Украинская правда

Эпицентр развития: планы компании и инвестиционные вливания в экономику Украины

Эпицентр развития: планы компании и инвестиционные вливания в экономику Украины

По своему воздействию на экономику страны группа компаний "Эпицентр К" находится на уровне с гигантом американской розничной торговли Walmart для США и превосходит крупнейшего американского ритейлера товаров для дома Home Depot. (укр)

Walmart – американська компанія, що управляє найбільшою в світі мережею магазинів оптової та роздрібної торгівлі. У 2020 році вона об'єднувала 11 500 торгових точок різного формату, понад 5 тис з яких були розташовані в США.

Компанія працює і на інших ринках Америки, а також у Європі, Азії та Африці. Загальний штат співробітників ритейлера налічує 2,2 млн осіб. За результатами 2019-2020 фінансового року, загальний дохід Walmart становив майже 524 млрд дол.

Home Depot – мережа роздрібних магазинів будматеріалів і товарів для дому, заснована в 1978 році в Атланті. Компанія є найбільшим гравцем сегменту в США, об'єднуючи майже 2 тис торговельних об'єктів у країні та ще 300 – за її межами.

Сумарна площа магазинів компанії перевищує 22 млн кв м, а чисельність персоналу сягає 400 тис. За результатами 2019-2020 фінансового року загальний дохід Home Depot становив 110,2 млрд дол.

Драйвер економіки

"Епіцентр" – один з лідерів українського ритейлу і безумовний №1 на українському ринку непродовольчих товарів. Однак вплив компанії не обмежується ринком роздрібної торгівлі.

Вона уже понад 17 років робить вагомий внесок у розвиток всієї економіки, щорічно створює тисячі робочих місць, інвестує мільярди гривень у торгові центри, логістику та виробництво.

За масштабами впливу компанію можна порівняти з гігантами американського ринку роздрібної торгівлі Walmart і Home Depot. Зрозуміло, що ці компанії – лідери світового ритейлу, обсяги виручки яких істотно перевищують показники будь-якої української компанії і навіть ВВП багатьох країн.

Однак порівняння результатів діяльності Walmart і Home Depot у контексті економіки країни свідчить про те, що "Епіцентр" за багатьма показниками не менш важливий для української держави, ніж найбільші торговельні мережі Америки для США.

Наприклад, частка Walmart у роздрібному товарообігу США така ж, як у компанії "Епіцентр" в українському ритейлі, – 7,37%, при тому, що аналогічний показник Home Depot – лише 1,85%. У співвідношенні до ВВП країни частка "Епіцентру" теж приблизно дорівнює показнику Walmart і суттєво перевищує частку мережі Home Depot, що видно з наведеної нижче таблиці.

 

Лідер за податками

Цікаво, що обсяг сплачених компаніями податків у співвідношенні до загальної виручки істотно вищий в українського ритейлера. У 2020 році група "Епіцентр" сплатила 5,6 млрд грн податків і зборів, що становить 8,7% від її товарообігу.

Для порівняння: співвідношення сплачених податків до виручки мережі Home Depot у минулому фінансовому році становило 3,2%. Цей же показник у Walmart, яку періодично звинувачують в ухиленні від сплати податків, становить менше 1%.

Отже, "Епіцентр" робить значно більший внесок у держскарбницю своєї країни, ніж американські гіганти торгівлі.

Украй важливо, що значну частину цих коштів отримують місцеві бюджети, які можуть використовувати їх для поліпшення соціальної інфраструктури та загального розвитку територій.

Підтримка виробника

Компанія "Епіцентр" завжди прагнула розширювати співпрацю з українськими виробниками. Це дозволяло диверсифікувати поставки, знизити витрати на логістику, менше залежати від курсових коливань, розвивати внутрішнє виробництво.

Зараз ритейлер співпрацює з більш ніж 3 тис українських виробників, які постачають товари в торговельні центри компанії.

Отримавши стабільний майданчик для реалізації товарів у мережі "Епіцентр", багато підприємств істотно розширили виробничі потужності, поліпшили якість продукції і вийшли на міжнародні ринки.

Власні потужності

Група "Епіцентр" і сама керує великими виробничими активами у сферах виробництва керамічної плитки, деревообробної та аграрної промисловості.

У 2020 році компанія продовжувала інвестувати в усі ключові напрями своєї діяльності, вклавши в розвиток 10,3 млрд грн. Зокрема, компанія завершила будівництво першої черги заводу з виробництва керамічної плитки в Калинівці на Київщині.

