Мечты "Укравтодора"
"Уже в следующем году всю Украину с запада на восток и с юга на север можно будет проехать по автодорогам, которые полностью соответствуют европейским требованиям", - обещал Азаров в августе 2012 года. (Укр.)
Не дарма нинішній голова "Укравтодору" Євген Прусенко ще в статусі радника керівника відомства в інтерв'ю "Економічній правді" кілька місяців тому заявляв, що на ремонт українських доріг потрібно півтрильйона на десять років.
В Кабінеті міністрів хочуть у найближчі шість років "закатати в асфальт" більше 260 млрд грн.
Саме така цифра міститься у проекті Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2013-2018 роки, яка 11 липня виносилася на розгляд уряду.
Програму розробило Міністерство інфраструктури. Ще минулого року міністри ухвалили концепцію цієї програми, де уже згадувалася зазначена вище сума витрат на шестирічний термін.
Тоді прем'єр Микола Азаров гучно обіцяв, що незабаром українські водії відкриють для себе Європу на українських дорогах.
"Вже наступного року всю Україну із заходу на схід і з півдня на північ можна буде проїхати автошляхами, які повністю відповідають європейським вимогам", - обіцяв олова уряду на одному із засідань у серпні 2012 року.
Тоді він ще не знав, як буде виглядати національне дорожнє покриття після закінчення зими. Зрештою, після бунту водіїв і проявів суспільного незадоволення дороги на основних напрямках чиновники трохи підлатали і повернулися до планомірної розробки глобального плану порятунку автошляхів.
Тимчасом навіть президент почав не на жарт тривожитися за стан доріг. На початку липня, коли всі водії країни і пасажири давно вивчили "ямкову карту" країни, він раптом дійшов до думки, що галузь потребує кардинальних реформ. Відповідне доручення є сайті глави держави.
Фантазія на чверть трильйона
Про якісь грандіозні кроки у Державній цільовій програмі розвитку автомобільних доріг на 2013-2018 роки не йдеться. У ній чиновники розмірковують, які варіанти і способи у них є для розв'язання проблеми. Розробники знають принаймні три шляхи.
Перший - збереження існуючої системи дорожнього господарства за рахунок бюджетних і кредитних коштів, грантів і коштів концесіонерів.
Перевагою такого варіанту чиновники називають зменшення навантаження на державний бюджет за рахунок державно-приватного партнерства. Однак відразу ж зазначають, що при недостатньому державному фінансуванні країні не бачити інвестицій. Схоже, вони не помиляються.
Фото rbc.ua |
Другий шлях - фінансування тільки за рахунок приватних інвестицій. Це, напевно, найбільш нездійснена мрія чиновників.
Розвиток і утримання доріг у такий спосіб здійснюється переважно у розвинутих країнах. Французи, наприклад, за рахунок приватних інвестицій побудували 7 тис км автошляхів, які утримуються за рахунок плати за користування.
В Україні ж більшість доріг має низькі транспортно-експлуатаційні показники порівняно з європейськими.
За даними Мінінфраструктури, дороги так званої першої категорії, які можуть бути платними, становлять 1% від усіх доріг загального користування. Друга категорія - 8%, третя - 17%. Найбільша частка в мережі автодоріг належить до четвертої категорії - 63%.
Ця градація визначається за такими споживчими властивостями дороги як швидкість, безперервність, безпека і зручність руху, пропускна здатність і рівень завантаження рухом.
Як зазначають у профільному відомстві, прогнозна інтенсивність руху транспортних засобів платними дорогами не дозволяє залучити приватні інвестиції. Це при тому, що за останні десять років автопарк українців збільшився на 20%.
Найбільш реальним розробники програми вважають третій, до болю знайомий варіант фінансування галузі: бюджетні ресурси, кошти міжнародних фінансових організацій та улюблена "страва" нинішньої влади - кредити під держгарантії. Тобто обрано варіант, який діє зараз.
Якою ж буде частка держави у фінансуванні?
