Когда спиртовая отрасль "выйдет из тени" и причем здесь приватизация
Как будут продаваться спиртовые заводы, кого они могут заинтересовать и что мешает запустить этот процесс. (укр)
Донедавна Україна та Білорусь були єдиними у світі країнами з державною монополією на виробництво спирту.
Поки решта країн успішно розвивала спиртову галузь на базі конкуренції приватних виробників, в Україні та Білорусі виробляли дорогий спирт. Зате під крилом держави.
Тепер ситуація змінюється кардинально: Україну чекає демонополізація галузі та приватизація об'єктів ДП "Укрспирт".
Покласти край
Закритий ринок, жорстка монополія державного підприємства "Укрспирт" та породжене цим несправедливе ціноутворення – таким був ринок спиртової галузі України всі ці роки.
Такий стан ринку був відмінним середовищем для розквіту корупції та провокував його учасників на численні зловживання і, подекуди, на жахливі злочини. Крім того, закрита монополія стала основою для створення величезного тіньового ринку спирту.
Так, за останнє десятиріччя виробництво легального харчового спирту скоротилося в чотири рази, а частка його тіньового обороту зросла з 10% загального споживання у 2007 році до 55% у 2019 році.
Попри державну монополію на виробництво спирту в країні, більша його частина продукується "в тіні".
В Україні є горілчані компанії, що зовсім не купують сировину в ДП "Укрспирт", але при цьому продовжують випускати алкогольну продукцію. Є псевдохімічні та псевдолакофарбові заводи, що нелегально виробляють спирт.
Урешті, й на заводах, що входять до ДП "Укрспирт", були зафіксовані випадки необлікованого виробництва спирту, який потім продають легальним та підпільним виробникам лікеро-горілчаних виробів.
З 2016 року по 2019 рік на ДП "Укрспирт" змінилося п'ять директорів. Це промовисто свідчить про ефективність менеджменту. Правоохоронці досі розслідують численні зловживання під час закупівель та реалізації продукції на підприємстві, а також випадки ухилення від сплати податків.
Аудит засвідчив, що із 78 державних спиртових заводів 22 перебувають у незадовільному стані і не відповідають технічним вимогам, 43 – тривалий час не працюють. На утримання цього господарства держава витрачає близько 200 млн грн щорічно.
Якщо врахувати, що через нелегальний ринок спирту державний та місцевий бюджети недоотримують, за скромними підрахунками, 8-10 млрд грн щороку, то ситуація здається ледь не катастрофічною.
Шлях до покращення ефективності роботи ДП "Укрспирт" та концерну "Укрспирт" один: підприємства треба приватизувати.
Що змінилося
Наприкінці 2019 року Верховна Рада ухвалила зміни до закону про державне регулювання виробництва та обігу спирту, що значно лібералізувало діяльність у цій сфері. З 1 липня 2020 року ці зміни набули чинності.
Окремим законом об'єкти спиртової галузі вилучили з переліку підприємств, які не підлягають приватизації. Знято обмеження на ліцензування приватних компаній: з 1 липня 2020 року суб'єкти господарювання можуть отримати ліцензію на виробництво та експорт спирту.
У ДП "Укрспирт" провели технічний та фінансовий аудити, списали неліквідне майно, ввели в експлуатацію не введені раніше основні засоби, привели у відповідність статут. Також до приватизації готуються активи концерну "Укрспирт".
Крім цього, зміни до згаданого закону передбачають, що введення в експлуатацію та дозволи на будівництво підприємств з виробництва спирту надаватимуться тільки з 1 липня 2021 року, а до 1 січня 2024 року імпорт спирту в Україну обмежується.
Отже, для приватизації спиртзаводів створені найсприятливіші умови.
Як буде проходити приватизація
До 1 липня 2021 року приватний інвестор має єдиний спосіб почати виробництво спирту в Україні: купити державний завод на прозорому аукціоні. Натомість держава захистить його бізнес, обмеживши імпорт спирту до 2024 року.
