Большой спорт уже не тот. Как Олимпиада, "Евро", НБА и "Формула-1" пережили ковидные годы и кого не досчитались
Олімпіада: витратили вдвічі більше, зекономили на глядачах
Рішення про перенесення літніх Олімпійських ігор 2020 року в Токіо ухвалили майже одразу після того, як ВООЗ оголосила пандемію у зв'язку з поширенням у світі коронавірусу. Паузу взяли на рік.
Навіть цього літа питання проведення ігор залишалося відкритим до останнього моменту. За два дні до відкриття Олімпіади-2020 Токійський організаційний комітет не виключав скасування змагань.
Та все ж Олімпійські ігри відбулися: без глядачів і з дотриманням усіх правил карантину.
Днями оргкомітет оприлюднив офіційні дані, за якими олімпіада та паралімпіада коштували 12,7 млрд дол. Це майже вдвічі більше, ніж планувалося у 2013 році, коли Японія отримала право на проведення ігор (7,3 млрд дол).
Підсумковий рахунок для країни виявився більшим через відтермінування заходу.
Початкові плани фінансування таких заходів ніколи не виконуються, а перевищення бюджету вдвічі не є чимось надзвичайним. В Оксфордському університеті підрахували, що перевищення витрат Токіо нижче за середній рівень.
За розрахунками вчених, перевитрати на літні ігри в Ріо-2016 становили 352%, у Лондоні-2012 – 76%. При цьому середнє перевищення заявлених витрат на літні та зимові змагання з 1960 року становило 172%.
Проте 12,7 млрд дол – офіційний показник, а неофіційний – ще більший.
За даними Японського національного аудитора, кінцева сума сягає 20 млрд дол. Річ у тім, що уряд зарахував багато витрат у неолімпійські бюджети, які оплачують платники податків.
Попри значні витрати, у Японії знайшли й позитив: карантинні обмеження пішли на користь загальному бюджету ігор.
Як виявилося, відсутність глядачів на трибунах не тільки не призвела до фінансових втрат, які до старту олімпіади оцінювалися 800 млн дол, а навпаки – дозволила заощадити 1,3 млрд дол. Якби рішення про недопуск фанатів ухвалили заздалегідь, економія могла бути ще суттєвішою.
Організатори заощадили на питаннях безпеки та наймі додаткових співробітників і волонтерів. Останнім хоч і не платили, але кошти на їжу, одяг та переміщення все одно витрачалися.
Якби рішення про недопуск фанатів ухвалили у 2020 році, це б дозволило уникнути інших витрат. Так, невикористаними лишилися 21 тис пар кросівок та 23 тис футболок на 15 млн дол, які планували передати волонтерам.
Значні запаси обладнання та одягу залишися не лише в Токіо, а і в інших японських префектурах. За їх зберігання на приватних складах досі доводиться платити.
"Євро-2020": золотий час для телекомпаній
Попри труднощі, пов’язані з коронавірусом, турнір, перенесений на літо 2021 року, таки відбувся. За даними The New York Times, у 2020 році від турніру в УЄФА очікували отримати 2,5 млрд дол прибутку.
Після новин про перенесення турніру вартість "Євро-2020" зросла на 50% до 3,28 млрд фунтів стерлінгів. Водночас прибутки попередньо оцінюють 2,05 млрд фунтів стерлінгів.
Футбольний проєкт аудиторської компанії KPMG перед стартом змагань прогнозував, що доходи від продажу квитків та від фан-шопів через обмеження на відвідування матчів будуть нижчими, ніж на "Євро-2016".
Так і сталося. П'ять років тому доходи від матчів становили 400 млн євро, а показник "Євро-2020" виявився удвічі меншим.
Недостачу фанатів на трибунах в УЄФА компенсували рекламними контрактами та доходами від трансляцій. Турнір став золотим періодом для телекомпаній та стримінгових платформ.
Зокрема, британська телекорпорація ITV, яка була офіційним транслятором "євро", прозвітувала про найбільший червневий дохід від реклами за свою 66-річну історію.
Дохід компанії від реклами в червні зріс на 115% порівняно з тим же місяцем 2020 року, а загальний дохід ITV за шість місяців зріс на чверть до 1,8 млрд фунтів стерлінгів.
Допоміг компанії і вихід Англії у фінал перенесеного турніру. ITV транслювала півфінальну перемогу Англії над Данією для 27,6 млн користувачів. Поразку у фіналі від Італії подивився 31 млн людей, що робить її однією з найпопулярніших подій в історії британського телебачення.
Виконавчий директор ITV Керолін МакКолл сказала, що червень був фантастичним місяцем, і що це був найкращий турнір за всю історію телекомпанії.
Європейський футбол: стриманий оптимізм після шоку
Стадіони. Хоча пандемія сильно вплинула на всю футбольну систему, найболючіших втрат зазнали стадіони. Коли з березня 2020 року ліги почали зупиняти змагання, європейські арени спорожніли.
Ситуація лишалася незмінною протягом усього сезону, і лише в сезоні 2021-2022 років повернення фанатів на стадіони починає ставати нормою. Англійська прем’єр-ліга – один з небагатьох турнірів, куди допускають уболівальників.
