Украинская правда

Когда достроят "Охматдет"

Проект "Охматдет" - яркий пример ничтожности и непрофессионализма бывшего правительства Азарова. Обновленная детская больница должна была открыться к началу футбольных соревнований 2012 года. (Укр.)

Як відомо, будівництво нового корпусу дитячої лікарні посередині Києва є проектом, що мав відношення до старшого сина екс-президента. Саме тому цей проект вже кілька разів зростав у ціні, але незмінно отримував нові суми.

Ніхто при цьому не спорічається, що дітям потрібна сучасна лікарня. Але зараз річ про інше. В зв'язку зі змінами політичного становища, вона цілком може перетворитися на черговий "довгобуд".

Ось що було нам відомо станом на початок лютого.

За оптимістичним сценарієм, "Охматдит" мали добудувати до кінця 2014 року. За песимістичним - до кінця 2029 року.

Такі результати автор отримав, порівнявши задекларовані урядом витрати на реконструкцію національної лікарні протягом 2011-2014 років з реальним фінансуванням проекту на 14 лютого 2014 року.

Оптимістичний сценарій - паспорт реконструкції "Охматдит", за яким роботи мусять завершитися у 2014 році.

Песимістичний сценарій окреслюється через порівняння коштів, які необхідні для завершення будівництва з реальним фінансуванням.

9 жовтня 2013 року уряд затвердив загальну кошторисну вартість реконструкції "Охматдиту" у сумі 1 784 751 675 грн. Вже 30 жовтня 2013 року на порядку денному Кабмін розглядав новий проект реконструкції, за яким реальна кошторисна вартість зросла до 2 477 300 000 грн.

Фінансування "Охматдиту", тис грн

Задекларовані витрати на реконструкцію "Охматдиту" в проекті реконструкції

2 477 300

Фактично профінансовано

405 820

Різниця між задекларованими витратами і сумою фактичних витрат, січень 2014 року

2 071 480

За песимістичним сценарієм уряд продовжує фінансувати будівництво такими ж темпами, як він це робив з 2011 року до січня 2014 року. В середньому - 135,3 млн грн на рік. За проектом сплатити залишилося 2,071 млрд грн

У довідці, наданій автору представником Укрмедпроектбуду, організації, відповідальній за реконструкцію лікарні, сказано, що на січень 2014 року на проект виділено 405,82 млн грн. Маючи цифри, автор провів нескладні підрахунки.

При швидкості 135,3 млн грн на рік уряд зможе повністю оплатити проект лише через 15 років, на кінець 2029 року, при умові статичної кошторисної вартості.

Проект "Охматдит" - яскравий приклад нікчемності та непрофесіоналізму колишнього уряду Миколи Азарова. Оновлена дитяча лікарня повинна була відкритися до футбольних змагань 2012 року.

Відповідальність за реалізацію проекту - проведення тендера та затвердження генпідрядника - покладена на ДП "Укрмедпроектбуд" (колишнє ДП "Інфраструктурні проекти"), яке знаходиться в управлінні Укрєвроінфрапроекту.

У серпні 2011 року Укрмедпроектбуд уклав угоду на 28 млн грн з ТОВ "Укрпрофмед". Приватна фірма зобов'язалася розробити проектно-кошторисну документацію та провести інженерну підготовку будівельного майданчика на території "Охматдиту". При цьому тендер у вигляді конкурсу не проводився.

Укрмедпроектбуд обрав процедуру "закупівля в одного учасника", посилаючись на соціально-економічне значення реконструкції, наближення "Євро-2012" та висновок Державного науково-дослідного інституту будівельних конструкцій.

Цей документ наполягав на відсутності альтернативи Укрпрофмеду. Мовляв, на ринках України та світу подібних компаній нема.

Микола Азаров під час наради щодо будівництва "Охматдиту". Фото kmu.gov.ua

Такий підхід дозволив зробити Укрпрофмед генеральним підрядником, адже фірма розробила кошторис і провела інженерні роботи, підготувавши таким чином платформу для реконструкції. На наступних тендерах "Охматдит" з Укрпрофмедом автоматично укладали договори без конкурсу.

З грудня 2014 року з Укрпрофмедом уклали чотири угоди на більш ніж 1,2 млрд грн. Проте, як роз'яснили в Укрмедпроектбуді, договори містили положення про зменшення суми договорів у разі відсутності бюджетного фінансування.

Таким чином, загальна вартість договорів, укладених за результатами процедур закупівель, змінювалася шляхом підписання додаткових угод залежно від наявності фактичного фінансування.

До слова, у 2013 році Мінекономрозвитку за власною ініціативою проводило моніторинг закупівель в одного учасника Укрмедпроектбуду.

Відомство зробило висновок, що "у замовника мали місце передумови для прийняття рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника у зв'язку з виникненням нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів".

Зокрема, йшлося про торги, пов'язані з негайною ліквідацією наслідків техногенних та природних надзвичайних ситуацій, а також з наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам.

У жовтні 2012 року Азаров доручив ввести в експлуатацію цілісний корпус "Охматдиту" до кінця 2013 року. Однак через рік уряд затвердив новий проект будівництва, у якому з'явилися умови надання у 2013 році державних гарантій для забезпечення виконання зобов'язань перед генеральним підрядником.

Тобто тільки за два місяці до запланованої здачі об'єкта уряд визнав, що не вистачає бюджетних коштів на реконструкцію.

У грудні 2013 року Азаров одне з досягнень уряду за 2013 рік сформулював так: "Триває будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні "Охматдит".

Прикметно, що є дві фундаментальні причини, які можуть продовжити "успіх" 2013 року протягом наступних десятиріч.

1. Єдине джерело коштів для проекту. Починаючи грандіозний проект, уряд спланував лише єдине джерело коштів - державний бюджет. На жаль, міністрам не спало на думку залучити іноземний приватний капітал, запросити інвесторів із США, ЄС, Ізраїлю чи інших країн з розвиненою медичною культурою.

Ставка на державні кошти не виправдала себе. Азаров повинен був здогадуватися, що нереальний, дефіцитний та борговий бюджет не витримає навантаження усіх проектів "Євро-2012". Схаменувся уряд під кінець 2013 року.

Другим джерелом коштів були визначені кредити, залучені з державними гарантіями. До 2014 року Укрєвроінфрапроект встиг укласти договір кредитної лінії з Ощадбанком на 644,27 млн грн на п'ять років під 10% річних. Розмір процентів за користування кредитними коштами не повинен перевищувати 167 млн грн.

Тендер на залучення позики також пройшов без конкурсу через "наявність обмежених строків для будівництва".

2. Пригнічення конкуренції. Обраний без конкурсу єдиний генпідрядник Укрпрофмед, який пов'язують з "сім'єю". Обраний банк для кредитування на умовах, затверджених (!) урядом: кредит до 10% терміном до десяти років.

З травня 2013 року директором Укрмедпроектбуду призначена Ірина Коваль, яка у 2012 році керувала генпідрядником Укрпрофмедом.

За словами нового директора реконструкція "Охматдиту" буде завершена згідно з паспортом об'єкта - наприкінці 2014 року. Коваль упевнена, що уряд знайде необхідні мільярди. Перші великі гроші повинні прийти у лютому 2014 року.

Невиконання плану через недофінансування у попередні роки Укрпрофмед компенсує збільшенням кількості людей та техніки. "І лікарі, і замовник, і генпідрядник працюють кожен день разом, аби "Охматдит" був добудований вчасно", - підсумувала Коваль.

Гліб Канєвський, експерт Центру політичних студій та аналітики