Украинская правда

Заместитель министра финансов Владимир Матвийчук: Государственные служащие переживут

Мы согласились с предложениями народных депутатов, и можем ввести специальный военный налог в размере 1,5% от заработной платы до конца года. Таким образом можно получить где-то 2,9 млрд гривен. Путем введения 1,5% военного налога будут привлечены все работающие в государственном секторе.

Недостатнє фінансування української армії впродовж 20 років незалежності відчутно вдарило по країні. Ще декілька місяців, перед початком АТО на Донбасі, наші солдати буквально були "голі" і "босі".

Коштів ледве вистачало на елементарні речі, не кажучи вже про бронежилети, тепловізори, оптичні приціли, рації або тактичні окуляри чи рукавички. 

Сьогодні ми уже рідше бачимо безпорадних армійців. Їх амуніція уже не така примітивна і рівень захисту наших бійців, безумовно, істотно підріс. Втім, далеко не всі солдати ЗСУ і добровольці належним чином забезпечені.

Щоб забезпечити одного бійця необхідним універсальним екіпіруванням, яке суттєво збільшує шанси на його виживання, необхідно не менше 10 тисяч гривень.

Що робить для цього держава? Що робить уряд? Зараз, як ми знаємо, "одягають" армію фактично волонтери і небайдужі люди.

Ці витрати, звичайно, сущі дрібниці порівняно з тими коштами, які виділяються з бюджету. Утім, така допомога зарекомендувала себе як більш ефективна, принаймні, тому що вона доходить швидко і вчасно до адресата.

А от кошти на АТО, які виділяються з бюджету, можуть "зависнути" по дорозі на фронт на невизначений термін. Так, наприклад, як зараз Міноборони ніяк не може засвоїти більше 5 млрд гривень, виділених з Резервного фонду.

Більше того, у відомстві досі не можуть перерозподілити ті кошти, які зібрали волонтери. Мова йде майже про 137 млн гривень, куди увійшли "смс"- пожертвування громадян та інша грошова допомога.

Станом на 11 липня Міноборони з цієї суми витратило лише трохи більше 30 млн гривень. 

Про те, чому так виходить і яким чином в уряді збираються підвищувати бойовий дух української армії, напередодні журналістам розповів заступник міністра фінансів Володимир Матвійчук.

Найбільш цікаві тези з його доповіді і відповідей "Економічна правда" наводить нижче. 

Про загальні видатки на оборону держави

В поточному році в державному бюджеті для забезпечення оборони і безпеки держави передбачено 54,3 млрд гривень. Це разом із тими коштами резервного фонду, які уже були виділені на ці потреби.

За окремими рішеннями уряду, безпосередньо на проведення АТО із коштів резервного фонду державного бюджету наразі виділено 8,8 млрд гривень. За станом на 21 липня цього року із зазначеної суми використано 2,3 млрд гривень. Кошти, які лишилися, нікуди не будуть вилучатися. Вони залишаться у силових структурах.

У змінах до проекту державного бюджету, який подано на розгляд Верховної Ради, і який на жаль так і не був ще розглянутий, ми передбачили додаткове виділення коштів у сумі 9,1 млрд гривень для резервного фонду.

Ці обсяги видатків обраховані, виходячи з проведення АТО у такому масштабі, в якому вона зараз проходить. Якщо будуть широкомасштабні військові дії, то цю цифру доведеться подвоювати.

Ця сума по суті розподіляється таким чином: 8 млрд – для проведення АТО, 1,1 млрд – це підготовка до зимового періоду. Якщо ми до зими не завершимо цю операцію, треба буде військових одягнути і відновити резерви.

Якщо взяти планові видатки, уже виділені кошти з резервного фонду і передбачені 9,1 млрд гривень в законопроекті, то загальні видатки на оборону і безпеку держави складуть 63,4 млрд гривень. Це на 18,1 млрд гривень більше порівняно з 2013 роком

Про "військові" облігації

Міністерство фінансів також для фінансування потреб ЗСУ випустило "військові" казначейські зобов'язання. Кошти від їх розміщення використовуються для фінансування потреб армії. Таких грошей надійшло 30,3 млн гривень.

Буквально сьогодні зранку (25 липня) міністр фінансів провів нараду щодо цього питання. І з наступного тижня у вівторок і четвер Мінфін буде виходити двічі на тиждень з відповідними пропозиціями запозичень під військові облігації для юридичних осіб.

На жаль, зараз не маю детальної інформації щодо того, куди були використані кошти, залучені від розміщення військових облігацій.

Про добровольчі внески громадян

Одним із джерел наповнення ресурсів для забезпечення АТО є, безумовно, і кошти громадян. За станом на 21 липня надійшло різних благодійних коштів 136,8 млрд гривень.

Крім того, дуже багато надійшло благодійної допомоги у вигляді якихось матеріальних ресурсів - це і бронежилети, і інша амуніція. В цілому з урахуванням цих ресурсів надійшло 192,2 млн гривень.

Дякуємо громадянам України, які надають допомогу, щоб забезпечити життя наших військовослужбовців, які задіяні в АТО. Дуже важливо в умовах, які складаються з виконанням дохідної частини і розбалансуванням бюджету, отримувати таку фінансову підтримку.

Про уведення військового податку

Я сподіваюся, що Верховна рада прийме зміни до закону про бюджет і ми отримаємо право на використання 9,1 млрд гривень.

Що буде джерелом для акумулювання цих коштів? Ми скоротили видатки на утримання всіх державних органів виконавчої влади. У тому числі це Верховна Рада, Адміністрація Президента, міністерства та інші ЦОВВ. Це допоможе зекономити близько 460 млн гривень.

Буде ще прийняте рішення про зменшення рівня оплати праці на державній службі. Це повинно бути гарним прикладом.

