Владимир Лановой: Правительство развалило страну
"Внешние кредиты распределяются в пользу бизнесменов - спонсоров Партии регионов, которые либо входят в Кабмин, либо являются партнерами высших чиновников. Они найдут такие проекты, которых вообще нет. Как тот мост в Крыму". (Укр.)
Доктор економічних наук Володимир Лановий з'явився на політичному небосхилі України разом з її проголошенням.
Навесні 1993 року він став міністром економіки, а через кілька місяців - віце-прем'єром.
Піком його кар'єри могла стати посада президента, однак тоді, у 1994 році, він набрав лише 9,5% голосів, а в боротьбі за булаву переміг Леонід Кучма.
Народний депутат двох скликань, автор понад 200 наукових праць та численних публікацій у пресі Володимир Лановий в інтерв'ю "Економічній правді" різко розкритикував московські угоди Віктора Януковича.
Науковець переконаний: президент сказав неправду, заявивши, що угода з ЄС зашкодила б українській економіці. Більше того, на його думку, щодо осіб, причетних до такого обману, слід порушити карні справи.
- Якими, на вашу думку, будуть наслідки для України "московських угод" Володимира Путіна і Віктора Януковича?
- Головною причиною і, як вважають, лідери України і Росії, наслідком підписання цих угод є відхід України від європейського курсу розвитку.
Cаме для цього Росія виділяє гроші Україні, і саме через таку плату Янукович фактично повертає рух України в напрямку Росії та її сателітів. Платою є певна сума грошей, а наслідком є спочатку повна фінансова залежність від кредитора.
До речі, коли ви хочете отримати гроші в борг і не хочете залежати від однієї особи, яка буде диктувати вам різні умови, то ви роздрібнюєте запозичення між кількома кредиторами. На жаль, тут єврооблігації будуть продаватися не на ринку, а персонально окремій державі. Така фінансова залежність є дуже тяжкою.
Ця величезна сума не може бути погашена, оскільки вона дається на два роки для підтримки цього режиму. Повертати гроші доведеться владі після Януковича. Кризова українська економіка ще більше зануриться у вир падіння, втрати виробництва, ринків, робочих місць і заробітної плати.
Укладена угода про зону вільної торгівлі з СНД фіксує, що між учасниками діють такі митні і немитні правила перетину кордонів, які зафіксовані на той момент. Вони не можуть бути переглянуті в бік погіршення, якщо жодна з країн-учасниць не вступить в інше інтеграційне міждержавне об'єднання.
Україна зараз не вступає у Європейський союз, а лише намагалася стати асоційованим членом. Тому погрози Путіна і реакція Януковича, що це принесе шкоду українському сільському господарству і машинобудуванню, безпідставні.
Янукович каже неправду. Думаю, пора говорити про те, що дії офіційних осіб, які кажуть неправду суспільству, повинні підлягати кримінальній відповідальності.
Україна підлаштовується під Росію і включається в її проекти, які є неконструктивними і не створюють можливості для продуктивного, інноваційного, структурно іншого розвитку, виходу на інші ринки з якісно іншою продукцією. Саме таку перспективу нам давала угода з Європейським союзом.
Все це відкладається у довгу шухляду, і ми ще на два роки, як мінімум, втягнуті у сповзання, деградацію, руйнування і звуження економічного поля.
Росії, до речі, нафтові долари не допоможуть. Її економіка увійшла в стагнацію, скорочуються інвестиції, падають доходи бюджету. Москва не може включити нас у Митний союз, бо це остаточно підірве непродуктивну російську економіку.
- Кредит 15 млрд дол доведеться повертати з відсотками. Чи не станеться так, що Україна віддаватиме борг стратегічними підприємствами?
- Є усні стратегічні домовленості між президентами. Думаю, Росію передусім цікавить власна суб'єктність у міжнародних договорах, а Казахстану, Білорусі та Україні повідомлять про якісь переговори у світі, які будуть вести росіяни.
