Крутое пике: взлетит ли Boeing 737 и что надо знать пассажирам
Після авіакатастрофи в Ефіопії, яка забрала життя 157 осіб, чимало країн почали забороняти експлуатацію лайнерів Boeing 737 MAX 8. Це вже другий випадок за останні півроку — у жовтні 2018 року літак цієї ж моделі, який належав індонезійській компанії Lion Air, впав у Яванське море. Тоді загинуло 189 осіб.
Експлуатацію Boeing 737 Max 8 заборонили понад 50 країн. Серед них Китай, Австралія, Сінгапур, Ефіопія, Індонезія, країни ЄС, Канада. 13 березня до них приєдналася Україна.
Довше за всіх протрималися Сполучені Штати. Спочатку вони заявляли про відсутність підстав для відсторонення літаків від польотів, але після виявлення нових обставин вирішили "приземлити" всі літаки. Усі чекають на результати розслідування. Чорна скринька з Ефіопії у четвер прибуде до Франції для аналізу.
Новина про катастрофу обвалила акції американської корпорації до 18-річного мінімуму. Компанія втратила 25 млрд дол капіталізації, "зависли" контракти на 600 млрд дол. Чи впорається авіаційний гігант з кризою, що буде з контрактами на сотні мільярдів доларів та до чого готуватися пасажирам?
Чорний понеділок
Новина про катастрофу в Ефіопії обвалила цінні папери Boeing на 11%, що стало рекордним падінням за останні 18 років. Вартість однієї акції на Нью-йоркській фондовій біржі на відкритті в понеділок впала з 422 дол до 371 дол. Востаннє така ситуація спостерігалася у 2001 році після терактів 11 вересня.
Протягом наступних днів акції корпорації намагалися відновити зростання. Трохи оптимізму додала новина про те, що США, де літак отримав сертифікацію, не збираються забороняти експлуатацію повітряних суден на своїй території.
Поки у Федеральному агентстві з регулювання руху повітряного транспорту заявляли про відсутність підстав для зупинки експлуатації літаків, інші країни одна за іншою закривали своє небо для 8-ї та 9-ї моделей Boeing Max.
Погані новини компанія отримала в середу. Дональд Трамп оголосив, що у США літаки Boeing 737 Max теж будуть "приземлені". Після цього компанія сама порадила не використовувати ці моделі до оголошення результатів розслідування. На той час понад 50 країн офіційно заборонили експлуатацію моделі Мах 8.
Оголошення Трампа спровокувало чергове падіння акцій Boeing, але цього разу лише на 3%. Загалом з моменту катастрофи папери американської корпорації впали більш ніж на 10%, а ринкова вартість компанії втратила 25 млрд дол.
На цьому фоні цінні папери європейського конкурента Boeing — компанії Airbus — з моменту катастрофи демонстрували позитивну динаміку. На відкритті 11 березня одна акція коштувала 112 євро, на закритті 13 березня вартість становила майже 117 євро. За підсумками торгів у середу цінні папери Airbus зросли майже на 3%.
Аналітики стверджують, що до оголошення результатів розслідування шанси на відновлення зростання вартості акцій Boeing мізерні. Від подальшого зниження їх утримує мовчання авіакомпаній, які придбали чи замовили літаки цих моделей.
Єдиний прецедент — заява норвезького лоукостера Norwegian. Він повідомив про намір вимагати компенсацію від Boeing за неможливість експлуатувати 18 літаків. "Norwegian не повинен зазнавати збитків через те, що не може використовувати абсолютно новий літак", — заявив прес-секретар компанії Сандакер-Нільсен.
Представник перевізника не уточнив, про яку суму йдеться. За його словами, розмір очікуваних виплат залежить від тривалості заборони. Не виключено, що такі вимоги стануть масовими. Як з цим впорається компанія, говорити зарано.
Сотні мільярдів "у повітрі"
Модель Boeing 737 Max — оновлена модель Boeing 737. Перший політ літака відбувся у 2016 році, а в травні 2017 року він почав виконувати комерційні рейси.
Boeing випускає кілька варіацій 737 Max — 7, 8, 9 і 10, які відрізняються технічними характеристиками. Модель Max 8, яка розбилася в Ефіопії та Індонезії, вміщує до 200 пасажирів і коштує близько 120 млн дол.
