Run, Войцех, Run. Уйдет ли Балчун из "Укрзалізниці"
В ближайшее время может произойти смена руководства "Укрзалізниці". На политическом уровне этот вопрос фактически решен. Кто заменит польского менеджера Войцеха Балчуна и почему ему не удалось закрепиться в Украине?
25 січня на засіданні Кабінету міністрів було гаряче. Завжди спокійний і врівноважений міністр інфраструктури Володимир Омелян був сам не свій і страшенно дратувався.
Розізлив Омеляна керівник "Укрзалізниці" Войцех Балчун, який в той день доповідав перед урядовцями про успіхи своєї роботи у 2016 році. Міністр влаштував голові української залізниці холодний душ.
"У мене питання до пана Балчуна. Як працюється з паном Михальчуком (Сергій Михальчук, член правління УЗ. — ЕП)? Наскільки добре підтримує пан Дубневич (Ярослав Дубневич, депутат з БПП та голова транспортного комітету. — ЕП)? Втрати від корупційних дій на 1 млрд грн у 2016 році — це звідки? Хто ці особи, на вашу думку?" — кам'яним голосом міністр інфраструктури звертався до керівника "Укрзалізниці".
Поляк у люксовому костюмі і з "хвостиком" на голові сидів позаду Омеляна і похмуро опускав очі. На такий агресивний випад з боку міністра було важко відреагувати адекватно. Тоді за Балчуна заступився прем'єр-міністр Володимир Гройсман.
"У мене питання, Володимире: а де ви працювали останні п’ять років? Тобто експертних знань щодо залізниці у вас нема. Хочу підкреслити, що міністр — це серйозна особистість, яка має допомогти, підтримати і привести до успіху. Міністр не може дозволяти собі особистого ставлення до підлеглих!" — так само роздратовано говорив Гройсман.
Ця словесна перепалка відбулася через тиждень після урядового засідання, на якому члени уряду без преси і трансляції забрали у Мінінфраструктури право бути органом управління УЗ і передали держмонополію у підпорядкування Кабміну.
Балчун приїхав в Україну як видатний реформатор вантажних залізничних перевезень у Польщі. Проте, за словами Омеляна, він із самого початку був проти його призначення.
"Я не вірив, що людина, яка покинула роботу заради музики, готова повернутися повноцінно у виснажливий світ бізнесу", — пізніше заявив міністр, маючи на увазі захоплення голови УЗ музикою та гру на гітарі у рок-гурті Chemia.
Вже через місяць після призначення в оточенні міністра почали скаржитися, що замість роботи Балчун літає на концерти. Пізніше Омелян почав натякати, що процес адаптації голови УЗ відчутно затягується.
Голова УЗ із звинуваченнями не погоджувався і заспокоював, що реформа залізниці — справа років.
"Я провів найбільш успішну реструктуризацію залізниці у сучасній Європі і всі газети писали про це. Це був найважчий процес, який тривав два роки. На третій рік з'явилися перші позитивні результати", — пояснював голова УЗ.[L]
Рішенням Кабміну міністра позбавили будь-яких важелів впливу на "Укрзалізницю" та можливості звільнити Балчуна. Аж до недавнього часу.
За даними джерел ЕП, на початку травня 2017 року Омеляну вдалося домовитися з керівництвом партії "Народний фронт" — ситуативним політичним партнером Гройсмана — про підтримку в питанні відставки керівника УЗ. Попередньо прем'єр теж погодився замінити Балчуна.
Домовленість
Наприкінці квітня детективи НАБУ затримали колишнього депутата та спонсора партії "Народний фронт" Миколу Мартиненка за підозрою у корупційній діяльності.
На спасіння Мартиненка відрядили цілу партію: брати на поруки екс-депутата в суд прийшли понад двадцять депутатів та міністри від "Народного фронту", в тому числі Володимир Омелян. Для міністра інфраструктури, який намагається будувати імідж реформатора, поява в суді у справі Мартиненка стала своєрідним репутаційним ляпасом.
Співрозмовники ЕП в "Народному фронті" кажуть, що саме після цього жесту ставлення партії до Омеляна значно покращилося. До цього відносини міністра інфраструктури з НФ було складно назвати теплими.
До напруги у стосунках між міністром і партією, яка його делегувала в уряд, призвело скасування тендеру на днопоглиблювальні роботи у порту "Южний" майже на мільярд гривень. Тоді в конкурсі виграла компанія "Ян де нул Україна", пов'язана з помічником депутата з "Народного фронту" Сергія Фаєрмарка. Уряд скасував цей тендер на прохання Омеляна.
Однак після суду над Мартиненком міністру інфраструктури вдалося вмовити лідера партії Арсенія Яценюка підтримати звільнення Балчуна з посади керівника УЗ.
Наступного дня після розмови з Яценюком Омелян зустрівся з Гройсманом. За словами джерел в Міністерстві інфраструктури, Гройсман пообіцяв, що керівнику "Укрзалізниці" не продовжать контракт, який закінчився 5 червня 2017 року.
"На зустрічі Гройсман похвалив міністра, що він прийшов до суду підтримати Мартиненка і сказав: "Ти нормальний хлопець, за Балчуна не хвилюйся", — переказують співрозмовники в Мінінфраструктури.
Після цих перипетій фракція "Народний фронт" почала виступати за звільнення керівника УЗ.
"Думка пана Омеляна, що пан Балчун повинен піти, правильна. Я впевнений, що ми зможемо знайти гідного керівника "Укрзалізниці" в Україні, який виконуватиме свої обов'язки, а не займатиметься лише гастролями по світу", — коментував журналістам у парламенті голова фракції НФ Максим Бурбак.
