Украинская правда

Золотые автопарки государственных монополий

Можно только представить, сколько времени руководители Донецкой железной дороги проводят рабочих часов в Lexus, чтобы его содержание стоило 300 тыс грн. Вполне вероятно, они в этих машинах живут. (Укр.)

Утримання автопарків держаних органів - одна з найулюбленіших тем преси.

Проекти або закони про бюджет свідчать, що 2013 року утримання президентського автопарку коштуватиме платникам податків 40 млн грн, депутатського - 36 млн грн, урядового - більше 20 млн грн.

Якщо глянути на кількість машин на балансі цих установ, можна дізнатися, що річне утримання однієї коштує стільки ж, як нова іномарка класу "В". Це забагато.

Водночас видатки найбільших держпідприємств з більш масштабними автопарками - закриті. Ці дані не відкривають сторонньому оку. Схоже, недарма.

Недавно "Економічна правда", вивчаючи фінансові плани "Укрзалізниці" та "Енергоатома", натрапила на інформацію про утримання їх автопарків на 2013 рік. Документи є у розпорядженні ЕП, уряд тільки недавно їх затвердив. Обидві компанії переживають скрутні часи, але на автопарки коштів не шкодують.

Так, залізничники постійно скаржаться на зношеність рухомого складу і відсутність коштів для придбання пасажирських вагонів. Тимчасом на балансі шести регіональних підприємств УЗ - не менше 700 авто. Найбільше - у Придніпровській залізниці - близько 170, найменше - у Львівській - близько 20.

З усіх машин тільки 2-3% українського виробництва, переважна більшість - російського походження 1990-х років. Однак вистачає і дорогих іномарок для начальників. Принаймні їх точно більше, ніж українських автівок.

Відповідно до фінансового плану УЗ на 2013 рік витрати залізниць на автопарк порівняно з 2012 роком зросли на 13,3% до 67,2 млн грн. При цьому фонд оплати праці порівняно з планом-2012 збільшився лише на 0,8%. Керівництво УЗ пояснює подорожчання обслуговування автопарку значним ступенем зносу.

Утім, якщо подивитися, які автомобілі удостоїлися найбільших витрат, одразу стане зрозуміло, що ремонти і ступінь зносу тут ні до чого. Найбільш яскраво це демонструє Придніпровська залізниця, яка передбачила у фінплані 573 тис грн для обслуговування автомобіля ГАЗ 31029 1995 року.

ГАЗ 31029 1997 року. Фото zavedi.ru

Скільки ж бензину і мастила треба вливати в цю машину, щоби її річне користування коштувало як двадцять нових авто?

В автопарку залізниць достатньо машин, витрати на які значно перевищують середні показники. Наприклад, витрати Донецької залізниці на автомобілі "Лексус" становлять 180-318 тис грн. Хоча порівняно із "золотим" ГАЗ - це дитячі іграшки.

От як це пояснюють в "Укрзалізниці".

"Збільшення витрат на автомобілі Донецької та Придніпровської залізниць зумовлено збільшенням зарплати, плановою заміною запчастин у зв'язку з їх зношенням, ростом цін на пальне. Заплановано збільшення пробігу автомобілів.

Витрати Придніпровської залізниці на автомобіль ГАЗ 31029 1995 року випуску заплановані в сумі 573 тис грн у зв'язку із значним зношенням даного автомобіля, який потребує додаткових витрат на капітальний ремонт".

Взагалі ГАЗ, виявляється, дуже дорога машина в обслуговуванні. Виходячи з фінплану-2013, близько 20 авто цієї марки, моделі 3110, 31029 і 31105, коштуватимуть Донецькій залізниці 140-170 тис за одну машину.

 Натисніть для збільшення

Ось список "найдорожчих" автомобілів на утриманні залізниць.