Також ми хочемо скоротити на 1 мільярд дотування вугільної галузі.

Фото Український кризовий медіа-центр

Крім того, ми погодилися із пропозиціями народних депутатів, що можливо запровадити спеціальний військовий податок у розмірі 1,5% від заробітної плати до кінця року. Таким чином можна отримати десь 2,9 млрд гривень.

Через запровадження 1,5% військового податку будуть залучені всі працюючі у державному секторі, і ми в тому числі. Тому ми всі разом профінансуємо і будемо надіятися, що все буде добре.

Від редакції ЕП: раніше народний депутат від ВО "Свобода" Олексій Кайда закликав уряд розглянути можливість введення "військового податку" для українських олігархів.

"У той час, як весь народ віддає останні копійки на те, щоб закупити харчі та обмундирування для військових, олігархи, які 20 років грабували країну, зараз ні копійки не хочуть дати на обороноздатність країни", - заявив він.

Чому виділені кошти досі не витрачені за призначенням

Із тих грошей, що не використані із резервного фонду близько 790 млн гривень передбачено на грошове забезпечення військових, в тому числі і демобілізованих. Вони виділені на більш довгий термін. Так само і забезпечення харчування. Це той ресурс, який буде використовуватися і в наступному місяці.

Однак не використана ще значна частина коштів – на придбання техніки, озброєння і засобів зв'язку. У силових структурах пояснюють, що це пов'язано із проведенням тендерів.

Тендерна процедура займає 21 день. Можна скоротити і десь ужати, але як мінімум до 15 днів.

Раніше було передбачено, що різні матеріальні ресурси з державного резерву у випадку забезпечення оборони держави можна використовувати без проведення тендерних процедур. На жаль, у першому кварталі цього року Верховною Радою було прийняте рішення про вилучення цієї норми.

Від редакції ЕП: як відомо, законопроект змін до держбюджету, який зараз знаходиться на розгляді у парламенті, передбачає проведення закупівель для потреб ЗСУ за спрощеною процедурою. Тобто, передбачається, що такі закупівлі не будуть підпалати під дію закону "Про держзакупівлі". 

Фото Український кризовий медіа-центр

Про винагороди для військовослужбовців і соціальний захист

З 1 травня для військовослужбовців підвищено грошову винагороду у розмірі 100% від грошового забезпечення.

Якщо взяти Міноборони, то старший офіцерський склад з урахуванням змін з 1 травня отримуватиме у середньому 7,5 тис гривень. З грошовою винагородою це десь 15 тис гривень на місяць.

Що стосується молодшого офіцерського складу, то вони отримують трохи менше – 6 і 12 тис гривень відповідно. Далі службовці за контрактом – 3,615 тис гривень і 7,23 тис гривень.

Безумовно, не скажеш що це завеликі виплати, знаючи, що багато людей втрачають свої життя.

Щодо соціального захисту військовослужбовців: прийнятий закон, що членам сімей представників рядового і начальницького складу, які загинули в період цієї операції, будуть надаватися відповідні пільги при сплаті комунальних тарифів. По суті так само як і членам сімей учасників війни.

Закон також прийнятий про те, щоб надавати пільги не тільки військовослужбовцям, а й іншим особам, які безпосередньо зайняті в АТО, тим же самим медичним працівникам, які також ризикують своїм життям.

Пенсія при втраті годувальника тепер становитиме не менше двох прожиткових мінімумів.

Про скорочення видатків на держслужбовців

Можна державних службовців в усьому звинувачувати, ви, напевно, і факти такі маєте. Я не заперечую, але це не стосується кожного, хто там працює.

Скоротили в центральних органах кількість автомобілів. От в Міністерстві фінансів – один автомобіль. Нам треба і гроші з банку привезти і так далі і тому подібне.

От мені потрібно на нараду дуже швидко, а наше міністерство на Подолі знаходиться, на Межигірській 11. Я передзвонив 100 чоловікам, ніхто машини своєї не має, довелося таксі брати та їхати до Кабінету Міністрів.

У першому варіанті, який готувався, було страшне зменшення заробітної плати держслужбовців. Це був двомісячний фонд заробітної палати і ми розраховували на те, що будемо переводити на півставки або на чверть ставки робітників.

Потім все таки доопрацювали і залишили варіант з економією на рівні 460 млн гривень. Це дасть можливість не позбавляти державних службовців повністю заробітної плати. Доведеться лише десь зменшити необов'язкові виплати.

Я думаю, ви всі знаєте, що рівень заробітної плати в Україні порівняно з іншими країнами, є набагато меншим. Порівняно навіть з тією ж самою Грузією.

Загалом, це буде невелике скорочення заробітної плати для державних службовців. Причому туди не включено представників місцевих державних адміністрацій. Ви, напевно, знаєте, що у нас взагалі там є проблеми в оплаті праці. На рівні району середньомісячна зарплата 1500-1600 гривень.

Це стосується центральних органів виконавчої влади. І це не буде скорочення обов'язкових виплат. Зменшаться десь якісь стимулюючі виплати і державні службовці переживуть.

 Фото ЕП

Про промову Арсенія Яценюка

Це не емоції. Ми ще не використали 5 млрд грн із резерву, як я говорив, але під них проведено тендери, це вже цільові кошти.

Нам у серпні треба купувати пальне і для цього нам необхідно 9,1 млрд гривень до кінця року. Це переживання за кінцевий результат і за те, як забезпечити обороноздатність держави.

Ми сподіваємося, що Верховна Рада все-таки ухвалить ці закони. Якщо Верховна Рада не ухвалить зміни до бюджету, я підпишу документи порушуючи законодавство, але забезпечу фінансування армії.