"Недострой" десятилетия: в "Борисполе" запустили многоуровневый паркинг
Международный аэропорт "Борисполь" 23 мая сдал в эксплуатацию первую очередь нового многоуровневого паркинга возле терминала D. Что нужно знать о проекте? (укр)
Іржава недобудована споруда — перше, що багато років бачили туристи, які прилітали в Україну через аеропорт "Бориспіль". Обіцянки завершити будівництво багаторівневого паркінгу в останні роки лунали часто.
Днями в експлуатацію була введена перша черга об'єкта. Другу частину недобудованої конструкції закрили банером з написом Welcome to Kyiv та знімком усміхненого міського голови столиці Віталія Кличка. Завершити роботи обіцяють в найближчі роки.
Будувати паркінг почали в далекому 2011 році, а запустити планували до "Євро-2012". Утім, на заваді стали недобросовісні підрядники, через яких проект був заморожений і простояв під відкритим небом сім років.
Один з таких "будівельників" за цей час встиг зникнути, прихопивши державні 95 млн грн. "Зараз така ситуація неможлива,— запевняє представник аеропорту, — усі аванси "Бориспіль" виплачує під банківські гарантії Swift".
Новий паркінг вартістю 439 млн грн обладнаний за останнім словом техніки. Встановлено автоматизовану систему управління, працює індикація вільних місць, є відеоспостереження з розпізнаванням номерів авто та облич водіїв. Також у паркінгу влаштували зони для зарядки електрокарів.
Які ще секрети приховує новий об'єкт, скільки коштує паркування та коли відкриється друга черга?
Ключове завдання, яке ставилося перед підрядниками, — максимально позбутися людського фактору та уможливити роботу паркінгу в автономному режимі. Журналісти ЕП вирішили протестувати його роботу.
Під'їжджаємо до спеціального автомата, отримуємо паркувальний талон, у якому вказаний номер авто, та їдемо далі.
Якщо у водія виникають питання, на них дистанційно відповість оператор, який перебуває у диспетчерській кімнаті. Для цього треба підійти до спеціальної стійки.
У нас питань не виникло, тому рухаємося на третій поверх та займаємо вільне місце. Їх у перший день роботи об'єкта вистачає.
Перед в'їздом у паркінг та на кожному поверсі розміщені табло, на які виводиться інформація про кількість вільних місць та вартість послуги.
Паркування авто буде коштувати 30 грн за годину і 300 грн за добу.
"Такі наші ціни, які ми пропонуємо пасажирам. Ми аналізували подібні паркінги у світі і можемо сказати, що це доволі доступно", — розповідає комерційний директор "Борисполя" Георгій Зубко.
При цьому кожен водій матиме десять безкоштовних хвилин. Це зроблено для того, щоб таксисти мали змогу забрати чи висадити пасажира на території паркінгу, а не створювали затори перед самим терміналом, як було досі.
"У нас часто виникають проблеми. Це пов'язано з особливостями спроектованого комплексу та з недостатньою кількістю ліній руху перед терміналом D. Паркінг повинен вирішити ці проблеми", — каже гендиректор аеропорту Павло Рябікін.
Загальна площа паркінгу становить майже 77 тис кв м. Перша черга — понад 40 тис кв м. Зараз на чотирьох поверхах розташовано 1 019 пакувальних місць.
Перший поверх керівництво хоче віддати під офіси для рентних компаній. На другому, третьому та четвертому будуть місця для паркування. На останньому поверсі авто стоятимуть під відкритим небом.
Термінал D з паркінгом з'єднує дворівневий пішохідний перехід, у якому пасажири будуть проходити контроль з безпеки. Після цього можна одразу йти на реєстрацію.
У паркінгу працюють близько 100 камер, які дозволяють оператору стежити за вільними місцями, ідентифікувати номерні знаки та розпізнавати обличчя водіїв. Якщо хтось забув, де залишив машину, оператор допоможе її знайти.
По інший бік диспетчерської розташовані двері, за які журналістів не пускають. Там розташована недобудована друга черга паркінгу. Конкретних термінів завершення в "Борисполі" не називають через непередбачувані конкурсні процедури.
"Буде оголошений тендер на ProZorro, який визначить будівельника другої черги. Там велика сума і тривалий термін, тому для здійснення тендерних процедур знадобиться не менше чотирьох місяців, а на все — два будівельні сезони. У цей будівельний сезон, імовірно, не встигнемо почати роботи", — каже Зубко.
У другій черзі, яка є дзеркальним відображенням першої, буде ще 1 020 місць. Окупитися проект, за розрахунками менеджерів "Борисполя", повинен за десять років.
У даному випадку мова йде про окупність добудови паркінгу, на яку витратили 439 млн грн. Утім, в судах досі залишаються справи на сотні мільйонів гривень.
"Це сотні мільйонів, витрачені до 2017 року (за часів іншого керівництва. — ЕП). Уже є низка виграних справ, за якими були виплачені аванси і компанії зникли", — заявляє Зубко.
Один з таких підрядників — компанія "Будівельне управління 813", з якою "Бориспіль" уклав угоду у 2012 році. Фірма входила в будівельну корпорацію "Золоті ворота", яку ЗМІ пов'язували з Віктором Медведчуком.
Термін будівництва повинен був становити не більше 12 місяців, однак компанія в нього не вклалася. Між замовником і підрядником стався конфлікт, а у 2015 році після взаємних позовів суд постановив розірвати договір і зобов'язав компанію повернути 93 млн грн авансу за роботи. Гроші аеропорт не отримав.
"Не повернули. Компанія "померла". На жаль, у нас так буває. Зараз усі аванси "Бориспіль" виплачує під банківські гарантії Swift. Повторення такої ситуації в рамках наших процедур, сподіваємося, неможливе", — каже комерційний директор підприємства.
Бажаємо успіхів, робимо останні фото та збираємося їхати.
Перед виїздом оплачуємо вартість паркування в автоматі. Він приймає і готівку, і платіжні картки.
Тепер у нас є 15 хвилин, щоб залишити паркінг. Якщо не встигнемо, доведеться доплачувати. Такі правила.
Усі фото Дмитра Ларіна