Последний шанс: что новая власть будет делать с "евробляхами"
Верховная Рада в очередной раз отсрочит введение штрафов для владельцев авто с иностранной регистрацией. Сколько их осталось и чего ожидать владельцам от новой политической команды? (укр)
У перший день роботи нового парламенту депутати, крім обрання прем'єра та затвердження складу уряду, планують відкласти запровадження штрафів для власників так званих євроблях до кінця 2019 року.
Така терміновість спричинена тим, що 22 серпня завершився термін, протягом якого власники авто з іноземною реєстрацією мали можливість законно їх розмитнити і зареєструвати.
За найскромнішими оцінками, в Україні залишається понад 300 тис таких транспортних засобів. Усім їм загрожують штрафи до 170 тис грн і конфіскація.
Уперше про цю проблему почали говорити у 2016 році. Відтоді було організовано десятки круглих столів, розроблено сотні законопроектів та проведено чимало акцій із спалюванням шин та блокуванням доріг.
Зараз "євроблях" на дорогах стало в рази менше, однак повністю вони не зникли.
В Офісі президента запевняють, що відтермінування накладання штрафів до кінця 2019 року буде останнім. За цей час робоча група розробить новий законопроект, який врегулює процедуру розмитнення авто.
Скільки автомобілів з іноземною реєстрацією вже отримали українські номери, яка кількість перебуває в Україні з порушенням та що буде з "євробляхами" в майбутньому?
Проміжні підсумки
За даними ДФС, 25 листопада 2018 року в Україні перебувало близько 640 тис авто, які потребували розмитнення.
За даними фіскалів, з моменту набуття чинності закону темпи розмитнення були слабкими, а з кінця січня вони почали зростати.
Так, з 25 листопада 2018 року до 22 лютого 2019 року, коли водіям надавалася 50-відсоткова знижка на акциз, митниці оформили понад 218 тис транспортних засобів. Результат — 13,6 млрд грн сплачених податків.[BANNER1]
Із загальної кількості оформлених машин 140 тис — це "євробляхи", які до цього перебували в Україні в режимі транзиту або тимчасового ввезення. Решта — близько 78 тис — авто, які були вперше завезені в країну й одразу отримали українські номери.
З 23 лютого, коли закінчився пільговий період із застосування пониженої ставки акцизного податку, по 18 серпня було оформлено ще 107,6 тис авто. Від другої хвилі розмитнень бюджет отримав майже 7,7 млрд грн.
Таким чином, за даними ДФС, за дев'ять місяців українські номери отримали трохи більше половини авто з іноземною реєстрацією. Чому не розмитнилась решта?
Владислав Криклій, якого партія "Слуга народу" бачить в кріслі міністра інфраструктури, заявив, що незареєстрованими залишилися тільки ті, хто не хоче, не може або не має документів.
"Мої відчуття, що у багатьох просто нема документів на машини. Коли закінчиться період без штрафів, будемо сідати і на цифрах дивитися кількість реєстрацій. Якщо зараз нема охочих реєструватися, чому вони повинні з'явитися через півроку?" — питає Криклій.
Останнє відтермінування введення штрафів для власників "євроблях" спливло 22 серпня. Отже, поки парламент не ухвалить ініційований президентом закон про нове відтермінування, до кінця 2019 року, авто з іноземною реєстрацією перебуватимуть поза законом. Протягом цього періоду поліція може їх зупиняти і штрафувати.
21 серпня про це попередила Державна фіскальна служба. Підтвердив інформацію і голова Державної митної служби Максим Нефьодов: "У поліції є доступ до митних баз. Моє розуміння — так (можуть штрафувати. — ЕП)", — сказав він.
Наступного вечора стався перший прецедент: біля Кропивницького патрульні виписали штраф власнику "євробляхи".
За словами керівника ГО "Авто євро сила" Олега Ярошевича, поліцейські оформили протокол на водія Opel Astra з єврономерами, його оштрафували на 8,5 тис грн. Ярошевич заявив, що адвокати будуть оскаржувати накладення штрафу, бо, начебто, правоохоронці діяли з порушеннями.
Наступного дня повідомлення про такий же штраф надійшло з Полтави. Скількох водіїв покарано до засідання парламенту 29 серпня, на якому депутати обіцяють відтермінувати накладення штрафів, наразі невідомо.
Тимчасом у профільних групах в соцмережах водіїв закликають утриматися від поїздок до ухвалення закону, адже шанс отримати штраф — величезний.
Якщо залишити все як є
Представники президента обіцяють до кінця 2019 року розробити новий законопроект, який міститиме чіткі правила розмитнення авто. Про суть змін — трохи нижче, а поки — про стан справ зараз.
Чинне законодавство, ухвалене попереднім парламентом, унеможливило використання авто з іноземною реєстрацією. Більше того, поліція отримала право зупиняти такі машини для перевірки законності їх перебування в країні.
Закон №8488 вніс у закон "Про Нацполіцію" "десяту" підставу для зупинки транспортного засобу.
"Якщо зупинка транспортного засобу, зареєстрованого в іншій країні, здійснюється з метою виявлення його передавання у володіння, користування або розпорядження особам, що не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщали в митний режим транзиту", — сказано у "десятому" пункті.
