Закрытые порты, топливный кризис и "курсовые качели": как украинский авторынок пережил год
Как за 2022 год изменился рынок авто, как украинцы использовали временное нулевое растаможивание и за счет чего держится спрос на машины. (укр)
Український ринок авто пережив багато подій у 2022 році.
Усе почалося з пандемії, яка сповільнювала темпи ввезення транспорту, а продовжилося закритими морськими портами, суттєвою зміною курсу долара та паливною кризою.
Попри це українці не перестають купувати нові авто та приганяти "євробляхи". На останнє суттєво вплинуло нульове розмитнення. Хоча воно діяло лише кілька місяців, але значно збагатило авторинок країни.
Найбільший успіх 2022 року в тому, що автомобільні бізнеси продовжили роботу навіть попри складні умови.
Найгірший рік у 21 столітті
За 2022 рік в Україні зареєстрували 37 890 нових легкових автомобілів, свідчать дані профільної асоціації "Укравтопром". "Цей показник став мінімальним з початку (двадцять першого – ЕП) століття", – констатують в асоціації.
Глибина падіння ринку вражає: 63% відносно 2021 року. Щось подібне було лише під час глобальної світової кризи 2008 року. Проте навіть у 2009-2010 роках кількість нових реєстрацій не опускалася нижче 170 тис автомобілів на рік.
Найважчим місяцем 2022 року став березень. Тоді, на початку великої війни, в Україні зареєстрували 546 нових авто. Для порівняння: за аналогічний місяць 2021 року ця цифра становила 9 тис.
У квітні-червні на ринку було затишшя. На це впливала не лише війна, а й нульове розмитнення для автомобілів, яке перебрало на себе значну кількість потенційних покупців.
У найбільш активні місяці використання українцями податкових послаблень, які дозволяли ввозити з-за кордону авто без сплати мита й інших зборів, кількість імпортованих машин досягала 80 тис на місяць. Це у 2,5 разу більше, ніж у мирні часи.
Глава Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький вважає, що основний фактор "швидкості" ринку нових авто – купівельна спроможність громадян і бізнесу.
"Ціновий пік масмаркету вживаних легкових авто перебуває біля позначки 5 тисяч доларів, закінчується – біля 10 тисяч доларів. Це і є індикатором справжніх можливостей населення щодо купівлі транспорту за власні гроші.
Пропозиція нових бюджетних авто починається з 15-20 тисяч доларів. Інші, класом вище, ще дорожчі", – пояснює він.
Відповідно, щоб українці купували більше нових авто, потрібні зростання їх доходів або кредитування чи лізинг.
При цьому мають бути посильні відсотки за користування кредитом, прийнятні ціни на страхування та сервісне обслуговування на дилерських СТО, каже Бучацький.
Відповідно, аби зростали доходи чи бізнес пропонував доступні умови кредитування, потрібна фінансова стабільність в країні. Однак під час війни неможливе, ні перше, ні друге.
Як змінилися вподобання українців
Загальна картина вподобань покупців автомобілів не змінилася.
У категорії нових автомобілів першість міцно тримає японський виробник Toyota. За 2022 рік українці придбали майже 7 тис авто цієї марки, з яких кожна третя – це Toyota RAV4 (усього реалізовано 2 525 машин).
У 2021 році найбільш популярним був Kia Sportage. Продажі автомобілів цієї марки у 2022 році обвалилися на 87%.
Уподобання покупців уживаних авто змінилися в червні, коли діяло нульове розмитнення.
Тоді в списках найбільш популярних машин з‘явилася Audi. Утім, на загальну картину 2022 року це не вплинуло: лідером за кількістю імпортованих старих автомобілів стала інша німецька марка – Volkswagen.
"Під час дії так званого нульового розмитнення спостерігався "період реалізації мрій", коли помітно збільшився імпорт авто преміум-брендів віком понад 10-15 років.
У категорії нових авто спостерігався тренд зацікавленості українців автомобілями класу SUV – кросоверами та позашляховиками. Таких за підсумками 2022 року зафіксована абсолютна більшість", – розповів Бучацький.
Дані щодо електрокарів за весь 2022 рік поки що відсутні. За інформацією "Укравтопрому", за 11 місяців в Україну їх ввезли на 28% більше, ніж за аналогічний період 2021 року: 11 700 проти 9 130.
