Правительство вооружит частные армии?
Украинское правительство решило сделать лайт-версию знаменитой "Второй поправки к Конституции США". На заседание Кабмина 14 мая МВД предложит предоставить всем совершеннолетним гражданам Украины права на приобретение травматического оружия. Это отличное прикрытие для вооружения частных армий (укр.)
Вже багато десятиріч існує відомий вислів, який має багато варіантів, але одну й ту саму сутність: "Бог створив Америку, а полковник Кольт всіх урівняв". Цей вислів мав відображати значення винаходу Кольта у становленні американської демократії.
Втім, зараз це вже менш очевидно. У США триває більш ніж серйозна дискусія навколо дозволу на вільне зберігання та носіння зброя. Ця дискусія підігрівається регулярними новинами про масові розстріли безневинних людей психічно неврівноваженими громадянами.
В Україні вільне зберігання та носіння зброї простими громадянами заборонено. Деякі послаблення зроблені для так званої "зброї несмертельної дії". Мова йде про пристрої для відстрілу гумових куль, або ж "травматики".
Ще 13 червня 2000 року у МВС був виданий наказ №379, який містить гриф "ДСК" ("Для службового користування"). Втім, формально утаємничений документ вже давно став надбанням суспільства. Саме цей документ визначає, які категорії громадян мають право на травматичну зброю.
Зокрема, це народні депутати, близькі родичі працівників суду, правоохоронних органів та самі правоохоронці, особи, які беруть участь у кримінальному судочинстві, громадяни, які беруть участь у охороні громадського порядку та державного кордону, держслужбовці та журналісти.
Цим же документом визначений перелік документів, які необхідно подавати названим категоріям громадян для отримання дозволу на "травматик".
Формально все виписано чітко і навіть мало б бути утаємничено, але не при існуючій тотальній корупції. За наявності грошей, зв'язків та великого бажання отримати дозвіл може кожен. Як і купити бажаний пристрій, що коштує кілька тисяч гривень.
Але тепер український уряд вирішив зробити свою лайт-версію славнозвісної "Другої поправки до Конституції США".
У розпорядженні "Економічної правди" опинився текст законопроекту "Про дозвільну систему у сфері поводження із спеціально визначеними видами зброї, бойовими припасами до неї, засобами індивідуального захисту та активної оборони, вибуховими матеріалами промислового призначення".
Цей документ, розроблений у Міністерстві внутрішніх справ, має бути винесений на засідання Кабміну у середу, 14 травня. І, у випадку його затвердження, буде переданий до Верховної Ради.
Зокрема, документом пропонується надати право всім повнолітнім громадянам України на придбання травматичної зброї.
Масові вбивства дітей у США перетворилися на регулярне явище. Фото joshuapundit.blogspot.com |
Збройні норми
Пояснювальну записку до цього законопроекту підписав особисто "сімейний" міністр внутрішніх справ Віталій Захарченко.
Обґрунтування визначено у записці лаконічно: "Метою законопроекту є визначення загальних правових та організаційних засад функціонування дозвільної системи в органах внутрішніх справ". Цікаво, що це має пояснити?
"Прийняття законопроекту сприятиме створенню додаткових умов для забезпечення захисту життя, здоров'я, майна законних інтересів фізичних та юридичних осіб, а також державного контролю за поводженням з об'єктами дозвільної системи", - йдеться у документі.
Після прочитання останнього формулювання закрадається питання, а чим же будуть займатися у самому МВС, якщо громадяни муситимуть самі себе обороняти? Видаватимуть дозволи на оборону?
Втім, в цілому даний документ начебто покликаний лише унормувати дозвільну систему з "збройовій" сфері. Він стосується вогнепальної, холодної, пневматичної, травматичної та газової зброї, вибухових матеріалів.
Все б нічого, якби не стаття 7 – "Права фізичних осіб на об'єкти дозвільної системи". Частина 2 цієї статті звучить наступним чином:
"Громадяни України, які досягли 18-річного віку, мають право придбавати такі види зброї та засобів активної оборони:
- вогнепальна зброя (мисливська гладкоствольна), у тому числі деактивована (охолощена), бойові припаси до неї;
- холодна зброя (арбалети, шаблі, мечі, кинджали, мисливські ножі тощо);
- пневматична зброя калібру понад 4,5 міліметра і швидкістю польоту колу понад 100 метрів на секунду;
- пістолети і револьвери (пристрої) вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, та зазначені патрони;
- газові пістолети і револьвери та патрони до них, заряджені речовинами сльозоточивої та дратівної дії".
|
|
|
|
|
Частина 3 цієї статті також закріплює право громадян, які досягли 21-річного віку, на придбання нарізної мисливської зброї.
Стаття 10 документу передбачає, що відповідні дозволи будуть видавати уповноважені органи МВС, а стаття 13 визначає підстави для анулювання дозволів та відмови у їх видачі.
Частина 1 цієї норми звучить наступним чином: "Підставами для відмови у видачі та анулювання дозволів на придбання, зберігання, носіння, перевезення та використання об'єктів дозвільної системи є:
- відсутність довідки (висновку) закладу охорони здоров'я про те, що особа за станом здоров'я може володіти об'єктом дозвільної системи;
- рішення суду про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання фізичної особи недієздатною, безвісно відсутньою чи оголошення її померлою;
- відомості про систематичні порушення особою правил обігу обєктів дозвільної системи, громадського порядку (якщо є рішення суду), перебування на обліку та лікуванні від алкоголізму, вживання наркотичних засобів або психотропних речовин;
- вирок суду про засудження особи до позбавлення волі;
- непогашена або не знята в установленому порядку з особи судимість за тяжкі та особливо тяжкі злочини, а також злочини, скоєні з застосуванням зброї чи вибухових пристроїв;
- недосягнення особами віку, установленого частиною другою і третьою статті 7 цього закону;
- відсутність реєстрації місця проживання;
- відсутність необхідних умов для забезпечення зберігання зброї, бойових припасів до неї, засобів індивідуального захисту та активної оборони, вибухових матеріалів;
- відсутність права на придбання, зберігання, носіння, перевезення та використання об'єктів дозвільної системи;
- відсутність довідки при вивчення матеріальної частини зброї, правил поводження з нею та порядку застосування".
