Государство больше не регулирует цены на горючее: когда исчезнет дефицит и ждать ли 100 гривень за литр
Правительство решило погасить спрос на горючее отказом от госрегулирования. Что из этого выйдет и стоит ли готовиться к трехзначным числам на стеллах АЗС? (укр)
Попри суттєве збільшення постачань пального в Україну з ЄС криза на ринку нафтопродуктів не зникла.
Досі до АЗС тягнуться кілометрові черги, а цінову дисципліну не порушують тільки ліниві. В окремих мережах водіям пропонують бензин по 90 грн за літр. Автолюбителі називають це мародерством.
Зважаючи на дефіцит ресурсу, уряд вирішив загасити попит шляхом тимчасового скасування державного регулювання цін на пальне. Простими словами – відпустити ціни у вільне плавання.
Чому Кабмін наважився на такий непопулярний крок, коли зникне дефіцит пального та що буде з цінами?
Чим живе ринок
З початком агресії Росії стало очевидно, що вітчизняний ринок нафтопродуктів необхідно перебудувати. Війна миттю відрізала Україну від російського та білоруського ресурсів і повністю заблокувала морські постачання.
Ситуація погіршилася після руйнації понад 15 нафтобаз та зупинки Кременчуцького НПЗ, на запасах якого Україна пройшла найбільш критичні березень і початок квітня.
Києву довелося терміново налагоджувати постачання з ЄС, але зробити це швидко не вийшло.
Наприкінці квітня країна зіткнулася з дефіцитом пального, який переріс у справжню кризу. Невеликі мережі АЗС почали закриватися, інші запровадили обмеження: 10-30 літрів на авто.
Перед заправками шикувалися кілометрові черги охочих заправитися. Протягом цього часу діяло державне регулювання цін на пальне, яке уряд запровадив у травні 2021 року для обмеження надприбутків мереж АЗС.
Представники бізнесу називали це одним із факторів, який заважав наповнити ринок пальним. Мовляв, нафтопродукти за державною ціною можна ввозити лише із збитками, чого ніхто робити не збирався.
Поступки уряду
Зважаючи на складну ситуацію, влада підтримувала діалог з трейдерами і зробила багато кроків назустріч галузі.
По-перше, у березні для стримування зростання цін парламент "обнулив" акциз на пальне і знизив ПДВ з 20% до 7%.
По-друге, на прохання галузі кілька разів збільшував граничні ціни на бензин та дизпальне, вирішив низку організаційних питань для пришвидшення проходження кордону.
Попри це масштаби зловживань на ринку вражають.
За оцінками профільних експертів, у травні за регульованою ціною мережі реалізували менше чверті пального. Решту обсягу продали через різні схеми за ціною, яка інколи кратно перевищувала державну.
"Поводять себе, як мародери"
Цю фразу журналісти останнім часом чують не тільки від профільних експертів, а й від представників влади та водіїв, які на стелах окремих АЗС зустрічали ціну 90 грн за літр бензину.
В останні тижні єдиним легальним способом придбати пальне було стояння в кілометрових чергах. "Ажіотаж вигідний трейдерам. Вони його і спровокували", – каже співрозмовник ЕП в уряді.
Саме кілометрові черги породжують маніпуляції та схеми, через які останнім часом пальне потрапляло до споживачів за суттєво завищеними цінами.
Левова частка пального потрапляла до споживачів через гуртові продажі, де держава ціни не регулює. Різницю у вартості на прикладі дизпального показує інфографіка.
"Графік демонструє "махновщину" в гурті. Деяким великим мережам АЗС черги були тільки на користь, бо ажіотаж підігрівав гуртові ціни", – зауважує аналітик "Нафторинку" Олександр Сіренко.
Через мобільні застосунки та програми лояльності на деяких мережах АЗС можна заправитися за талонами, але не за тією ціною, яка на них написана, а за іншою.
Окремі мережі АЗС вдаються до маніпуляцій з встановленням завищених цін через додатки, програми лояльності, продаж талонів або просто заливають пальне за "договірною" ціною, видаючи "лівий" чек. Деякі мережі не видають чеків.