На програму за п'ять років планується витратити 264,55 млрд грн, у тому числі з держбюджету - 242,2 млрд грн. У МФО чиновники хочуть залучити 22,35 млрд грн. Повернути за кредитами, отриманими під державні гарантії, "Укравтодору" за цей період доведеться 37,4 млрд грн.
Прогнозні обсяги та джерела фінансування, млрд грн
Джерела фінансування | Обсяг фінансування | За роками | |||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
Державний бюджет | 242,203 | 27,512 | 43,853 | 42,234 | 43,019 | 41,739 | 43,845 |
Кошти міжнародних фінансових організацій | 22,346 | 3,150 | 6,085 | 5,269 | 6,465 | 1,316 | 0,06 |
Разом | 264,55 | 30,662 | 49,938 | 47,504 | 49,485 | 43,055 | 43,905 |
Погашення зобов'язань за кредитами, отриманими під гарантію уряду | -37,403 | -8,408 | -8,256 | -5,892 | -5,535 | -4,760 | -4,552 |
Джерело: Державна цільова економічна програма розвитку автомобільних доріг загального користування на 2013-2018 роки
Фінансування заходів
Найменування заходу | Прогнозні обсяги фінансування, млрд грн | Обсяги робіт, км |
1. Будівництво та реконструкція автодоріг | 95,482 | 2 426 |
2. Капітальний ремонт | 24,133 | 1 247 |
3. Поточний середній ремонт | 69,589 | 30 435 |
4. Експлуатаційне утримання і поточний ремонт | 37,726 | - |
5. Інноваційний розвиток галузі | 0,217 | - |
6. Виконання зобов'язань за кредитами | 37,403 | - |
Джерело: Державна цільова економічна програма розвитку автомобільних доріг загального користування на 2013-2018 роки
Ціль програми - за цей термін побудувати та реконструювати 2,4 тис км доріг та відремонтувати 31,7 тис км автошляхів з найвищою інтенсивністю руху.
Сказати, що це занадто оптимістичні прогнози - нічого не сказати.
Для порівняння: у 2012 році на будівництво та реконструкцію доріг в Україні, за даними "Укравтодору", було витрачено близько 8 млрд грн.
Як збільшити фінансування уп'ятеро?
Цих розрахунків не зрозуміли ні в Міністерстві фінансів, ні в Міністерстві економічного розвитку та торгівлі.
Основне зауваження відомств - заходи не забезпечені реальними грішми.
По-перше, наголошують у відомстві Юрія Колобова, програмою планується профінансувати галузь у 2013 році на 27,5 млрд грн, хоча в держбюджеті на 2013 рік передбачено лише 13,5 млрд грн.
(З поясненням розробників програми, звідки взяти гроші на дороги у 2013 році, можна ознайомитися на фото праворуч.)
Так само не розуміють в міністерстві, як можна збільшити суму щорічних "дорожніх" витрат бюджету до 43-49 млрд грн у наступні роки.
По-друге, в Мінфіні вбачають ризики у залученні міжнародних кредитів.
"Крім того, планується залучати позики МФО, які в основному надаються під державні гарантії, у сумі 22,3 млрд грн.
Це створить додаткове навантаження на державний бюджет у наступних роках", - відзначають у відомстві.
Такі зауваження роблять, до речі, ті, хто погодився на безконтрольне надання державою у 2013 році держгарантій на 50 млрд грн.
Хай там як, але через ці зауваження проект документа при розгляді в уряді 11 липня вирішили повернути на доопрацювання.
Зараз представники Мінінфраструктури ламають голови, як же забезпечити "реальним фінансовим ресурсом" чверть трильйона.
В теорії транспортне відомство може претендувати на значну частину цих коштів.
Як відомо, найближчим часом регіональні дороги разом з облавтодорами та частиною бюджетних коштів, призначених для дорожнього господарства, будуть передані обласним адміністраціям. Це передбачає реорганізація "Укравтодору".
Однак ще залишаються дороги державного значення - 52 тис км, якими буде управляти ПАО ДАК "Автомобільні дороги "України" - зараз знаходиться під контролем "Укравтодору".
