Вы не оплатили штраф, авто в розыске и вы даже об этом не знаете. Что делать?
Порушники правил дорожнього руху (ПДР) заборгували майже 638 млн грн. Стосовно всіх, хто не вчасно сплатив штрафи, відкриті виконавчі провадження, але через відсутність ефективної системи їх сповіщення рівень погашення заборгованості становить лише 6%.
Між тим, водіям, проти яких відкриті виконавчі провадження, держава може в будь-який момент заблокувати банківські рахунки, заборонити виїзд за кордон або навіть конфіскувати автомобіль. З такими санкціями щомісяця стикаються близько 2 тис користувачів сервісу "Штрафи UA".
Чому тисячі людей навіть не здогадуються, що проти них відкрите виконавче провадження? Наскільки складно його закрити і скільки часу це вимагає? Що повинно зробити Міністерство юстиції, щоб держава отримала сотні мільйонів гривень від порушників ПДР?
На ці та інші запитання відповідають директор сервісу "Штрафи UA" Денис Дмитров та журналіст ЕП, який на власному досвіді переконався в неефективності взаємодії держави з водіями.
У чому проблема
Статистика свідчить про низький рівень сплати порушниками ПДР прострочених штрафів. З 336 тис відкритих відповідних виконавчих проваджень до 18 серпня закрито лише 45 тис або 13% від усіх справ з початку 2020 року.
Така статистика є наслідком складної процедури сплати заборгованостей порушниками.
"Водії, які мають смартфони з додатком для сплати штрафів ПДР, можуть дізнатися про відкриття виконавчого провадження, але це тільки інформація про наявність боргу без суми, типу штрафу, реквізитів.
Щоб дізнатися більше, потрібно шукати місцеве відділення виконавчої служби, іти в установу та шукати в базі свою справу, іти в банк для сплати, а потім відмічати погашення в інспектора", – розповідає Дмитров.
Скільки днів дається на сплату штрафу за порушення ПДР
- Штрафи за порушення ПДР, які накладають патрульні на місці, – 15 діб.
- Штрафи за порушення правил паркування, які можуть накладати інспектори з паркування і патрульні, – 30 діб.
- Штрафи за порушення ПДР, зафіксовані засобами автоматичної фіксації, – 30 діб.
Сума може бути вдвічі меншою, якщо порушник сплатив штраф протягом перших десяти днів з дати оформлення протоколу. Мова йде про штрафи, накладені за фотофіксацією, або за паркування (для автоматичних штрафів).
Під час дії карантину ця процедура ускладнилася. Більшість водіїв не користуються сервісами, а тому сплачують штрафи ПДР у відділеннях банків, які через карантин працюють з обмеженнями.
Крім того, з технічних причин або через людський чинник іноді виникають помилки. У людини виникає борг, дізнатися про наявність якого можна лише тоді, коли вже накладений арешт на карткові рахунки або застосовані інші санкції.
Які санкції накладає Державна виконавча служба до осіб, які вчасно не сплатили штраф за порушення ПДР
- Арешт банківських рахунків.
- Арешт транспортного засобу.
- Заборона на виїзд за кордон.
Як це працює: досвід автора
8 жовтня 2019 року на одній з вулиць Києва автора зупинили працівники патрульної поліції і склали постанову про адмінпорушення у сфері ПДР.
Оскільки правоохоронці не навели жодних доказів вчиненого, на їх думку, порушення ПДР, автор вирішив оскаржити санкцію в судовому порядку. Відповідна позовна заява за допомогою електронно-цифрового підпису через особистий кабінет Електронного суду була подана у встановлені законодавством строки – десять днів.
Через пів року, у березні 2020 року, автор поштою отримав письмову копію ухвали Подільського районного суду. У ній було сказано, що Вища рада правосуддя 28 лютого 2020 року скасувала створення Електронного суду, тому суд запропонував протягом десяти днів з дати винесення ухвали – 14 жовтня 2019 року – подати скаргу в письмовому вигляді.
Зрозуміло, що всі строки для оскарження минули, тому 12 березня 2020 року вказану в постанові суму, 255 грн, було сплачено. Утім, було запізно.
Наступного місяця Дарницький відділ виконавчої служби письмово повідомив автору про те, що в рамках відкритого виконавчого провадження постановами від 5 лютого 2020 року накладено арешт на його банківські рахунки в Приватбанку, "Райффайзен банку аваль", Ощадбанку та "Універсал банку". У половині з цих установ автор не мав рахунків.
Як виявилося, рахунки в згаданих банках не були заблоковані. Виконавці навіть не повідомили фінансовим установам про арешт рахунків.
У постанові про відкриття виконавчого провадження був вказаний номер мобільного телефону державного виконавця. Саме ця інформація спростила закриття провадження.
Під час розмови державний виконавець вказала точний розмір суми, яку потрібно доплатити для закриття провадження з урахуванням сплачених 255 грн. Вона також пояснила, як через Єдиний реєстр боржників знайти необхідні реквізити для сплати боргу.
Через інтернет-сервіс UAPAY 21 квітня 2020 року автор сплатив додаткові 589,38 грн. За два дні виконавець винесла постанову про закінчення провадження. Відповідна відмітка і сама постанова з'явилися в реєстрі боржників.
Цей кейс доводить, що інформування громадян про рішення суду і постанови виконавчої служби через паперову пошту неефективне і порушує фундаментальне право громадянина на юридичний захист.
Як Мін'юст може вирішити проблему
Вирішити проблему несвоєчасного інформування про відкриття виконавчого провадження і погашення провадження в режимі онлайн повинно Міністерство юстиції.