Законодавство передбачає покарання для представників двох умовних груп: осіб, що ввозять авто, і тих, хто ним користується.
Так, особа, яка ввезла в Україну авто в режимі транзиту або тимчасового ввезення, не може передати його іншим особам чи розкомплектувати. Також їй заборонено використовувати таку машину в підприємницькій діяльності, наприклад, для роботи в таксі. За порушення — штраф 34 тис грн.
Штрафувати можна й осіб, які не ввозили, але користуються транзитним або тимчасово ввезеним авто. Перше порушення — 8,5 тис грн, повторне — 17 тис грн, позбавлення права керування на рік та вилучення авто за кошт порушника.
За несвоєчасне вивезення авто за межі країни порушники також можуть отримати штраф. Його розміри залежать від кількості днів перебування авто в Україні.
За день прострочення з порушника може бути стягнуто 170 грн, за три дні — 850 грн. Зайвий місяць перебування авто в Україні коштуватиме порушнику 170 тис грн або навіть транспортного засобу — його можуть конфіскувати за рішенням суду.
У законі прописані також правила взаємодії профільних служб і відомств: підрозділів ДФС, Прикордонної служби та Нацполіції.
Завдяки системі обміну інформацією дані про авто, зафіксовані митником під час відкриття режиму транзиту або режиму тимчасового ввезення, можуть передаватися всім органам.[L]
Якщо дозволений строк перебування авто в Україні сплив, а машина не була вивезена, митник може повідомити про це іншим органам. Після цього поліцейські повинні пильніше відстежувати таке авто на дорогах, а прикордонники — не допустити перетину кордону особою, яка ввезла авто, без сплати штрафів.
Крім того, поліція має право перевіряти особу водія авто з іноземною реєстрацією на відповідність особі, яка його ввезла. Якщо за кермом хтось інший, поліцейський може накласти штраф, а митник оштрафує особу, яка ввезла авто і не дотрималася обмеження на передавання машини.
При цьому протокол про порушення може бути складений митником навіть за відсутності порушника і вручений йому під час виїзду з України.
Що може змінитися
З проханням роз'яснити ситуацію щодо майбутнього автомобілів з європейською реєстрацією ЕП звернулася до голови робочої групи з питань вирішення цієї проблеми Владислава Криклія, якому пророкують крісло міністра інфраструктури. Криклій на питання журналістів вирішив не відповідати.
Заступник міністра інфраструктури Юрій Лавренюк зазначив, що нових правил поки що нема. "Готуємо законопроект спільно з Офісом президента, Державною митною службою та Міністерством внутрішніх справ. Кожне відомство лише напрацьовує пропозиції", — повідомив він.
Оскільки питання "євроблях" перед президентом порушувала організація "Авто євро сила", а її представники завжди присутні на профільних заходах, ЕП звернулася за роз'ясненнями до керівника організації Олега Ярошевича.
Він озвучив основні вимоги організації, які, ймовірно, будуть розглянуті при підготовці анонсованого проекту закону.
По-перше — пільги для учасників АТО, багатодітних сімей та інвалідів. Представники попередньої політичної команди цю вимогу відхилили, наголосивши, що всі повинні бути у рівних умовах.
По-друге — відкриття ринку не тільки для легкових, а й для вантажних авто та спеціальної техніки.
По-третє — вилучення коефіцієнта віку автомобіля з формули розрахунку акцизу, це головна вимога.
"Повинні бути однакові правила для авто будь-якого віку. Ми пропонуємо 20% ПДВ, 10% мита, 3% до Пенсійного фонду і 1,5% військового збору. Але ключове питання — акциз", — сказав Ярошевич.
Базові ставки акцизного податку пропонується залишити на поточному рівні: для авто з бензиновим двигуном — 50 євро, для авто на дизелі — 75 євро.
Йдеться саме про базові ставки, до яких, згідно з чинним законом, застосовуються коефіцієнт двигуна (об'єм) та коефіцієнт віку (кількість повних календарних років авто). Останній пропонують прибрати.[BANNER2]
Тобто за "бензинове" авто будь-якого віку об'ємом двигуна 2 тис куб см доведеться заплатити всього 100 євро. Відповідно ж до чинного законодавства, з урахуванням вікового коефіцієнта за такий транспортний засіб треба сплатити значно більше: за п'ятирічне авто — 500 євро, за 15-річне — 1,5 тис євро.
Більше прикладів обчислювання акцизного податку за чинним законом — за посиланням.
Які зміни можуть бути схвалені — питання відкрите. Офіційно в Офісі президента відповіді на це питання не дають. Неофіційно представники президента кажуть, що вимоги "Авто євро сили" беруться до уваги, але які з них потраплять в новий закон — невідомо.
"Наразі основне питання — відтермінування штрафних санкцій. Після цього почнеться робота з розробки нового законопроекту. Ми перебуваємо в постійному діалозі та проводимо консультації в тому числі з організацією, яку ви назвали", — заявив співрозмовник в ОП.
"Уже створена робоча група, яка опікуватиметься цим питання. Поки що це вся інформація", — підсумували в Офісі президента.