Украинская правда

Миллиардные убытки и долги: стоит ли переживать за МАУ

Миллиардные убытки и долги: стоит ли переживать за МАУ
112.ua

Авиакомпания МАУ увеличила убыток почти в девять раз до 2,7 миллиарда гривень. Как это стало возможным и не пойдет ли компания по пути "Аэросвита"? (укр)

"МАУ — як людина, яка йде по канату між двома хмарочосами. Таку людину може збити навіть легкий вітерець, тому дуже не хотілося б кидатися в неї камінням", — обережно коментує новину про мільярдні збитки найбільшого українського перевізника співрозмовник ЕП на авіаційному ринку.

"Але хочу підкреслити: повторення сценарію "Аеросвіту" неможливе", — наголошує він.

Збитки МАУ, про які ЕП дізналася з порядку денного загальних зборів компанії, змусили пасажирів авіакомпанії хвилюватися, хоча факт збитковості МАУ не став сюрпризом для ринку.

Раніше президент авіакомпанії Юрій Мірошников в інтерв'ю Liga.net  попереджав, що компанія другий рік поспіль спрацює "в мінус". Проте він не сказав, наскільки великим він буде.

При цьому в усіх ще свіжий в пам'яті інший негативний кейс — банкрутство компанії "Аеросвіт", яка так само належала Ігорю Коломойському і була одним з найбільших гравців на ринку. Підприємство забезпечувало третину авіаперевезень за кордон та 70% рейсів всередині країни.

Тоді компанія так само два роки поспіль фіксувала збитки і 2011-й, за рік до банкрутства, закінчила з рекордним негативним показником — майже 1,5 млрд грн або 190 млн дол за тодішнім курсом.

Якщо рахувати в доларах, то збиток МАУ удвічі менший, проте він все одно рекордний для авіакомпанії. До того ж, падіння відбулося на фоні суттєвого збільшення пасажиропотоку, кількості рейсів та інвестицій у розвиток флоту.

Що відбувається в МАУ? Які є загрози і як перевізник планує виходити з кризи?

Крізь збитки до зірок

На початку 2019 року найбільша авіакомпанія України "Міжнародні авіалінії України" оприлюднила результати роботи за 2018 рік. Опубліковані цифри свідчили, що компанія динамічно розвивається і про можливу кризу не йшлося.[BANNER1]

За рік МАУ перевезла понад 8 млн пасажирів, що на 15% більше, ніж 2017 року, та виконала 61,5 тис рейсів, перевищивши показник попереднього року майже на 10%.

Компанія також розширила географію міжнародних рейсів і почала виконувати польоти з Києва до Копенгагена, Каїра, Делі і Торонто. Карту внутрішніх маршрутів доповнив рейс Київ-Вінниця.

Крім того, в рамках програми розширення й оновлення флоту перевізник отримав сім літаків. Серед них — три повітряні судна нового для України типу Boeing 777-200 ER, а також чотири середньомагістральні машини Boeing 737-800.

Утім, як виявилося, справи у перевізника йдуть не дуже добре. На фоні суттєвого зростання пасажиропотоку та кількості рейсів МАУ отримала майже 100 млн дол збитку.

Це вже другий невдалий рік для компанії, але якщо у 2017 році її збитки становили 304 млн грн, то за 2018 рік цей показник зріс до 2,7 млрд грн.

 

За словами Ігоря Коломойського, він став співвласником МАУ у 2013 році. До цього компанію контролювали Аарон Майберг, екс-віце-прем'єр Борис Колесников і брат екс-міністра освіти Дмитра Табачника Михайло. Зараз Майберг є главою наглядової ради і співвласником МАУ разом з Коломойським.

У компанії такі результати роботи пояснюють трьома основними факторами.

По-перше, останнім часом суттєво зросла вартість авіаційного пального. "В Україні пальне коштує щонайменше на 70 дол за тонну дорожче, ніж у сусідніх країнах", — заявили в МАУ.

По-друге, через закритий повітряний простір над окупованим Кримом та Росією збільшилися витрати пального.

"Літаки, що виконують рейси у східному напрямку, витрачають в середньому зайву годину через необхідність оминати закриті зони та, відповідно, використовують більше пального", — пояснюють у компанії.

По-третє, порушилися графіки поставки літаків Boeing 777-200ER.

"Оскільки судна були заплановані у розкладі, але не прибули до України, компанії довелося перебронювати чимало пасажирів на інші рейси, розмістити їх у готелях та забезпечити харчуванням, що спричинило додаткові витрати", — розповів представник перевізника.

Ryanair в Україні. Початок

У 2017 році МАУ змінила майже 400-мільйонний прибуток на суттєвий збиток. Саме тоді в Україну почала заходити компанія Ryanair.

Навіть з урахуванням того, що перша спроба ірландського лоукостера виявилася невдалою, МАУ ще тоді була вимушена почати підготовку до перебудови.

"Це безумовно впливає. Є плюси і мінуси. Найбільший ефект від приходу Ryanair — психологічний вплив на мандрівників. Задається нова планка ціни", — заявляв у лютому в інтерв’ю Liga.net президент МАУ Юрій Мірошников.

