Украинская правда

Рейдеры не спят. Почему Минюст прикрывает "крыс"

Лучший совет для бизнеса в Украине — все продать, а деньги спрятать в офшорах. (Укр.)

Кожна людина, підприємець та інвестор в Україні має почуватися в небезпеці.

Кожен хоче бути впевненим, що одного ранку його квартира, магазин, завод чи компанія не будуть перепродані декілька разів за підробленими документами, а в його двері не стукатимуть нові "добросовісні" власники.

Вал повідомлень про рейдерські захоплення підприємств за допомогою Єдиного державного реєстру протягом останніх місяців свідчить про протилежне.

Система реєстрації прав власності — наріжний камінь будь-якої країни, яка не хоче жити в середньовіччі, де все вирішує право сили. Ані інвестиції, ані внутрішній розвиток, неможливий без захисту прав власності, та суворого покарання тих, хто на нього зазіхає.

І велика частка вини в тому, що відбувається зараз, лежить якраз на Міністерстві юстиції.

Я не кажу, що за минулих часів в Мін'юсті у реєстрації прав власності не було корупції, бо ми всі знаємо що вона була.

Ті хлопці примудрилися створити систему, яка від самих низів догори брала гроші за цілком законні дії. Якщо не платиш, то можеш десятки разів подавати документи, все одно будеш отримувати відмови з вимогами виправити чергові помилки.

Але тоді навіть за гроші не можна було купити жодних незаконних дій.  Я не пам'ятаю випадків з реєстрацією майна за підробленими документами.

Міністр юстиції Павло Петренко, який прийшов після Майдану, та його команда, не змогли узяти під контроль корупційну систему реєстрації прав, створену ще його попередниками.

Люди, які працювали на місцях, бачили низькі професійні та організаційні здібності "нової команди", і відмовлялися, як це було раніше, віддавати нагору "зароблені" кров'ю та потом корупційні гроші.

Але навіть за таких обставин система реєстрації прав продовжувала надійно захищати власність. Потім Мін'юст вирішив провести реформу реєстрації прав, начебто, для подолання побутової корупції, яку він все одно не спромігся контролювати.

Після реформи з 1 січня цього року кожен нотаріус може реєструвати будь-яку власність по всій країні. Здавалось би гарне діло, але диявол у деталях. Деякі нотаріуси через складну економічну ситуацію сьогодні потерпають без роботи та готові йти на ризик, вчиняючи незаконні дії з майном, щоб отримати "гарячі гроші".

Втім у Міністерства юстиції повинен бути запобіжник, який попереджає такі ситуації - комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, яка може протягом декількох днів повернути майно законним власникам, скасувавши перереєстрацію майна нотаріусами, які погналися за довгою гривнею.

Більше того, Мін'юст може назавжди відключити такого нотаріуса від реєстру прав, і він втратить сенс бути у цієї професії, оскільки не зможе засвідчити жоден договір відчуження майна.

Але, схоже, замість цього комісія з розгляду скарг стала "золотим клондайком" Мін'юсту. Працює це так — коли ваша скарга на якогось нотаріуса, який вчинив злочин, потрапляє до міністерства, платите ви або нотаріус.

Хоча порядок розгляду скарг передбачає, що нотаріус може давати пояснення Комісії на скаргу, і має бути завчасно попереджений про її розгляд, на практиці цього не відбувається, і список скарг вивішується на сайті за один день до їх розгляду. За цей час, звісно, нотаріус не може підготуватися, а якщо він не киянин, то навіть встигнути на цей розгляд.

Подейкують, що ціни на послуги "адвокатів Мін'юсту" починаються від п'яти тисяч доларів, а закінчуються оцінкою нахабності та злочинності дій нотаріуса, помноженої на вартість незаконно переєстрованого майна.

Якщо нотаріус платить гроші, то він може спати спокійно. Максимум, що йому світить, це направлення на перекваліфікацію або відключення на короткий час від реєстру, після чого він може продовжувати заробляти корупційні гроші, якщо не буде забувати ділитися.

