Украинская правда

Почему "пятилетка Гройсмана" для украинских дорог — провальная?

Правительство выделяет на ремонт дорог бешеные деньги, а плохим дорогам не видно ни края, ни конца. Дело не в деньгах, а в умении их грамотно тратить. (укр)

"За п'ять років ми відновимо дороги України!" — це гасло, озвучене прем'єром на початку року, вмить опублікували центральні ЗМІ.

"Ремонт проведено з ініціативи президента Порошенка", — це гасло майорить на бордах на Харківщині, де недавно нарешті було відновлено кілька десятків кілометрів багатостраждальної дороги Охтирка-Харків. Так працює піар.

Проте 95% доріг в Україні зношені, а деякі траси міжнародного значення можна проїхати тільки на першій передачі. Так працює влада.

Згідно із змінами до законодавства, з 2018 року Державтодор відповідальний лише за 46 тис км доріг із 420 тис км усіх шляхів країни. Решта — дороги місцевого значення, вони передані місцевій владі і місцевим бюджетам.

Середня швидкість виконання дорожніх робіт за останні два роки — 2 тис км на рік. Прості математичні розрахунки демонструють: формула Гройсмана спрацює тільки у тому випадку, якщо його прем'єрство розтягнеться ще на 22 роки.

 
Джерело: Державне агентство автомобільних доріг

До того ж, дорожнє полотно зношуватиметься швидше, ніж його ремонтуватимуть.  Тож якщо не змінити підхід до відновлення, процес ремонту буде нескінченним. У середньому асфальтове покриття в Україні служить три роки. Це означає, що коли урядовий план буде виконано, 90% доріг знов будуть в аварійному стані.

Поки що не Азаров

Згідно з рейтингом Всесвітнього економічного форуму, п'ять країн з найкращими дорогами — це ОАЕ, Сінгапур, Гонконг, Нідерланди та Японія. України в цьому рейтингу нема, її треба шукати в антирейтингу поруч з Конго, Мадагаскаром і Парагваєм. За даними світових досліджень, в Україні найгірші дороги у світі.

Прем'єр та президент активно піаряться на темі ремонту доріг, проте витрачають на дороги удвічі менше за Азарова в часи режиму Януковича.

 

Щоб це побачити, треба перевести показники бюджетів за різні роки з мінливої гривні у долар.

Так ми побачимо, що протягом 2010-2013 років уряд Азарова витратив на дороги 5,2 млрд дол. Володимир Гройсман з 2016 року виділив з бюджету 1,5 млрд дол і ще 1 млрд дол заклав у бюджет 2019 року.

Бюджет 2019 року передбачає виділення 30,5 млрд грн Державному агентству автомобільних доріг.

З них 13 млрд грн — на дороги загального користування державного значення, 8,5 млрд грн — на виконання державних боргових зобов'язань, тобто на покриття кредитів, взятих державою на дорожні потреби.

Ще 8,5 млрд грн підуть на ремонт доріг загальною протяжністю 2 113,9 км.

Український асфальт в кишенях чиновників

Незмінним залишається незадовільна якість ремонту. Перевірка стану доріг, проведена "Укравтодором" у 2016 році, показала, що 80% ремонтів було проведено неякісно: були зафіксовані деформація покриття, тріщини, просідання.

Секрет якості європейських доріг полягає в укладці. Під основний шар асфальту кладуть дренажний підтримуючий, цементують його і тільки потім кладуть асфальтне покриття. Таких цементобетонних доріг у ЄС 70%. Такі дороги в Україні можна було б експлуатувати 15-20 років без ремонту. Заважає одне: корупція.

При виконанні ремонтів доріг підтримуючий шар кладуть і в Україні. Тільки його об'єми на папері та в реальності відрізняються в рази. Гроші осідають на рахунках чиновників. З цього приводу СБУ порушила справу щодо розкрадання 224 млрд грн чиновниками "Укравтодору" і провела обшуки у 15 областях.

Без зміни керівництва, без вирішення кадрового питання на місцях установу продовжують фінансувати, і не тільки з державного бюджету. Європейський інвестиційний банк вирішив надати "Укрзалізниці" та "Укравтодору" кредит на 50 млн євро для ліквідації вузьких місць у європейських транспортних мережах.

Проблема нагальна, на її розв'язання потрібні кошти, але поки існує ризик корупції, ці гроші не захищені. Те саме стосується і бюджетних фінансів.

Не в грошах справа

Скільки коштує українська дорога? Якщо узагальнити цифри з різних областей, можна сказати, що вартість ямкового ремонту 1 км дороги становить 4-5 млн грн.

Вартість капітального ремонту, яку можна порівняти з вартістю будівництва дороги, набагато вища. П'ять років тому, за даними Міністерства інфраструктури, капітальний ремонт 1 км коштував 5,5 млн дол, зараз — 150 млн грн.

Ці цифри відповідають світовим показникам. У деяких європейських країнах витрати навіть більші. Різниця у тому, що в ЄС за ці кошти громадяни отримують якісну дорогу на кілька десятиліть, а в Україні — на кілька років.

Великі бюджети на будівництво та ремонт — ще не запорука якісної дороги. Покриття мусить відповідати умовам експлуатації. Наприклад, дороги в ОАЕ, які посідають перше місце у світовому рейтингу, створені з такого матеріалу, який витримує високі температури, але псується при мінусових.

Навантаження на дорожнє покриття тут зависоке: країна є лідером за збільшенням кількості особистого транспорту. Комітет з доріг і транспорту емірату Дубай у дворічному плані розвитку зауважує, що за останні роки кількість зареєстрованих авто зросла на 541%, що вище, ніж у Лондоні, Токіо чи Нью-Йорку.

В іншому еміраті, Шарджі, тестують нову технологію утилізації асфальту. Обладнання для утилізації везуть з Німеччини, воно коштує лише 2 млн дол. Тут також проходить тестування новий асфальт — екологічно безпечний, на 30% дешевший і на 60% швидший в укладці, ніж традиційний.

Це наполовину дешевше, ніж 1 км будівництва дороги в Україні. На винайдення нового асфальту витратили всього 160 тис євро — стільки коштувало лабораторне обладнання. Як видно, прогрес країни не пов'язаний з її багатством, просто тут всього за 47 років існування держави навчилися грамотно витрачати гроші.

В українських доріг є й інша ціна. Та, яку сплачують українці своїм життям та здоров'ям. За перше півріччя 2018 року трапилося понад 57 тис дорожньо-транспортних пригод, і фактор якості доріг відіграє у цій статистиці свою роль.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
Гройсман правительство Укравтодор дороги