Эвакуаторов в Киеве стало больше? Как все это работает и кто зарабатывает на эвакуации авто
За что автомобили забирают на штрафные площадки, кто это делает и сколько на этом зарабатывает, и что за компания контролирует половину столичного рынка эвакуаторов. (укр)
Є люди, чиї професійні обов'язки викликають стримане схвалення в однієї частини киян, і відверту агресію в іншої. Перші – пішоходи, другі – автовласники.
Мова про інспекторів з паркування та водіїв евакуаторів. Траплялося, що від словесних погроз їхньому життю деякі водії переходили до дій. У якийсь момент столична влада навіть думала приставити до них охорону.
У перші три місяці великої війни евакуація автомобілів не проводилася. Транспорт і персонал компаній, що затримують машини, Київська міська державна адміністрація залучала лише для облаштування барикад у столиці та на околицях.
З червня їх робота відновилася і у вересні повернулася на довоєнний рівень.
Водіям може здатися, що в останні місяці евакуатори активізувалися, та це не зовсім так. Якийсь час вони рідко потрапляли на очі, тож зараз виглядають трохи знахабнілими, "забираючи авто під час війни".
Чому евакуюють авто
Процес евакуації автомобіля можна умовно поділити на чотири етапи: виявлення порушення, його фіксація, завантаження машини та її відвезення на спеціальний майданчик. Нижче – детальніше про перші два етапи.
Факт порушення, через яке авто слід евакуювати, виявляють головні інспектори з паркування – штатні працівники департаменту транспортної інфраструктури КМДА. Цю функцію вони виконують щоденно під час обходу міських вулиць.
Крім тимчасової затримки автомобілів (евакуація), вони також контролюють сплату за паркування (за відсутності виписують штраф у розмірі 20-годинної вартості) та оформлюють штрафи за порушення ПДР в частині стоянки та паркування (680 грн або 340 грн при сплаті протягом десяти днів).
За які порушення автомобіль евакуюють? Більшість водіїв не до кінця розуміють, у якій ситуації інспектор може виписати штраф, а в якій – забрати машину на спеціальний майданчик.
"Таке враження, що люди не знають про існування статті 265.4 Кодексу про адміністративні правопорушення. На їхню думку, підставою для евакуації є лише ситуації, коли авто припарковане неправильно", – каже один з інспекторів.
Згадана ним стаття містить вичерпний список порушень, які є підставою для евакуації автомобіля.
Вказане там формулювання, що затримка здійснюється, коли авто "суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху", лише підкреслює недопустимість цих порушень.
"Усі думають, що інспектор сам визначає – суттєве порушення чи ні. Усе вказане в кодексі, а ми лише створюємо доказову базу.
Зараз при порушенні "десятиметрової дистанції" нам рекомендують утримуватися від евакуації, забираючи авто лише тоді, коли воно стоїть ближче трьох метрів (більше одного корпуса авто).
Довести порушення на сім-девʼять метрів важче, і це більш людяний підхід. Принаймні поки війна", – каже інспектор.
Доказова база того, за що евакуювали авто, формується шляхом фото- чи відеофіксації.
Крім самого факту порушення, з кадру інспектора повинно бути зрозуміло ще й місце розташування такого авто. Тут у пригоді стають назва вулиці, номер будинку, дорожні знаки.
Після складання акту автомобіль вантажать на евакуатор та відвозять на штрафний майданчик. Займаються цим окремі організації.[BANNER1]
Хто евакуює
В останні дні грудня кожного року департамент транспортної інфраструктури КМДА оголошує про намір укласти договори з тими, хто хоче евакуйовувати автомобілі-порушники впродовж наступного року.
Як правило, це не більше одного десятка одних і тих же підприємств та підприємців.
Вимоги до охочих займатися евакуацією не дуже жорсткі, тож у списку тих, з ким департамент укладає договори, крім комунальних підприємств та приватних компаній, значаться навіть фізособи-підприємці.
З цього списку, на перший погляд, непримітних та маловідомих підприємств виділяється ТОВ "Експедиція 777". Ця компанія має найбільше евакуаторів.
Як повідомили ЕП в департаменті транспортної інфраструктури КМДА, ТОВ "Експедиція 777" має стільки ж евакуаторів, стільки інші сім підприємств, – 30.
Ще одна особливість цієї компанії – якість автопарку. Інші підприємці для евакуації використовують машини, випущені переважно в 1990-х роках чи на початку 2000-х. Проте не "Експедиція 777".
За даними аналітичної системи Youcontrol, у 2020 році на балансі цієї компанії перебували 15 евакуаторів, більшість з яких випущені у 2015-2018 роках.
Власник "Експедиції 777" Артем Вангренюк на дзвінки не відповів, а мобільний директора Костянтина Ващенка вимкнений. Вангренюк також володіє ТД "Керрот" і ТОВ "Керрот бетон".