 
Президент МАУ Юрій Мірошников
фото Андрія Гудзенка, LIGA.net

"Найкоротша і проста відповідь — дуже різко посилилася конкуренція", — каже директор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький, говорячи про причини збитковості МАУ.

З ним погоджується авіаексперт Богдан Долінце.

"Важливу роль зіграла активізація європейських перевізників, у тому числі лоукостерів. Це змушує українські авіакомпанії створювати нові продукти в бюджетних сегментах перевезень", — наголошує він.

На його думку, вплинули на фінансовий стан компанії й інвестиції в розвиток флоту.

"Зазвичай літаки беруться в лізинг, де вартість оренди значно нижча. Тим не менш, собівартість витрат на парк авіакомпаній може сягати 25% від усіх витрат", — додає експерт.

Натомість юрист Андрій Гук заявляє, що звітність компанії протягом останніх років складно назвати прозорою, тому МАУ може показувати той результат, який захоче.

"МАУ перемогла у спорах щодо так званого авіаційного збору і не сплачує державі два долари з кожного пасажира. Також компанія перестала у великих об'ємах сплачувати "Украероруху" за послуги навігації і вступила у судові спори щодо цього", — нагадує Гук.

"Крім того, МАУ суттєво оптимізувала свої витрати, отримала знижки від "Борисполя", бере плату за додаткові послуги на борту — від реєстрації до харчування. Враховуючи все це, витрати на оновлення флоту все ж не дуже пояснюють такі великі збитки", — наголошує юрист.

Банкрутство чи світле майбутнє

Крім величезних збитків, МАУ також має чималі борги перед партнерами. Точну цифру компанія не називає. "Рівень зобов'язань складно оцінити, оскільки він постійно змінюється", — кажуть у МАУ.

За різними оцінками, борговий портфель компанії перевищує 1 млрд грн. Сама МАУ частину боргів не визнає та оскаржує їх у суді.

"Бізнес працює дуже динамічно: виконуються одні фінансові зобов'язання, з'являються нові — і з нашого боку, і з боку партнерів. Те, що ми не визнаємо як борг, оскаржуємо в судовому порядку", — заявляв раніше Мірошников.

Збитки разом з боргами малюють для МАУ не дуже радужні перспективи.[BANNER2]

"Ознаки того, що компанія нарощує заборгованість, є, але важко сказати, чи йде якась підготовка до виведення активів. Ми бачимо, що компанія активно розвивається, веде складну і продуману маркетингову політику, покращує сервіси, оновлює флот", — зазначає Гук.

За його словами, банкрутство компанії за прикладом "Аеросвіту" наразі неможливе.

Сценарій "Аеросвіту" передбачав фактичне передавання багатьох активів МАУ — прав на лінії, слоти в аеропортах, далекомагістральні літаки. Частина працівників перейшла у МАУ чи в інші авіакомпанії.

"Зараз було б складно передати права МАУ на повітряні лінії іншій компанії. Більш імовірно, що власники МАУ будуть вкладати у якийсь інший авіаційний бізнес: наземне обслуговування, аеропорти. Якщо МАУ піде в банкрутство, Україна ризикує залишитися без системного національного перевізника", — зазначає юрист.

На думку співрозмовника ЕП на авіаційному ринку, МАУ може зупинитися тільки через чиюсь "злу волю".[L]

"Сценарій "Аеросвіту" ніхто не планує. В банкрутстві МАУ не зацікавлений ніхто.

Інше питання, що їм не вистачає оборотних коштів.

Йдеться про те, на яких умовах інвестор або, можливо, навіть держава допоможуть їм: заберуть їх повністю або певну частку, нададуть кредит або знижку "за спасибі", — пояснює співрозмовник.

Президент МАУ заявив, що у 2019 році компанія сконцентрується на стабілізації фінансового становища. "Мета — вихід на беззбитковість", — відповіли в прес-службі на питання ЕП щодо очікувань на 2019 рік.

Чи застрахована МАУ від банкрутства? Ні, як і будь-яка інша світова авіакомпанія. Прикладів останнім часом вистачає.

Так, у жовтні 2017 року останній рейс виконала Air Berlin, яка була другим після Lufthansa за потужністю німецьким гравцем на ринку авіаперевезень.

У лютому 2019 року така ж доля спіткала авіакомпанію Germania. Причина — дефіцит коштів, спричинений "різким підвищенням цін на гас з одночасним падінням євро до долара".

Ще один приклад — британська авіакомпанія Flybmi, яка недавно оголосила про припинення роботи у зв'язку з Brexit.

Останніми роками в стані кризи перебуває і п’ятий за величиною європейський перевізник Alitalia, який з 1999 року не приносить прибутку. У 2016 році збиток перевізника, де працюють 11 тис осіб, становив близько 500 млн євро. Компанія перебуває у стані банкрутства.

Чи загрожує такий сценарій МАУ? У найближчій перспективі це малоймовірно.

"Забагато стоїть на кону. Компроміс буде знайдений. Ведуться переговори, йде пошук шляхів виходу із ситуації, бо якщо МАУ зупиниться, це буде катастрофа", — підсумував співрозмовник ЕП, ознайомлений із справами компанії.

авиаперевозки авиа АэроСвит