За даними компанії, до моменту заборони по всьому світу літало понад 370 літаків лінійки Мах.
Компанія отримала замовлень на 5 123 повітряні судна моделі Мах на загальну суму 600 млрд дол. Частина з них уже "зависла" — кілька великих замовників заявили про можливість перегляду контрактів.
Перевізник VietJet Air, який замовив 200 літаків Мах на 25 млрд дол, планує ухвалити рішення щодо закупівлі після оприлюднення причин катастрофи.
Компанія Kenya Airways також може переглянути свої плани. Вона планувала придбати десять літаків Boeing. Після гибелі 32 громадян Кенії перевізник не виключає, що замовлення отримає конкурент американської корпорації — Airbus.
Купити літаки у конкурентів Boeing може й індонезійська Lion Air, чий лайнер впав у море у жовтні 2018 року. Lion Air планує замінити всі свої Boeing 737 Max 8 на літаки компанії Airbus, анулювавши замовлення на 22 млрд дол.
Є серед замовників й українські компанії. Так, перевізник МАУ до кінця 2019 року планує отримати три літаки Boeing 737 Max. У компанії повідомили, що ведуть активний діалог з Boeing та стежать за перебігом розслідування.
"До комерційної експлуатації літак буде допущений після проведення процедур, які підтвердять, що літак відповідає всім вимогам безпеки", — додали в МАУ.
Відмовлятися від замовлення не планує і лоукостер SkyUp, який підписав контракт на купівлю п'яти літаків Мах, з яких два — Мах 8. Поставки очікуються у 2023 році.
"Ситуація в Ефіопії не вплине на наше рішення. У нас є достатньо часу для збирання інформації про результати розслідування до введення в експлуатацію повітряних суден", — заявив генеральний директор SkyUp Євген Хайнацький.
До чого готуватися пасажирам
Заборона на польоти Boeing 737 Max торкнулася рейсів кількох авіакомпаній, що літають в Україну. З європейських перевізників рейси в Україну на Boeing 737 Max виконувала польська LOT, яка має п'ять повітряних суден модифікації 737 Max 8.
Про зупинку всіх дванадцяти літаків Boeing 737 Max з 13 березня оголосила Turkish Airlines, яка використовувала частину цих лайнерів на рейсах в Україну.
Flydubai, яка літала на 737 Max з Дубая в Київ, спочатку повідомила, що впевнена в безпеці своїх літаків, проте після рішення Авіаційної влади ОАЕ про заборону польотів зупинила експлуатацію одинадцяти 737 Max 8 і трьох 737 Max 9.
За словами юристів, рішення про заборону експлуатації літаків розцінюється як надзвичайна обставина, тому перевізник може, не повідомляючи пасажирам, скасувати чи затримати рейс або анулювати раніше підтверджене бронювання.
Утім, як стверджують юристи фірми "Анте", затримка чи скасування рейсів не дозволяє авіакомпанії відмовити пасажиру у перевезенні.
"Перевізник повинен запропонувати інший маршрут, у випадку відмови пасажира — повернути кошти без штрафів.
Компенсація не сплачується, якщо затримка чи скасування відбулися внаслідок надзвичайних обставин", — заявляють юристи.
Чи може пасажир відмовитися летіти через заміну літака? Ні, оскільки його тип не є обов'язковою умовою договору перевезення.
"Відмова пасажира можлива тільки за загальними правилами тарифу. Тобто ймовірні штрафи", — кажуть в "Анте".
Якщо через заміну літака склалася ситуація овербукінгу, то перевізник спочатку повинен знайти добровольців, які готові за винагороду відмовитися від перевезення та запропонувати їм альтернативний маршрут без доплат.
"У разі відсутності добровольців перевізник може відмовити пасажирам та запропонувати їм альтернативу або повернути вартість квитків", — кажуть юристи.
Якщо авіакомпанія таки відмовила у перевезенні, вона повинна виплатити компенсацію (250, 400 чи 600 євро залежно від дальності рейсу) додатково до пропозиції альтернативного маршруту чи повернення вартості квитка.
"Однак перевізник не зобов'язаний сплачувати компенсацію, якщо він може підтвердити, що причиною скасування рейсу була дія надзвичайних обставин або непереборної сили, якій не можна було запобігти, навіть якби було вжито усіх заходів", — підсумували в "Анте".