Украинская правда

"Семейные" стратегии НАК "Нафтогаз"

Поблагодарим Юрий Анатольевич за наше безопасное настоящее. Если произойдет девальвация гривны, которая вновь уничтожит накопления миллионов украинцев, он будет одним из главных виновников. Вместе с Виктором Януковичем, Эдуардом Ставицким и "лучшим центральным банкиром Восточной Европы" Сергеем Арбузовым.

В середу, 13 листопада, уряд "з голосу" збільшив статутний фонд НАК "Нафтогаз України" ще на 10,7 млрд грн. З 8 млрд грн до 18,67 млрд грн.

Звичайно ж, поповнення відбудеться не "живими" грошима, а папірцями власного виготовлення - ОВДП.

Уряд перерахує їх "Нафтогазу", той, скоріш за все, продасть державним банкам, а ті - це точно - продадуть чи віддадуть у заставу Національному банку.

Таким чином, Нацбанк "надрукує" 10,7 млрд грн і віддасть їх компанії-банкруту.

Цікаво, що Кабмін прийняв рішення доволі цинічно - точно таким же чином, як тиждень тому дозволив Пенсійному фонду залучати кредити на виплату пенсій.

Цинізм полягає в порушенні логіки.

Уряд одночасно затвердив законопроект щодо збільшення статутного фонду та власну постанову на виконання цього законопроекту - начебто парламент його вже затвердив.

Тобто урядовці не мають жодного сумніву, що Верховна рада без проблем схвалить чергове вливання бюджетних грошей у "чорну дірку" під назвою "Нафтогаз".

Навіщо ж НАКу гроші? Ось питання з питань.

Судячи з пояснювальної записки, "Нафтогаз" таки домігся майже незаконного рішення. Бюджет напряму компенсує компанії борги теплокомуненерго за спожитий газ.

Тут варто повернутися в минуле. Як писала "Економічна правда", НАК вже давно домагалася такого рішення. Проти було, зокрема, Міністерство фінансів.

"Фішка" у тому, що держава платитиме за один і той же газ двічі. Уряд про це знає, але все одно робить такий крок.

Голова уряду Микола Азаров та президент Віктор Янукович. Фото ТСН

Зараз система побудована так. Теплокомуненерго - ТКЕ - спалюють газ і продають населенню тепло. Частково за цей газ платить саме населення.

Однак комунальні тарифи занижені, тому частину газу повинен компенсувати держбюджет через дотації для ТКЕ. Отже, за діючим порядком теплокомуненерго повинні зібрати гроші з населення та бюджету і перерахувати їх "Нафтогазу".

Проте вже два роки держава не дає ту саму дотацію для ТКЕ. В бюджеті на це нема грошей. Недавно уряд навіть вирішив закрити ці борги векселями.

Несплата дотації сягнула 8,9 млрд грн у 2012 році і 1,3 млрд грн - у 2013 році. Разом - ті самі 10,7 млрд грн.

І ось уряд вирішив "надрукувати" гроші для латання цієї дірки. Офіційно - щоб не було проблем в опалювальний сезон 2013-2014 років.

Натисніть для збільшення

Чому ж Кабмін не пустив ці кошти через ТКЕ? Відбулося б погашення боргів на всіх ривнях, і всім стало б легше. Принаймні, уряд міг би списати борги з ТКЕ.

Виявляється, бюджет таки сплатить за газ двічі. Надрукувавши ОВДП на 10,7 млрд грн і, наприклад, видавши векселі для теплокомуненерго. Тобто в обігу з'являться начебто "зайві" 10,7 млрд грн.

Це справді махінація у надвеликих масштабах - саме проти неї виступав свого часу Мінфін. До речі, цього разу він ще не надав згоди на таку операцію.

Це не єдиний "афонаризм", народжений урядом. Інше рішення, також затверджене 13 листопада, - це надання державних гарантій за облігаціями "Нафтогазу".

Натисніть для збільшення

Виявляється, НАК емітує власні боргові папери на 4,8 млрд грн. Причому він нічого не буде сплачувати за використання державних гарантій - уряд дбайливо дозволив цього не робити. І вже неважливо, які банки куплять ці облігації - державна гарантія є гарантованим захистом грошей навіть у разі банкрутства "Нафтогазу".

