Штрафные баллы для "шумахеров". Как укротить незаконных гонщиков на дорогах

Четверг, 5 января 2023, 08:27
Как бороться с нарушителями на дорогах, для которых традиционные штрафы не действуют? (укр)
координатор Кампании "За безопасные дороги" Центра демократии и верховенства права


Просто о налогах

Навіть у час війни вуличні перегони, що є незаконними, залишаються традиційними для українських міст. Воєнний стан, на жаль, ніяк на них не вплинув. 

Водії не лише порушують швидкісний режим, а й заборону на їзду без глушників. Це ми, до прикладу, бачимо на кадрах київських вулиць, відзнятих журналістами

Проте, на відео ми не бачимо аби порушників штрафували. Та й чи зупинить їх стягнення у кілька сотень гривень?

На думку експертів Центру демократії та верховенства права, якщо правила не працюють, то їх потрібно змінювати. 

Лише підвищення суми штрафів не завжди доцільно. Ефективніше, і це доведено досвідом різних країн, запровадити систему штрафних балів. Це потрібно зробити якнайшвидше, не чекаючи нових резонансних та смертельних ДТП чи закінчення війни.

Камери – це ще не все. Як автофантоми будуть ловити порушників

Що таке система штрафних балів та як змінилася ситуація на українських дорогах з початком воєнного стану, розповідаємо далі.

Надмірна швидкість №1 вбивця на дорозі

З початком повномасштабного вторгнення РФ, за даними патрульної поліції, кількість дорожньо-транспортних пригод зменшилася приблизно на третину. 

Може скластися хибне враження, що ситуація покращала. Але цьогорічна статистика не враховує дорожньо-транспортні пригоди, які відбулися на тимчасово окупованих Росією територіях. 

І в абсолютних цифрах це все одно близько сотні тисяч випадків, зважаючи на статистику попередніх років! І тисячі з них є смертельними. 

Тобто щодня до людських втрат на фронті, загибелі українців від ворожих обстрілів і ракет додаються смерті на дорогах.

Відповідно до даних Департаменту Патрульної поліції України, за 8 місяців 2022 року в Україні зафіксували 10 598 ДТП із загиблими та травмованими (дані з підконтрольних уряду України територій). 

Водночас із січня по серпень цього року на дорозі загинуло понад 1500 осіб, понад 13 000 – травмувалися (дані з підконтрольних Україні територій). А після російських обстрілів критичної інфраструктури ситуація ще погіршала. 

За відсутності світла та регулювання світлофорами кількість ДТП із постраждалими у лише Києві зросла на 55%.

Будь-яка ДТП в умовах війни – це додаткове навантаження на медиків, поліцейських та рятувальників. Навіть за найменшої пригоди на виклик мусять виїхати патрульні. А в разі серйознішої події – швидка допомога чи навіть рятувальники. 

Це ті самі екстрені служби, які першими прибувають на місця "прильотів", розбирають завали і надають першу допомогу потерпілим. Було б добре, аби вони мали перепочинок принаймні від ДТП. Це те, на що може вплинути кожен із нас, хто їздить за кермом.

Експерти наголошують, що понад 45% ДТП із травмованими та загиблими цього року сталися через перевищення швидкості. Тобто тенденція зберігається. Як і раніше, швидкість є основною причиною аварій із загиблими та травмованими. 

І це смерті і травми, яких можна було б уникнути. Варто лише дотримуватися правил дорожнього руху.

Штрафні бали проти гонщиків

Запровадження системи штрафних балів для водіїв виглядає сьогодні чи не єдино правильною стратегією у боротьбі із порушеннями на дорозі. Така система ефективно функціонує у 22 країнах Євросоюзу та інших країнах світу.

Система штрафних балів працює так: за кожне порушення Правил дорожнього руху водій отримує визначену законом кількість штрафних балів. 

Якщо кількість штрафних балів, накопичених за повторні або регулярні порушення, сягає встановленої межі, у водія вилучають права. Можливий також варіант, коли водій має певну кількість балів і втрачає їх частину за кожне порушення. 

Водійське посвідчення анулюється у разі вичерпання ліміту. Щоб повернути права, порушник повинен знову пройти водійські курси та скласти іспити. 

Нарахування чи списання штрафних балів не заміняє вже звичних для українців штрафів, а лише є додатковою санкцією.

На відміну від традиційних штрафів, система штрафних балів краще запобігає новим та систематичним порушенням ПДР. Адже кожні зафіксовані перевищення швидкості чи проїзд на червоний сигнал світлофора плюсуються і наближають порушника до вилучення посвідчення водія. 

Важливим є те, що система штрафних балів є інструментом чутливим до рівня небезпеки, спричиненим порушенням – чим більші ризики, ти більше штрафних балів отримає водій. 

Ефективність штрафних балів доводить дослідження, яке провели іспанські науковці. За їхніми даними, використання системи штрафних балів зменшує порушення правил дорожнього руху в середньому на 30%. 

При цьому кількість госпіталізацій у результаті ДТП скорочується на понад 50%. І загалом рівень кількості ДТП, травм та смертей на дорозі падає на 15-20%.

Експерти з безпеки дорожнього руху також додають, що перевага штрафних балів у тому, що це немонетарний метод боротьби з порушеннями ПДР

Вони не б’ють по гаманцях водіїв і ставлять усіх порушників у рівну позицію перед законом. Особливо доречно це зараз, коли українська економіка виснажена війною і додатковий фінансові стягнення з громадян просто недоречні.