Украинская правда

"Черный вторник" для главы "Укрзалізниці": за что увольняют Кравцова и почему это будет непросто

Черный вторник для главы Укрзалізниці: за что увольняют Кравцова и почему это будет непросто
Глава УЗ Евгений Кравцов/biz.censor.net.ua

Наблюдательный совет "Укрзалізниці" после долгих колебаний принял решение об увольнении главы компании Евгения Кравцова. Теперь мяч на стороне правительства, которое должно поставить точку в этом вопросе. (укр)

Шанси на те, що Кравцов втратить крісло, оцінюються як дуже високі, однак у цій історії не все так просто, як може здатися на перший погляд.

Річ у тім, що голова УЗ мав достатньо часу, щоб підготуватися до будь-якого розвитку подій і застрахувати себе від програшного сценарію.

Тепер перед Кабміном стоїть нелегкий вибір: залишити Кравцова в держсекторі чи сплатити йому багатомільйонну компенсацію за дострокове розірвання контракту, який завершується у 2021 році.

Знову влада міняється

Одразу після перезавантаження влади в країні і призначення нового уряду готового рішення щодо Кравцова ні у прем’єра Олексія Гончарука, ні у міністра інфраструктури Владислава Криклія не було.

"Нові обличчя" були обережними у висловлюваннях і говорили, що кадрові рішення такого масштабу необхідно ухвалювати на підставі детального аналізу.

Утім, в рекордно короткий термін ситуація кардинально змінилася. Гончарук з Криклієм почали регулярно заявляти про важку ситуацію в компанії, корупцію на всіх рівнях та необхідність ухвалення кадрових рішень до кінця року.

Олії у вогонь підлила заява міністра енергетики Олексія Оржеля, який повідомив про існування політичного рішення щодо зміни керівництва всіх стратегічних державних підприємств.

Суттєво змінилися й поведінка та риторика Кравцова. Тепер людина, яка на зорі своєї залізничної кар'єри заявляла про неможливість існування "Укрзалізниці" без прив'язки до братів Дубневичів, почала системну боротьбу з ними.

У соцмережах компанії почали з'являтися картинки, на яких зображений супергерой "Залізмен", який бореться з "пройдисвітами Дубоскрипами, що роками крали на УЗ".

Дійшло навіть до того, що Кравцов офіційно оголошував "чорні понеділки" для Дубневичів. "Укрзалізниця" зібрала і передала матеріали правоохоронцям щодо мільйонних збитків при купівлі і постачанні анкерів", — заявляв голова компанії.

"Це чергова сходинка в нашій непростій боротьбі за прозорий ринок закупівель. Тут маємо справу з гігантами тіньових закупівель", — писав він.

За даними співрозмовників у компанії, цьому передувала команда від голови правління вичищати людей Дубневичів з "Укрзалізниці" на всіх рівнях. За даними джерел ЕП, ця боротьба мала успіх: брати не втратили вплив на компанію повністю, але їх позиції суттєво погіршилися.

Утім, як виявилося згодом, усі ці ініціативи Кравцову не допомогли. З великою імовірністю своє крісло найближчим часом він втратить. Однак говорити про повну поразку голови УЗ було б, як мінімум, наївно.[BANNER1]

Шахи від Кравцова

За даними співрозмовників ЕП в уряді, протягом останніх кількох місяців профільний міністр та очільник УЗ регулярно проводили неформальні зустрічі. На них Кравцов заявляв про готовність піти з компанії, однак в останній момент все зривалося.

Заяву про звільнення за власним бажанням очільник УЗ написав перед Новим роком, але і тут не обійшлося без сюрпризів. У ній містилося формулювання "у зв'язку з переходом на роботу в публічному державному секторі".

Як виявилося, під останнім малася на увазі робота заступником Криклія. Чи були в них такі домовленості, невідомо. Проте це виглядає дивно, враховуючи, що міністр продовжував наполягати на звільненні Кравцова з посади голови УЗ.

Кравцов та Криклій
Кравцов та Криклій
джерело: Rail Expo

Хай там як, але Кравцов дотягнув у своєму кріслі до початку 2020 року. Це дало йому одразу кілька козирів, а для уряду може створити проблеми. Про що йдеться?

Формальним приводом для звільнення співрозмовники ЕП в уряді називають низку проблем, які можна пред'явити ледь не кожному керівнику державних підприємств.

Серед них — повільне просування реформ, проблеми з оновленням рухомого складу, корупція. Однак реальних причин для такого рішення насправді дві і жодна не пов'язана з пасажирськими перевезеннями.

Перше і головне — це політичне рішення на найвищому рівні: ні президент, ні прем'єр, ні профільний міністр не бачать Кравцова у кріслі голови "Укрзалізниці".

Друга причина пов'язана з вантажними перевезеннями — з "відкатами" за подачу вагонів.

"Дев'ять скарг з десяти стосуються саме цього питання. Там корупція як була, так і залишається. На жаль, вона організована по вертикалі. За три роки точно можна було в цьому розібратися", — каже співрозмовник ЕП в уряді.

"Кравцов прекрасно вміє зачаровувати політичне керівництво. На всі питання у нього є відповідь, однак цього разу така тактика може не спрацювати", — додає він.[BANNER2]

Дорогий Євген Павлович

У вівторок стало відомо, що наглядова рада держкомпанії ухвалила рішення про звільнення голови правління. Тепер рішення за Кабміном, який вже отримав відповідні документи. Однак у цьому питанні не все так просто.

Дивна, на перший погляд, заява Кравцова передбачає щонайменше два варіанти розвитку подій.

Перший — уряд може проголосувати за рішення наглядової ради та звільнити голову УЗ за власним бажанням, але тоді треба погоджуватися на переведення Кравцова на посаду заступника міністра інфраструктури.

Криклій точно не бачить його у своїй команді. Після всіх критичних заяв на адресу Кравцова така ротація виглядала б дуже дивно. Більше того, голова УЗ із своїм досвідом та зв'язками може становити реальну загрозу для міністра.

Другий варіант — звільнення без задоволення заяви за власним бажанням. У такому випадку Кравцову доведеться виплатити компенсацію — його річну зарплату.

Як відомо, керівник "Укрзалізниці" — один з найбільш високооплачуваних топменеджерів в Україні. За даними ЕП, зарплата голови УЗ 2018 року становила майже 10 млн гривень, минулого року ця цифра становила понад 9 млн гривень.

Як це сприймуть електорат та керівництво держави в контексті останніх заяв президента щодо зависоких зарплат державних топменеджерів — питання риторичне.

Хто очолить компанію у разі звільнення голови УЗ? За даними джерел ЕП, тимчасовим керівником можуть призначити чинного члена наглядової ради Желька Марчека. Після цього планується проведення прозорого конкурсу, на який можуть податися всі охочі.

Серед потенційних кандидатів називають голову "Укрпошти" Ігоря Смілянського. Він має великі шанси на успіх.

Провести конкурс та призначити голову можна за місяць, однак в Україні часто державними підприємствами роками керують тимчасові керівники.

У будь-якому випадку спочатку треба дочекатися рішення щодо звільнення чинного голови правління. Тут цікаво, який з варіантів обере уряд: закласти "бомбу уповільненої дії" під міністра чи виплатити Кравцову його річну зарплату за розірваний контракт.

железная дорога транспорт Минвосстановления Укрзализныця Кабмин