Як зазначає KPMG, попри захмарно високий попит на футбол, про що свідчать рекордні телерейтинги в Європі, порожні стадіони призвели до значних фінансових втрат для клубів.
Порівняно із сезоном 2018-2019 років, кількість домашніх матчів з глядачами в сезоні 2019-2020 років скоротилася на 27%. Для великої п'ятірки ліг (англійська Premier League, німецька Bundesliga, іспанська LaLiga, італійська Serie A, французька Ligue 1) це стало причиною зменшення доходів на 500 млн євро до 1,9 млрд євро.
Bundesliga – чемпіонат з найвищим середнім показником відвідуваності у світі – постраждала найбільше: втрати сягнули 157 млн євро. Французька Ligue 1 через відносно малу середню відвідуваність втратила найменше – 48 млн євро.
На клубному рівні найбільші втрати серед клубів великої п’ятірки ліг у "Барселони". Каталонці не дорахувалися 39 млн євро.
Спонсорство. За останні десятиліття індустрія футбольного спонсорства різко зросла. Зокрема, реклама стала найважливішим джерелом доходу для провідних європейських клубів, обігнавши доходи від трансляцій.
Дані KPMG щодо сезону 2019-2020 років показують: хоча пандемія призвела до великих втрат у доходах від трансляції провідних клубів, комерційні доходи зазнали найменшого впливу.
У двох лігах великої п’ятірки комерційні доходи навіть зросли. Так, англійській Premier League вдалося збільшити загальний комерційний дохід майже на 200 млн євро до 1,81 млрд євро.
Щоправда, сталося це переважно завдяки десятирічній угоді Everton про права на назву стадіону для своєї нової арени.
Клуб підписав контракт з російським мільярдером Алішером Усмановим, який заплатив 30 млн фунтів стерлінгів за можливість стати головним спонсором нової арени команди з Ліверпуля.
Бізнес футбольних клубів: хто заробляє найбільше і чому найдорожчі футболісти не рятують від збитків. Звіт KPMG
Мінімальний приріст комерційних доходів зафіксували у Bundesliga. Один додатковий відсоток ліга отримала завдяки кращим результатам німецьких клубів у клубних змаганнях УЄФА.
Сукупний комерційний дохід в іспанській LaLiga знизився на 2,5% насамперед через падіння доходу "Барселони", тоді як у кількох клубів ліги зафіксували збільшення комерційних доходів.
У Франції дострокове завершення сезону 2019-2020 років обмежило можливість клубів виконувати комерційні угоди, тому клуби Ligue 1 зафіксували зниження сукупних комерційних доходів на 10,2%.
Загальні комерційні доходи італійських клубів Serie A впали на 14,6% або на 116 млн євро до 679 млн євро.
Пʼятірка провідних ліг з початку пандемії уклала понад 40 спонсорських контрактів з рекламою на футболках.
Середня тривалість таких угод скоротилася з 2,6 року до 1,8 року. У більшості випадків укладалися однорічні угоди. Свою роль у цьому зіграла невизначеність щодо можливостей пролонгації угод через пандемію.
Вартість клубів знизилася. За звітом KPMG, 1 січня 2021 року мадридський "Реал" був найдорожчим клубом Європи, проте через пандемію оцінки вартості (EV) всіх провідних десяти клубів упали.
Після багатьох років постійного зростання загальний EV 32-х найкращих клубів упав на 15% або на 6,1 млрд євро в річному вимірі.
За підсумками сезону 2019-2020 років, клуби вищого дивізіону всіх 55 асоціацій – членів УЄФА зазнали щорічного падіння загальних операційних доходів на 11% або на 2,7 млрд євро до рівня сезону 2016-2017 років.
За даними Deloitte, сукупний дохід клубів англійської Premier League за сезон 2019-2020 років уперше впав до 4,5 млрд фунтів стерлінгів, що на 13% менше, ніж у 2018-2019 роках (5,2 млрд фунтів стерлінгів).
Трансфери. "Літо 2021 року очікувалося як тихе трансферне вікно через попередній ковідний сезон, а стало періодом гучних переходів, включно з двома найкращими гравцями останніх десяти років Мессі та Роналду", – пише Deloitte.
За даними KPMG, влітку лише клуби Bundesliga витратили більше на придбання гравців, ніж у 2020 році, тоді як інші ліги великої п’ятірки другий рік поспіль зменшують витрати на трансфери.
Аналітики відзначають зростання кількості трансферів зірок на правах вільних агентів.
Як і очікувалося, клуби англійської Premier League влітку витратили найбільше на нових гравців – 1,3 млрд євро, проте загальні трансферні витрати ліги були меншими другий рік поспіль.
"Домінування англійської прем’єр-ліги очевидне. З іншого боку, трансферний ринок LaLiga зазнав найсильнішого шоку під час пандемії: трансферні витрати зменшилися з рекордних 1,4 млрд євро до майже 300 млн євро, коли два іспанські гранди, "Реал Мадрид" та "Барселона", борються зі своїми фінансовими проблемами", – резюмували в KPMG.
