Украинская правда

Клименко построит сырьевую экономику

Налог с оборота уничтожит конкурентоспособность украинского производителя высокотехнологичной продукции.Зато гнать на экспорт сырье будет вполне выгодно. Именно такой Украиной и выглядит в глазах всего мира. Поставщик руды, зерна, не очень качественных металлов. Вот вам и "стимулирование внутреннего производства технологической продукции" (укр.)

12 липня податківці презентували в Міністерстві фінансів Концепцію реформування податкової системи.

Керівник ДПС Олександр Клименко та його колеги запропонували побудувати принципово іншу модель оподаткування. Головний її елемент - введення податку з обороту (який, як відомо, існував за часів СРСР).

Офіційно декларувалося, що так треба зробити, аби виконати президентську програму економічних реформ на 2010-2014 роки, стимулювати внутрішнє виробництво технологічної продукції та ліквідувати тіньову економіку.

Ніхто не повірив, що вони це серйозно

Бізнес сприйняв як передвиборчий піар - на кшталт "пенсійної реформи" віце-прем'єра Сергія Тигіпка.

Невже можна було серйозно сприймати пропозицію зламати податкову систему країни за три місяці до виборів? Та ще й після того, як влада проголосила новий Податковий Кодекс взірцем для всього світу.

Правда, піар виявився дивним. Якось автори геть забули розповісти, як виглядатиме спрощена система оподаткування.

Майже не виникало сумніву, що розрахунки впливу так званої реформи на бюджет та економіку були взяті авторами Концепції "зі стелі". Інакше не могло бути.

Вже не є великим секретом, що до самого моменту подання Концепції в службі Олександра Клименка до кінця не визначилися навіть зі ставками нових і "старих" податків. Не кажучи вже про механізми їх адміністрування.

Навіть нікого не вразила реакція міністра фінансів Юрія Колобова. 17 липня той затвердив план-графік діяльності робочої групи з підготовки пропозицій щодо реформування податкової системи України.

Згідно з цим графіком, 31 серпня на розгляд Верховної Ради повинен бути переданий готовий законопроект про реформування податкової системи. А завтра - 15 серпня - заплановане схвалення остаточного варіанту Концепції реформування податкової системи.

Вже навіть відомо, що схвалення відбудеться. Після цього провладні ЗМІ мають розтиражувати тріумфальне повідомлення про неминуче реформування податкової системи. Все в найкращих традиціях Компартії СРСР. Ура, товариші!

Отже, розробка тотальної реформи податкової системи відбулася лише за місяць. І ще півмісяця піде на те, щоб внести до Ради вже готовий законопроект.

Для порівняння, Податковий кодекс готувався навіть не кілька місяців – кілька років. І при цьому він майже не змінював податкову систему, а просто об'єднав ті норми, які вже діяли.

Це просте порівняння для розумної людини означає лише єдине – керівництво Податкової грається в передвиборчий піар. А це означає, що минуть вибори, і хлопці перестануть  просувати мертвонароджену ідею.

Але...

Сім'я. Фото kp.ua

Однак вони не врахували ступінь близькості законодавчих авантюристів до Гаранта. Мабуть, саме дружба Клименка зі старшим сином президента дозволила йому вкласти ідею податкової реформи в вуха Віктору Януковичу.

Зовсім інший оборот прийняло справа30 липня. Під час з'їзду Партії Регіонів президент заявив буквально наступне: "Ми дуже серйозно працюємо над введенням податку з обороту".

Вже наступного дня податківці розродилися документом під назвою "проект Закону "Про внесення змін до Податкового кодексу та інших законодавчих актів України". Зрозуміло, що до нього не додавалося не лише жодних розрахунків, але й жодної пояснювальній записки.

Згодом це все з'явилося. Тут ви зможете прочитати власне текст законопроекту, порівняльну таблицю до нього та пояснювальну записку.

Що саме пропонується

Відчуйте на власний досвід ключові елементи запропонованої "реформи".

Перший елемент. Під виглядом "додаткового ПДВ" автори реформи пропонують запровадити податок з обороту за ставкою 2% (перші півроку - 2,5%).

Вже багато років податок з обороту розглядається як проста альтернатива податку на додану вартість. Адміністрування останнього перетворилося на суцільне корупційне явище, причому керує цим явищем саме Податкова.

Багато хто висловлював думку, що податком з оберту набагато важче зловживати. Отже, треба скасувати ПДВ та ввести податок з обороту, як в часи СРСР - так пропонували спеціалісти.

Але інтрига в тому, що Клименко та його колеги не збираються відмовлятися від основного ПДВ. Замість цього вони пропонують зменшити базову ставку податку до 7%. По ній буде обкладатися велика частина операцій.

Ключові зміни до системи оподаткування, запропоновані ДПС

Зменшити ставки

Підвисити (диференціювати) ставки

Скасувати

Запровадити

ПДВ – з 20% до 7% (12% для послуг, товарів монополій та імпорту);

ЄСВ – с 37,6% до 15% з роботодавців та 3,6% з найманців.

ПДФО – с 15 % (17%) до 10% (15%, 20%);

Акциз на пиво та алкоголь.