Також їх дуже цікавить українська інфраструктура. Без України вони дуже обмежені з точки зору транспортування. Труби, моря, залізниці, авіаційне сполучення, різні комунікаційні системи дають їм можливість після такого об'єднання використовувати ці стратегічні позиції України.
Є питання, пов'язані з модернізацією Чорноморського флоту. Ця домовленість дозволяє Росії впевнено дивитися вперед. До 2042 року ця база буде ефективною, дієвою, потужною, силовою загрозою для всіх інших учасників басейну Середземноморського моря і Атлантичного океану.
Наступне - це наші торговельні позиції на світових ринках. Є галузі, де Росія не може конкурувати з Україною на світових ринках, наприклад, в продажах зерна. Тому вони хочуть затягти нас в картельні об'єднання, коли ми не зможемо продавати зерно без спільного обговорення квот, напрямків, покупців і цін.
Те саме можна сказати про зброю. Ми в певних позиціях є навіть сильнішими за Росію, і їм не потрібен конкурент, який збиває ціни на ракети або танки. Вони теж хочуть включити нас в "пул", щоб контролювати продажі та отримувати доходи.
Загалом це стратегічні і системні галузі, в тому числі, скажімо, розподіл електроенергії, газу та інших ресурсів через мережі України. Вони до них підступаються і вже фактично мають певний контроль. "Газпром", зокрема, продає в середині України газ промисловим підприємствам.
Росія візьме нас в "рукавиці" і буде тримати: через кредити, борги, завищення цін на газ для окремих підприємств. Якщо вони не заплатять, їм дадуть банківську позичку. Не повернули - їх оголосять банкрутами. Такі технічні процедури дозволять росіянам елементарно отримати наші промислові та інші об'єкти.
Принизливі прохання уряду відкласти виплату за газ чи погашення облігацій ставлять Україну на коліна. Тоді цінності для України буде визначати Росія.
Фото radiosvoboda.org |
- Кредит, домовленості про військово-політичну співпрацю і модернізацію Чорноморського флоту - це виклик країнам НАТО в басейні Середземного моря. Чи не означає це сприйняття України сферою стратегічних інтересів Росії та можливість російського військового втручання за певних обставин?
- Росію дуже тривожить перспектива співпраці українських підприємств із Заходом, того ж машинобудування, про яке Янукович весь час хвилюється. Більшість машинобудівних підприємств випускало також військову продукцію.
Україна має проекти кооперації з відомими німецькими, французькими, англійськими підприємствами щодо спільного виробництва складної машинобудівної та електронної продукції військово-технічного типу. Є перспектива замовлень "Руслана" з боку НАТО. Все це Росія знає.
Такі угоди про співпрацю із західними компаніями могли бути укладені лише після того, як Україна включається в правове поле Європи, коли ми переходимо на засади Римського, а не радянського права. Тоді можливі такі угоди.
Такі замовлення потужніші і сучасніші. Вони дають нашим підприємствам нові технологічні можливості і роботу старим підприємствам, які б могли ремонтувати різні складні машини. Наприклад, миколаївські суднобудівні верфі захоплені росіянами і "заморожені". Підприємства не працюють, люди живуть у злиднях.
Це також геополітична гра. Росія хоче брязкати зброєю. До речі, напередодні Вільнюса на російських телеканалах було багато картинок про те, як Путін інспектує військово-морські сили на Далекому Сході та Півночі.
Навіщо він це робив? Показував російському глядачеві військову готовність. До чого ця військова готовність? Дуже серйозне запитання. Так гратися не можна.
- На західному кордоні Росії вже розміщено ракети "Іскандер".
- Так, у Калінінградській області розміщені ракети. Все це брязкання зброєю має невизначені наслідки, і Україну втягують у цю гру. Ми формально не входимо в жодні військові об'єднання, в тому числі - з боку СНД.
Жодної ратифікації, жодного підписання документів про участь у військовому блоці не було, і така участь суперечить законодавству України. Якщо є усні або письмові домовленості про військові, стратегічні ініціативи взаємодії військ, то це порушення законодавства України, президент України повинен це знати.
