Украинская правда

Качество нефтепродуктов подождет

Еще в марте Минэкономразвития отменило так называемые Технические условия на бензины и дизтопливо. Это презентовалось как начало расчистки рынка от некачественного топлива, который должен завершиться принятием технического регламента уже в апреле 2012. Однако, как можно судить по документам Минэкономразвития и Минэнергоугля, наведения порядка придется подождать. По крайней мере, до декабря (укр.)

Прийняття двох наказів Міністерства економічного розвитку та торгівлі (№327 від 15 лютого 2012 та №397 від 23 березня 2012) стали чи не найбільш резонансною подією на ринку нафтопродуктів.

Міністерство у два етапи скасувало так звані Технічні умови на виготовлення пального. Вони дозволяли виготовляти бензини та дизельне пальне за власною рецептурою. Причому, як пальне поганої якості, так і "преміальне".

Міністерство прийняло своє рішення після виступу прем'єра Миколи Азарова. Той заявив напередодні: "Великі претензії в наших споживачів до якості нафтопродуктів. Ті, хто стикаються з цією сферою, говорять, що на наших заправках можна заправитися неякісним бензином. В уряді зараз розглядається питання зміни технічних умов".

Саме це і сталося. За словами Володимира Павленка, заступника міністра економічного розвитку, "одним з джерел неякісної продукції на ринку нафтопродуктів є виготовлення пального згідно технічних умов. На відміну від державних стандартів, в яких чітко зафіксовані характеристики пального, технічні умови дозволяють виробникам займатися "творчістю". Завдяки різних присадок до додавань вони отримують нестандартне пальне".

Рішення було обґрунтоване даними перевірки робочої групи Держспоживінспекції. Ті свідчили, що приблизно третина бензинів та дизельного пального на ринку не відповідають стандартам.

Тобто, продовжують існувати державні стандарти. Згідно з ними, наприклад, бензин А-95 має бути чітко фіксованої якості. Ці стандарти є дуже низькими, і навмисно подовжуються з року на рік.

Але ось що змінилося. Нафтовики довгий час находили вихід, як продавати пальне іншої якості. Вони почали отримувати в спеціалізованому інституті окремі дозволи. Здебільшого, ці документи дозволяли створювати пальне гарної якості – так звані "преміуми". Проте, були і виключення.

Наприклад, два роки тому "Укртатнафта" уникала сплати десятків млн грн до бюджету, виготовляючи так звані компоненти автомобільних бензинів КБ-92 і КБ-95 – на підставі окремих ТУ. Це було низькоякісні речовини, які могли навіть зіпсувати елементи двигуна автомобіля. Але акцизи на них буди нижчими ніж на товарний бензин, і за рахунок цього заправки групи "Приват" отримували чималий прибуток.

Загалом, весною 2012 року рішенням Мінекономіки були анульовані 66 технічних умов на виготовлення моторного пального. Вони стали поза законом.

До переліку скасованих потрапили не лише продукти невеликих та маловідомих мереж, а й досить великих. Зокрема, продукти "Екто" (мережа АЗС "Лукойл"), "Pulls" (мережа АЗС "ОККО"), "95 UA" (мережа АЗС "КЛО"), "Pulsar-95", "Formula Diesel DT" (мережа АЗС "ТНК"), "Energy" ("Укртатнафта").

Фото autoua.net

Передбачалося, що логічним завершенням процесу стане затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив в квітні 2012 року. На переконання заступника міністра, тоді в існування технічних умов взагалі не було б потреби.

Але Мінпаливенерго розробило цей регламент лише в серпні. Він викликав чимало питань, і, за нашими даними, ще не затверджений.

Склалася цікава ситуація. Багато які гравці нафтового ринку публічно сумнівалися в легітимності прийняття рішень Мінекономіки. Проте, вони утрималися від пошуку правди в залах судових засідань.

Причина такої стриманості криється в тому, що хоча ТУ на брендові палива і були анульовані, нафтовики досі продають "преміальне" пальне. Жодного разу не було інформації з приводу того, що хтось з гравців мав проблеми зі збутом такої продукції. Навіть не маючи на це формального дозволу.

Ми можемо припустити, чому так сталося. Після критики наказів Мінекономрозвитку у ЗМІ, нафтовики вирішили звернутися до міністерства з проханням розібратися в ситуації.

Наприклад, компанії, які є членами Американської торгівельної палати в Україні вже в серпні звернулися до Мінекономрозвитку де висловили занепокоєність тим, що гравцям ринку доведеться сертифікувати преміальні нафтопродукти не за окремими ТУ, а за державними стандартами.

Приблизно в той самий час відбулося засідання Кабінету Міністрів "Про врегулювання проблемних питань у сфері стандартизації та контролю за якість та безпечністю нафтопродуктів".

У витягу з протоколу від 22 серпня поточного року йшлося про цілу низку заходів, які стосуються і ринку нафтопродуктів.

Зокрема, йшлося про скасування технічних умов, які не відповідають ДСТУ 1.3: 2004 "Національна стандартизація. Правила побудови, викладання, оформлення, погодження, прийняття та позначення технічних умов" та ДСТУ 1.6:2004 "Національна стандартизація. Правила реєстрації нормативних документів".

