Станут ли украинские города - конкурентами?
Инновации в действии
Світ рухається шляхом зменшення ролі держав та збільшення ролі міст і агломерацій.
Візіонери стверджують, що вже через 25 років світ буде складатись не з країн, а з 500-600 великих і впливих міст.
Основою таких змін є прогрес, зокрема розвиток транспорту та зв'язку.
Хтось готовий повірити, що без структурних змін в один ряд з такими політико-економічними центрами, як Нью-Йорк та Париж, стануть Київ, Львів чи Дніпро?
Поки ні, бо наші міста менш оцифровані, їх влада не така гнучка і менш привітна до інвесторів.
А боротьба за інвестиції - основне поле бою світових економік в час докорінної зміни бізнесових підходів. Ще більш запеклою є ця боротьба серед країн Східної Європи.
У той час як Естонія отримує конкурентні переваги за рахунок шаленого технологічного прогресу, e-Residency та фактичного зрощення держави з діяльністю ІТ-компаній та стартапів, а Грузія займає 9 позицію в світі за легкістю ведення бізнесу, реформування України відбувається не так швидко, як би нам хотілось.
Нема звички конкурувати
Так історично склалося, що вітчизняні регіони поки не звикли конкурувати між собою, як і конкурувати з закордонними сусідами.
Інформація про те, що чимало голлівудських фільмів знімають в Канаді, а не в США, що під виглядом Нью-Йорка продюсери частенько знімають Торонто, звучить сенсаційно, але не для американських підприємців від кіно.
Вся справа у пільгах та субсидіях, що надає північний сусід картинам, у яких задіяні канадійські актори.
У нас таку ситуацію уявити собі складно, але децентралізація буде робити свою справу і найбільш ефективні та бізнес-орієнтовані міста почнуть домінувати.
Регіональний Doing business
З метою налагодити і стандартизувати відповідний процес конкуренції, зробити його зручним як для регіональних чиновників, так і для потенційних інвесторів, e 2017 році BRDO та Спілка Українських Підприємців (СУП) започаткували рейтинг легкості ведення бізнесу в українських регіонах.
Основою цього дослідження стала методологія Світового банку.
Для першого дослідження було обрано 5 напрямів взаємодії підприємців з місцевими органами влади: сплата місцевих податків; створення підприємства; одержання дозволів на будівництво; оформлення земельної ділянки під об’єктом нерухомості; приєднання до електромережі.
Основними критеріями оцінювання стали "гроші" та "час", що витрачаються на проходження офіційних процедур, а також кількість "візитів" до органів державної/місцевої влади.
Чи може зацікавити потенційного інвестора Херсон, якщо процедура одержання дозволів на будівництво тут займає 147 днів, а в сусідній Кіровоградській області - 78?
Чи можуть підприємці швидко та безперешкодно приєднатись до електромереж у цих регіонах? На жаль, ні!
Окрім безпосередніх результатів, відповідні адміністрації отримали також рекомендації по покращанню ситуації.
Варто зазначити, що деякі місцеві чиновники та депутати цими рекомендаціями знехтували, але іншим це допомогли просунути необхідні корисні ініціативи.
Так, Чернігів, що минулого року посів аж 22 місце, спромігся зменшити ставку пайового внеску для нежитлових приміщень з 10% до 0,1%, що однозначно буде мати позитивний вплив для рейтингу, і що більш важливо - вже має позитивний результат для економіки міста.
Новий критерій - електронні сервіси
А куди ж без них? Приклад Естонії вже згадувався і варто зазначити, що в цьому напрямі прибалтійська країна просунулася неймовірно глибоко. Близько 4500 онлайн-послуг на єдиному порталі.
Електронні сервіси - це просто і зручно, саме через це відповідний критерій було додано до рейтингу цього року.
Звісно, що до рівня Естонії нам далеко, але не всі наші міста тут пасуть задніх. Більше того, обласним центрам тут варто брати приклад з маленького Дрогобича, що на Львівщині.
Вже сьогодні влада міста оприлюднила більше 200 наборів даних та кілька десятків онлайн-сервісів на єдиному порталі, чого і бажаємо кожному українському місту!
Вже всередині вересня ми оприлюднимо рейтинг 2018 року, з висновками і демонстрацією прогресу/регресу за останній рік!
Сподіваємось, що це стане прекрасним мотиватором по залученню експертів та підприємців до взаємодії з місцевими органами влади, та дозволить нам побудувати інвестиційно-привабливу країну!