Отже, бюджет заплатить не лише 10,7 млрд грн, а й 4,8 млрд грн. Разом - 15,5 млрд грн.

На що витратять 15,5 мільярдів

Куди ж підуть "зайві" 10,7 млрд грн та 4,8 млрд грн від продажу власних облігацій? Може, до держбюджету, щоб платити зарплати та пенсії? Можливо, хоча у це повірити важко. Якщо мислити логічно, то лише задля того, щоб і надалі купувати російський газ.

До речі, цікавий факт. Днями уряд скасував власну вимогу щодо обов’язкового закачування 50% газу українського видобутку до підземних сховищ.

Отже, приватні компанії вже не зобов’язані вирішувати урядові проблеми. Проте газ на зиму потрібний. Хто його буде закачувати? Дмитро Фірташ чи все-таки НАК?

Щоправда, де "Нафтогаз" візьме валюту на 15,5 млрд грн? Це майже 2 млрд дол.

Нацбанк йому навряд чи продаватиме долари. Хоча б тому, що золотовалютні резерви НБУ вже й без того виснажені. Ще два-три продажі валюти "Нафтогазу" - і доведеться проводити шалену девальвацію. Шалену - це гарантовано вище, ніж 10 грн за дол.

Щоправда, це припущення не стикується з відомим фактом: міністр енергетики Едуард Ставицький заявив, що до кінця 2013 року "Нафтогаз" не купуватиме газ у "Газпрому". Причина - НАК начебто купила усі планові 18 млрд кубометрів.

Цифра вельми цікава, бо за контрактом з "Газпромом" НАК - не Україна - повинна купувати не 18 млрд кубометрів, а принаймні 27 млрд кубометрів. Це, звісно, якщо Україна не хоче отримати черговий штраф від Росії.

До речі, штраф на 7 млрд дол за недобір газу у 2012 році держава отримала, але ще не сплатила. Але і Кремль не казав жодного слова про те, що відмовляється від фінансових претензій до України. Напроти - він начебто навіть налаштований йти до суду.

Отже, Україна не купила безпечний обсяг газу і 2013 року. Лише Ставицький вважає, що не треба. Точка зору "Газпрому" інша. Вона напевно полягає у тому, що за підсумками 2013 року Україні буде пред'явлений ще більший штраф, ніж 7 млрд дол.

Юрій Бойко і Віктор Янукович. Фото segodnya.ua

До речі, "підставляння" України під російські штрафи - це запланований ефект політики, яку давно проводить орденоносний віце-прем'єр Юрій Бойко.

Саме він є єдиним переговірником з "Газпромом", а останнім часом він є головним урядовим переговірником з Росією взагалі.

Паралельно він продовжує контролювати "Нафтогаз" через свою людину - Євгена Бакуліна.

Нехай кажуть, що останнім часом "нафтогазового" олігарха Сергія Курченка надто часто бачать у приймальні Бойка. Тож це не такі вже ідеологічні вороги, як вважається.

Отже, правильно кажуть, що "Нафтогаз" уже контролює не лише енергетичний віце-прем'єр, а й "сімейний" міністр Ставицький, лояльний до Курченка.

Втім, то дрібниці. Головний факт незмінний: Бойко одночасно контролює НАК і домовляється з Росією. Про що - відомо лише йому, але наслідки доволі цікаві.

Україна продовжує виконувати контракт з "Газпромом", навіть якщо не купує потрібні обсяги газу - все одно вона винна гроші.

"Нафтогаз" з ініціативи Бакуліна, а отже Бойка, позбавлений права постачати паливо промисловості і тому швидко наближається до банкрутства. А завдяки регулярній купівлі газу золотовалютні резерви України скоротилися до критичного рівня.

Отже, подякуємо Юрію Анатолійовичу за безпечне сьогодення. Якщо відбудеться девальвація гривні, що знову знищить накопичення мільйонів українців, він буде одним з головних винуватців. Разом з Віктором Януковичем та "найкращим центральним банкіром Східної Європи" Сергієм Арбузовим.

Базовий елемент "Сім’ї" Віктор Янукович. Фото nmpu.org.ua

Втім, є ще одна гідна версіяю. Вона полягає у тому, що НАК навмисно занурюють в борги, готуючи до часткової приватизації. На чию користь?