Фонд держмайна, Мінекономіки та ДП "Укрспирт" почали підготовку до старту спиртової приватизації ще на початку 2020 року. Фонду вже передали пропозиції щодо приватизації 12 спиртзаводів.
Наразі проводяться інвентаризація, оцінка та постановка на баланс об'єктів приватизації із складу ДП "Укрспирт", підготовка до аукціонів триває. Також ведеться робота щодо підготовки до приватизації підприємств концерну "Укрспирт".
Варто знати. Коли йдеться про приватизацію спиртової галузі, то мається на увазі, передусім, 41 спиртзавод, що входить до складу ДП "Укрспирт".
Частина з них успішні і мають високий інвестиційний потенціал. У них є кошти на проведення інвентаризації, постановки на баланс активів, проведення оцінки. Цим вони зараз і займаються.
Ще 37 заводів входять до складу концерну "Укрспирт". З ними ситуація складніша через невирішені фінансові питання, що ускладнюють їх підготовку до приватизації.
Передавати заводи на приватизацію планується партіями. Кожен завод буде продаватися окремо в рамках малої приватизації. Покупець, який запропонує на аукціоні найвищу ціну, стане щасливим володарем активу.[BANNER1]
Хто може купити і що заважає
Найбільше зацікавлені в купівлі цих підприємств виробники алкогольних напоїв, тож на аукціонах очікується висока конкуренція.
Утім, потенційні інвестори – не лише виробники харчових спиртів. До складу ДП "Укрспирт" входять і підприємства, що виготовляють технічні спирти та біоетанол.
Тобто перелік потенційних інвесторів набагато ширший. Це і фармацевтичні компанії, зокрема виробники антисептиків, виробники автомобільного пального, агрокомпанії, зацікавлені в переробці власної продукції.
Україна – аграрна супердержава і потужний експортер зерна. Чому б не експортувати продукт його переробки – спирт, створюючи додану вартість у країні?
Частину заводів, до яких підведені комунікації, а подекуди й залізничні лінії, можна використовувати як виробничі майданчики, вигідно розміщені в аграрних регіонах, чи як елеватори.
Навіть ті об'єкти, які потребують ліквідації, можуть бути цікаві інвесторам, бо на їх базі можна створити логістичні центри, торговельні об'єкти, виробництва різного профілю.
Тепер про дуже важливе. Ключовою умовою успішної приватизації спиртових заводів є якнайшвидше затвердження урядом програми реформування і розвитку спиртової галузі.
Документ повинен передбачати проведення інвентаризації підприємств концерну та ДП "Укрспирт", процедуру передавання інвентаризованих активів у ФДМ, поділ цих активів на групи та проведення приватизації в рамках сформованих груп.
Розпочати приватизацію без затвердженої Кабміном програми неможливо.
Уже за місяць після схвалення програми фонд буде готовий призначити перші аукціони з продажу спиртових заводів.
Про ефект
Реформа спиртової галузі давно визріла. Її реалізація буде потужним стимулом для розвитку виробництва.
Демонополізація галузі неодмінно стане двигуном її розвитку – дасть змогу створювати додану вартість всередині країни та робочі місця, вивести левову частку ринку з тіні і наповнити бюджети всіх рівнів податками.
Держава від цього виграє кілька разів.
По-перше – у момент надходження коштів з продажу до бюджету, за підрахунками ДП "Укрспирт" – близько 2 млрд грн за спиртові активи.
По-друге – податки, які надходитимуть від реформованої галузі щомісячно. Кошти, які держава недоотримує від тіньового обігу спирту, 8-10 млрд грн щорічно, у рази більші за будь-яку можливу вартість заводів.
Закликаємо потенційних інвесторів тримати руку на пульсі. Фонд держмайна забезпечить якісну підготовку, організацію та проведення аукціонів, а також гарантуватиме чесні, справедливі, однакові для всіх правила гри.
Дмитро Сенниченко, голова Фонду державного майна