Чи може працювати така схема під носом у Міністра юстиції та без його відома? Чи може така схема працювати без прикриття антикорупційних органів? Малоймовірно.

Бо ця схема така тупа, що викрити її дуже легко. Сам пишеш скарги на своїх же нотаріусів, і чекаєш на "магічні" дзвінки. Після чого залишається лише контролювати рух грошей. А тим часом "золота" комісія з розгляду скарг за півроку ще нікого не посадила. Жодного такого випадку.

Міністр, як завжди, може сказати, що це маячня, і на нього наговорюють. Краще ж говорити про одруження та розлучення українців за 24 години через інтернет. Це ж так зручно — звечора у нічному клубі одружився, а зранку прокинувся та розлучився.

Але мені дуже цікаво, як він пояснить наступну історію про такого собі мін'юстівського Щура?

Є такий обухівський нотаріус Олег Щур. Наприкінці червня він за підробленим договором міни переоформив магазин 811 кв м у центрі міста Харків з англійської компанії WREIC UK LTD на ТОВ "ВРАЙ УА ЛТД" (англійською WREIC UA LTD). Шахраї так ретельно готувалися, що навіть створили у квітні українську компанію з назвою співзвучною англійців.

Після переофомлення приміщення на "Врай" воно одразу було поділено на три частини, а на початку липня було продано за участю такого ж самого Щура. Було продано фізичній особі за 10 тисяч євро. Після чого "новий власник" уклав договори оренди фактично із старими власниками, яких іноземний інвестор намагався два роки виселити з придбаних у 2014 році приміщень.

Причому ця схема поставлена Щуром на потік.

Раніше також було повідомлення Укрсоцбанку, що той же самий нотаріус переєстрував у лютому  право власності на бізнес центр у Києві за підробленим документом з банку на фактично старих власників, за що отримав від Мінюсту поблажливе покарання у вигляді відключення від реєстру реєстрації прав на три місяці, а майно Мін'юст повернув банку.

Коли три місяці сплили, в перший же день у червні цей же Щур знову за новими підробленими документами переоформив той же бізнес-центр з власності Укрсоцбанку на інших осіб, та поділив його на декілька десятків частин.

Може Мін'юст і невідкладно прийняв заходи щодо захисту прав Укрсоцбанку, бо там інтереси захищає юридична компанія, яка колись належала одному з народних депутатів БПП, але можу спрогнозувати, що доля англійської компанії буде іншою.

Якби комісія Мін'юсту рубала таким "щурам" хвости, відключаючи їх від системи реєстрації, жоден наступний не посмів би так зухвало по підробленим документам позбавляти майна.

Той же нотаріус Олег Щур у червні зареєстрував у реєстрі двійники двох будівель площею близько 4000 кв м, які колишній власник намагається відібрати у ОТП Банку через процедуру банкрутства за 30 тис євро.

Тобто, фактично це виглядає так — попередній власник вашої квартири прийшов до "щура" і на підставі договору, за яким він колись купив цю квартиру, знову зареєстрував своє право власності на неї, і тепер в реєстрі два власника — ви і колишній.

В подальшому право власності на ці будівлі було переєстровано,  все це відбувалося з очевидним порушенням усіх норм законодавства. Однак скарги ТОВ "ТЗ Олексіївський", власника цих будівель, який діє в інтересах ОТП Банку, на Щура у Мін'юсті навіть не допустили до розгляду у комісії. Бо вони, скоріше за все, розуміли, що порушення такі очевидні, що врятувати "щура" не вийде.

P.S. Якщо результати реформи виконавчої служби із залученням приватних виконавців будуть такими ж, як реєстрації прав власності, то найкращою порадою для бізнесу буде все продати за будь-яку ціну, а гроші сховати в офшорах.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
рейдерство Мінюст