Украинская правда

Обнуление "зеленых" тарифов для домашних СЭС: убить средний класс в угоду олигархам?

Если государство уже взялось через "зеленые" тарифы субсидировать альтернативную энергетику, то кому надо помогать — олигархам или владельцам мелких домашних СЭС?(укр)

25 квітня депутати Верховної Ради проголосували законопроект 8449-д, який відмінив "зелений" тариф для всіх наземних домашніх СЕС потужністю до 30 кВт, у тому числі для вже збудованих та працюючих таких електростанцій.

Загалом обговорення зміни моделі підтримки "зеленої" енергетики розпочалося два роки тому і тоді основною ідеєю було зниження "зелених" тарифів для великих сонячних (СЕС) та вітроелектростанцій (ВЕС). А також переведення таких електростанцій на конкурентні аукціони — який інвестор запропонував нижчий тариф, той і отримує право збудувати електростанцію.

Це питання виникло тому, що ситуація із пільговим тарифом заходила в глухий кут —в Україні були найвищі у Європі промислові "зелені" тарифи для СЕС та одні з найвищих для ВЕС. "Зелена" енергетика виробляла лише 2% електроенергії, але забирала 8% грошей із енергоринку, а це 16 млрд грн у 2018 році.

Але закінчилися ці майже двохрічні обговорення тим, що депутати зберегли надвисокі тарифи для великих станцій до 2020 року.

Якщо станція запрацює до цього часу, то їй цей високий "зелений" тариф фіксується до 2030 року. А якщо такі проекти мають підписаний попередній договір із Енергоринком, то зможуть запускати свої станції і після 2020 року.

А от "зелений" тариф для всіх дрібних наземних домашніх станій був повністю скасований поправкою 24, за яку проголосували 226 депутатів (фракції БПП, НФ, Оппоблок, РПЛ О.Ляшко, групи Відродження та Воля Народу).

Тому всі наземні домашні СЕС, згідно цього закону, мають віддавати електроенергію у мережу безкоштовно.

Технічно це відбудеться тоді, коли НКРЕКП наступного кварталу буде індексувати тариф до курсу євро, тобто присвоювати нові "зелені" тарифи для домащніх СЕС. Для СЕС, де є панелі на землі, такі тарифи вже присвоєні не будуть.

Атака на домашні СЕС від Міненерго та деяких депутатів

Атакуючи домашні СЕС, міністр Насалик та деякі депутати наводять низку аргументів.

Перший. Власники домашніх СЕС зловживають можливостями та розміщують панелі не біля своїх будинків, а на порожніх земельних ділянках. І мовляв, таким чином продають не надлишки після власного споживання, а всю електроенергію — і це дає їм високоприбутковий бізнес.

Насправді, згідно теперішнього законодавства неможливо отримати приєднання на порожню земельну ділянку. Це можна зробити тільки тоді, якщо є збудований будинок. Тому масові домашні СЕС можуть бути лише тоді, коли на порушення ідуть місцеві обленерго, які приєднують такі ділянки.

Більше того, у реальності більшість таких штучно "нарізаних" земельних ділянок — це бізнес-проекти місцевих обленерго, які контролюють приєднання до мереж.

Отже, порушниками є місцеві монополісти-обленерго, але покарали не саме їх, а всіх звичайних українців, які будували СЕС біля свого житлового будинку. А таких понад 95% від усіх домашніх СЕС, які нічим не зловживають і працюють у рамках закону.

Другий. Фінансове навантаження на споживача та державу. Міністр енергетики Насалик сказав, що домашні СЕС можуть збільшити тарифи для населення до 4 грн.

Звичайно, це брехня. Хоча домашніх СЕС вже близько 10 тисяч, але із енергоринку вони забирають лише 0,3% грошей. У той же час гігантські промислові СЕС, якими володіє Рінат Ахметов та інші олігархи, забирають із Енергоринку 8% грошей або 16 млрд грн за рік.

"зелений" тариф, євроцентів/квт-год

власне споживання

податок

військ. збір, 1,5%

тариф "на руки"

тариф дом. СЕС

18,00

3,60

2,59

0,22

11,59

тариф крупних CЕС

15,00

0,00

0,75

0

14,25

Хоча "зелений" тариф для домогосподарств і вище, ніж для крупних станцій, але домашні СЕС продають у мережу лише залишки електроенергії після власного споживання.

