IKEA в Украине: чем мебельный гигант будет покорять новый рынок
У середу шведсько-нідерландський меблевий гігант ІКЕА офіційно оголосив про намір відкрити магазин в Україні.
Перерізування стрічки заплановане на літо 2019 року. Перший магазин нового міського формату буде розташований в ще недобудованому ТРЦ Ocean Mall, що належить компанії девелопера Вагіфа Алієва.
За українською традицією першим довгоочікувану новину повідомив президент Петро Порошенко, який побачив у відкритті магазину ознаки інвестиційного буму.
На другий день після офіційних подій за участі президента, головний виконавчий директор "ІКЕА Південно-Східна Європа" Стефан Вановербеке зустрівся з журналістами і розповів деталі виходу ІКЕА на український ринок, озвучив плани на майбутнє.
У матеріалі ЕП про те, яким буде перший магазин ІКЕА в Україні, коли чекати на розширення мережі та що про це думають учасники ринку.
Що таке ІКЕА
Кілька тижнів тому ІКЕА відзначила свою 75 річницю з моменту заснування.
Компанію, яка наразі є найбільш популярною мережею з продажу товарів для дому, в 1943 році в Швеції створив Інгвар Кампрад. У січні поточного року Кампрад помер у своєму будинку в провінції Смоланд після нетривалої хвороби. Йому був 91 рік.
Кампрад заснував компанію у 17 років. Він отримав кишенькові гроші від свого батька на те, щоб записатися до креативної школи.
Засновник ІКЕА був добре відомий своєю ощадливістю – до останнього часу він надавав перевагу недорогим ресторанам, літав економ-класом та не полюбляв офіційні костюми.
Звичайно, це не могло не позначитися на бізнесі його життя. ІКЕА, як відомо, завжди робить акцент на простоті та економить на вартості своїх товарів.
Втім, не дивлячись на зовнішню простоту продукції, маркетинг в ІКЕА продуманий до дрібниць. Майже неможливо прийти в магазин і нічого не купити. Так, каталог шведського виробника є одним з найбільш популярних видань на планеті. За тиражами його можна порівняти з Біблією, Кораном і книгами про Гаррі Поттера
За рахунок чого компанії вдається так ефективно працювати з клієнтами?
У компанії є кілька бізнес-секретів.
Чи знали ви, що магазини ІКЕА проектуються за принципом лабіринту? Це робиться для того, щоб покупець ознайомився зі всіма товарами рітейлера. Щоправда, між відділами є спеціальні проходи через які можна пройти. Справа в тому, що вони побудовані таким чином, що їх дуже важко помітити.
Крім того, клієнти ІКЕА можуть в прямому сенсі слова почуватися в магазині як вдома. Їм дозволяється робити з меблями майже все, що вони дозволяють собі вдома. Можна також прогулятися магазином в халаті і у підсумку не купити його або скуштувати щось в спеціальному пункті харчування.
Ще одна хитрість – ІКЕА будує свої магазини максимально далеко від населених пунктів, і робиться це не тільки задля економії на оренді приміщень. За задумом маркетологів, людина, яка декілька годин їде до магазину, з великою вірогідністю купить хоча б якусь дрібницю, щоб час не був витрачений дарма.
Втім, нещодавно компанія вирішила запровадити новий формат магазинів, які є меншими за розмірами і розташовані в центральній частині міста, щоб покупці могли робити покупки ближче до своїх домівок.
Новий формат для України
Україна стане одним з перших ринків, на яких ІКЕА відкриє магазин у новому форматі, разом із Францією, Великобританією, Данією, США та Китаєм.
Перший магазин планується запустити наприкінці літа 2018 року. "Часові рамки залежать від відкриття Ocean Mall, де ми будемо працювати. Ми були б готові відкритися й раніше, але через затягнуті строки зі здачею об’єкту змушені чекати", - розповідає представник компанії.
Магазин в Ocean Mall матиме площу 6 тисяч кв. м. і він не буде схожий на традиційну ІКЕА. "Якщо ви раніше були в наших магазинах, то могли бачити, що площі начебто великі, але більшість з них відведені під якісь логістичні або технічні приміщення", - розповідає головний виконавчий директор "ІКЕА Південно-Східна Європа" Стефан Вановербеке.