Таким чином всі повнолітні громадяни України зможуть отримати право на травматичну зброю у разі виконання вимог отримання дозволу.
Так виглядає поранення гумовою кулею. Фото 2ch.hk |
Незгодні з уряду
Законопроект Захарченка не сподобався навіть деяким урядовцям. Технічні зауваження до документу висловлювали міністр регіонального розвитку Геннадій Темник, міністр юстиції Олександр Лавринович та інші.
Але найцікавішим є висновок щодо відповідності цього документу положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практиці Європейського суду з прав людини, який також є у розпорядженні "ЕП".
Урядовий уповноважений у справах ЄСПЛ Назар Кульчицький прямим текстом написав, що наведений законопроект не відповідає Конвенції та практиці Євросуду.
|
|
|
Левова частина зауважень чиновника стосується саме цитованих вище підстав для відмови у видачі дозволу на зброю. Є кілька знакових моментів, які варто процитувати.
Кульчицький звертає увагу, що умовою отримання дозволу є медична довідка. "Разом з цим, проект не передбачає встановлення механізму контролю стану здоров я особи (в тому числі психічного) в процесі володіння зброєю", - зазначив урядовий уповноважений.
Також, за словами Кульчицького, проект не передбачає чіткого механізму отримання дозвільним органом актуальної інформації щодо дієздатності особи, систематичні порушення громадського порядку, перебування на лікуванні від алкоголізму і так далі.
"Більше того, неврегульованим залишається весь комплекс правовідносин, що виникає в процесі анулювання дозволу, зокрема: підстав, порядку та строків такого анулювання", - йдеться у документі.
Також Кульчицький звертає увагу, що законопроект не встановлює обов'язку уповноваженого органу анулювати дозвіл у відповідних випадках.
"Беручи до уваги те, що проект не забезпечує чіткого регулювання питань контролю володільців зброї з боку держави, тим самим створюючи потенційну загрозу для життя інших осіб, можна зробити висновок, що проект не відповідає Конвенції (про захист прав людини)", - наголосив уповноважений.
Деякі пояснення
Назар Кульчицький, хоча й бюрократичною мовою, але більш-менш повно пояснив загрози нового документу. А якщо все ним наведене помножити на всеохоплюючу українську корупцію, ситуація стає ще гіршою.
Буде зайвим пояснювати, яким чином отримуються медичні довідки та вирішуються питання у дозвільних органах в сучасній Україні.
Простою мовою, в Україні надзвичайно легко отримати довідку, згідно з якою особа буде визнана дієздатною та цілком врівноваженою. Тим більше, немає жодного шансу проконтролювати, що людина буде робити з отриманою зброєю.
Події, що регулярно трапляються в США, вказують на те саме. Навіть Штати з їхньою дійсно потужною правовою системою не можуть уникнути прикрих випадків зловживань зброєю. Що вже казати про Україну?
Втім, як вже зазначалося, при бажанні обзавестися "травматиком" можна й зараз. Проект Захарченка лише легалізує озброєння.
Віталій Захарченко. Фото Кабмін |
Але не варто недооцінювати легалізацію, яка відкриває дорогу для ще більшого розповсюдження травматичної зброї. Вона хоч і називається травматичною, але цілком спроможна вбити людину. Можна лише здогадуватися, що відбуватиметься на вулицях, коли "травматиків" стане ще більше.
Є й ще один аспект. 18 жовтня минулого року набув чинності закон "Про охоронну діяльність", який покликаний унормувати діяльність приватної охорони.
Як відомо, в Україні існували два рівня охоронних фірм. Державна служба охорони, яка відноситься до МВС, була повноцінною правоохоронною структурою. Її працівники носили вогнепальну зброю та користувалися всіма правами міліціонерів. "Другим сортом" були приватні охоронці, статус яких лишався незрозумілим.
Урівняти "приватників" та міліцію дуже хотіли бізнесмени та політики різних рівнів. Якщо їх охоронці навіть носять вогнепальну зброю, то це глибоко протизаконно. Виходом було отримання спецдозволів на "травматики".
Але для цього охоронців потрібно було "підганяти" під відповідну категорію громадян, яка має на це право. Якщо проект Захарченка пройде уряд та Верховну Раду, цих проблем більше не буде.
І тут особливо цікавою стає інформація про активне створення цілих загонів охоронців окремими олігархами та політиками.
Наприклад, розповідають, що величезна кількість охоронних фірм по всій країні, у яких працюють тисячі людей, належить структурам Ріната Ахметова. Іншим цікавим прикладом є перший віце-прем'єр Сергій Арбузов.
Як стверджують інформовані люди, ще в часи керівництва Нацбанком останній зробив з паркінгу НБУ базу для своєї служби безпеки. Ця служба безпеки нібито налічує десятки чи навіть сотні спеціально навчених людей.
Фото alphavsp.ru |
Виникає логічне питання – чи не є кінцевою метою описаного законопроекту легальне озброєння цілих приватних армій?
Головне, щоб у разі ухвалення цього документу, уряду не прийшлося терміново вдосконалювати систему медицини невідкладних станів та ритуальних послуг.