Якщо ставити таке питання, то відповідь майже безальтернативна. Єдиною зацікавленою стороною в приватизацій банкрута "Нафтогазу" є... російський "Газпром". Ось цікавий факт, який опосередковано підтверджує можливість такої домовленості.

13 листопада уряд прийняв ще одне рішення щодо "Нафтогазу". Кабмін надасть державні гарантії за боргами "Нафтогазу" перед Газпромбанком. Отримає їх власне Газпромбанк. Сума гарантій - 4,25 млрд грн. Це еквівалент 500 млн дол.

Натисніть для збільшення

Лише за умови отримання таких гарантій російський банк погодився подовжити строк кредиту, який отримав у нього "Нафтогаз". Цікаво, чому це Газпромбанк вирішив не вимагати в України грошей?

Новий статут компанії-банкрута

На початку жовтня багатостраждальна компанія НАК "Нафтогаз України" отримала новий статут. Причому поява цього документа до кінця не зрозуміла.

З одного боку, зміни формальні - треба наблизити статут до стану звичайного ПАТ.

З іншого боку, ці зміни є продовженням стратегії "сімейних" з поступового отримання контролю над усім паливно-енергетичним комплексом. Зокрема - через посилення "ручного" керування з Кабміну.

Відповідна постанова Кабміну вже доступна широкому загалу. Сама структура змін до різних розділів статуту дає розуміння характеру перетворень у "Нафтогазі".

Йдеться не про покращення стану компанії чи її наближення до реалій звичайного ПАТ. Мова, скоріше, про перерозподіл впливу всередині НАК.

Як відомо, зараз у "Нафтогазі" двовладдя. З одного боку, зберігає вплив Бойко, який має кількох людей в правлінні компанії. З іншого - інтереси "Сім'ї" представляють кілька нових осіб. Зокрема - Валентин Франчук, який останнім часом часто дає інтерв'ю західним ЗМІ.

Юрій Бойко і Дмитро Фірташ. Фото podrobnosti.ua

Саме між цими двома групами точиться боротьба за те, хто контролюватиме не стільки мільярди гривень обороту, скільки впливатиме на численні дочірні компанії.

Зокрема, "Укртрансгаз" та "Укргазвидобування" все ще контролюють Фірташ та Бойко, нехай і з деякими відмінностями у структурі влади.

Однак ці ласі шматки хоче контролювати "Сім'я". Ось звідки міг з'явитися новий статут.

Найбільше змін внесено до розділів, які стосуються діяльності та функцій наглядової ради та ревізійної комісії компанії.

Наглядова рада отримала такі повноваження.

1. Відсторонення голови або члена правління за погодженим прем'єр-міністра.

2. Заслуховування інформації голови правління про стан діяльності компанії та прийняття рішень за результатами розгляду такої інформації, аналіз дій голови правління щодо управління компанією.

3. Отримання будь-якої інформації та документації - за винятком таємної інформації - про компанію, якщо така інформація чи документація потрібна для виконання функцій члена наглядової ради.

4. Прийняття рішення, крім тих, що належать до виняткової компетенції загальних зборів акціонерів, які можуть бути необхідними для ефективного виконання завдань та оперативного вирішення питань забезпечення діяльності компанії.

5. Вносити на розгляд наглядової ради викладену в письмовій формі позицію щодо незгоди з рішеннями, прийнятими головою правління та правлінням компанії. У разі підтримання наглядовою радою зазначеної позиції члена наглядової ради відповідні рішення, прийняті головою правління та правлінням компанії, підлягають перегляду.

Більше того, всі ці рішення наглядова рада може приймати навіть заочно.

Зліва направо: екс-міністр енергетики Юрій Бойко, голова "Нафтогазу" Євген
Бакулін, голова "Укртрансгазу" Сергій Вінокуров. Фото "Укртрансгазу"

Єдине нововведення: засідання наглядової ради вважається правоможним, якщо в ньому буре участь "не менш як половина" її членів.

Завдання щодо голосування членам наглядової ради погоджує прем'єр-міністр - зараз Микола Азаров - або перший віце-прем'єр - зараз Сергій Арбузов - за умови попереднього розгляду віце-прем'єром - Бойко - згідно з розподілом функціональних повноважень.