Окремі українці вирішили заробити на кризі. На сайтах оголошень можна знайти чимало пропозицій з придбання нафтопродуктів за захмарними цінами – понад 100 грн за літр. Інші пропонують відстояти в черзі за 100-300 грн.
На зловживання звернув увагу Антимонопольний комітет. Регулятор перевірить, чи були об’єктивні причини для критичної ситуації на ринку і чи не спричинила кризу змова найбільших гравців ринку.
"Наша мета – у стислі терміни з’ясувати причини виникнення дефіциту на ринку пального і дати суспільству об’єктивну неупереджену картину щодо цієї ситуації", – зазначила заступниця голови АМКУ Анжеліка Коноплянко.
Уряд відпустив ціни у вільне плавання
Враховуючи незмінну останнім часом позицію влади щодо регулювання вартості пального та недопущення зростання цін для населення, уряд напередодні вдався до алогічного рішення.
У середу Кабмін вирішив тимчасово відмовитися від фіксованої націнки та відпустив ціну у вільне плавання.
При цьому він очікує, що ціна на дизпальне не повинна перевищити 58 грн за літр, на бензин – 52 грн.
Очікувані вільні ціни суттєво відрізняються від встановлених 14 травня регульованих: максимум 39,86 грн за літр бензину і 42,31 грн за літр дизпального.
Чому влада пішла на такий крок?
"Жодної логіки в цьому рішенні я не бачу. Замість того, щоб карати мережі за численні порушення, влада відпускає ціни, озвучує якусь очікувану вартість і обіцяє за це санкції.
Про які санкції йдеться, мені незрозуміло", – заявив директор спеціальних проєктів НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.
"Наша мета – дати можливість всім операторам завезти достатньо ресурсу, щоб наповнити ринок.
Оператори іноді дійсно відмовлялися від імпорту пального, бо його ціна не вкладалася в межі держрегулювання", – пояснила рішення уряду міністр економіки Юлія Свириденко.
Утім, учасники ринку стверджують, що попередня формула дозволяла мережам працювати з нормативним прибутком. Навіщо тоді відпускати ціни?
Учасники ринку пояснюють, що мета такого непопулярного кроку – збити ажіотаж через зростання цін.
"Із зрозумілих причин уряд не хоче називати речі своїми іменами, але важке рішення про скасування держрегулювання має на меті збити попит. Прямий та спекулятивний. Розрахунок на черги себе не виправдав, тому перейшли до наступного кроку.
Прискорити наповнення ринку можна обмеженням споживання. На ажіотажі громадяни почали заповнювати не тільки баки авто, а й будь-які інші ємності", – пояснює директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
Коли ж ринок наповниться? Влада вже не дає оптимістичних прогнозів про стабілізацію ситуації протягом кількох тижнів.
Представники галузі кажуть, що це станеться лише через два місяці. Приблизно на такий же період, за даними джерел ЕП, планується запровадити регулювання цін.
Фактор "Нафтогазу"
Якщо вірити заяві Свириденко, то державні ціни скасували тимчасово – до наповнення ринку пальним. Згодом уряд планує повернутися до практики встановлення граничних цін на дизель та бензин.
З огляду на це, важливим фактором для розуміння реальної цінової ситуації та виправлення помилок в майбутньому може стати передавання в управління "Нафтогазу" 172 АЗС пов’язаної з Віктором Медведчуком мережі Glusco.
"Коли держкомпанія збудує для цих заправок логістичні ланцюжки і покаже, скільки реально коштує постачання нафтопродуктів, то від цін мережі "Нафтогазу" можна буде розраховувати і вартість пального для решти мереж.
Усе залежить від того, яке завдання поставили перед Вітренком (голова "Нафтогазу" Юрій Вітренко – ЕП): заробити більше грошей для компанії чи наповнити ринок і показати справедливу ціну на нафтопродукти", – каже Рябцев.
Іншим важливим фактором стане реальний контроль за дотриманням граничних цін та жорсткі покарання для порушників, без чого державне регулювання втрачає сенс.