"Тут ми будемо будувати дещо інше. Це буде більше нагадувати традиційний магазин, де є своєрідний showroom та відділи, де можна придбати різноманітні аксесуари. Саме на такій основі будуватиметься наша модель", - пояснив він.
Українським проектом буде опікуватися 120 осіб: половина працюватиме безпосередньо в магазині, інші 60 людей займатимуться логістичними питаннями.
В перші півроку роботи в магазині буде представлено 3,6 тисяч найменувань товарів, після цього їх кількість збільшиться до 7 тисяч.
"Можна було б запустити одразу всю лінійку, проте довелося б чекати ще рік. Ми вирішили запуститися раніше на 50%, а з часом збільшувати кількість товарів", - каже головний виконавчий директор ІКЕА.
На першому етапі на полицях не буде електронної домашньої техніки та рослин, оскільки для цього необхідно отримати додаткові дозволи, на що піде певний час.
Товари в Україну будуть постачатися з регіонального центру дистрибуції у Польщі.
Плани на майбутнє
Серед найближчих планів компанії в Україні – розвиток інтернет-продажів. Проте покупцям доведеться набратися терпіння і трохи почекати.
"ІКЕА наразі займається розробкою нового цифрового рішення, яке буде максимально дружнім до споживачів, і ми хотіли запроваджувати в Україні не стару існуючу систему, а вже виходити з новою", - каже представник компанії.
Щодо розміщення ІКЕА власного виробництва в Україні, то це питання під час зустрічі з Вановербеке піднімав президент Петро Порошенко.
"Україна для цього має все: сировину, високопрофесійний персонал, унікальні торговельні угоди з ЄС і багатьма іншими країнами, і всі умови для вироблення якісної, конкурентоздатної продукції", - сказав Порошенко.
Втім, представник шведської компанії жодним чином не відреагував на цю репліку. Не додав він конкретики і під час спілкування з журналістами у четвер.
"Я тут, чесно кажучи, не для того, щоб робити голосні заяви, більше хочу говорити про ті конкретні кроки, які ми зараз робимо. Першим нашим етапом буде відкриття магазину в Києві", - сказав Вановербеке.
"Коли ми його відкриємо, зможемо проаналізувати ринок, краще зрозуміємо картину покупця, а вже потім будуватимемо плани щодо майбутнього відкриття магазинів в інших містах", - додав представник компанії. Для цього, розповідає він, потрібен як мінімум рік.
"Ви всі розумієте, що зараз занадто рано говорити про те, де і коли будуть відкриті наступні магазини", - каже представник ІКЕА.
Опитані ЕП учасники ринку вважають, що основні проблеми, з якими може стикнутися ІКЕА в Україні – низька платоспроможність населення та велика наявність псевдомагазинів, які торгують їхнім продуктом.
"Човники" можуть купити товар в Польщі, оформити taxfree і продати через olx набагато дешевше, ніж в офіційному магазині", - вважає співрозмовник.
Втім, в ІКЕА цього не бояться. "Таких точок реалізації в Україні дуже багато. Для нас ця інформація не нова, ми це бачимо і на інших ринках", - заявив Вановербеке.
"Як з цим боротися? Коли ми виходимо на новий ринок, люди щось імпортують, завозять, продають. Але з офіційним виходом компанії, такі суб’єкти зазвичай зникають", - каже представник компанії.
За словами іншого співрозмовника, більша частина товару на українському ринку буде польського походження. "Вартість буде приблизно на 20% вищою за український продукт", - каже він.
У ІКЕА в свою чергу відзначили, що ціни на кожному окремому ринку дуже відрізняються і наразі прогнозувати важко.
"Тут є дуже багато складових, таких як собівартість продукції, транспортні видатки, імпортні затрати, ПДВ. Ми будемо працювати над тим, щоб зробити ціни доступними, оскільки це є основним компонентом нашого успіху", - резюмував Вановербеке.