"Розширення повноважень наглядової ради пояснюється тим, що кожен профільний міністр хоче отримати максимальний контроль над "Нафтогазом". Для цього і були внесені зміни. Ми говоримо про контроль над правлінням, тож виключати такий варіант не можна", - вважає незалежний експерт з питань енергетики Валентин Землянський.

Ось склад наглядової ради Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України". Чи є у кого-небудь сумніви, що "Сім'я" має тут вирішальну більшість?

Бондаренко Андрій Юрійович

заступник міністра енергетики та вугільної промисловості - керівник апарату, голова наглядової ради

Щукін Олександр Миколайович

директор департаменту організаційного забезпечення діяльності міністра та документальної роботи Міненерговугіллля, заступник голови наглядової ради

Атрощенко Олександр Анатолійович

директор департаменту забезпечення роботи міністра Міністерства економічного розвитку і торгівлі

Білоусов Андрій Леонідович

заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства - керівник апарату

Іванов Євген Ремович

перший заступник голови Фонду державного майна

Ігнатов Андрій Петрович

заступник міністра доходів і зборів

Мельниченко Сергій Іванович

директор департаменту фінансів виробничої сфери та майнових відносин Міністерства фінансів

Миргородський Олег Петрович

директор юридичного департаменту Міністерства енергетики та вугільної промисловості

Перевезенцев Олексій Юрійович

директор юридичного департаменту Міністерства економічного розвитку і торгівлі

Сушко Олександр Васильович

заступник міністра екології та природних ресурсів - керівник апарату

Ференс Олена Миколаївна

директор департаменту цивільного, фінансового законодавства та законодавства з питань земельних відносин Міністерства юстиції

Ще один великий розділ, який зазнав значних змін, - положення про ревізійну комісію. Раніше їй було присвячено шість пунктів наприкінці документа, які лише загально описували функції органа.

"Раніше комісія була, але не впливала на прийняття рішень. Тепер її повноваження суттєво розширені. Причому голова ревізійної комісії буде мати важелі впливу на голову правління", - розповідає співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.

Ревкомісія отримала такі повноваження.

1. Отримувати від органів та посадових осіб компанії необхідні документи.

2. Оглядати приміщення компанії, де зберігаються гроші та матеріальні цінності і перевіряти їх наявність.

3. Вимагати та отримувати письмові пояснення від посадових осіб та працівників компанії.

4. Вимагати явку та надання особистих пояснень від працівників або посадових осіб компанії на засіданнях ревізійної комісії.

5. Ініціювати питання про відповідальність працівників компанії у разі порушення ними положень, правил та інструкцій з питань фінансово-господарської діяльності компанії.

Склад ревізійної комісії Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"

Ріжок Іван Михайлович

директор департаменту внутрішнього аудиту Міненерговугілля, голова комісії

Михайловська Світлана Михайлівна

начальник відділу цінової політики в нафтогазовому комплексі управління цінової і тарифної політики нафтогазового комплексу НКРЕ

Михальська Аліна Володимирівна

заступник директора департаменту інспектування у сфері матеріального виробництва та фінансових послуг Держфінінспекції

Павленко Олена Вікторівна

заступник начальника відділу бюджетного планування, бухгалтерського обліку та звітності управління фінансово-економічної та господарської діяльності Держцінінспекції

Федоров В'ячеслав Веніамінович

заступник начальника управління з питань координації погашення заборгованостей департаменту обслуговування платників податків Міндоходів

Крім того, голова правління "Нафтогазу" тепер може звільняти і призначати на посади керівників філій, представництв, дочірніх підприємств та товариств, у статутному капіталі яких НАК належить 100% акцій, лише за погодженням з прем'єр-міністром за умови узгодження з Міненерговугілля, а не одноосібно, як було раніше.

Чи не готуються кадрові зміни у керівних органах "дочок" державної компанії?

Усі ці зміни стосуються повноважень правління "Нафтогазу". Якщо проаналізувати документи про звільнення та призначення у правлінні НАК з 2006 року, то приблизний склад повинен виглядати наступним чином. У ньому важко не побачити баланс між "людьми Бойка" та "людьми "Сім’ї".

