Влияют ли решения АМКУ в фармацевтических делах на инвестиции в Украину?
Решение Антимонопольного комитета о наложении штрафов на международные фармацевтические компании - беспрецедентное и противоречит европейским практикам. (укр.)
Залучення інвестицій та створення сприятливих умов для ведення бізнесу в Україні, а також створення нових робочих місць – це пріоритети, які високопосадовці України публічно декларують протягом останніх років.
І зрозуміло, що ці пріоритети неможливі без забезпечення зрозумілих та прозорих правил роботи для бізнесу, у тому числі і у сфері конкуренції.
Проте реальність не завжди відповідає заявам, з чим зіштовхнулася і компанія Санофі, світовий лідер у сфері виробництва і постачання життєво необхідних лікарських препаратів.
Наприкінці 2017 року Антимонопольний комітет України прийняв рішення проти нашої компанії з накладанням безпрецедентного штрафу на майже 70 млн грн.
У рішенні йдеться про антиконкурентні узгоджені дії компанії в тому, як ми співпрацювали зі своїми партнерами-дистриб’юторами та надавали їм знижки на реалізацію лікарських препаратів.
Рішення АМКУ викликало занепекоєння з боку міжнародного бізнесу і на це є декілька причин.
Причина №1. Під прицілом аналогічних звинувачень АМКУ щодо надання знижок – тільки міжнародні фармвиробники
У 2012 року АМКУ почав розслідування проти міжнародних фармацевтичних компаній, у тому числі проти Санофі в Україні.
Цікаво, що комітет не проводив аналогічних розслідувань щодо локальних фармацевтичних компаній.
Протягом 2016–2017 рр. були прийняті відповідні рішення вже проти 5-и компаній, чотири з них – з накладанням штрафу від 900 тис. грн до 70 млн грн.
Усі ці компанії звинувачені в антиконкурентних узгоджених діях в частині співпраці з дистриб’юторами та наданні їм знижок на лікарські препарати.
Перше рішення АМКУ проти міжнародної фармкомпанії було прийняте у 2013 р. Воно містило лише рекомендації, без застосування штрафних санкцій. Проте ринку не було надано чітких вказівок, яку практику надання знижок дистриб’юторам регулятор вважає належною.
У 2016 р. були видані ще два рішення проти міжнародних фармкомпаній. Цього разу зі штрафами у 900 тис. грн та 1,6 млн грн. Рекомендацій щодо належної практики надання знижок учасники ринку знову не отримали.
У 2017 р. рішення проти Санофі в Україні вже передбачало штраф у 70 млн грн. І знову без надання рекомендацій про те, як же виробникам працювати з дистриб’юторами.
За словами представника АМКУ, такі роз’яснення та рекомендації можуть очікуватись наступного року, тобто через 8 років після подій, що стали предметом розслідування.
Суми стягнень з іноземних компаній, накладені Антимонопольним комітетом, коливаються у відношенні від 1 до 50.
Разом з тим, АМКУ не забезпечує визначеності та чіткості щодо встановлення суми штрафів, відмовляючись надавати їх детальне обґрунтування. Такі штрафи демонструють суб'єктивний та несправедливий підхід АМКУ до їх призначення.
Причина №2. Непрозорі правила ведення бізнесу в Україні
Санофі – французька компанія, яка працює по всьому світу. Ми працюємо абсолютно прозоро та з дотриманням найкращих європейських стандартів ведення бізнесу, ми зацікавлені дотримуватись всіх законодавчих норм, але це можливо виключно у разі, якщо такі норми є чіткими, недвозначними та не передбачають можливості різного застосування до однакових обставин.
В Україні ж ми стикнулися з тим, що рішення антимонопольного органу за умов незмінності законодавства змінює правила гри, створює в країні прецедент, який поширює заборону антимонопольного законодавства на ринкову поведінку, яка зазвичай вважається законною – надання знижок за власні досягнення дистриб’юторів у рівній конкурентній боротьбі.
Це викликає численні запитання і спричиняє занепокоєння з боку компаній, які продають брендовані товари не лише на фармацевтичному, а й на інших ринках.
Приймаючи такі рішення, АМКУ значно погіршує діловий клімат не тільки для фармацевтичних компаній, а й для компаній далеко за межами сфери охорони здоров’я – для усієї економіки України.
