Украинская правда

Зарплаты министров и глав госкомпаний: из чего состоят, как начисляются и что с KPI

Зарплаты министров и глав госкомпаний: из чего состоят, как начисляются и что с KPI
УНИАН

Що треба знати про оклади, премії, винагороди та структуру зарплат урядовців і топменеджерів державних підприємств. ЕП зробила детальний аналіз, звернувшись до профільних фахівців і законів.

З чого почався скандал із зарплатами?

В Україні розгорівся черговий скандал через зарплати міністрам та керівникам державних підприємств.

Cпочатку з поодиноких джерел стало відомо, що українські міністри та їхні заступники отримали передноворічні премії і надбавки в розмірі кількох сотень відсотків від окладу, що обурило частину суспільства.

Згодом уряд оприлюднив усі зарплати міністрів, що лише посилило невдоволення.

Пізніше предметом дискусії стали зарплати керівників державних компаній. Найбільше дісталося на горіхи керівнику "Укрпошти" Ігорю Смілянському, який буцімто у 2020 році буде отримувати майже 1,9 млн грн на місяць. Проте він сам та його прес-служба це спростовують.

З новою силою "зарплатний" скандал спалахнув після слів міністерки освіти Ганни Новосад. Вона заявила, що на зарплату 36 тис грн не змогла б утримувати дитину.

Раніше темою гучних суперечок був рівень винагороди керівників "Нафтогазу" Андрія Коболєва та Юрія Вітренка.

Тему зарплат високопосадовців в Україні супроводжують міфи та спекуляції. ЕП пояснює, чи є раціональний підхід до виплат топчиновникам, від чого залежить розмір виплат і до чого тут реформа державної служби.

Міністри, заступники, керівники держкомпаній, депутати. Усі вони отримують різні зарплати і різниця в десятки разів. Чому?

Треба чітко розділяти питання зарплат для політичних посад (депутати, міністри, заступники міністрів), державних службовців (працівники міністерств, агентств та служб) і керівників та працівників державних підприємств (ДП).

Усі три групи мають різні завдання та відповідальність, потребують різних знань та вмінь, тому підходи до оплати праці повинні бути різні.

Почнімо спочатку. З чого складається зарплата міністра або його заступників?

Обов'язкові виплати виглядають так:

  1. Посадовий оклад (ПО) міністра — 16 тис грн, заступника — 14 тис грн.
  2. Надбавка за вислугу років — 3% від посадового окладу за кожен рік, не більше 50% від окладу.

До перемінних виплат належать:

  1. Надбавка за інтенсивність праці в розмірі до 100% посадового окладу.
  1. Премія відповідно до особистого внеску в загальні результати роботи у межах коштів, передбачених в кошторисі на преміювання працівників відповідного органу.
  1. Матеріальна допомога на оздоровлення під час надання щорічної відпустки у розмірі, що не перевищує середньомісячної зарплати працівника.
  1. Матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.

Наразі більшу частину зарплат міністрів становлять премії та надбавки.

 

Хто визначає зарплати міністрам?

Зарплати міністрам, процедури виплати надбавок, премій та допомог визначені постановою уряду. Фактично урядовці самі визначають розміри своїх зарплат.

Гончарук після зустрічі з Зеленським доручив переглянути зарплати державних топ-менеджерів

Наскільки відрізняються зарплати прем'єр-міністра, міністра, його заступників та керівників відділів?

Відповідно до постанови, посадовий оклад прем'єр-міністра становить 20 тис грн, першого віцепрем'єр-міністра — 18 тис грн, віцепрем'єр-міністра — 17 тис грн, міністра — 16 тис грн, першого заступника міністра — 15 тис грн, заступника міністра — 14 тис грн.

Проте міністри додатково можуть отримувати премії та надбавки.

Міністерка освіти Новосад каже, що раніше в тому ж міністерстві на іншій посаді отримувала більше? Як так?

До призначення міністром Новосад очолювала директорат стратегічного планування та європейської інтеграції в Міністерстві освіти та науки.

Оплата праці на цій посаді, як і на інших посадах "фахівців з питань реформ" (ФПР), відповідно до домовленостей з ЄС про надання гранту на реформу держуправління, регулюється окремими правилами.

Вони гарантують виплату ФПР спеціальної надбавки, але одночасно забороняють виплачувати їм інші надбавки та премії. Відповідно до декларації, за 2018 рік Новосад отримувала на посаді керівника директорату 62 225 грн на місяць — близько 50 тис грн на руки.

Оклад міністра становить 16 тис грн, до 100% окладу може становити надбавка за інтенсивність праці, ще по 3% окладу — доплата за кожен рік вислуги років на посаді та держслужбі, премія та щорічна матеріальна допомога в розмірі до середньомісячної зарплати працівника.

Таким чином, без додаткових премій, які погоджує віцепрем'єр, виходить 36 тис грн на місяць або 29 тис грн на руки.

Чому зарплати в міністрів різні?

Основна причина — різні фонди оплати праці міністерств, які щороку затверджуються в держбюджеті. Від фонду залежить розмір премій та надбавок для міністрів та їх заступників.