Невиконання законів України, в тому числі відмова від підписання угод з ЄС, є порушенням законодавства, за що причетні до цього особи повинні відповідати.
Віктор Янукович у Вільнюсі. Фото reuters.com |
Якщо говорити про втрати економіки від торгівлі з Європою і можливі втрати від торгівлі з Росією, порівняймо такі показники: платоспроможність Росії дорівнює платоспроможності Голландії - середньої за розмірами країни Європи. Отже, 28 країн Європи - це у 28 разів більші платоспроможність і ринок.
За два роки Європа зняла усі свої митні імпорті бар'єри щодо українських товарів. Отже, це значить, що ми збільшуємо продажі у Європі, і це дає нам вигоди й прибутки, про які, на жаль, не знають ні Азаров, ані Янукович.
- Противники зближення з ЄС постійно нагадують, що українські товари неконкурентоспроможні на європейському ринку.
- Щоб увійти в ринки складних високотехнологічних товарів, треба мати кооперацію. Ви не зможете вийти із своїм літаком на світовий авіаційний ринок. За різними технічними характеристиками він не відповідає сучасним вимогам, але співпраця з "Ейрбасом" вирішить цю проблему.
Так само в автомобільній галузі. Всі автозаводи Східної Європи були об'єднані з автомобільними гігантами Заходу і змогли стали виробниками спеціальних моделей на базі "Рено", "Фольксвагена", "Мерседеса" та "Опеля".
Як можна говорити, що наші товари не будуть продаватися? Так, ми повинні отримати замовлення, увійти в кооперацію, отримати якісний двигун, поставити нормальні акумулятори і коробки передач, які ми можемо виробляти.
Японія теж починала так. У 1940-1950 роках виробляла просту продукцію. Потім за рахунок накопичення прибутків і розвитку науково-технічних галузей зростала. Все, що здобула сьогоднішня Японія, відбувалося без державного фінансування.
Державне фінансування традиційне для металургії, енергетики, нафтопереробки. Всі ці галузі зараз неперспективні, а все, що йшло через ринок, - побутова техніка, електроніка, автомобілі, комп'ютери, роботи, - виробляв приватний сектор на базі ринкових підходів. Однак з нашим урядом про це важко говорити.
Вони не розуміють, що таке ринкові підходи. Вони розуміють лише, як поділити здобич, яку вони разом захопили, прийшовши до влади в Україні.
- Україна ще має шанс на європейський розвиток, чи у Москві Путін і Янукович поставили на ньому хрест?
- Якщо є домовленості, виражені в протоколах або договорах, вони повинні бути публічними, як і їх підписання, оприлюднення та ратифікація.
Якщо там є дії з обмеження торгівлі з Європою, наприклад, введення ненормального російського митного регулювання на нашому західному кордоні, то це фактично нова завіса між Митним союзом та усім світом.
Фото radiosvoboda.org |
Це вже не залізна, а якась дерев'яна завіса у вигляді високих мит. Така стіна будується для ізоляції країн всередині Митного союзу. Там будуть такі ж ринки, така ж торгівля і така соціальна ситуація, яку ми бачимо у Росії.
Останні домовленості з Росією не зупиняють подальше торування до європейської асоціативної співпраці. Вирішити проблеми, які зараз створила влада для України та її народу, можна шляхом диверсифікації цього російського боргу.
Можливі варіанти, коли ми отримаємо нові кредити і ними розрахуємося у 2015 році. Це мусять бути, звичайно, кращі умови, ніж російські облігації. Це повинні бути 15-20-річні позики. Інакше ми будемо повертати цей кредит і бідніти.
Міжнародний валютний фонд готував програму допомоги Україні для конкретних програм на 20 млрд дол. Але як може Янукович з компанією погодитися на умови ЄС і МВФ, якщо там запроваджувалися зовнішній і внутрішній аудити бюджетних видатків у міністерствах, антимонопольні покарання і санкції?
