Водочники-"уклонисты"
Алкогольным и табачным компаниям демонстрировались подготовленные слайды. По убеждению Клименко, представители этих отраслей избегают уплаты некоторых налогов. В частности, речь идет о недополучения средств от уплаты НДС. Производителям водки налоговики выставили счет на 360,3 млн грн за 2011 год, и 117,2 млн грн за 2012 (укр.)
Податківці в черговий раз звернули увагу на виробників підакцизних товарів. Тиждень тому виробників тютюнової та лікеро-горілчаної індустрії запросили на зустріч з керівництвом Державної податкової служби. Олександр Клименко начебто звернувся до компаній-виробників тютюнових та алкогольних виробів з питанням, що робити за схемами мінімізації.
Зі слів одного з учасників, компаніям демонструвалися спеціально підготовлені слайди, на яких податківці навели приклади, на їх думку, ухиляння. На переконання Клименка, представники обох галузей, використовуючи схеми, уникають сплати деяких податків.
Зокрема, йдеться про недоотримання коштів від сплати ПДВ, який виникає при сплаті акцизного податку. За логікою податківців, "у будь-якого легального виробника, навіть якщо він працює з нульовою рентабельністю, повинен як мінімум виникати ПДВ. Зокрема, при сплаті до бюджету суми акцизного податку, який включається до собівартості продукції, а також інших витрат, що входять в собівартість, при сплаті яких не виникає права на податковий кредит. Якщо виробник працює з націнкою, то ПДВ виникає і з цієї націнки", - йдеться в одному зі слайдів Податкової.
Після цього пасажу, який зрозумілий хіба що бухгалтерам, ДПС висунула компаніям конкретні суми, які вони винні в бюджет. Загалом, податківці виставили виробникам горілки рахунок на 360,3 млн грн за 2011 рік, та 117,2 млн грн. за 2012.
Інформація по 2011 року Розрахунок втрат бюджету від оптимізації сплати ПДВ в алкогольній галузі
Виробник | Сплачено акцизного податку в 2011 році, млн грн | Мало виникнути ПДВ до сплати акцизного податку, млн грн | Фактично сплачено до бюджету, млн грн | Втрати бюджету, млн грн (не менше) |
Виробник 1 | 1314,4 | 262,9 | 33,2 | 229,7 |
Виробник 2 | 490,2 | 98 | 113,8 | - |
Виробник 3 | 790,1 | 158 | 109,6 | 48,4 |
Виробник 4 | 721,7 | 144,3 | 88,5 | 55,8 |
Виробник 5 | 265,2 | 53 | 67,4 | - |
Виробник 6 | 145,2 | 29 | 2,6 | 26,4 |
Оцінка втрат бюджету за 2011 рік, не менше, млн грн | 360,3 |
Джерело: ДПС
Інформація по 2012 року. Розрахунок втрат бюджету від оптимізації сплати ПДВ в алкогольній галузі
Виробник | Сплачено акцизного податку в 2012 році, млн грн | Мало виникнути ПДВ до сплати акцизного податку, млн грн | Фактично сплачено до бюджету, млн грн | Втрати бюджету, млн грн (не менше) |
Виробник 1 | 458,7 | 91,7 | 32,6 | 59,1 |
Виробник 2 | 108,2 | 21,6 | 32,6 | - |
Виробник 3 | 238,3 | 47,7 | 57,6 | 9,9 |
Виробник 4 | 235,9 | 47,2 | 16,8 | 30,4 |
Виробник 5 | 100,3 | 20,1 | 24,2 | - |
Виробник 6 | 95,2 | 19 | 1,2 | 17,8 |
Оцінка втрат бюджету за 2012 рік, не менше, млн грн | 117,2 |
Джерело: ДПС
Ми навмисно не конкретизуємо, яка саме компанія заборгувала яку суму. Відомо, що на ринку України горілку в великих обсягах виробляють Nemiroff, Національна горілчана компанія (ТМ "Хлібний дар", "Цельсій" та інші), "Гетьман" (ТМ "Гетьман" та інші), "Олімп" (ТМ "Біленька", PRIME та інші), Кримська водочна компанія (ТМ "Medoff" та інші), Імідж холдинг (ТМ "Хортиця" та інші), Львівський ЛГЗ (ТМ "Володар" та інші) та Золотоніський ЛГЗ "Златогор" (ТМ "Златогор" та інші). Двох із цих компаній з невідомих причин немає в переліку Податкової.
Виробництво водки в Україні, тис дал
Виробник | січень-червень 2011 | частка, % | січень-червень 2012 | частка, % |
"Алкогольні традиції" (Національна горілчана компанія) | 3581,77 | 26,7 | 3799,27 | 24,6 |
"Імідж Холдинг" | 1830,95 | 13,6 | 2171,1 | 14,1 |
Nemiroff | 2316,13 | 17,3 | 2069,97 | 13,4 |
Кримська водочна компанія | 1857,45 | 13,8 | 1870,95 | 12,1 |
"Гетьман" | 36,77 | 0,3 | 1140,16 | 7,4 |
"Олімп" | 426,95 | 3,2 | 888,63 | 5,7 |
Львівський лікеро-горілчаний завод | 725 | 5,4 | 682,24 | 4,4 |
"Златогор" | 480,69 | 3,6 | 669,14 | 4,3 |
Інші | 2148,96 | 16,1 | 2318,71 | 15 |
Загалом | 13404,69 | 15432,73 |
Джерело: "Комерсант" за даними "Укрводки"
На думку Наталії Дейнеги, юриста ЮФ "Місечко та Партнери", в даному випадку ДПС права.
