Украинская правда

"Упрощенцы" под прицелом. А что с оффшорами?

Основная дыра госбюджета — не "упрощенцы", а "схемы" большого бизнеса. Почему же с них не начать?(Укр.)

На фоні гучних заяв про очікуване внесення президентом законопроекту про податок на виведений капітал менше уваги приділяється вже зареєстрованому двома депутатами з президентської фракції БПП законопроекту, який передбачає скасування третьої групи єдиного податку.

Саме так, згаданим законопроектом, який був напередодні зареєстрований в Раді, пропонується ліквідувати третю групу, а для другої групи встановити обмеження за видами діяльності.

Не хочеться думати, що ці два питання — податок на виведений капітал та наступ на спрощену систему якось пов'язані між собою. Наприклад, можуть бути ухвалені тільки в парі, чи містити ще якісь "приємні" сюрпризи.

Гасла законопроекту, начебто, прогресивні: детінізація, припинення зловживань великого бізнесу із спрощеною системою, припинення схем працевлаштування та виплати зарплати через ФОП, які відносяться до третьої групи.

Однак, про що говорять цифри експертів Інституту соціально-економічної трансформації (ІСЕТ), які досліджували втрати держбюджету від схем ухилення від оподаткування?

Втрати бюджету від "обналу" через ФОП — від 0,7 до 3 млрд грн.

Втрати бюджету від використання ФОП замість найму — від 2,5 до 5 млрд грн.

Втрати бюджету від фіктивного підприємництва ("конвертаційні центри") від 12 до 15 млрд. грн.

Втрати бюджету від офшорних схем — від 50 до 65 млрд грн.

Втрати бюджету від порушення митних правил та контрабанди від 25 до 70 млрд грн.

Як відомо, скасування 3 групи завдасть удару в першу чергу по ІТ-шникам, які є експортоорієнтованою галуззю. На хвилинку, IT приносить 3,6 млрд дол валютної виручки.

Тільки, враховуючи дані ІСЕТ, незрозуміло, чому починають з програмістів? Це ті люди, які не виїхали за кордон, працюють, забезпечують себе, свою сім’ю, створюють робочі місця, а не чекають від держави субсидій, та ще й приносять валютну виручку.

Невже їх треба ліквідувати, не надавши стимулів для розвитку і підстав залишатись в Україні?

Порівнюючи розмір фіскальних втрат від всіх зловживань зі спрощенкою та від фіктивного підприємництва офшорних схем, розуміємо, що основна дірка державного бюджету — не "спрощенці". Багато хто з них перейшов би на загальну систему оподаткування, якби були створені відповідні умови.

Щоб знизити популярність спрощеної системи, потрібно зробити загальну систему простою і зрозумілою для всіх.

Тобто, йдеться про скасування податку на прибуток, а відповідно і складного обліку, і звітності, і дискреційного трактування тих чи інших операцій податківцями, із запровадженням податку на виведений капітал.

Поки ж загальну систему не реформували, умови не спростили, спілкування з податківцями істотним чином не полегшили, ДФС недореформували, великий бізнес і надалі виводить гроші в офшори і зловживає з ПДВ.

Натомість, влада почала наступ на третю групу, яка платить відсоток з обороту, а не з прибутку. І хоча в Податковому кодексі поняття "податкове навантаження" відсутнє, далеко не у всіх підприємств на загальній системі воно сягає навіть 3%.

Перехід із спрощеної системи оподаткування на загальну систему повинен бути добровільним рішенням підприємця, а не примусовим нав'язуванням державою чергових обмежень.

Коли таке рішення може бути ухвалене? Тоді, коли перебувати на загальній системі буде вигідніше, ніж платити відсотки від обороту на третій групі. Тоді, коли загальна система стане простою та зрозумілою, і спілкуватися з податківцями можна буде без постійних збоїв системи дистанційно через електронний кабінет, а не стояти у черзі, щоб здати звіт в ДФС.

У мене простий меседж: не варто прив'язувати запровадження податку на виведений капітал до обмеження для спрощеної системи.

Треба спочатку виконати все обіцяне платникам, зокрема, ліберальну податкову реформу та в реформу податкових органів, а уже після цього очікувати на перехід платників на загальну систему.

Щодо зловживань великим бізнесом із спрощеною системою оподаткування, то відомо, що таку схему ухилення, зазвичай, використовують великі магазини, навіть мережеві магазини, а також всім відомі Інтернет-платформи. Відомі вони в тому числі і податківцям і економічним підрозділам Генеральної прокуратури. Де доведені до кінця кримінальні справи?

За бажання побороти ці схеми можливо. Зробити це зможе, очевидно, лише новий орган фінансових розслідувань — фінансова поліція. Якщо він буде створений на зрозумілих і правильних засадах.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
законодательство налоги