Імовірно, "Експедиція 777" створювалася як потужний гравець на ринку евакуації автомобілів.
На це, крім нового та великого автопарку, вказує те, що компанію зареєстрували в серпні 2019 року, незадовго до того, як КМДА почала запрошувати приватні компанії до роботи на цьому ринку.
Компанія працювала у 2020-2021 роках. У 2022 році вона не займалася евакуацією, бо не уклала договір з КМДА. Можливо, це пов'язано з тим, що у 2021 році Державна служба з питань праці виявила на підприємстві 29 порушень.
Тим не менш, у 2022 році компанія евакуйовувала автомобілі, але лише в останні місяці. У жовтні департамент КМДА оголосив про намір укласти додаткові договори. У результаті "Експедиція 777" відновила надання послуг.
У департаменті це пояснили "збільшенням завантаженості вулиць та автошляхів у Києві та розширенням штатного розпису управління (інспекції) з паркування".[BANNER2]
Скільки заробляють
На чому заробляють перелічені вище компанії? Аби забрати автомобіль зі штрафного майданчика, його власнику потрібно оплатити три квитанції.
Перша – штраф за порушення ПДР. Мова йде про 680 грн або 340 грн у випадку оплати впродовж десяти днів. Ці кошти йдуть у бюджет Києва.
Друга – оплата послуг штрафного майданчика. Він перебуває у власності Національної поліції, яка й отримує ці кошти. За кожен день нараховуються 144 грн. Навіть якщо забрати машину в той же день, цю суму все одно нарахують.
Третя – 1 270 грн. Це послуги з перевезення автомобіля евакуатором до майданчика.
Загальна сума становить 1 754 грн, проте це не остаточна цифра.
При здійсненні оплати через застосунок "Київ цифровий" платформа iPay утримає ще 10%. Це комісія, яку остання бере за обслуговування операцій через застосунок.
В iPay відповіли, що середній розмір їхньої комісії від інших платежів становить 0-4%, а 10% передбачені в договорі з розробником застосунку.
Розробники додатка "Київ цифровий" відповіли, що від платформи у 2022 році вони отримали 662,9 тис грн, які пішли на "підтримку існуючих систем". За грудень 2022 року через застосунок були здійснені 7 093 платежі.
Таким чином, потенційний дохід iPay за цей місяць міг становити 414 тис грн.
Водії часто скаржаться на цю комісію. Проте вони можуть оплатити квитанції у відділеннях банків, де комісія менша.
Дізнатися, скільки компанії заробляють на евакуації, неможливо, це комерційна таємниця. Проте дещо можна вирахувати.
За інформацією джерел ЕП, 30 грудня 2022 року КП "Київтранспарксервіс" використовувало в столиці три евакуатори, які доправили на майданчики вісім автомобілів, КП "Центр організації дорожнього руху" – 7/46, ТОВ "Паркінг Україна" – 1/6, ТОВ "Укртрансконтракт" – 2/19, ТОВ "Експедиція 777" – 18/208, ТОВ "Експресавтоком" – 4/42, ФОП Лук'яненко Є. О. – 3/27, ФОП Яременко Г. В. – 2/19.
Таким чином, один евакуатор за день відвіз сім-десять автомобілів та отримав 8890-12700 грн.
У департаменті КМДА повідомили, що за 2021 рік тимчасово затримали 53 875 автомобілів, за 2022 рік – 43 200.
Оскільки вартість послуг евакуаторів з 2019 року не змінювалася, можна стверджувати, що компанії за останні два роки разом отримали 68,4 млн грн та 54,8 млн грн відповідно.
Багато це чи мало? Для порівняння: від сплати всіх штрафів (несплата за паркування, порушення ПДР) у бюджет столиці у 2021 році надійшли 40,6 млн грн, у 2022 році – 43,7 млн грн.
Замість висновку
Створивши єдині правила гри на ринку евакуації автомобілів, столична влада відкрила доступ до нього для середнього та невеликого бізнесу і лишила можливість отримувати доходи для комунальних підприємств.
Проте держава забула про інспекторів паркування, без яких бізнес не зможе працювати. У 2023 році їх зарплати зменшилися до 16 тис грн з 20 тис грн у 2022 році, тож частина інспекторів звільнилася.
"Це собача робота. Майже вся вона відбувається в центрі Києва, де кожне третє авто належить "дуже впливовим людям": правоохоронцям, депутатам, розвідці, військовим та членам їхніх родин. Кожен день вислуховуємо погрози про заподіяння шкоди життю та здоров'ю, про відправку на фронт", – скаржиться інспектор.
Чим менше їх залишиться, тим рідше їздитимуть евакуатори і тим меншими будуть навіть ті невеликі доходи бюджету Києва від паркувальної інспекції.
За відсутності контролерів недисципліновані водії можуть перетворити центр столиці на суцільний паркувальний майданчик, у якому мають рацію всі.
Фото на головній ua.depositphotos.com