Українська правда

Растаможка авто в Европе и СНГ: не дешевле чем в Украине

- 2 июля 2018, 11:10

Напередодні депутати Комітету з питань податкової та митної політики Верховної Ради внесли до Верховної Ради законопроекти, ухвалення яких може вирішити проблему нелегального ввезення в країну авто "на єврономерах".

Згадані законопроекти №8487 і №8488 дозволять зробити процедури розмитнення та реєстрації імпортних машин в Україні не дорожчими, ніж в ЄС. Детально про те, що саме змінюють законопроекти, можна прочитати ТУТ.

Насправді, утримання авто в європейських країнах коштує автовласникам в десятки разів дорожче, ніж в Україні.

Про це свідчать результати Аналізу вартості розмитнення авто, його державної реєстрації та подальшої експлуатації в різних країнах, проведеного експертами Комітету. Саме про це піде мова далі.

Як у них з акцизами

За чинним українським законодавством, витрати на розмитнення імпортованої машини — це сума трьох обов'язкових платежів — акцизного податку, ввізного мита (10%), а також податку на додану вартість (20% від суми вартості авто, акцизу та ввізного мита).

Подібний принцип митного оформлення повністю або частково застосовується по всій Європі для розмитнення автомобілів, ввезених на територію ЄСз інших країн світу.

Що стосується переміщених транспортних засобів, наприклад, з Німеччини до Литви або Румунії, такі авто не потребують митного оформлення, адже за принципами ЄС, Європа є єдиною митною територією, де не передбачено ввізне мито, а решта податків і зборів встановлюється та справляється за внутрішніми правилами кожної окремої держави.

Приміром, в Польщі акцизний податок справляється з усіх ввезених на територію авто. У той час як ПДВ, в розмірі 23%, сплачується з нових, комерційних і ввезених з-за меж ЄС машин, і не сплачується з транспортних засобів, ввезених з будь-якої країни Європи для особистого користування.

До речі, вже другий рік поспіль Міністерство фінансів Польщі подає на розгляд польського парламенту пропозиції щодо змін підходів обчислення діючого акцизу. Нині його розмір залежить суто від вартості авто, проте у майбутньому польській уряд пропонує використовувати розширену шкалу ставок, в основі якої декілька різних показників, у тому числі екологічні та вікові.

З прийняттям таких змін у поточному році, у 2019 році в Польщі акцизний податок з транспортних засобів, наприклад, вироблених до 2004 року, сягатиме від 0,5 до 4,5 тис. євро в залежності від об'єму двигуна.

У такий спосіб в Польщі прагнуть стимулювати оновлення автомобільного парку країни та мінімізувати негативний вплив на оточуюче середовище.

Використовують акциз в якості регулятора в Молдові і Грузії. В цих країнах максимальні ставки податку для авто віком 10 та 14 років — відповідно.

При цьому в Молдові, окрім суворого акцизу на старі авто, додатково діє заборона на ввезення машин віком понад 10 років, а в Грузії — застосовується потрійна ставка акцизу для авто з правостороннім кермом.

В свою чергу Німеччина та Румунія стимулюють придбання своїми громадянами новіших і більш екологічних авто шляхом надання бонусів і субвенцій.

З 2016 року кожен житель Німеччини може отримати 3-4,5 тис. євро на придбання гібридного або електричного транспортного засобу.

В Румунії з 2017 року взяла старт трирічна державна програма оновлення автопарку країни, за якою власники авто віком понад 8 років можуть отримати на утилізацію старого автомобіля в разі придбання нової машини, рівень викидів CO2 якої не перевищуватиме 130 г/км — 1500 євро. А за умов купівлі авто, рівень викидів CO2 якого не перевищуватиме 98 г/км — 1750 євро.

Крім того, програмою передбачено надання субвенцій в розмірі 10 тис. євро на придбання електромобілів, а також 4500 євро на купівлю авто-гібридів.

На жаль, не всі країни можуть собі дозволити такий прогресивний, проте фінансово обтяжливий підхід, саме тому більшість європейських держав регулюють питання оновлення автопарків шляхом зменшення або збільшення податкового навантаження на автовласників.

Не акцизами єдиними

Оскільки європейські автомобілі переміщуються з однієї європейської країни до іншої, не потребуючи розмитнення, особливу увагу в Європі приділяють державній реєстрації, якій обов'язково передують ідентифікація авто та дореєстраційний технічний огляд. Це платні послуги, вартість яких коливає від 20 до 120 євро.

Ідентифікація авто передбачає перевірку маркувань і дійсності документів на машину, у той час, як технічний огляд має виявити наявні несправності, котрі повинні бути усунені за виробничими картами виробника.

Це означає, що в разі пошкодження незначної деталі має бути замінено всю запчастину або навіть цілий механізм, що призводить до значних додаткових витрат, однак є обов'язковим для проходження технічного огляду, а отже і реєстрації авто.

Вартість реєстрації варіюється від 30 до 250 євро і залежить від розміру реєстраційного внеску, цін на свідоцтво та номерні знаки, вартості перекладу документів, а також обсягу додаткових стягнень. Зокрема в Польщі водночас з реєстраційним збором необхідно сплатити утилізаційний збір.

Одразу після реєстрації автовласник зобов'язаний оформити страхування цивільно-правової відповідальності, ціна якого залежить від тарифів країни, де зареєстровано авто; покриття страхового полісу; віку, пробігу та об’єму двигуна транспортного засобу; а також страхової історії водія. Вартість страхування може коливатися від декількох десятків до декількох сотень євро.