Там заборонялося роздавати державні закупівлі з держбюджету своїм фірмам без конкурсів та інформування громадськості. Тобто відрізалися ніжки від стільців, на яких жирує влада, здобуваючи собі і своїм олігархам величезні надприбутки. Їм просто потрібен кредит без цих реформ, без просування вперед.
- Російський кредит може бути використаний для реформ і модернізації?
- Якщо модернізацію здійснює уряд, успіху не буде. Тільки індустріалізація в СРСР, яка була пов'язана з винищенням селянства, давала на певному етапі певний зиск. Коли ж держава намагалася побудувати підприємство з виробництва одягу, взуття, автомобілів і телевізорів, це була катастрофа. Ніхто не купував.
Будь-які проекти влади неконкурентні. Ці проекти затверджуються з урахуванням непрозорих тендерів та хабарів. Чим більша вартість - тим краще для чиновника. Ми вже бачили, як у нас будувалися удвічі дорожчі стадіони.
Тепер будівництво провалилося. В Україні нічого не зводиться. Вже китайці будуть нам будувати житло. Це повний розвал життєдіяльності.
Економіка - це величезна система відносин між людьми. Коли приходить держава із своїм проектом, конкуренція зникає. Пошук найкращих рішень не відбувається, ми тільки проїдаємо вироблене руками наших людей. Це не слова. Ми бачимо, як Україна стає найбіднішою, економічно найвідсталішою країною Європи.
- Для влади не проблема через різні схеми перевести гроші на рахунки своїх компаній. Чи зможе цей бізнес розвивати економіку країни?
- У нас в суспільстві відбувається несправедливий розподіл ресурсів: грошей, зарплат, доходів, прибутків, інвестицій. 45 млн людей не можуть отримати кредити для бізнесу, побутових потреб, будівництво житла, бо 60-70% - це ненормально.
Фото reuters.com |
Ситуація лише погіршується. Таких відсотків ще два роки тому не було. Оця їх модель вилучення грошей на свої потреби призводить до того, що для інших нема грошей, нема кредитів, нема інвестицій. Чому люди піднялися?
Вони бачать, що національний доход суспільства розподіляється несправедливо, окремим групам. Можливо, сотні груп, але не мільйонам підприємців. Половина підприємців або працюють в тіньовому секторі і не додають до бюджету, або виїхали за кордон і трудяться не на наш ВВП, не на наш національний доход.
Зовнішні кредити розподіляються на користь бізнесменів - спонсорів Партії регіонів, які або входять в уряд, або є партнерами вищих очільників влади. Я вас запевняю: вони знайдуть такі проекти, яких взагалі не існує. Як той міст в Криму...
Ніяких проектів немає, обґрунтування доцільності, повернення, збільшення обороту між економічними суб'єктами, але вони вже сказали, що будуть будувати. І чим більша вартість того проекту, тим для влади краще.
Вони знайдуть багато таких проектів, розтягнуть мільярди і знову скажуть Росії: "Бачите, як добре ми працювали, дайте ще". А повертати доведеться всім нам.
Якщо не позбутися цієї влади, не змінити цю економічну систему, ми втратимо не лише політичний суверенітет. Ми втратимо можливості фінансування своєї держави, її потреб, а значить, під великим питанням існування України.
Такий сценарій, думаю, є у кремлівських стратегіях. "Яйцеголові" в Кремлі розглядають варіант, що Україна буде визнана фінансово неспроможною. Відтак, її варто закрити як країну, приєднати до нашого поважного сусіда на півночі або розділити на шматки, задовольнивши потребу Росії, Європи чи Америки.
- Ви сказали, що Україна втратить суверенітет з цією владою. Як її позбутися? Мирний протест триває вже місяць, а уряд - у своїх кріслах.
- Важке запитання. Ми не маємо такого досвіду протистояння, ми не знаємо, як це зробити. Ми б хотіли, щоб це відбулося цивілізовано.