Донецька залізниця

Модель

Рік випуску

Витрати з утримання на 2013 рік, тис грн

1

Lexus

2005

318

2

Lexus

2005

296

3

УАЗ 31621-2

2010

180

4

Lexus

2007

180

5

Lexus

2007

180

6

Ford

2007

180

7

Skoda

2006

180

8

Нива

2005

180

9

ГАЗ 3110

2005

171

10

ГАЗ 31105

2004

164

УАЗ 3162 Patriot. Фото wikipedia.org

Придніпровська залізниця

Модель

Рік випуску

Витрати з утримання на 2013 рік, тис грн

1

ГАЗ 31029

1995

573

2

Opel Frontera

2007

236

3

Skoda Felicia

2007

180

4

Skoda Octavia

2006

180

5

ДЕУ Нубіра

1999

180

6

Toyota Avensis

2006

177

7

ВАЗ 21099

1999

162

ВАЗ 21099. Фото donetsk.don.slando.ua

Одеська залізниця

Модель

Рік випуску

Витрати з утримання на 2013 рік, тис грн

1

Toyota Camry

2007

180

2

Lexus LS 430

2006

180

3

Шевроле Лачетті

2005

180

4

Mercedes Benz S 500

2004

180

5

Mercedes-Benz G500

2004

180

6

Subaru Forester

2003

180

7

Nissan Primera

2003

180

8

ДЕУ Леганза

2003

180

9

ГАЗ

1992

176

Mercedes Benz G500. Фото weilinet.com

Південна залізниця

Модель

Рік випуску

Витрати з утримання на 2013 рік, тис грн

1

Hyundai Sonata

2011

180

2

Mitsubishi Pajero

2011

180

3

Lexus 430

2002

180

4

Mazda 626

2002

180

5

Lexus 470

2001

180

6

ГАЗ 31029

1996

177

7

ГАЗ 3110

2000

164

Південно-західна залізниця

Модель

Рік випуску

Витрати з утримання на 2013 рік, тис грн

1

Нива

2008

178

2

Mazda 306-38

2001

177

3

Skoda Super

2007

176

4

ГАЗ 3110

н/д

174

Львівська залізниця

Модель

Рік випуску

Витрати з утримання на 2013 рік, тис грн

1

Toyota Camry

2007

102

Автопарк НАЕК "Енергоатом" нараховує 240 машин. Загалом у 2013 році атомники збираються витратити на нього майже 27 млн грн. Річні витрати компанії за деякими моделями теж значно перевищують будь-які припустимі ліміти.

НАЕК навіть втерла носа залізничникам. Найдорожчою машиною в автопарку державної компанії виявилася ГАЗ 32214, більш відома як мікроавтобус "Газель", з річними потребами 596 тис грн.

Газель-бізнес. Фото zr.ru

На кілька десятків тисяч гривень менше потребує така "іграшка" атомників як Toyota Camry 2009 року - 525 тис грн.

Дізнатися, чому ці машини такі дорогі в обслуговуванні, не вдалося. Відповідь "Енергоатома" на запит ЕП виявилася більш ніж формальною.

 Натисніть для збільшення

НАЕК "Енергоатом"

Модель

Рік випуску

Витрати з утримання на 2013 рік, тис грн

1

ГАЗ 32214 AC

2002

596

2

Toyota Camry

2009

525

3

Toyota Land Cruiser

2011

326

4

Volkswagen

1996

326

5

Audi 8

2003

281

6

Skoda Octavia

2005

262

7

Merсedes

2001

262

8

Lexus

2003

249

9

Toyota Camry

2007

245

10

ВАЗ 21099

2003

242

Для чого увесь цей автопарк УЗ чи "Енергоатому"? У фінансових планах підприємств про це сказано небагато: "службові потреби", "службове використання" або "забезпечення оперативної роботи керівництва".

Можна уявити, скільки часу керівники, наприклад, Донецької залізниці проводять робочих годин у Lexus, щоб його утримання сягало 300 тис грн. Цілком імовірно, вони у цих машинах живуть.

Знайти логіку у цих цифрах неможливо. Ні марка машини, ні рік її випуску не пояснюють суми витрат. Більше того, за деякими машинами компанії взагалі вписують суму витрат у графу "інші витрати". Утім, УЗ має пояснення. З ним можна ознайомитися у відповіді прес-служби залізниці на запит ЕП.

 Натисніть для збільшення

Отже, що входить до витрат на машину?

По-перше - оплата праці і соціальні відрахування. До речі, як зазначається у фінпланах, середня зарплата в УЗ становить 4,1 тис грн, у НАЕК - 9,8 тис грн.

По-друге - амортизація.

По-третє - матеріальні витрати, що можуть включати що завгодно - від витрат на пальне до ремонту.

По-четверте - страхування та адміністрування.

Утім, насправді це лише частина витрат. Варто додати "відкати" на ремонтах і шиномонтажі, зливання бензину "наліво", завищені страховки, нецільове використання автопарку. Це, ймовірно, не все, адже фантазія на тему, як витратити гроші компанії, у співробітника буває невичерпною.

У держпідприємствах ці "статті", очевидно, контролює керівництво. Інакше як можна пояснити завищені суми на утримання авто? Топ-менеджери підписують фінплани і не можуть не бачити підозрілі 596 тис грн на рік для ГАЗелі.

Набагато ефективніше було б купити новий, більш заощадливий мікроавтобус. Хіба в Україні бракує малолітражок, які б замінили ненажерливі ГАЗи? Однак у цьому ніхто не зацікавлений - ні водій, який не може прожити на одну зарплату, ні його жадібний керівник, який своє існування по-іншому не уявляє.

Ймовірно, автопарки простіше віддати на аутсорсинг. Однак чи не виграє такий тендер компанія із засновниками у Белізі та безпритульним керівником?