Як свідчать дані Opendatabot, попит на них почав стрімко зростати з липня і тримався всю осінь навіть попри проблеми з електроенергією.
Підвищений попит на електрокари також спостерігався в травні, у пік паливної кризи в країні. Тоді за місяць в Україну ввезли на 63% авто більше, ніж роком раніше.
Незмінним лідером протягом року в цій категорії був Nissan Leaf. Ця модель очолювала рейтинг і у 2021 році. Торік завезли 2 154 таких авто – 18% від усіх імпортованих електрокарів за 11 місяців.
На другому місці опинився Volkswagen ID.4 (1 142 авто) – 10% від загальної кількості електрокарів.
За словами Бучацького, оцінити стан ринку лише за статистикою імпорту важно. Для повноти картини треба розглядати внутрішні перепродажі і пропозицію електромобілів.
"Сумарно ринок електричних авто показав деяке зростання на початку паливної кризи, однак після перших атак на нашу енергосистему ситуація почала змінюватися.
Пропозиція уживаних електромобілів зросла більш ніж удвічі: з 2 тисяч оголошень (в Auto.ria) до понад 5 тисяч. Звісно, дещо знизилися й ціни на електромобілі.
Попри це кількість куплених авто цієї групи не зростає (близько 2 тис). Це непоганий показник, але потрібно поспостерігати за ринком ще кілька місяців, щоб побачити повну картину впливу "блекаутів", – резюмував експерт.
Що впливало на авторинок
2022 рік був насичений багатьма подіями, що вплинули на український ринок авто. Інститут досліджень авторинку показав динаміку сектору за січень-листопад у контексті подій.
На початку 2022 року тривала пандемія коронавірусу, яка впливала і на ввезення авто, і на їх переоформлення, адже сервісні центри працювали з обмеженнями.
Коли почалася велика війна, українці купували авто для виїзду в безпечніші місця.
Найбільші просідання на ринку були в березні, коли впали внутрішні перепродажі, а сервісні центри МВС зупинили роботу. Також перестали працювати морські порти, через що ускладнилася та подорожчала доставка авто із США.
Згодом ситуація стабілізувалася завдяки налагодженню логістичних шляхів через порти Євросоюзу. Глава Інституту досліджень авторинку вважає, що авто із США й надалі користуватимуться високим попитом.
"Нові маршрути через порти ЄС виявилися дорожчими, внаслідок чого дещо змінилася і продовжуватиме змінюватися картина легковиків, які вигідно купувати в США.
Акцент зміститься на дорожчі авто із середніми цінами "під ключ" у діапазоні 15-20 тисяч доларів, зменшиться частка найдешевших "американців", у рамках 6-10 тисяч доларів", – вважає Бучацький.
У квітні Верховна Рада звільнила автівки, що ввозилися в Україну, від сплати мита та інших зборів. За три місяці український автопарк поповнився понад 200 тис легковиків, з яких 78% були митною вартістю до 5 тис дол.
Однак у кінці квітня почалися розмови про припинення нульового розмитнення, бо воно стало надто дорогим для держбюджету. Оподаткування повернули з 1 липня, що скоротило імпорт автівок.
У травні авторинок зіткнувся з паливною кризою. Києву довелося терміново налагоджувати постачання пального з ЄС, адже великі нафтобази та Кременчуцький нафтопереробний завод були зруйновані внаслідок російських обстрілів.
У цей період значно підвищився попит на електромобілі. Зокрема, у травні їх імпорт зріс майже на 65% порівняно з цим же місяцем 2021 року.
Влітку спостерігався дефіцит автомобілів за кордоном. Уживані авто дорожчали і ставали менш доступними для українців.
До того ж у липні НБУ вдруге з початку війни підвищив курс долара і зафіксував його на рівні 36,6 грн. Тобто за ті ж гроші в гривневому еквіваленті українці можуть купити гірше авто.
З осені енергетична інфраструктура України потерпає від терористичних атаки Росії. Незважаючи на це, українці далі купують нові та уживані авто. Попит на електромобілі зростав у вересні-жовтні і дещо знизився в листопаді.
Фото на головній ua.depositphotos.com