Збір на розвиток виноградарства, садівництва и хмілярства;

Збори в вигляді цільових надбавок до діючих тарифів на електричну та теплову енергію, а також на природний газ;

Більшу частину податкових пільг з податку на прибуток і ПДВ;

Податкову соціальну пільгу по ПДФО.

Додатковий, що не підлягає відшкодуванню, ПДВ (по суті, податок з обороту) за ставкою 2% (перші півроку - 2,5%);

Внески до ПФУ при купівлі безготівкової іноземної валюти за ставкою 3%.

Другий елемент. Окрім існування двох податків, дублюючих один одного, вони пропонують зробити ще одну характерну помилку. А саме, ввести кілька ставок ПДВ.

Як відомо, існування кількох ставок одного податку рано чи пізно призводить лише до одного - ухиляння від сплати податку в особливо великих розмірах. Вигадуються схеми на кшталт "було залізо, а тепер - ха - зелений горошок".

Але податківці пішли ще далі. Окрім "горошка", буде ще "укроп".

Третій елемент. Крім основної і так званої "додаткової", пропонується затвердити ще й підвищену ставку ПДВ. За нею будуть обкладатися операції з:

- Ввезені товарів на митну теріторію України в митного режімі імпорту або реімпорту;

- Постачання підакцізніх та  ввезених на митну теріторію України товарів;

- Виробництва (видобування) та / або постачання електрічної, теплової енергії, газу природного, нафта, води;

- Постачання послуг.

Що ще?

При стягненні так званого "додаткового ПДВ" відшкодування не передбачається в принципі. Тобто мова дійсно йде про податок з обороту. При цьому обкладати цим податком планується в тому числі і експорт.

Як це виглядатиме на практиці, важко уявити. Вже на етапі концепції система оподаткування виглядає занадто складною. А там, де є проблеми, неминуче є особи, які їх вирішують. Чи не стануть податківці такими особами?

Україну перетворять на сировинну економіку

"Стимулювати внутрішнє виробництво технологічної продукції" – таке продекларували податківці, що розробляли "реформу". Подивимось, як буде насправді.

Цікаво, що у Клименка очікують на зростання економіки.

Основна проблема податку з обороту давно відома - це кумулятивний ефект. Руду перетворили на чавун – сплатили податок. З чавуну отримали сталь - сплатили податок. Зі сталі зробили деталь – сплатили податок. З деталі побудували станок - сплатили податок.

Кожен такий етап називається "переділ". Для складних технологічних виробництв кількість переділів сягає десятків. І кожного разу це все буде обкладатися податком з обороту.

Нажаль, логіка залізна - собівартість кінцевого технологічного виробу буде набагато вище, ніж собівартість руди.

А це означає, що податок Клименка буде знищувати конкурентоспроможність українського виробника високотехнологічної продукції, в порівнянні з іноземними конкурентами. Адже у них такий податок стягуватися не буде.

Зате при наявності доступу до надр (плата за користування якими в Україну чи не найнижча в світі) гнати на експорт сировину буде цілком вигідно.

Саме такою Україна і виглядає в очах всього світу. Постачальник руди, зерна, не дуже якісних металів. Ось вам і "стимулювання внутрішнього виробництва технологічної продукції".

Ще кілька "дрібниць"

Крім придушення розвитку високотехнологічних виробництв та стимулювання сировинних, побічними ефектами впровадження податку з обороту будуть:

- підвищення загального рівня цін в країні (тобто виробнича і споживча інфляція);

- зниження прибутковості бізнесу (особливо для виробництв більш високого технологічного рівня);

- ліквідація посередників як класу (з точки зору "Капіталу" Маркса, це не погано, проте соціальний аспект цього явища може бути досить вибухонебезпечним).

Звісно, бізнес буде опиратися таким "реформам". Тут автори розробки бачать вірно.

З основної та підвищеною ставкою ПДВ теж все неоднозначно. За якою ставкою оподатковувати послуги, підакцизні товари або нафту з водою - справа для України суто внутрішня.

А ось оподаткування за підвищеною ставкою всього імпорту (причому і при ввезенні на територію України, і при подальшій реалізації) може, м'яко кажучи, не знайти розуміння у інших членів Світової організації торгівлі. Адже це буде прямим порушенням обіцянок, які взяла на себе наша країна, коли приєднувалася до СОТ.

Санкції з боку інших країн можуть виявитися аж занадто жорсткими. Це будуть дзеркальні кроки - наприклад, введення додаткових мит та зборів на українську продукцію. Дорожчими можуть стати навіть метали та зерно.

Те ж саме відноситься до іншого специфічного пропозицією - введення 3-процентного збору в Пенсійний фонд, який повинні будуть платити суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності (тобто імпортери) при купівлі іноземної валюти.

Введення цього збору, разом зі сплатою підвищеної ставки ПДВ і податку з обороту, посприяє неабиякому підняттю цін на імпортні товари.

Податки платитиме лише бідний та дурний

У питанні оподаткування зарплати і подібних до неї платежів автори реформи пропонують повернутися до старої практики. А саме, ввести круту прогресивну ставку (10%, 15% і 20% від отриманих доходів).