Внесення зміни в порядок допуску на виробництво та введення в обіг палив. А також доручено внести зміні до ДСТУ 3437-96 "Нафтопродукти. Терміни та визначення" в частині розмежування термінів "бензини", "компоненти", "фракції", "присадки".

Скоріше за все, саме цей протокол засідання Кабміну передував появі проекту Технічного регламенту наприкінці серпня.

В найбільш загальному вигляді, ідея уряду полягає в наступному: не повинно існувати великої кількості технічних умов на виготовлення різного роду палив.

Двома основоположними документами для визначення їх відповідності мають стати згаданий вище Технічний регламент та ДСТУ 3437-96 "Нафтопродукти. Терміни та визначення".

Фото avtoserver.su

Як зазначають в ДП УкрНДІ НП "МАСМА", якщо Технічним регламентом визначаються основні екологічні показники палив, то ДСТУ регулює близько 20 різних показників, яким має відповідати продукт. І жодний стандарт не буде розроблятися в порушення технічного регламенту.

А розробка уточнень до діючих стандартів і справді пов’язана з відміною технічних умов.

"В нинішній редакції ДСТУ – 3437-96 не було чітких визначень таких понять як "бензин", "фракції", "компоненти", "присадки", - розповідає Богдан Кочірко, завідуючий лабораторії ДП УкрНДІ НП "МАСМА". - Але технічні умови на виготовлення таких продуктів існували. Склалася ситуація, коли ставки акцизного податку на компоненти моторних палив підняли до рівнів спів ставних з акцизами на товарну продукцію, але визначення цього поняття не було. Тому розроблені зміни до цього ДСТУ".

До того ж, запропоновано розширити перелік установ, які будуть приймати участь у процесі погодження нових регламентів та інструкцій. А Мінекономрозвитку, Мінінфраструктури, Держенергоефективності, Держпідприємництво,АМКУ та Держспоживінспекція мають визначити порядок допуску на виробництво та введення в обіг палив.

"Коли підприємства пишуть регламенти на виготовлення нового продукту, цей регламент погоджується з багатьма структурними підрозділами, - додає експерт. - Міністерством було прийнято таке рішення, що вони мають погоджуватись не лише з МАСМОю, а й з іншими базовими організаціями стандартизації у галузі продукції нафтопереробки та нафтохімії та Міненерговугілля".

Однак не все відбувається так швидко, як це зазначено в протоколі Кабміну та в програмі економічних реформ на 2010 – 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава".

В своєму листі Мінекономрозвитку посилається на два пункти програми реформ. Йдеться про пункти 155.3 та 155.2.

Першим передбачено затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельних та суднових палив, топкового мазуту та визначення кінцевого строку переходу на стандарт Євро-4. Другим - видання нормативно-правових актів з метою вдосконалення системи здійснення контролю якості і безпечності нафтопродуктів.

Мінекономрозвитку зазначає, що виконання останнього пункту є можливим лише після того, як буде затверджений Технічний регламент. Воно просить відстрочити виконання завдань, поставлених в протоколі Кабміну на грудень поточного року. І це при тому, що програмою "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" передбачено прийняття регламенту ще в квітні цього року.

Не кращою виглядає ситуація і на фронті Міненерговугілля.  У ДП УкрНДІ НП МАСМА розробка уточнень до ДСТУ 3437-96 "Нафтопродукти. Терміни та визначення"  відповідних змін закріплено угодою з ПрАТ "ЛІНІК".

Було виявлено, що внесення змін потребує розроблення окремого ДСТУ. Було укладено додаткову угоду, але через зупинку Лісічанського НПЗ роботу було призупинено.

Потім, як відомо, цей завод деякий час був виставлений на продаж, але цього тижня "Роснефть" купила ТНК-ВР разом з усіма активами. Отже, "ЛІНІКу" глибокого не до розробки документів.

Після появи протоколу Кабміну, роботу було відновлено, але вони ще далекі від завершення.

В прес-службі ТНК-ВР повідомили, що ці угоди з ДП УкрНДІ НП "МАСМА" ніяк не пов’язані з відміною ТУ, і не мають стосунку до затвердження Технічного регламенту.

Затвердженню документів заважає ще ціла купа суто бюрократичних питань. В процесі погодження з цілою низкою міністерств та відомств знаходяться пропозиції щодо нового механізму допуску на виробництво та введення в обіг палив. Тому Міненерговугілля направило пропозицію відтермінувати виконання покладених на нього завдань до кінця жовтня.

Фото autoomsk.ru

В протоколі Кабміну також йдеться і про славнозвісні пересувні лабораторії з контролю якості. Нагадаємо, що в березні одразу після скасування ТУ заступник міністра економіки говорив про можливість придбання в цьому році декількох пересувних лабораторій. Вони б дозволили приїхати на будь-яку АЗС, та відразу визначити, що саме вона продає під назвами А-92, А-95 чи ДП.

При цьому Володимир Павленко зазначав, що тендерні процедури триватимуть близько трьох місяців.

Минуло вже сім. У відповідях міністерств про необхідність придбання таких лабораторій немає жодного слова. Вочевидь, автолюбителям в черговий раз доведеться зачекати. Принаймні, до грудня.