Поезд "четырех столиц": сможет ли УЗ отобрать пассажиров у конкурентов
"Укрзалізниця" открыла продажу билетов на поезд Киев-Минск-Вильнюс-Рига. Будет ли он популярным и как компания планирует бороться за пассажиров с более дешевыми конкурентами? (укр)
У передостанній день літа "Укрзалізниця" відкрила продаж квитків на так званий поїзд чотирьох столиць. На ньому вже з 28 вересня можна буде мандрувати з Києва до Мінська, Вільнюса та Риги.
Спочатку планувалося зробити кінцевою зупинкою Таллінн, але "по дорозі його втратили". За словами міністра інфраструктури Володимира Омеляна, столиця Естонії ще може приєднатися до маршруту і перетворити потяг на "п'ять столиць".
В "Укрзалізниці" запевняють, що ціни намагалися зробити максимально доступними. Так, до Мінська у купейному вагоні можна доїхати за 1 853 грн, квиток до Вільнюса коштує 1 640 грн, до Риги — 2 219 грн. Омелян назвав таку вартість "мінімально можливою" на даному етапі.
На перший погляд, ініціатива УЗ виглядає доречною та своєчасною, враховуючи безвізовий режим з країнами ЄС та туристичну привабливість вказаних міст. Втім, до чотирьох столиць можна дешевше і часом швидше доїхати автобусом та автомобілем і навіть долетіти літаком.
ЕП порівняла вартість залізничних квитків з вартістю квитків на інші види транспорту та поцікавилася думкою галузевих експертів щодо економічної доцільності запуску нового потяга.
Київ-Мінськ
У перший рейс потяг "чотирьох столиць" вирушить зі станції "Київ-пасажирський" 28 вересня о 14:07. Проїхавши за дев'ять з половиною годин вісім станцій, він зупиниться у столиці Білорусі.
Подолати таку відстань у вагоні купе коштуватиме 1 853 грн, у вагоні СВ — 3 574 грн.
Літаком дістатися столиці Білорусі можна майже в десять разів швидше — лише за годину. Скільки коштує таке задоволення? Усе залежить від того, наскільки вдало обраний час для придбання квитка.
В авіації дуже динамічне ціноутворення. Вартість польоту в різні періоди може відрізнятися в кілька разів, тому краще планувати свої подорожі заздалегідь, це допоможе зекономити чимало грошей.
Наприклад, зараз квиток на найближчі два-три тижні коштує 2-2,5 тис грн, а на серпень 2019 року — всього 777 грн.
Автобусом до центрального автовокзалу Мінська можна доїхати за 500-600 грн. Час у дорозі становитиме 10-14 год залежно від перевізника та ситуації на кордоні.
Також можна скористатися своїм авто або сервісом для пошуку попутників BlaBlaCar. Ціни різні: від 350 грн до 1,5 тис грн. Хоча в певні дні там не було жодної пропозиції від водіїв, тому цей варіант складно назвати надійним.
Київ-Вільнюс
Після оприлюднення вартості квитків на новий потяг пасажири вирішили, що в "Укрзалізниці" припустилися помилки. На сайті було вказано, що доїхати до Вільнюса коштує дешевше, ніж до Мінська. Як виявилося, ніякої помилки не було.
"Між Києвом та Мінськом ходять кілька поїздів. Щоб залишити їх конкурентними, білоруси виставили високі коефіцієнти до базового тарифу, що зробило квиток до Мінська дорожчим, ніж до Вільнюса", — пояснює начальник департаменту пасажирських перевезень далекого прямування "Укрзалізниці" Олександр Красноштан.
"Це вимоги Білорусі. Враховуючи, що вона є транзитною країною і партнером проекту, ми були вимушені погодитися на такі умови", — додає він.
Таким чином, поїздка до Вільнюса у вагоні купе коштуватиме 1,6 тис грн, до Мінська — 1,853 тис грн. "Пасажири можуть купити квиток до Вільнюса, а вийти раніше", — жартують в УЗ.
Літаком у Вільнюс в найближчі тижні можна полетіти за 2 тис грн. Квитки на вересень коштують 1,6 тис грн, а з жовтня лоукостером Ryanair до столиці Литви можна буде подорожувати всього за 491 грн в один бік.
Київ-Рига
Квиток до столиці Латвії коштує найдорожче: вагон купе — 2,2 тис грн, СВ — 4,4 тис грн. Час у дорозі — майже 19 годин.
Авіаквитки на найближчий місяць коштують 3,5 тис грн. Якщо купувати заздалегідь, можна зекономити до 2,5 тис.
Автобусом до міжнародного автовокзалу Риги можна доїхати за 1,5-2,5 тис грн, а ціни на BlaBlaCar стартують від 1,35 тис грн.
Таким чином, якщо планувати подорож заздалегідь, можна набагато швидше та дешевше долетіти до вказаних міст літаком або доїхати автобусом. Утім, в "Укрзалізниці" впевнені, що новий потяг буде популярним.
"Так. якщо бронювати авіаквитки заздалегідь, це може бути дешевше, але без багажу. У нас безоплатна норма становить 36 кг", — називає конкурентну перевагу залізниці Крансоштан.
Крім того, додає він, є люди, які з різних причин відмовляються літати, у тому числі для них запускається цей потяг.
"У Білорусі є доволі великі міста, де ми теж візьмемо пасажирів. Практика показує, що напрям Київ-Мінськ дуже популярний серед пасажирів. Так, є літаки, є автобуси, але від потягів відмовлятися не варто", — каже Крансоштан.
Екс-заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер також вважає, що новий потяг не залишиться без пасажирів.
"Залізниця має свого клієнта, який не користується іншими видами транспорту. Крім того, люди, які не люблять ночувати в автобусі, також оберуть потяг. Ось вам дві категорії, які точно залишаться", — каже він.
За словами транспортного експерта Олександра Кави, навіть якщо потяг не буде популярним, "Укрзалізниця" завжди може направити ці вагони на інші маршрути, тому великого ризику в цьому рішенні нема. "Щоб оцінити економічну доцільність, треба близько півроку, потім можна ухвалювати рішення", — пояснює він.
Утім, в УЗ такий сценарій вважають малоймовірним. "Ринок великий, пасажири є, ми свою частку на ринку бачимо чітко. З першого дня роботи над проектом ми спостерігаємо великий інтерес з боку туристичних компаній та громадян", — заявив Красноштан.
"Абсолютно впевнені, що цей напрямок буде популярним. Песимістичний сценарій не розглядаємо", — підсумував він.