Джерело: реклама на бігборді у Дніпропетровську

При цьому залишаються типові "дірки" в оподаткуванні доходів фізосіб - це пільгове оподаткуванням пасивних доходів (процентів, дивідендів і такого іншого). Автори "реформи" жодним чином про це не згадують.

Хто у нас в країні отримує зарплату, а хто в основному пасивні доходи - пояснювати не потрібно.

Отже, розробники "реформи" зробили цілком законний механізм, завдяки якому найбагатші верстви населення платитимуть мінімум податків.

Це ще далеко не все. На багатіїв очікує великий "пряник" у вигляді більш ніж дворазового скорочення єдиного соціального внеску, що нараховується на фонд оплати праці.

До речі, згаданий вище внесок до Пенсійного фонду покликаний частково компенсувати втрати від ОСВ.

Правда, при цьому пропонується відмовитися від максимального розміру доходів, з якого стягується ОСВ. Зараз "подохідний" сплачується максимум з 17-ти прожиткових мінімумів.

Все, що вище, не оподатковується. Цю норму пропонують прибрати.

Пільги будуть

Автори "реформи" заявляли, що збираються скасовувати всі пільги. Але на практиці вийшло не зовсім так. Хочеться спитати: за якою логікою обирали, які залишити, а які скасувати?

Наприклад, на їхню думку, послуги з доставки пенсій, наука і дитяче харчування повинні обкладатися ПДВ (включаючи податок з обороту). А ось імпорт газу - ні.

По пільгам з податку на прибуток теж кумедна ситуація. У числі інших, там, наприклад, вирішили скасувати звільнення від оподаткування прибутку, отриманого підприємствами при будівництві об'єкту "Укриття" за рахунок міжнародної технічної допомоги.

Немає жодних сумнівів, що після прийняття такої норми міжнародна технічна допомога надходити перестане. Бюджет залишиться без додаткових доходів, на які, мабуть, розраховують автори реформи. А Чорнобильська АЕС - без "Укриття".

Ще автори пропонують скасувати всілякі спецрежими оподаткування, зокрема, в сільському господарстві. У випадку останнього, це означає катастрофу.

Розвинені країни ніколи не зрівнюють оподаткування промисловості та сільського господарства. І зрозуміло чому: в останнього норма прибутку, як правило, нижче, зате ризики істотно вище.

Однак ми, мабуть, йдемо своїм шляхом.

Що буде з "обналом"?

Залишається тільки зрозуміти, хто виграє від "реформи".

Нажаль, катастрофа чекає на більшість галузей, навіть не підприємств. Фіскальне навантаження на більшість підприємств зросте. Звісно, за виключенням тих, хто продає безпосередньо сировину та продукти її неглибокої переробки.

Звичайні громадяни теж в переможцях не опиняться - ціни на товари кінцевого споживання істотно виростуть. Причому, як на імпортні, так і на товари власного виробництва. Теза про те, що Україна розів'є власне виробництво на заміну імпорту, не виправдовується. Це неможливо за запропонованою схемою оподаткування.

Можна подивитися на ситуацію і з іншого боку. Від змін програє бізнес, зайнятий переведенням в готівку, конвертацією, відшкодуванням ПДВ і тому подібними речами.

Однак проблема в тому, що цей бізнес контролюється дуже багатьма впливовими людьми.

Чого варті лише чутки про те, що "обнал" курується друзями старшого сина Віктора Януковича?

А чому досі немає спростувань тому, що в них є серйозні конкуренти з "старої гвардії", яких посунути в нинішніх умовах ніяк не виходить?

Чому досі кажуть, що ті ж "конверти" контролюються не тільки ДПС України, але і Генпрокуратурою, а також СБУ?

Якщо так, то спроба просто відібрати у них цей бізнес обернеться грандіозним скандалом. Але зовсім інша справа, якщо прийняти законодавчі зміни, які суттєво знизять його привабливість. Саме такими є норми "реформи".

Зате на тлі деградації "конвертів" повинен розквітнути новий вид бізнесу, пов'язаний з визначенням обсягу легального обороту платників податків. А ось він-то якраз опиниться в потрібних руках.

Чиїх саме? Чи не Клименка та "Сім'ї", без жодних конкурентів?

Європа потренується на "кішках"

До речі, не сильно здивуємося, якщо експеримент в кінцевому рахунку буде благословенний міжнародними фінансовими організаціями та ЄС.

У Європі втрати від схем, пов'язаних з ПДВ, звичайно ж, менші у відношенні до ВВП. Однак вони вимірюються сотнями мільярдів євро в абсолютних значеннях. При цьому, незважаючи на начебто ефективні заходи щодо посилення контролю, ситуація з кожним роком погіршується.

Ось чому думки про те, що податкову систему потрібно якось трансформувати, а ПДВ скасувати, вже не вважаються крамолою серед європейських економістів.

Однак європейські політики певно не страждають бажанням робити різкі кроки. Тому реформи в зазначеному напрямку можуть затягнутися на невизначений термін.

Інша справа - для початку потренуватися "на кішках". Тим більше, що "кішки" самі цього хочуть.