 

У найближчі два роки група має намір витратити 95,7 млн дол на розширення виробничих потужностей. Зокрема, вона планує запустити другу, третю і четверту черги заводу в Калинівці, що збільшить його потужності до 15 млн кв м на рік.

Запланована модернізація заводу "Карпатська кераміка" у Калуші, що збільшить його потужності з 2,5 млн кв м до 8,5 млн кв м. Також "Епіцентр" має намір вкласти 15 млн дол у завод сухих будівельних сумішей і 47 млн дол – у газобетонний завод.

 

У 2020 році компанія інвестувала 70,9 млн дол в аграрний напрямок, збільшивши кількість власних елеваторів до 14 об'єктів.

Це дозволило наростити потужності одноразового зберігання до 1,5 млн тонн. У 2021-2022 роках група планує побудувати ще п'ять елеваторів, а загальний обсяг інвестицій підприємства "Епіцентр агро" становитиме 150-170 млн дол.

Ближче до споживача

Водночас "Епіцентр" продовжує активно розвивати мережу власних торгових центрів. У 2020 році компанія відкрила сім нових і шість реформованих ТЦ у різних регіонах України.

На початку 2021 року торговельна мережа ритейлера об'єднувала 64 ТЦ "Епіцентр" та 11 гіпермаркетів "Нова лінія".

Сумарна площа торгових об'єктів компанії перевищує 1,5 млн кв м, що є рекордом для України. Для порівняння: трійка найбільших продуктових ритейлерів (АТБ, Fozzy Group та "Ашан") сумарно керує лише 1,3 млн кв м торговельних площ.

 

Утім, як свідчать порівняльні дані щодо кількості торговельних площ на тисячу жителів в Україні і США, насиченість українського ринку ритейлу вкрай низька.

Наприклад, сумарна площа магазинів Walmart у США становить 72,8 млн кв м, що в перерахунку на кількість населення дорівнює майже 222 кв м на тис осіб, а сумарна площа Home Depot – понад 22 млн кв м або 67 кв м на тис осіб. Навіть попри те, що "Епіцентр" є лідером за об'ємом торгових площ в Україні, на тисячу жителів припадає лише 40 кв м.

З одного боку, це свідчить про те, що комфортний шопінг з широким вибором товарів і найкращими цінами малодоступний для багатьох українців. З іншого боку, це говорить про великі перспективи розвитку роздрібної торгівлі, особливо в регіонах.

Стримують активний розвиток цивілізованого ритейлу зарегульованість галузі, складність отримання дозвільної документації на будівництво та введення в експлуатацію торговельної нерухомості.

Розуміючи, що торгівля є драйвером економіки, західні країни знизили рівень зарегульованості та податкове навантаження на сектор. Якщо українська влада візьме такий же курс, розвиток ритейлу й економіки загалом значно пришвидшиться.

 

У будь-якому разі "Епіцентр" протягом найближчих двох років має намір продовжити динамічне розширення своєї присутності на ринку, відкривши близько 50 ТЦ різного формату.

За словами заступника гендиректора, директора з роздрібної торгівлі компанії "Епіцентр К" Володимира Гончарова, ключовими завданнями в процесі розвитку роздрібної мережі будуть розширення клієнтських сервісів, запуск концептуальних магазинів у ТЦ, відкриття малоформатних об'єктів, технологічність та інноваційність процесів.

Нові формати та бренди

У 2020 році, що пройшов під знаком епідемії коронавірусу, компанії довелося оперативно реагувати на нові потреби споживачів та розвивати напрямки товарів першої необхідності.

У мережі з'явилися три нові торгові напрямки: FOOD Market, "Аптека 100+" та "Засоби захисту". У 2021 році ритейлер планує відкрити магазини формату shop-in-shop FOOD Market та "Аптека 100+" у всіх ТЦ "Епіцентр".

Також у 2020 році в мережі з'явилися концептуальні салони декоративного освітлення "Студія світла", почався редизайн магазинів косметики Mon Chéri. У новому сучасному форматі запрацювали зоотовари Lapki та "Автомол", були відкриті салон "Студія інтер'єрів", сервіс "Ключ майстер" і концептуальний магазин "Дім води".

 

Крім того, у 2020 році "Епіцентр" уперше вивів кілька своїх торгових напрямків формату shop-in-shop за межі власних ТЦ.

Так, три "Галереї деко" були відкриті в київських ТРЦ Dream Town, "Аркадія" та Retroville. В останньому почав роботу магазин дитячих товарів E.PIC. У 2021 році компанія продовжить виведення власних торгових форматів за межі "Епіцентру".