Сам Балчун стримано говорить про закінчення свого контракту. Чіткої відповіді про свою подальшу долю в Україні він не дав.
"Контракт закінчується 5 червня. Продовження — це бажання двох сторін: Кабміну і моє. Можу сказати, що я себе відчуваю комфортно. Будь-який варіант буде для мене хорошим. Це дає мені відчуття свободи", — заявив Балчун в інтерв'ю Liga.net.
Кандидати
Наразі в Міністерстві інфраструктури називають двох кандидатів на заміну Балчуну. Це ще один поляк — член правління УЗ Ремігіуш Пашкевич, та колишній в. о. керівника залізниці Олександр Завгородній.
У 2012-2015 роках Пашкевич очолював PKP PLK, польського оператора залізничної інфраструктури. В Україну Пашкевича привів радник президента Лєшек Бальцерович.
"Під його керівництвом була запроваджена наймасштабніша в Польщі програма модернізації та інфраструктурних інвестицій на залізниці", — зазначається в його офіційній біографії.
Утім, більш реалістичною кандидатурою співрозмовники вважають Завгороднього. З червня 2015 року він був головою комісії з реорганізації УЗ та в. о. генерального директора.
Екс-міністр інфраструктури Андрій Пивоварський пояснив своє рішення про це призначення тим, що "кожному етапу реформи потрібен свій лідер".
Як інженер, який працював на залізниці з 1993 року, Завгородній повинен був поліпшити технічний стан УЗ і, на думку колишнього міністра, міг швидко впоратися з цим завданням. "Думаю, його досвід і знання дозволять вивести "Укрзалізницю" в технічному плані на новий рівень і консолідувати управлінський персонал", — казав тоді Пивоварський.
Призначення Завгороднього мало і політичне забарвлення. До нього УЗ очолював Максим Бланк, а сама залізниця входила у сферу впливу екс-прем'єра Арсенія Яценюка і близьких до нього бізнесменів.
З середини 2015 року у транспортної галузі з'явився новий куратор — столичний ресторатор Михайло Бейлін, близький до голови АП Бориса Ложкіна. Тож заміна Бланка на Завгороднього була спробою "відсунути" від керування УЗ людину Яценюка.
Прізвище Завгороднього також звучало у корупційних скандалах. Після призначення він запевняв, що бізнес його родичів ніколи не перетинався із залізницею. Хоча УП після цього доводила, що структури, які належать синові і братові Завгороднього, отримували підряди Придніпровської залізниці, на якій він працював. Сам Завгородній усе спростовував.
На одному з останніх засідань фракції "Народний фронт" Омелян запропонував в керівники УЗ кандидатуру саме Завгроднього. Свій вибір міністр пояснював депутатам так: до моральних якостей Завгороднього можуть виникати питання, але як професіонал він один з найкращих.
"Він старої школи, на багато речей буде заплющувати очі, але в нього є чітке розуміння роботи залізниці", — переказують слова міністра у фракції Яценюка.
Джерела у Міністерстві інфраструктури стверджують, що нібито на кандидатуру Завгороднього погодилися і фракція НФ, і Гройсман. В оточенні прем'єра це заперечують і кажуть, що питання ще не вирішене.
"Ще нічого не зрозуміло. Можу дати 95%, що Балчуну не будуть продовжувати контракт, а от щодо конкретних кандидатів поки невідомо. Тим не менш, думаю, що прем'єр віддасть залізницю "Народному фронту", — каже співрозмовник з оточення Гройсмана.
Затягування
Одразу кілька джерел у Міністерстві інфраструктури та фракції Яценюка повідомили, що на засіданні Кабміну 7 червня повині були оголосити про відставку Балчуна.
Як компроміс було домовлено, що керівник залізниці сам напише заяву про відставку і таким чином збереже обличчя.
Однак ще перед початком засідання уряду на сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі з'явилася новина про те, що найближчими тижнями Кабінет міністрів заслухає звіт правління та наглядової ради ПАТ "Укрзалізниця" для подальшого ухвалення кадрових рішень.
У бесідах з "фронтовиками" Гройсман запевняв, що хвилюватися немає причин, просто потрібно провести додаткові консультації з президентом.
"Коли йому треба було забрати залізницю, то консультації виявилися непотрібними, а як звільнити Балчуна, то, бачите, треба консультації. Каже: хлопці, не хвилюйтеся, це питання тижнів", — обурюється один із соратників Яценюка.
Очікується, що звільнення керівника УЗ пройде спокійно, проте призначення наступника Балчуна навряд чи обійдеться без скандалів.
Співрозмовники ЕП припускають, що у протистоянні будуть задіяні Гройсман та близький друг президента, народний депутат Ігор Кононенко. У них зараз прохолодні відносини: вони сперечаються про те, чия людина сяде у крісло голови ДФС.
Тим часом у "Народному фронті" і Міністерстві інфраструктури чекають, чим закінчиться ця епопея. Гройсман пообіцяв, що це питання кількох тижнів.
Проте, навіть якщо Балчуна звільнять і на його місце знову призначать Завгороднього, кадрове питання "Укрзалізниці" все одно не вирішиться. Крім Балчуна, є ще шість членів правління, без голосів яких не можуть ухвалюватися жодні важливі для залізниці рішення.
П'ять членів правління з шести — це поляки, які прийшли в УЗ з Балчуном. За словами джерел, близьких до оточення Гройсмана, справжня війна почнеться саме за обрання нових, більш лояльних членів правління.