Украинская правда

В "Укрзалізниці" снова меняют руководство: кто может возглавить госкомпанию

В Укрзалізниці снова меняют руководство: кто может возглавить госкомпанию
ua.depositphotos.com

С начала года в УЗ меняется уже третий глава правления. 15 апреля Кабмин планирует уволить временного руководителя госкомпании Желько Марчека. Заменить его может менеджер, близкий к бывшему главе "Укрзалізниці" Евгению Кравцову. (укр)

Наприкінці січня завершилася епопея із звільненням Євгена Кравцова з посади керівника "Укрзалізниці".

Після цього вже колишній керівник УЗ похизувався "чималою компенсацією" за дострокове припинення його повноважень. Точну суму він не назвав, але йдеться про річну зарплату, яка у 2018 році становила майже 10 млн грн, у 2019 році — понад 9 млн грн.

Тимчасовим керівником став член правління компанії серб Желько Марчек, який, за даними джерел ЕП, 15 квітня має великі шанси втратити крісло. Напередодні наглядова рада УЗ рекомендувала Кабміну звільнити його з посади.

Тепер на порядку денному в держкомпанії інше питання: хто замінить Марчека.

І тут на авансцену виходить той же Кравцов, якого експрем'єр та профільний міністр публічно звинувачували у корупції. За найбільш вірогідним сценарієм, новим головою УЗ може стати людина, яка навіть серед членів наглядової ради держкомпанії асоціюється з Кравцовим.

Що відбувається в "Укрзалізниці", чому з початку 2020 року в компанії змінюється вже третій керівник, і чому нового потенційного очільника пов'язують з попереднім керівником держкомпанії?

 
Євген Кравцов очолював УЗ
фото biz.censor.net.ua

Марчек — на вихід

Після звільнення Кравцова постало питання про призначення тимчасового керівника "Укрзалізниці" на період проведення публічного конкурсу.

Конкурс планували провести за два-три місяці. Наразі він затягується через пандемію та неможливість проводити співбесіди з іноземцями. Коли відбудеться повноцінний відбір нового голови УЗ — невідомо.

"На цей час (після звільнення Кравцова. — ЕП) вирішили обрати Марчека, але йому одразу повідомили, що він буде лише тимчасовим керівником. Не більше", — пояснює співрозмовник ЕП, ознайомлений із ситуацією в компанії.

 
Желько Марчек працював у складі правління "Укрзалізниці" з 2016 року
фото уЗ

Однак пізніше, додає співрозмовник, Марчек почав "грати у свою гру". Це проявлялося у спробах призначити на ключові посади людей без узгодження з наглядовою радою та профільним міністром.

При цьому, за словами співрозмовника, на призначення мав вплив "смотрящий" Станіслав Лесніков — людина, яку більшість працівників УЗ ніколи не бачила, однак чий вплив у компанії важко переоцінити.

Зокрема, з подачі Марчека на закупівлі "Укрзалізниці" був призначений фігурант так званої справи Свинарчуків Юрій Шиганов.

На крісло керівника департаменту з правових питань замість Артура Резніка Марчек запропонував суддю Подільського районного суду Станіслава Ноздрякова, який до цього жодного дня не працював в УЗ.

Почалася війна і за керівника департаменту економічної та інформаційної безпеки — одну з ключових посад в компанії. "Безпековик" має вплив на більшість процесів в УЗ та фактично є другою людиною в компанії. На цій посаді Марчек бачив прокурора Юрія Безгинського, який також до цього не працював в компанії.

Однак ключовим фактором, який вплинув на майбутнє серба в компанії, стало те, що він почав готуватися до участі в конкурсі на голову УЗ, хоча початкова домовленість такого розвитку подій не передбачала.

Саме через це напередодні наглядова рада рекомендувала Кабінету міністрів звільнити Марчека з посади.

"Наглядова рада ухвалила рішення про негайне відсторонення Желька Марчека від здійснення повноважень члена правління, відповідального за людські ресурси", — наголошується в повідомленні.

Очікується, що уряд розгляне це питання на найближчому засіданні в середу. Якщо рішення буде ухвалене, серб протримається на посаді менше трьох місяців. Утім, це не єдине питання, яке стоїть на порядку денному уряду.[BANNER1]

Три кандидати

Загалом на розгляд Кабміну в середу планується винести три питання, які стосуються залізниці.

Перше і ключове — звільнення Марчека. Цікаво, що серба хочуть відсторонити не тільки від керівництва компанією, а ще й від здійснення повноважень члена правління.

Друге — не менш важливе — призначення нового тимчасового керівника компанії. В останні тижні обговорювалися три кандидати на цю посаду.

Третє — призначення одного з потенційних кандидатів на посаду керівника УЗ Романа Веприцького членом правління, відповідальним за вантажні перевезення.

Співрозмовники ЕП стверджують, що зранку у вівторок домовленість щодо першого пункту була. Марчек, скоріш за все, буде звільнений.

За іншими двома пунктами консенсус теж начебто є. Ключове питання — хто стане наступним тимчасовим керівником компанії.

Спочатку основними претендентами на крісло називали колишнього керівника Південно-західної залізниці Романа Веприцького і директора з економіки та фінансів компанії Миколу Іванініва.

Однак, за даними джерел ЕП, ці кандидати розділили наглядову раду. За Іванініва виступили чотири незалежні члени, за Веприцького — три представники уряду в наглядовій раді. Проти Іванініва виступив і міністр інфраструктури Владислав Криклій, який відмовився виносити його кандидатуру на розгляд уряду.

Після цього тимчасовим керівником вирішили призначити Івана Юрика, який потрапив в УЗ за часів Кравцова і вважається близьким до нього.

 
Іван Юрик

З червня 2018 року до червня 2019 року Юрик був членом наглядової ради "Укрзалізниці", а з червня 2019 року входив до складу правління компанії.

До цього він працював у Міністерстві фінансів і в Офісі залучення та підтримки інвестицій уряду. Юрик має давні дружні стосунки з членом Наглядової ради "Укрзалізниці" Андерсом Ослундом: 12 років тому Юрик навіть отримав подяку від шведа за допомогу у написанні книги "Як Україна перейшла до ринкової економіки та демократії".

Для членів наглядової ради не секрет, що Юрик асоціюється з ексголовою УЗ Кравцовим. Утім, вони вирішили, що такий варіант точно кращий за Марчека, який останнім часом остаточно втратив керованість.

Чи погодиться на це Кабмін — питання відкрите, однак шанси на підвищення у 39-річного члена правління дуже великі.

Фото на головній: ua.depositphotos.com

Кабмин транспорт Минвосстановления Укрзализныця