Компанія також розвиває за франшизою мережі магазинів швейцарського спортивного бренду Intersport. У 2020 році в Україні запрацювали вісім нових об'єктів бренду, зокрема найбільший спортивний аутлет Intersport Outlet City у Dream Town.

Крім того, у 2020 році "Епіцентр" запустив перший в Україні магазин польського спортивного бренду 4F у ТРЦ Retroville, а в ТРЦ Blockbuster Mall – дебютний для країни магазин бренду The Athlete's Foot.

У 2021 році група планує розширити представництво цих брендів в Україні, відкривши 18 магазинів Intersport у власних торгових центрах і 17 торгових точок Intersport, 4F та The Athlete's Foot за межами "Епіцентру".

 

Купуй, де хочеш

Поряд з розвитком офлайн-проєктів в останні роки "Епіцентр" активно нарощує онлайн-присутність, розвиває омніканальні сервіси, спрямовані на зручність здійснення покупок споживачами.

З 2020 року інтернет-магазин epicentrk.ua почав працювати як повноцінний маркетплейс та істотно наростив свої показники роботи, ставши другим за трафіком онлайн-ритейлером в Україні з показником 20 млн відвідувань на місяць.

Для підвищення рівня сервісу у 2020 році в мережі почали відкриватися Центри видачі замовлень (ЦВЗ) інтернет-магазину – з автоматизацією процесів, адресною системою зберігання товарів, комфортною зоною очікування для покупців.

Щоб онлайн-закупівлі стали ще доступнішими для споживачів, компанія почала розвивати мережу ЦВЗ за межами власних торгових центрів. Наразі працюють вісім таких точок видачі. Усього онлайн-магазин обслуговує 91 ЦВЗ.

У планах "Епіцентру" на 2021 рік – удвічі збільшити трафік онлайн-магазину і кількість представлених там товарів, запровадити інноваційні IT-рішення, реалізувати проєкт поштоматів для самостійного вивезення товарів.

 

Один з основних акцентів у роботі групи у 2021 році буде зроблений на розвиток логістичних потужностей.

Зокрема, на базі логістичного комплексу в Калинівці Київської області компанія починає будувати об'єкт особливої важливості з мультимільйонними інвестиціями. Також компанія побудує чотири стратегічні об'єкти в регіонах за 248 млн дол.

Група компаній розширить автопарк – купить 200 великовантажних автомобілів Mercedes-Benz Actros і 300 авто для перевезень Mercedes-Benz Sprinter загальною вартістю 39,5 млн дол.

Найбільший інвестор та роботодавець

У 2021-2022 роках "Епіцентр" планує інвестувати в українську економіку безпрецедентну для внутрішнього інвестора суму.

Як підкреслюють у компанії, такої масштабної та злагодженої роботи команди компанія ще не відчувала і сприяв цьому коронавірусний рік, який прискорив запуск усіх процесів.

 

У 2020 році компанія створила 1 350 робочих місць, вона входить до трьох найбільших роботодавців у роздрібній торгівлі України. У її структурі працюють понад 34 тис співробітників.

Для порівняння: у найбільшого в Україні логістичного оператора "Нова пошта" 27 тис працівників, у найбільшому за обсягом виручки українському агрохолдингу Kernel 14 тис, а в найбільшій ресторанній мережі країни MсDonald's  10 тис.

"Незважаючи на непростий інвестиційний клімат у державі, компанія "Епіцентр К" продовжує активно розвивати бізнес в Україні. Це наша принципова позиція, яка ґрунтується не тільки на економічних показниках, а й на бажанні вкладати в майбутнє своєї країни, розвивати економіку і створювати робочі місця", – зазначає співзасновник і голова ТОВ "Епіцентр К" Галина Герега.

Враховуючи масштаби компанії та рівень її впливу на економіку, можна упевнено сказати, що вона є стратегічно важливим підприємством для держави та громадян. Тим більше, що значна частина її асортименту – товари повсякденного вжитку.

Це ще раз засвідчує неприпустимість закриття чи обмеження роботи мережі. Унаслідок цього суттєво постраждають малий та середній бізнес, постачальники, виробники, сотні інших компаній, суттєво впадуть податкові надходження.

У розвинених країнах розуміють важливість функціонування стратегічних торгових об'єктів. Навіть під час другої хвилі Covid-19 у більшості країн ЄС працювали магазини Саstorama, OBI, Leroy Merlin, у США – Homе Depot, Walmart та IKEA.