Адже регулятор не може забезпечити стабільні та прозорі умови для роботи галузі, змінюючи правила у ретроспективний спосіб, що призводить до невизначеності у веденні бізнесу в країні.
Ще досі Антимонопольний комітет не повідомив компанії про відповідні практики, не опублікував офіційні роз'яснення, рекомендації чи інструкції про те, які практики знижкок для дистрибуторів вважатимуться відповідними антимонопольному законодавству, а його публічні та непублічні (в межах судових процесів) заяви стосовно справ часто є суперечливими, перекрученими, якщо не сказати відкрито неправдивими або протекціоністськими.
Сьогодні будь-яка компанія, яка продає брендові продукти, та надає дистриб’юторам знижки, може бути звинувачена АМКУ в узгоджених вертикальних діях, у той час як надання знижок є законним правом будь-якого підприємства та ознакою конкурентної боротьби на ринку.
Крім того, рішення АМКУ встановлюють нові необґрунтовано вузькі підходи до визначення ринкових меж, що призводить до помилкових висновків, та кваліфікують дії виробників та дистриб’юторів щодо надання та отримання знижок як незаконні без наявності ознак чи доказів антиконкурентних домовленостей, що суперечить принципам вільного ринку та здорової економічної конкуренції.
Причина №3. Рішення АМКУ суперечить європейським практикам
У своєму рішенні Антимонопольний комітет наголошує, що діє відповідно до найкращих практик Європейської Комісії.
Проте це не так: у рішенні АМКУ не слідує європейському законодавству, невірно тлумачить та застосовує практику Єврокомісії та суперечить підходам, визначеним в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС.
Маю нагадати, що міжнародні компанії, які вже протягом тривалого часу працюють в Україні, в тому числі Санофі в Україні, забезпечують роботу тисячам працівників, конкурентні зарплати та мільйони податків в український бюджет та, в першу чергу, є тими, хто відчуває стан захисту інвестицій та інвестиційну привабливість країни, а також транслює цю інформацію назовні.
Невиправдані рішення АМКУ негативно впливають на інвестиційну привабливість України, призводять до неможливості розгляду будь-яких інвестиційних ініціатив щодо України, відвертають рішення про інвестування на користь інших країн.
Випадково чи ні, але з 2016 року, коли АМКУ виніс перші рішення у фармацевтичних справах, прямі іноземні інвестиції в України знову почали суттєво знижуватись: на більш як 30% у 2017 році (склавши близько 2 млрд доларів), а у 2018 році їх сума складає жалюгідні 428 млн доларів за перший квартал та коливається ні рівні одного мільярду станом на середину року.
Без суттєвого зростання цього показника Україна навряд чи може сподіватись на будь-яке економічне зростання та покращення добробуту громадян, але ризики для інвестування, зокрема, пов’язані з регуляторним середовищем, яке формується в тому числі необґрунтованими рішеннями АМКУ, переважають потенційні переваги інвестування в українську економіку.
Втім, як відповідальний міжнародний бізнес, ми продовжимо докладати зусиль до забезпечення українців високоякісними ліками попри всі несприятливі умови, але замість розвитку бізнесу та інвестицій, вимушені зосередитись на національних та міжнародних механізмах захисту прав інвестора щодо ведення бізнесу в Україні.
Правомірність рішень проти Санофі в Україні та дистриб’юторів з лютого 2018 року розглядається в судах, і вже перші результати цього перегляду підтверджують суперечливість та необґрунтованість звинувачень АМКУ.
У травні та червні 2018 р. Господарський суд Києва задовольнив позови дистриб’юторів, скасувавши рішення АМКУ в частині, що стосується їх.
Більше того, рішення першої інстанції у справі одного з дистриб’юторів вже також було підтримано судом апеляційної інстанції.
За таких обставин п’ятирічне розслідування та багатомільйонні штрафи проти іноземного інвестора створюють ще більше підстав для того, аби характеризувати їх як несправедливі та свавільні.
Засідання у першій інстанції за позовом Санофі досі тривають, але сподіваємось, що судова система України належним чином виконає свою функцію та захистить права інвестора шляхом винесення компетентного та законного рішення.