"Формула-1": відновлення після кризи
Пандемія суттєво вплинула на календар королівських перегонів та фінансовий стан команд. Зокрема, у 2020 році скасували гран-прі Монте-Карло – уперше з 1954 року сезон F1 пройшов без етапу в Монако.
Лише через заборону проведення перегонів у Шанхаї стайні недорахувалися щонайменше 30 млн дол.
На тлі нестабільної фінансової ситуації у 2020 році команди вирішили відтермінувати до 2022 року запровадження нового технічного регламенту.
Організатори перегонів планували з 2021 року обмежити бюджет команди 175 млн дол, але згодом його знизили до 145 млн дол.
Щоправда, до заліку не йдуть витрати на зарплати пілотів, трьох провідних співробітників і на маркетинг. З 2022 року базовий ліміт знизять до 140 млн дол, а у 2023 році – до 135 млн дол.
Парад скасувань та перенесень перегонів тривав і у 2021 році.
Через суворі карантинні правила вдруге скасували гран-прі Австралії, знову не відбулося гран-прі Китаю. Замість цих етапів F1 провела гран-прі Емілії-Романьї та гран-прі Португалії. Етап у Канаді замінили перегонами в Туреччині.
Перші обмеження з початком пандемії боляче вдарили по фінансах організаторів. У першому кварталі 2020 року, коли старт сезону відклали, доходи "Формули-1" впали до 39 млн дол проти 246 млн дол за цей же період 2019 року (-84%).
Завдяки антикризовим заходам 2021-й став роком відновлення. Перший квартал приніс 180 млн дол доходу.
У другому кварталі F1 отримала 501 млн дол прибутку – на 2000% відсотків більше, ніж за аналогічний період 2020 року. Щоправда, тоді боліди жодного разу не виїжджали на треки, а у 2021 році відбулося сім перегонів.
Скорочення кількості глядачів на аренах F1 компенсувала спонсорськими контрактами, маркетинговими заходами та популяризацією своєї онлайн-платформи F1TV, кількість підписок на яку за рік зросла вдвічі.
Позитивним для королівських перегонів став і третій квартал. F1 отримала на 12% більше доходу, ніж за аналогічний період 2020 року, – 668 млн дол.
У 2020 році ЕП писала про фінансові проблеми команди Williams.
Британська стайня не пережила кризи, власники команди – сім’я Уїльямс – були змушені її продати. Новим власником за 152 млн євро стала американська інвестиційна група Dorilton Capital. Сума угоди включає погашення боргів компанії.
Погашення боргів та новий менеджмент дали результат. У 2021 році Williams уперше за багато років фінішувала не останньою в командному заліку Кубку конструкторів та одного разу навіть заїхала на подіум.
NBA після двох скорочених сезонів повертається
США з березня 2020 року стали одним з головних епіцентрів поширення COVID-19, тому скасування масових заходів негативно вплинуло і на головну баскетбольну лігу планети – NBA.
Після перших новин про виявлення інфекції в спортсменів 11 березня 2020 року регулярний сезон призупинили до кінця липня. Зрештою, чемпіонат дограли, але замість регламентованих 82 матчів клуби провели по 65-70 поєдинків.
Сезон 2020-2021 років вийшов скороченим: почався пізніше і завершився напередодні олімпіади. Команди знову зіграли по 72 матчі замість звичних 82.
За даними Associated Press, скасування 171 гри у 2020 році негативно вплинуло на фінансові результати ліги: загалом NBA недорахувалася 1,5 млрд дол.
Ці втрати стали результатом призупинення сезону та розірвання контракту з Китаєм, який вирішив не транслювати матчі NBA на державному телебаченні.
Загалом же дохід NBA знизився з 8,8 млрд дол у сезоні 2018-2019 років до 8,3 млрд дол у сезоні 2019-2020 років. Офіційні дані про доходи за скорочений сезон 2020-2021 років ліга не оприлюднила.
У сезоні 2021-2022 років асоціація очікує отримати 10 млрд дол. Це суттєве зростання порівняно з останніми двома сезонами, коли відвідуваність арен була обмеженою або її взагалі не було.
Восени NBA повернулася до звичного формату ігор. При цьому Китай не повністю відкрив ринок для ліги після того, як топменеджер команди Philadelphia 76ers Деріл Морі прокоментував геополітичні питання.
Медіа-права коштують близько 2 млрд дол. Корпоративні угоди з State Farm, Microsoft, Verizon та партнерський бізнес з Google дозволяють NBA закладати рекордні 1,46 млрд дол на спонсорські контракти.
Оскільки команди укладають нові угоди, зросте дохід і від реклами на футболках баскетболістів. Зокрема, The Nets уклала річну угоду на 30 млн дол з нью-йоркською брокерською платформою Webull.
Ліга посилила карантинні вимоги до фанатів і спортсменів. За словами комісіонера, 96% гравців NBA вакциновані. Перед стартом сезону гравців попередили, що не заплатять тим, хто пропустить матчі через відмову від вакцинації.