Наступним обов'язковим кроком є сплата щорічних податків — в кожній країні своїх.

Це може бути, наприклад, податок на власність в Молдові, Грузії та Румунії, екологічний податок в Румунії та Німеччині, дорожній податок в Молдові та окремих країнах Європи, де в обов'язковому порядку водій має платити за користування автомобільними дорогами країни шляхом придбання дорожньої віньєтки чи плакетки.

Розміри зазначених платежів залежать від технічних характеристик авто — його віку, об'єму двигуна, пробігу, обсягу викидів СО2 і можуть сягати декількох сотень євро на рік.

Довідково. За даними "The Car Cost Index", дослідження вартості володіння авто в Європі, котре щороку проводить міжнародна транспортна компанія LeasePlan, обсяг щомісячних витрат на утримання машини в Польщі становить 448 євро, в Румунії — 476 євро, в Німеччині — 618 євро. Тобто за рік сума витрат сягає 5376, 5712 та 7416 євро відповідно.

 В основу обчислень закладено показники амортизації, середню кількість палива, що використовується, податки та збори, обслуговування та ремонт, зокрема заміну масла та шин.

Довідково: за даними "The Car Cost Index", дослідження вартості володіння авто в Європі, котре щороку проводить міжнародна транспортна компанія LeasePlan, обсяг щомісячних витрат на утримання машини в Польщі становить 448 євро, в Румунії — 476 євро, в Німеччині — 618 євро. Тобто за рік сума витрат сягає 5376, 5712 та 7416 євро відповідно. В основу обчислень закладено показники амортизації, середню кількість палива, що використовується, податки та збори, обслуговування та ремонт, зокрема заміну масла та шин.

Безперешкодна експлуатація авто можлива лише після проходження всіх зазначених процедур, оскільки штрафи, передбачені за відсутність тих чи інших наліпок або номерного знаку авто в автоматичній базі дорожньої поліції, значно вищі за суми обов'язкових платежів.

За рік чи два експлуатації, в залежності від країни перебування, авто має пройти обов'язковий технічний огляд на тих самих умовах, що і перед державною реєстрацією — з оплатою послуг станції ТО та повною заміною запчастин, що вийшли з ладу. Це може коштувати власникові авто до декількох тисяч євро.

Відмова від ремонту і, як наслідок, непроходження ТО — коштує набагато дорожче, адже передбачає припинення державної реєстрації.

Результати зазначеного дослідження, а також аналіз, проведений експертами Комітету, підтверджують, що вартість утримання автомобіля в Європі — набагато вища за вартість його митного оформлення та державної реєстрації, а також свідчать про те, що законопроекти №8487 і №8488 — зміни до Податкового та Митного Кодексів України — відповідають сучасним тенденціям  Європейського Союзу.

*Аналіз вартості розмитнення авто, його державної реєстрації та подальшої експлуатації заснований на даних відкритих джерел, а також щорічного огляду Tax Guide of European Automobile Manufacturers Association, доповіді Co2 based motor vehicle taxes in the eu, рейтингу CarCostIndex of  LeasePlan і відомостей Моторного (транспортного) страхового бюро України.

Орієнтовний розрахунок вартості митного оформлення, реєстрації, обов'язкових платежів

(при експлуатації авто рік/5 років в країнах ЄС та СНД)

Авто: бензин

Об’єм двигуна: 2 200 см3

Вік: 10 років

Вартість: 5 000 євро

Обсяг викидів СО2: 200 гр/км

РОЗМИТНЕННЯ ТА РЕЄСТРАЦІЯ

МОЛДОВА

ГРУЗІЯ

ПОЛЬЩА

РУМУНІЯ

НІМЕЧЧИНА

ЛИТВА

УКРАЇНА

Акцизний податок

3344

€858

€930 діючий

€789 можливий

Х

Х

Х

€5370  діючий

€1100 можливий

Ввізне мито

Х

€44

€500

Х

€500

€500

€500

Податок на додану вартість

Х

Х

€1479 діючий

€1446 можливий

€950

€1045

€1155

€2174 діючий

€1320 можливий

Загальна сума розмитнення

3344

902

€2909 діюча

€2735  можлива

€950

€1545

€1655

€8044 діюча

€2920 можлива

Державна реєстрація

€62

€24

€173

€30

€61

€25

€391 діюча

€238 можлива

ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ УТРИМАННЯ

Обов’язковий технічний огляд (перед реєстрацією авто та протягом періоду експлуатації)

1/рік

€32

Х

1/рік

€23

1/2 роки

€31

1/2 роки

€80 – 120

1/2 роки

€14-18

Х

Середня премія обов’язкового страхування автоцивільної відповідальності автовласника (щорічне)

€24

€102

€150

€148

€237

€124

€26

Податок на власність (щорічний)

Х

€2 + €42

Х

€170

Х

Х

Х

Екологічний податок (щорічний)

Х

Х

Х

€187

€254

Х

Х

Дорожній податок (без врахування вартості віньєток та плакеток)

€400

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Загальна сума експлуатаційного утримання

€456

€146

€173

€520

€531

€131

€26

Загальна сума експлуатаційного утримання за 5 років

€2280

€730

€865

€2600

€2655

€655

€130

Разом

Розмір обов'язкових платежів на розмитнення, реєстрацію та 5 річне утримання

€5686

€1656

€3947 діючий

€3773 можливий

€3580

€4261

€2335

€8565 діючий

€3288 можливий

Більш детально про витрати на розмитнення, державну реєстрацію та утримання авто в ЄС та країнах пострадянського простору за посиланням.