Однак подейкують, що ДАК можуть передати в управління і Мінінфраструткури. Той, хто буде управляти цією компанією, матиме доступ і до розподілу бюджетних коштів.
Щоб уявити, про які кошти йде мова, треба навести приклад з проекту програми розвитку автодоріг. З 95,5 млрд грн, передбачених для напрямку "Будівництво та реконструкція автомобільних доріг", 75,6 млрд грн - це дороги державного значення. Тобто боротися є за що.
Будівництво та реконструкція автомобільних доріг місцевого значення
Регіон | Прогнозоване фінансування, млн грн | Обсяг робіт, км |
Полтавська область | 422,4 | 15,2 |
Донецька область | 420,8 | 15,3 |
Харківська область | 413,2 | 15,6 |
Житомирська область | 356,4 | 10,8 |
Дніпропетровська область | 345,0 | 13,1 |
… | ||
Разом | 6 765,9 |
Джерело: Державна цільова економічна програма розвитку автомобільних доріг загального користування на 2013-2018 роки
Фантазія №2. Концесія
У реалізацію механізму концесії в дорожньому господарстві України вірять хіба що безнадійні романтики. Тут багато питань і стосовно бажання потенційних концесіонерів, і привабливості українського ринку, і готовності українських водіїв їздити по платних дорогах.
Втім, автори програми вірять в таку можливість. "З 2013 року буде продовжена робота із залучення інших додаткових джерел фінансування для будівництва та експлуатації автомобільних доріг на умовах державно-приватного партнерства (концесії)", - наголошується в проекті програми.
Зокрема, зараз розробляється конкурсна документація на найбільш капіталоємні об'єкти.
Проекти | Протяжність, км | Прогнозований обсяг фінансування, млрд грн | |
1 | Краковець - Львів – Броди - Рівне | 258 | 13 |
2 | Перша черга Великої кільцевої дороги навколо Києва | 75 | 55 |
3 | КП "Щербаківка" - Харків - Новомосковськ | 209 | 4 |
4 | Одеса - Рені на ділянці Одеса - Монаші (з мостом через Дністровський лиман) | 81 | 16 |
5 | Ульянівка - Миколаїв - Херсон - Крансоперекопськ - Сімферополь | 532 | 24 |
6 | Дніпропетровськ - Мелітополь - Джанкой - Сімферополь | 475 | 21 |
7 | Дніпропетровськ - Решетилівка | 148 | н/д |
Джерело: "Укравтодор"
Передбачається, що вони будуть реалізовуватися двома етапами: перший - 2013-2014 роки, другий - 2015-2016 роки.
Джерело: "Укравтодор". Натисніть для збільшення |
Джерело: "Укравтодор". Натисніть для збільшення |
Недавно уряд ухвалив порядок проведення розрахунків плати за експлуатаційну готовність доріг, побудованих на умовах концесії. З документа випливає, що для громадян користування дорогами, побудованими на умовах концесії, буде безкоштовним, а плату за будівництво та експлуатаційне утримання доріг буде віддавати концесіонеру держава.
У документі сказано, що концесієдавець, тобто держава, буде сплачувати кошти із спеціального фонду держбюджету, призначені для розвитку мережі доріг.
Така плата буде складатися з витрат на будівництво та експлуатацію. Вона буде обчислюватися за один місяць експлуатації дороги від дати здачі об'єкта в користування до моменту закінчення концесійного договору, впродовж 25-30 років. Взагалі максимальний строк може становити 49 років.
В "Укравтодорі" підкреслюють, що 60% магістралей у світі побудовані за таким принципом.
Зрештою, у відомстві також допускають й інші фінансові моделі концесії, зокрема, пряму плату за проїзд водіями, але не вірять, що це зараз може зацікавити інвесторів через слабку завантаженість доріг. Відповідно до формули розрахунку, яку Кабмін затвердив 2007 року, вартість проїзду становить близько 30 коп за км з легкового автомобіля і однієї гривні - з вантажного.
Щоб платна дорога вийшла в "плюс", необхідно, щоб по ній їздило не менше 10 тис авто на добу.