Окрім того, фізичні особи платять військовий збір, а також податок на доходи 18%. У свою чергу, юридичні особи (крупні СЕС) мають право оптимізувати податок на прибуток, поклавши на видатки відсотки по банківських або групових кредитах (на практиці це може зменшувати податок до сплати у 3 рази).

Дрібні СЕС платять ПДВ при купівлі сонячних панелей, а власники крупних СЕС пролобіювали собі податкову пільгу на імпорт такого обладнання. Таким чином з однієї кВт-год дрібні СЕС платять у декілька разів більше податків, ніж гігантські промислові СЕС, отже, заробляючи менше на 1 кВт-год, аніж Ахметов та інші олігархи.

Третій. Технічні проблеми. Міністерство енергетики стверджує, що такі домашні СЕС спричиняють погіршення якості електроенергії та стрибки напруги у мережі.

Але якщо навіть такі дрібні СЕС спричиняють якісь зміни, то це означає, що і без них мережі та якість послуг були невисокої якості. Міненерго, яке відповідальне за технічну політику, мало б контролювати роботу обленерго та використання тарифних коштів, які споживачі сплачують для утримання мереж у належній якості.

У той же час СБУ ще минулого року інформувало уряд, що таке безконтрольне будівництво крупних СЕС загрожує технічній безпеці атомних електростанцій на півдні України. Але жодної реакції від Міненерго не послідувало, а ДТЕК Ахметова збудував там ще одну гігантську СЕС на понад 200 МВт — більше сумарної потужності всіх домашніх СЕС.

Саме розосереджена дрібна генерація є більш корисною для стабільності енергосистеми, аніж концентрація гігантських СЕС та ВЕС на півдні України, де вже є дві атомні електростанції. А домашні СЕС розміщуються більш рівномірно, зокрема у енергодефіцитних регіонах, таких як Київська область.

 

Таким чином аргументи щодо заборони домашніх СЕС виглядають непрофесійними та штучно притягнутими. Також такі аргументи є очевидно на користь олігархів, які володіють крупними електростанціями, і для яких багато дрібних СЕС може створювати конкуренцію.

Олігархи, монополії чи середній клас?

В Україні сьогодні близько 50% ВВП створюється де-факто монополіями, які або у власності держави, або у власності олігархів. Це надзвичайно нездорова структура економіки, яке унеможливлює швидкий розвиток держави.

І проблема у такій глибокій стадії, що сама точно не зникне.

Отже, якщо держава вже взялася через "зелені" тарифи субсидувати "зелену" енергетику, то кого варто субсидувати — олігархів чи власників дрібних домашніх СЕС? На мою, думку краще других.

Якщо пересічний українець взяв на себе ризики, інвестував 10-20 тисяч доларів та організував маленьку СЕС, яка успішно працює, то це потенційний дрібний підприємець. І успіх першого такого маленького проекту буде надихати та мотивувати його на наступні підприємницькі ініціативи.

Але у нас депутати, вирішили обнулити "зелений" тариф, вбиваючи ентузіазм таких потенційних підприємців на старті.

 

У Німеччині вже у 1,3 млн домогосподарств із домашніми СЕС, у Британії 0,75 млн, а партія лейбористів пропонує безкоштовно поставити сонячні панелі ще для 2 млн британських сімей.

В Україні ж не тільки забороняють встановлювати на землі, але і скасовують "зелені" тарифи для тих українців, які вже інвестували і збудували домашні СЕС. Тобто, така електроенергія, згідно поправки 24 закону 8449-д, має віддаватися у мережу безкоштовно. А ось у олігархів зберігаються надвисокі тариф.

То за кого у нас депутати?

Тепер все залежить від президента — чи підпише він такий закон чи накладе вето.

Я думаю, якби "обнулювався" тариф для вже працюючих електростанцій, які вже збудували Ахметов, Хмельницький, Дубневичі, Косюк, Веревський, Хмельницький, ICU, Аваков, Мартиненко, Клюєв, то безумовно таке б ніхто не допустив — було б вето.

А що до маленьких українців із дрібними домашніми СЕС? Це ми дізнаємося вже скоро, слідкуємо за рішенням Петра Порошенка.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
Зелений тариф энергетика Минэнерго Насалык