Уряд розвалив країну, триває деградація соціальних систем, знижується чисельність населення, ширяться хвороби. Країна перетворюється на клоаку. Це підстава для вилучення таких урядовців, скасування їх повноважень.
Ми сподівалися, що президентська посада є гарантією контролю за ефективністю роботи влади. Однак уряд порушує законодавство, а президент захищає уряд.
Я сподівався, що фінансова неспроможність нашого керівництва, яке веде до повного розвалу фінансової і кредитної систем, платежів, зарплат, до фактичного дефолту, призведе до усвідомлення, що вони ні на що неспроможні. Навіть не здатні оплатити, скажімо, освітлення в будинку уряду.
Володимир Путін, Віктор Янукович. Фото УП |
- Путін їх врятував?
- Так. Путін їх просто витягнув з цього болота. Мені здається, ми переходимо у стадію розуміння ситуації, у стадію більш широкого громадського розуміння, що ця влада непотрібна. Діяльність міністрів тільки шкодить народу.
Ми повинні діяти лише мирними методами. У нас залишається мужня позиція неприйняття, морального відторгнення цієї влади.
Можливо, ми будемо звертатися до економічних рішень - відмови від консолідації податків в руках людей, наближених до сім'ї президента. У нас уже виник Майдан як власний бюджет, куди люди вносять гроші на підтримку свого інституту. Це і є мікромодель такого громадянського бюджету.
Ми не хочемо платити тій владі, ми хочемо платити тим, кому довіряємо, фактично, новим виразникам влади, новим учасникам владного процесу.
Майдан стає учасником владного процесу, він повинен бути включений в переговорний процес. Думка Майдану мусить бути визначена і включена в розгляд бюджету країни, податкових моментів.
Ця бюджетна система навколо Майдану викреслює для нас прототип майбутнього, можливо, нового фінансового бюджетного фіскального устрою.
Точно так ми можемо говорити про інші заходи, які б дозволили створити альтернативи існуванню діючих комунікативних систем.
Скажімо, створення нового телебачення, щоб ми почали думати про якісь альтернативні світи. У них свій світ, вони задоволені, вони жирують. У нас свій світ, своя честь. У нас повинні бути своя праця і свої ресурси.
Це дуже складне питання. Однак така постановка питання змусить світову громадськість подивитися на Україну і попередити владу: "Подивіться на свій народ! Він уже поставив вас за рамки своєї історії. Через ваші вчинки у вас не буде спокійного шляху після того, як ви підете з влади".
- Ви бачили проект бюджету на 2014 рік? Коли він може бути прийнятий, і як країна житиме далі?
- Проект бюджету терміново розроблений, внесений урядом для швидкого прийняття. Він потрібен для узаконення права на отримання кредиту з Росії, узаконення величезного дефіциту, який перевищує 100 млрд грн.
Фото reuters.com |
Ця діра не буде покриватися, грошей не буде. Уряд у 2014 році знову не буде повністю виконувати фінансові зобов'язання. Бюджет складений як красивий малюнок, аби люди подумали, що є перспектива, і уряд контролює ситуацію.
Насправді ж триває розвал. Цей бюджет є способом узаконення розподілу грошей, які не підпадають під законодавство про тимчасовий бюджет.
Коли кажуть, що в січні можна видати 1/12 від бюджету 2013 року, це стосується лише зарплат, поточних виплат і соціальних нарахувань. Однак це не стосується приватизації. Обсяги доходів від приватизації не визначені. Отримати іноземні чи внутрішні кредити не можна, тому що не визначений дефіцит бюджету.
Розподіляти гроші на державні замовлення, держзакупівлі, кредити підприємствам не можна. А у нас в бюджеті з 400 млрд грн більше 100 млрд грн "розпилюються" між кланами через такі механізми. Прийняття бюджету узаконить ці процедури.
Всі, хто підтримають прийняття бюджету цією владою у цій конструкції, узаконять подальше гноблення країни і людей та сприятимуть збереженню цієї влади.