обстрілів енергетичної інфраструктури. Лише за півтори доби українці задонатили 236 млн грн. За ці гроші купили 101 машину.
Порошенко половину закупівлі профінансував сам, половину – коштом зборів свого фонду. Законтрактували 14 машин.
СКУ завдяки зборам коштів у 70 країнах купив та доставив 25 бронемашин. До відправки готуються ще 15.
Так волонтери придбали в Британії 155 одиниць бронетехніки для українських захисників. Найчастіше ЗМІ згадують FV103 Spartan, але є ще FV105 Sultan, FV104 Samaritan, FV432 Bulldog, Stormer.
FV103 Spartan – це семимісний бронетранспортер, який підходить для перевезення невеликих розвідувальних груп. FV104 Samaritan – медична евакуаційна машина, здатна перевозити шістьох поранених на носилках.
FV432 Bulldog – великий бронетранспортер, який може перевозити до 12 людей. FV434 – ремонтна бронемашина з краном для роботи в полі. FV105 Sultan – штабний бронетранспортер з відносно комфортним робочим простором.
Це не повний список видів техніки, яку українці пожертвували військовим.
Волонтери швидко викупили робочу бронетехніку з приватних рук. За словами Потічного, відшукати її в гарному стані на британському ринку тепер важче, тому СКУ придивляється до американських БТР М113, які можна купити в ЄС.
Незрозумілі ціни
До 2022 року ціни на бронетехніку були стабільними та відносно невисокими. Наприклад, Spartan коштував 35 тис дол.
Коли ж прийшли українські волонтери з народними грошима, на ринку почався ажіотаж. Зараз уже можна знайти оголошення про продаж Spartan за 79 тис дол.
"Щойно стало відомо про перші угоди з купівлі такої бронетехніки для України, продавці зрозуміли, що можуть заробити, і низьких цін уже не було.
Були компанії, які знали про наш мегазбір, і скупили потрібну нам техніку. Вони були переконані, що ми до них прийдемо", – пояснює ЕП менеджерка закупівель Фонду Сергія Притули Уляна Федоряченко.
За словами Потічного, з літа 2022 року ціни на бронетехніку в Британії зросли на 25-35%.
Вартість машин для українських фондів ніколи не була однаковою. Десь власники завищували цінник за кращу якість або сучаснішу модифікацію, десь – за велику кількість машин чи швидку поставку.
Цінова різниця навіть призвела до суперечки між двома фондами.
Юрій Бірюков з Фонду Петра Порошенка дорікнув колегам з Фонду Сергія Притули, що вони нібито збирали по 100 тис дол на одну машину, тоді як її ринкова вартість утричі менша.
Притула відповів, що 100 тис дол – це максимальна ціна, яку вони очікували побачити на ринку. Її встановили із запасом, бо гуртові замовлення на ринку обходяться дорожче, ніж невеликі.
У підсумку Фонд Сергія Притули купив 101 одиницю бронетехніки замість 50.
"Броньована техніка втрачає вартість, як і звичайні машини. Можна купити мерседес G Wagon 2015 року за 80 тисяч доларів, а можна – за 5 тисяч. Усе залежить від стану, комплектації та моделі.
Якщо раптово є величезний запит, то ціни піднімаються ще вище. Не можна просто порівнювати два спартани", – переконаний Потічний.
Фонд Петра Порошенка витратив на купівлю та доставку 14 машин 18,4 млн грн, Фонд Сергія Притули заплатив за 101 машину 236 млн грн, а Світовий конґрес українців – 100 млн грн за 40 одиниць техніки.
Доставити в Україну
Не менш складне завдання – доставити техніку в Україну. Благодійні фонди не мають таких логістичних потужностей, як НАТО або Міноборони, тому доводилося прокладати власні шляхи.
В СКУ розповіли, що перевозили техніку вантажівками. Важкі машини встановили на трали, а маленькі, на кшталт Spartan, перевозили в тентах по дві штуки.
Вантажівки паромом доправляли в Нідерланди, а потім через усю Європу вони їхали до Варшави. Там бронетехніку кранами переставляли на вантажівки українських перевізників, які доставляли її командирам бригад.
Дорога тривала вісім-десять днів, а послуги кожної вантажівки коштували 3-5 тис дол.
Окремим випробуванням стала бюрократична тяганина, адже не можна просто так вивезти з країни техніку подвійного призначення та перевозити її Європою.
Дозволу на експорт з Британії доводилося чекати до пʼяти тижнів. Крім того, треба було отримати ліцензію на перевезення в кожній країні.
У фондах зазначають, що в усіх бюрократичних питаннях Міноборони, Генштаб, українські та західні регулятори завжди йшли назустріч.
"Нам потрібна була ліцензія на перетин території Франції та Німеччини. Ми думали, що застрягли з цим оформленням на тижні, бо польську ліцензію робили доволі довго через перевантаженість профільного міністерства.
Однак французи і німці йшли назустріч, допомагали коректно оформити документи", – сказала Федоряченко з Фонду Сергія Притули.
Народні БТРи на фронті
Придбана фондами бронетехніка випущена у 1960-1970-х роках, тож вона має великий пробіг. Однак для переміщення та евакуації вона цілком підходить. Тим паче, що бронетехніки на фронті багато не буває.
"Військові використовують бронетехніку для виконання будь-яких завдань: евакуації поранених, наступу, відступу, рейду, вимотування, переміщення військових, задіяння резервів.
Закінчиться бронетехніка – закінчиться війна. Бронетехніка має йти потоком, сотнями і тисячами машин, а брати потрібно все, що дають", – сказав ЕП військовий аналітик Ігаль Левін.
Волонтерську бронетехніку не "розмазують" по всьому фронту, а передають бригадам на окремих напрямках. Це суттєво підвищує їх боєздатність та зберігає життя захисникам.
"Звісно, ця техніка не однакова за якістю. Були певні недоліки. Ми говорили про це британцям і зараз вони відправляють деякі запчастини.
Ремонтувати цю техніку наші хлопці вміють, а коли виникають проблеми – мають прямі контакти з представниками продавця, інженерами та механіками.
Техніка вже працює на сході України. Вона рятує життя і здоров’я військових. На ній можна виконати значно більше завдань, хлопці задоволені", – сказав ЕП Олександр Музика, офіцер командування Сил територіальної оборони, яке отримало бронетехніку від СКУ.
Російські пропагандисти поширили відео підбитого Spartan під Бахмутом. В СКУ повідомили, що це була їхня машина.
"Авто потрапило під артилерійський обстріл. Воно згоріло, але екіпаж вижив. Ця техніка дорога, її важко завозити, але вона врятувала життя кільком захисникам. Це – головний результат нашої роботи", – підкреслив Потічний.