Зазвичай чим більше відомство, тим більше там вакансій, а отже, більша економія фонду оплати праці, з якої виплачується премія працівникам, включаючи міністра та його заступників.

За словами керівника групи реформування державного управління Офісу реформ Кабміну Івана Хілобока, міністри повинні мати єдиний оклад і не отримувати щомісяця різні надбавки та премії, оскільки визначити їх справедливо дуже важко.

Як ухвалюються рішення про нарахування премій та надбавок членам уряду?

Рішення про премії та надбавки погоджує:

–  прем'єр-міністру, першому віцепрем'єр-міністру, віцепрем'єр-міністру, міністру Кабінету міністрів та його заступникам – прем'єр-міністр,

– іншим міністрам – віцепрем'єр-міністр,

– першому заступнику та заступнику міністра –  міністр.

За що високопосадовці отримують премії?

За словами Хілобока, на однакових посадах зарплата повинна бути приблизно однаковою.

Усі депутати, міністри та заступники міністрів повинні отримувати приблизно однакову зарплату, бо вони мають однаковий рівень політичної відповідальності.

Для політичних посад не повинно бути премій, але повинен бути високий фіксований оклад, що відповідає функціоналу та рівню відповідальності посади. Бажано, щоб оклад був прив'язаний до мінімальної зарплати, тоді буде зв'язок між ростом економіки (мінімальної зарплати) та зарплатою політика.

Більша частина зарплат керівників державних компаній повинна залежати від результатів їх роботи, включаючи премії та бонуси за конкретні результати, оскільки фокус роботи ДП — приносити максимальний прибуток державі.

Премії і зарплати: скільки мають отримувати чиновники

А що з KPI? Чи формує їх хтось для міністрів?

Наразі немає чіткого юридичного зв'язку між виконанням завдань і зарплатою (премією) міністрів та заступників.

Формально рівень зарплат міністрів та їх KPI визначає Кабінет міністрів як колегіальний орган. KPI для міністрів фактично визначені у програмі діяльності уряду.

Верховна Рада затверджує програму і контролює її виконання через щорічний звіт Кабміну. Неформально прем'єр-міністр може встановлювати КРІ для міністрів, але юридичний механізм контролю та стимули для виконання таких КРІ відсутні.

Недавно президент видав указ, який нібито встановлює завдання для міністрів, але президент не має юридичного права встановлювати завдання для міністрів. При цьому чинні міністри намагаються виконувати цей указ та звітують про його виконання до Офісу президента.

Чи відрізняється українська практика виплати зарплат високопосадовцям від загальносвітової і чи коректно порівнювати?

Світова практика показує, що ключовим елементом зарплати високопосадовців є посадовий оклад, зазвичай достатньо високий (3-10 тис євро на місяць). Премій та доплат майже нема, є компенсація витрат на відрядження та інших витрат.

В Україні оклади міністрів маленькі, зате є великі щомісячні премії. Важливо не тільки скорочувати премії, а й підвищувати оклади.

У 2018 році середня зарплата керівника міністерства становила 50 тис грн.

У нас ще є керівники держпідприємств. Хто для них визначає зарплату?

Процедура встановлення зарплат для топменеджерів у державному та приватному секторах приблизно однакова.

У приватній компанії власники укладають контракт із СЕО, який керує підприємством відповідно до встановленого ними плану. У державному секторі — так само.

Відмінність лише у тому, що власником державних компаній є український народ, який керує підприємствами через представництва у вигляді Кабінету міністрів чи профільних міністерств.

Зарплати керівників державних підприємств визначають наглядові ради або профільні міністерства, яким ці ДП підконтрольні, якщо наглядові ради не створені.

Порядок нарахування зарплат визначений постановою уряду. Виходячи з документа, розмір зарплати залежить від розміру компанії. У випадку виконання переліку умов можливе нарахування премій.

Скільки повинні заробляти державні топ-менеджери

Якщо підприємство працює в збиток, за чий кошт закривається "дірка" і сплачується зарплата менеджменту?

Якщо йдеться про короткий період, воно може профінансувати його з попередніх прибутків, узяти позику або скоротити витрати.

Якщо це відбувається систематично, воно або банкрутує, або може фінансуватися коштами платників податків, як покривався дефіцит "Нафтогазу" за часів президентства Віктора Януковича.

Чи справді зарплата керівника "Укрпошти" Ігоря Смілянського вища за зарплату керівника DHL?

Ймовірно, це питання детально ніхто не з'ясовував. Зарплата керівника "Укрпошти", через яку здійнявся ґвалт, наразі точно невідома.

Раніше, посилаючись на інформацію секретаря Національної спілки журналістів Ліни Кущ, преса повідомила, що Смілянський у 2020 році отримуватиме 1 866 тис грн. Першоджерело посилається на фінансовий план "Укрпошти".

Сам Смілянський в інтерв'ю проєкту KRYM заявляв, що його місячний оклад у 2018 році становив 748 тис грн. Він пообіцяв детально пояснити, з чого складається його зарплата і які KPI він виконує.

Чи отримує голова "Укрпошти" більше, ніж керівник DHL? Ні, бо очільник DHL за 2018 рік заробив 8 млн євро.

Укрпочта зарплаты Кабмин