Чего ждать от МВФ
Повышение на 50% цены на газ, подорожание на 40% коммунальных услуг, отказ от повышения прожиточного минимума и от любой поддержки курса гривны - далеко не все условия для предоставления займа. Украина их приняла. (Укр.)
"Заголовки українських новин: "Ціни на газ підвищаться на 50% з 1 травня", "Тарифи на опалення зростуть на 40% з липня", "Субсидування газу - основне питання, що обговорювалося на зустрічі з МВФ".
Такий текст вивісив на своїй сторінці у "Фейсбуці" один з українських банкірів.
Майбутнє підвищення цін на газ для населення - це гарантована "заслуга" МВФ.
Цього разу Україна вимогу фонду виконає, бо валюта в резерви дуже потрібна. Відтак, фонд зможе легко диктувати Києву навіть більш жорсткі умови. Чого ще чекати від нової програми з МВФ?
25 березня місія фонду закінчила тритижневу роботу в Україні. Її глава Микола Георгієв оцінив підсумки візиту загальними фразами.
"Місія досягла значного прогресу в обговоренні економічної політики, яка дозволить вивести країну на шлях реформ, забезпечивши захист бідних і вразливих верств населення. Наша співпраця була відмінною", - сказав він.
Втім, це звичні слова для чиновників фонду. Остаточне рішення про виділення грошей приймають не глави місій. При прийнятті рішень враховуються політичні та геополітичні чинники, які перебувають поза компетенцією місій.
Справа місії - підштовхувати владу до прийняття економічних рішень, які узгоджуються з політикою МВФ. У цьому сенсі остання місія нічим не відрізнялася від попередніх. А ось відмінності за формою мали місце.
Під час попередніх візитів до Києва представники фонду були схильні до дискусій у певних межах, хоча продовжувати субсидування вартості газу для населення вони жорстко відмовлялися і тоді.
У ході цього візиту, розуміючи, що економічна ситуація в Україні близька до катастрофи, співробітники фонду переважно диктували свої умови. До речі, перелік цих жорстких умов оприлюднив сайт WikiLeaks ще до початку візиту місії.
Деякі з них, наприклад підвищення пенсійного віку, Україні доведеться реалізовувати під час дії програми та отримання траншів. Однак були й умови, які повинні стати відправною точкою для прийняття рішення про початок програми. Втім, усі вони були беззастережно прийняті українською стороною. Ось вони.
1. Підвищення цін на газ для населення на 50% з 1 травня і тарифів компаній теплокомуненерго на 40% з 1 липня. У подальшому підвищення цін на газ для населення відбуватиметься регулярно аж до досягнення так званого економічно обґрунтованого рівня у 2018 році.
Про це уже повідомив директор департаменту економічного планування і бюджетних розрахунків НАК "Нафтогаз України" Юрій Колбушкін.
2. Прийняття фіскальних законів, спрямованих на збільшення доходів бюджету на 45-50 млрд грн на рік.
3. Обмеження на застосування спрощеного режиму оподаткування.
4. Секвестр витратної частини бюджету на 35-40 млрд грн.
Микола Георгієв. Фото press.md |
5. Відмова від підвищення прожиткового мінімуму.
6. Відмова від будь-якої підтримки курсу гривні, у тому числі заборона на застосування валютного коридору.
7. Відмова у праві використання коштів кредиту та ОВДП (щодо ОВДП питання буде остаточно вирішене у Вашингтоні) для погашення накопиченої бюджетної заборгованості з відшкодування ПДВ.
Якими б суворими не були базові вимоги МВФ, людожерськими їх робить влада країни, що претендує на отримання кредиту. Ось простий приклад.
Як видно з наведених цифр, збалансування бюджету, якого вимагає фонд, сумарно - за доходами і видатками - становить близько 80 млрд грн на рік.
На перший погляд - багато. Проте новий керівник податкової служби Ігор Білоус на зустрічі з бізнесменами повідомив, що тільки через "податкові ями" з бюджету щорічно вимивалося 100 млрд грн. Він оголосив їм війну і пообіцяв перемогти.
Якщо влада має намір це зробити, то проблема збалансування бюджету уже вирішується. Навіть без наведення порядку в інших "чорних дірках" - акцизах і на митниці. Не потрібно відмовлятися від підвищення прожиткового мінімуму і пенсій, а також приймати фіскальні закони, спрямовані на підвищення податків.
Однак Білоус не пропонує Кабміну перекроїти бюджет з урахуванням відмови від функціонування "податкових ям". На практиці це б означало істотне зростання надходжень податку на прибуток і ПДВ без внесення будь-яких фіскальних змін. Просто завдяки нормальному адмініструванню. Що натомість пропонує Кабмін?
Він не бачить ні копійки додаткових надходжень від знищення "податкових ям". Зате він пропонує податкові зміни, спрямовані на перекладення фіскального вантажу на широкі верстви населення та почасти на малий бізнес.
Мабуть, не може перекласти його на олігархів. Втім, з олігархами не все просто. Одні з них заплатять трохи більше, іншим ставки не підвищено ні на копійку. Особливо добре це видно в пропозиціях щодо підвищення плати за користування надрами та сплати утилізаційного збору для транспортних засобів.
Замовників запропонованих варіантів підвищення довго шукати не доведеться. Після ознайомлення із законопроектом їх назве будь-яка обізнана людина.
Фото urist.in.ua |