"У відповідності до положень п.1 ст. 214 Податкового кодексу, при обчислені акцизного податку із застосуванням адвалорних ставок, базою оподаткування є вартість реалізованого товару (продукції), виробленого на митній території України. Він розраховується по встановленим виробником максимальним роздрібним цінам без урахування ПДВ та з урахуванням акцизного податку. Відповідно, всі суб’єкти господарювання включають суму акцизного податку при розрахунку податкових зобов’язань по ПДВ", - каже юрист.
Тобто, виробники горілки таки винні податок на додану вартість, а ДПС керується чіткою залежністю між сумами сплати акцизного податку та надходженнями ПДВ. Умовно, на кожні 100 грн акцизного податку податківці очікують надходжень до бюджету 20 грн ПДВ.
Але цього не відбувається. Тому податківці роблять висновок, що ринок працює з застосуванням схем мінімізації податків.
Це погіршує настрій податківцям, враховуючи зростання обсягів виробництва алкоголю. За даними асоціації "Укрводка", в січні-червні поточного року виробництво горілки в Україні зросло на 15,1%. На внутрішньому ринку було продано продукції на 20,1% більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Фото sud.ua |
Втім, як запевняють юристи, податківці дещо кривлять душею. Щонайменше раз на квартал на кожному підприємстві з виробництва алкогольної продукції відбуваються перевірки. Під час них контролюється використання акцизних марок. Час від часу виникають скандали через те, що деякі виробники замість дорогої "горілчаної" марки використовують дешеву "винну" – її миють, та поверх друкують потрібний малюнок.
Але зараз не про це. Дані про використані і невикористані марки зіставляються з сумами сплати акцизного податку та ПДВ. Тому податківці не могли не знати, що виробники алкоголю не сплачують ПДВ. Отже, виникла потреба піднімати це питання саме зараз. Мабуть, передвиборчий бюджет особливо потребує грошей.
Податківці висунули "алкоголікам" ще дві претензії, які стосуються податку на прибуток. Перша - це продаж продукції за договором комісії. Друга - завищені, на думку ДПС, витрати на маркетингові послуги.
Як зазначив Клименко, такі схеми потрібні компаніям для того, щоб зменшити сплату ПДВ та податку на прибуток до бюджету.
Справа в тому, що маркетингові, рекламні та комісійні витрати зменшують базу розрахунку податку на прибуток. Звідси виникають відповідні підозри з боку Податкової.
"Статею 138.10.3 Податкового кодексу передбачено, що сума комісійної винагороди та вартість маркетингових, рекламних послуг зменшує суму прибутку, що оподатковується. Звісно, якщо вони здійснені в рамках господарської діяльності платника податку", - визнає Наталія Дейнега.
Проте, це ніяк не стосується ПДВ. "Отримана в результаті таких операцій винагорода є базою оподаткування ПДВ. Тому, у постачальника послуг, якщо вони є платниками ПДВ, виникають податкові зобов’язання від суми отриманої винагороди", - каже юрист.
Побажання та аргументи податківців можна зрозуміти. Але, на думку юристів, дії виробників алкогольної продукції не протирічать діючому податковому законодавству. Укладання таких договорів дозволено господарським правом, і не може бути обмежене рішеннями ДПС.
Хоча, звісно, Податкова має на це свою точку зору.
"Незважаючи на те, що галузь з виробництва підакцизних товарів традиційно витрачає величезні кошти на рекламу, маркетинг, просування власної продукції,Податкова "має право" визнати будь-яку з таких угод такою, що не має відношення до господарської діяльності підприємства, та виключити суми таких угод зі складу витрат", - говорить Тетяна Кузьменко, партнер МЮГ AstapovLawyers.
За її словами, в даному випадку підприємству будуть донараховані відповідні суми податків та штрафні санкції за несплату. "Аналогічна ситуація з виключення зі складу витрат сум, перерахованих по угодам комісії", - додає Кузьменко.
Фото profinance.kz |
Як підкреслюють деякі юристи, насправді вирахувати витрати на маркетинг та рекламу, які спрямовані на мінімізацію, не так вже й складно. І якщо податківцям необхідно виявити ці угоди, то це лише питання часу чи вмотивованості. Особливо з огляду на статистику результатів розгляду "податкових" справ.
Як повідомили нещодавно у прес-службі Державної податкової служби, 9 із 10 податкових процесів в судах виграє Податкова. Це свідчить, що судова система цілком на боці ДПС. До приходу нової влади більшість справ вигравали платники.
Тому, можливо, якщо виробники алкогольної продукції і мають деякі невідповідності у сплаті податків вони, по перше, не завжди є порушеннями чинного законодавства. Проте, сьогодні ДПС може легко стягнути з них гроші, і на допомогу суду не варто розраховувати. То ж, нещодавня зустріч з керівництвом Податкової можна розцінювати як запрошення сплатити до бюджету ще грошей.
Мабуть, "алкоголіки" це розуміють. Ми звернулися за коментарями до виробників горілчаної продукції. Жодна з названих вище компаній своїх коментарів так і не надала.
Одна компанія з тих, що наведені в таблиці, заявила, що цифри не відповідають дійсності. Розбіжності між плановими і фактичними сумами її представник пояснив тим, що у компанії виникають не лише зобов’язання перед бюджетом, а й податковий кредит. Втім, надати офіційний коментар чи свої цифри в компанії відмовились.
Також відмовились офіційно коментувати дану ситуацію в одній з профільних асоціацій. Але неофіційно запевнили, що знають про існування подібних даних. В асоціації звертають увагу на те, що дана інформація є однобокою. Зокрема, наголошуючи на несплаті ПДВ, Податкова "не помічає" великих обсягів податку на прибуток, які сплачують "алкоголіки".
І звісно, учасники алкогольного ринку не вважають себе "мінімізаторами" чи "оптимізаторами".