Склад правління НАК "Нафтогаз України"

Бакулін Євген Миколайович

голова правління

Лопушанський Андрій Ярославович

перший заступник голови правління

Франчук Валентин Геннадійович

перший заступник голови правління

Колбушкін Юрій Петрович

заступник голови правління

Юр'єв Геннадій Петрович

заступник голови правління

Тріколіч Володимир Петрович

заступник голови правління

Чупрун Вадим Прокопович

заступник голови правління

Мормуль Дмитро Дмитрович

заступник голови правління

Ясюк Валерій Миколайович

заступник голови правління

Винокуров Валерій Вікторович

член правління

Загородній Роман Васильович

член правління

Вінокуров Сергій Олексійович

член правління

Головний підсумок: Кабмін отримав виняткове право на утворення, реорганізацію, ліквідацію дочірніх підприємств та створення інших юридичних осіб.

Тобто, НАК перевели в режим беззастережного "ручника" з боку Кабміну. Втім, у деяких питаннях залишилося місце для профільного віце-прем'єра, який разом з прем’єром має право погоджувати завдання щодо голосування членам наглядової ради.

Слід також розглядати ці зміни з точки зору поділу сфер впливу. Правління складається з людей, які переважно лояльні до Бакуліна та Бойка. До того ж, Бакулін, на переконання деяких експертів, не є самостійною фігурою.

Наглядова рада, навпаки, сформована з лояльних людей, яких можна віднести до сфери впливу Ставицького і "Сім'ї". Приблизно півроку тому в раді відбулися остаточні перед прийняттям нового статуту перестановки.

Після зміни складу відбулися перерозподіл повноважень і введення третьої сторони - ревізійної комісії. Вона нагадує рушницю, яка висить на початку вистави на стіні. Нарешті вона вистрелила.

За характером повноважень ревкомісія може випередити наглядову раду в питаннях вжиття заходів щодо будь-якого члена правління і навіть самого голови.

На думку Марунича, це цікавий історичний момент, коли за допомогою чисто бюрократичних інструментів, а не пересування дійових осіб, відбувається перерозподіл впливу всередині "Нафтогазу".

Едуард Ставицький нарешті отримав шанс контролювати "Нафтогаз". Фото ЕП

Поки що нова редакція статуту жодним чином не позначилася на функціонуванні правління НАК.

"Правки внесені на початку жовтня, і ними досі ніхто не скористався. Значить, ще не час. Вочевидь, все залежатиме від політичної кон'юнктури. Зараз я не бачу передумов для кадрових перестановок", - говорить Землянський.

Як вважають деякі експерти, "сімейні" націлені поступово отримати всі важелі впливу в галузі ПЕК, уникаючи відкритих конфліктів і гучних скандалів.

Одним з таких прикладів є зміна керівництва ДАТ "Чорноморнафтогаз". Голову правління Валерія Ясюка "катапультували" в крісло заступника голови "Нафтогазу", а його місце отримав Сергій Головін, якого вважають другом дитинства глави Міненерговугілля.

Недавно "Чорноморнафтогаз" став стороною УРП, у якій бере участь сумнівна структура "Води України". Таким чином, можна вважати, що непомітний статут "Нафтогазу" став успішною операцією молодих "сімейних" у боротьбі за контроль над ПЕК.

Проте це протистояння - то містечкові ігри олігархів. Є більш стратегічні геополітичні інтереси. Зокрема, Росія вже давно зацікавлена отримати хоча б частковий вплив на "Нафтогаз" і його дочірні компанії. Чи не про підготовку такого захоплення зараз йдеться?

Віктор Янукович і Володимир Путін. Фото ria.ru

Одним з можливих механізмів, наприклад, може стати зміна коду ЄДРПОУ компанії "Нафтогаз України". Цей юридичний крок є відмінним кроком для того, щоб вилучити НАК з переліку підприємств, що не підлягають приватизації.

За словами кількох джерел, з якими спілкувалася "Економічна правда", уряд та керівні структури НАК мають достатньо повноважень для такого рішення. Щоправда, це буде політичний скандал, але чи злякається "Сім'я" скандалу, коли прийде час?

"Нафтогаз" уже банкрут, тож рішення щодо нього все одно треба приймати - навіть непопулярне. І робити це треба найближчим часом. Чи не до цього велося всі останні роки?