Чиновники повинні так вдосконалити базу даних виконавчої служби, щоби будь-який зовнішній сервіс (банк, сторонній розробник, платіжний сервіс) міг підключитися до API цієї бази і в режимі онлайн отримати інформацію про тип виконавчого провадження, структуру його суми, банківські реквізити для сплати боргу і підстави для винесення провадження, щоб зовнішній сервіс міг отримати підтвердження, що дане провадження відкрите саме за цим штрафом.
Крім того, Міністерство юстиції повинне створити для бази даних виконавчої служби додатковий інформаційний модуль, який фіксуватиме сплату боргу і буде автоматично в режимі реального часу повідомляти банкам і підрозділам, які конфіскують транспортні засоби, про зняття арешту з рахунків і транспортних засобів.
Мін'юст повинен таким чином вдосконалити інформаційну систему виконавчої служби, щоб повідомлення про відкриття виконавчого провадження, сплата боргу, закриття провадження, повідомлення про закриття, зняття арешту з банківських рахунків і транспортних засобів відбувалися повністю онлайн у цифровому форматі в режимі реального часу.
Запровадження такого технічного рішення значно збільшить відсоток сплати боргу за виконавчими провадженнями, суттєво розвантажить діяльність державних виконавців, збереже гроші і час платників податків.
Приклад вирішення таких проблем вже є. Восени 2020 року МВС почало надавати доступ до реєстру адміністративних правопорушень з ПДР, завдяки чому водії отримали можливість моментально сплачувати штрафи через платіжні сервіси у смартфоні.
"Частка своєчасно сплачених штрафів досягла 77% від загальної кількості ухвалених постанов (до цього показник становив 40%. – ЕП). 75% оплат було зроблено через онлайн-сервіси", – розповідає заступник директора державної IT-компанії "Інфотех" Артем Коробка.
Відповіді на поширені питання
Як перевірити, чи є проти мене виконавче провадження?
* Зайти на сайт Єдиний реєстр боржників і ввести свої дані.
* Отримати за місцем реєстрації лист від виконавчої служби.
* Отримати повідомлення від банку, що рахунки арештовані.
* Бути зупиненим патрульною поліцією, яка конфіскує транспортний засіб.
* Бути затриманим працівником прикордонної служби.
Через скільки днів сума штрафу подвоюється?
Сума штрафу подвоюється через 30 діб з дня ухвалення постанови про адмінпорушення або через 15 днів, якщо штраф було виписано через планшет інспектором та передано порушнику на місці події.
Що робити, якщо я сплатив штраф, а він відображається як непогашений?
Якщо строк сплати штрафу не вичерпаний, потрібно прийти в управління патрульної поліції і показати квитанцію сплаченого штрафу. Поліціянт перевірить платіж за реєстром, і якщо платник, наприклад, помилився в номері постанови чи неправильно вказав призначення платежу, він вручну "підтягне" платіж у реєстр.
Якщо строк сплати штрафу вичерпаний, потрібно йти в виконавчу службу і закривати виконавче провадження.
Що робити, якщо рахунки заморожені?
Банк повідомить, у яке відділення виконавчої служби потрібно звернутися. Сплату боргу за виконавчим провадженням потрібно проводити готівкою у відділенні будь-якого банку. Можна навіть попросити знайомих провести оплату за відповідними реквізитами.
Через який час можуть бути заморожені рахунки за виконавчим провадженням?
Санкція застосовується одразу після відкриття виконавчого провадження.
Як довго будуть заморожені рахунки після закриття виконавчого провадження?
Для розблокування рахунків виконавча служба повинна подати в банк відповідний запит. Його подання здійснюється після того, як виконавчу службу проінформують про сплату штрафу.
Рахунки можуть бути розблоковані протягом однієї-двох годин або через кілька днів, якщо ви звернулися у виконавчу службу у п'ятницю ввечері. Проблема в тому, що процес розблокування виконується в ручному режимі.
Коли повернуть транспортний засіб після закриття виконавчого провадження?
Після закриття виконавчого провадження виконавча служба видає постанову з печаткою. З цим документом потрібно приїхати на штрафмайданчик і сплатити за час, протягом якого там перебував транспортний засіб. Лише після цього автомобіль можна забрати.
Що робити, коли власник і водій – різні люди?
Власник транспортного засобу може в Електронному кабінеті водія призначити належного користувача. Швидше і надійніше це можна зробити в сервісному центрі МВС.
Що робити, якщо штраф сплачений за старими реквізитами, які були вказані в постанові?
Якщо реквізити застаріли, платіж повернеться, і штраф потрібно сплатити ще раз за актуальними реквізитами. Їх можна знайти на сайті Державної казначейської служби, сайті Патрульної поліції, в електронних платіжних сервісах і банках.
Що робити, якщо штраф наклали помилково?
В Україні один номер може бути закріплений за транспортними засобами різного типу: мотоциклом, автомобілем, вантажівкою. Через це бувають випадки, коли водії отримують штрафи за порушення, які вони не здійснювали.
У такому разі людина повинна йти в управління патрульної поліції і писати заяву про помилково складену постанову. Якщо цей факт підтверджується, патрульна поліція переоформлює постанову на справжнього порушника.
Бувають випадки, коли через помилку в програмному забезпеченні патрульний поліцейський створює дві електронні постанови. Одну постанову людина отримує на руки у вигляді роздруковано чека, а друга залишається в реєстрі.
У такому разі теж потрібно звернутися до патрульної поліції, яка анулює другий штраф.