История с пробкой, Или как выжить виноделу при изменении климата
Инновации в действии
Ще давні греки казали, що істина у вині. У Португалії скажуть: істина в портвейні.
Портвейн виготовляється в районі річки Дору, а ландшафт виноградників у цій місцевості вважається всесвітньою спадщиною ЮНЕСКО.
У країні під вино відведено 14% загальних площ сільськогосподарського сектору, Португалія входить у ТОП-11 країн, виробників вина та ТОП-10 з експорту вина.
Район річки Дору відомий і прекрасним містом Порту з великою кількістю виноробень, до яких не заростає стежка туристів.
Вина купують багато. Дуже багато. Тим самим закладаючи економічну основу багатства цього регіону.
А ще – це внесок у розвиток малого і середнього бізнесу, адже часто виноробні є сімейним бізнесом і передаються у спадок.
Одним із ключових викликів для галузі є зміна клімату. Попри те, що виноградна лоза досить витривала, останні роки виявились неймовірно теплими.
Сюрпризи погоди також негативно впливають на галузь: через величезну кількість опадів кілька років тому деякі фермери втратили до 70% річного виробництва за один травневий день.
Доповідь AdviClim, дослідницького проекту з оцінки впливу зміни клімату та застосування стратегій кліматичної адаптації 2016 року, говорить про те, що коливання клімату скоріш за все вплине на якість вин, а в довгостроковій перспективі — на сорти та виробничі площі.
Одне з довгострокових рішень для галузі — підніматися вище в гори, де нижче температури, але ці заходи не розв'язують проблеми.
Тому виноробна галузь Португалії в цілому і в Порту зокрема б'є на сполох з питань сталого розвитку та закликає звернути увагу на проблему не тільки владу країни, але і світових лідерів, наприклад Барака Обаму, 44-го Президента США, і Ел Гора, віце-президента США в адміністрації Білла Клінтона, лауреата Нобелівської премії миру за залучення до проблем довкілля.
Компанії організували форум в Порту і підписали у 2018 році Протокол Порту щодо створення онлайн платформи для виноробної промисловості з метою обміну передовими практиками з питань протидії змінам клімату.
Передові практики можуть виявитися простими, але ефективними заходами, які дозволяють скорочувати споживання води, електроенергії та хімікатів, і в кінцевому підсумку — скорочують витрати.
Слоган протоколу — зробіть більше сьогодні, ніж завтра, і розкажіть про це. Адже виноробство — це довгострокова інвестиція (до 40 років).
Важливо відзначити, що такий крок галузі дуже позитивно оцінюється молоддю, для яких скорочення споживання природних ресурсів і збереження природного капіталу важливе при виборі того чи іншого продукту.
Повторне використання та переробка корків
Португалія є світовим лідером з виробництва коркової пробки: 60% обсягу світового експорту, а плантації коркових дубів становить 25% всіх світових плантацій.
А ви знали, що коркам можна давати друге життя, і навіть третє і четверте?
Вони можуть постійно циркулювати в природі. Тому в Португалії у 2008 році було запущено проект "Грінкорк" (зелений корок) - національна програма зі збору корків для повторного використання в інших сферах.
За ці роки було зібрано понад 70 млн корків (а це близько 300 тонн), а гроші, отримані від виробів, в які вони були інтегровані, було спрямовано на посадку дерев — висаджено близько 700 000 дерев.
У Португалії навіть проводиться шкільний конкурс зі збору корків.
Організатори прагнуть розширити проект, адже поки він збирає щорічно тільки 6% усіх корків в країні.
Такі проекти реалізують і в інших країнах. У Канаді існує з 2008 року найбільша програма збору корків, ініційована взуттєвою компанією Sole, яка використовує перероблену пробку у виробництві взуття — на сьогодні перероблено практично 100 млн пробок завдяки 3000 точкам збору.
У Франції завдяки програмі EcoBouchon, яку реалізовує португальська компанія Аморім, світовий лідер з виробництва коркової пробки, збираються гроші на соціальні проекти й навіть дослідження проти раку.
В Італії в рамках проекту Etico Project створена мережа з 5000 пунктів збору корків і також кошти йдуть на соціальні проекти.
У Південній Африці також компанія Аморім збирає корки, забезпечуючи роботою місцевих жителів.
Завдяки всім своїм проектам і зібраним коркам компанія Аморім з 2008 року вже направила близько 1,5 млн євро на соціальні проекти та відновлення лісів.
Скорочення використання води
На початку 2010-ого року португальська компанія Taylor's звернула увагу на надмірні витрати води.
У результаті аналізу було виявлено такі причини: великі місткості для зберігання, великий діаметр труб трубопроводу, низький рівень обізнаності співробітників.
Компанія почала навчання постійних і тимчасових працівників раціональному використанню води, розмістила пістолети-розпилювачі на мийних шлангах, купили швабри для миття підлог, замінили труби та місткості.
У результаті з 2011 року компанія скоротила загальне споживання води під час збору врожаю до 50%, середньодобове споживання води — до 70%, і зменшила витрати води на літр виробленого вина приблизно до 63%.
У 2014-2018 роках такі ж заходи були прийняті й на інших виноробнях компанії.
Заміна коробок для транспортування
Кінцевий споживач рідко бачить коробки, в яких транспортуються пляшки.
До 2015 року кожен сорт вина Dona Berta Wines компанії Taylor's транспортувався в окремій коробці, яку не можна було використовувати для інших сортів і на наступний рік.
У результаті це порушувало логістику, а також створювало додаткові витрати та сміття.
У 2015 році компанія створила універсальну коробку — для всіх видів вин і врожаїв.
Економія компанії виросла у 2 рази, це призвело до того, що всі коробки зараз використовуються кілька років поспіль з повною відсутністю відходів.
Бібліотека сортів винограду
Клімат впливає на врожайність, якість та інші параметри винограду. З огляду на майбутні прогнози щодо потепління, важливо проводити дослідження з приводу адаптивності різних сортів винограду.
У 2014 році компанія Symington створила поле для подібного дослідження і висадила 53 сорти винограду (по 200 лоз кожен).
Основні цілі цього проекту — отримати більше знань про сорти винограду, посаджені в долині Дору, про їх виноградарський та екологічний потенціал, з особливим наголосом на більш забуті сорти.
Отримані результати вже були опубліковані і представлені в науковому світі.
Ще більше практик можна знайти на сайті протоколу Порту.
Сам протокол є відкритим і будь-яка компанія може його підписати та взяти на себе наступні зобов'язання:
- робити більше, ніж компанія робить зараз;
- запровадити екологічні практики у свою діяльність та їх популяризувати;
- знайти можливості співробітництва з іншими членами протоколу Порту;
- проводити тематичні дослідження та брати участь в інших ініціативах;
- призначити контактну особу і публічно звітувати про результати.
Станом на 2019 рік протокол Порту підписали більш ніж 100 міжнародних організацій і компаній.
За рік було зроблено досить багато, але варто виділити головне — виноробна галузь змогла переконати експертів, що протокол Порту і їх зусилля по просуванню сталого виноробства — реальні сигнали від бізнесу, а не просто реклама або "грінвошінг" (обман).
І професійна спільнота повірила в те, що стійкість у вині, а точніше в портвейні, — є, головне "робити більше, ніж компанія робить зараз".