Украинская правда

Анатомия сговора: как Антимонопольный комитет расследует тендерные нарушения

К авторам попали копии заключений комитета, из которых видно, как он ведет расследование. (Укр.)

У новому законі про публічні закупівлі залишилася сувора заборона брати участь в тендерах протягом трьох років тим фірмам, які Антимонопольний комітет вніс до "чорного реєстру" через змову на тендерах.

Отже, аби не втратити бюджетний ринок збуту, амбітному бізнесу слід зрозуміти, за що та як карає комітет.

У 2015 році партнери центру "Ейдос" в Херсонській області писали про дві київські фірмі, які, можливо, намагалися розіграти між собою державні торги.

За тими матеріалами в березні 2016 року АМКУ встановив змову між переможцем тендерів фірмою "Київцентртепло" та спаринг-партнером ТОВ "Укртепло Київ".

До авторів статті потрапили копії висновків комітету, з яких чітко видно, як він веде розслідування.

Експансія на тендерному ринку

Розквіт "Київцентртепло", яке підозрюють у змові, збігся із становленням нової влади. Київська фірма, зареєстрована в кінці 2014 року, менш ніж за два роки отримала через тендери 20 контрактів загальною вартістю понад 57 млн грн.

Наприклад, у березні 2015 року управління освіти столичної Шевченківської райдержадміністрації без конкурсу, за переговорною процедурою віддало контракт "Київцентртепло" на 160 тис грн через "домінуюче становище з надання послуг опалення у конкретних мікрорайонах столиці".

Перелік тендерних угод ТОВ "Київцентртепло"

Замовник

Процедура

Сума договору, грн

Дата договору

Комунальний заклад Київської облради "Київська обласна клінічна лікарня"

Переговорна процедура закупівлі

109 9991,67

08.12.14

Комунальний заклад Київської облради "Київська обласна клінічна лікарня"

Переговорна процедура закупівлі

3 199 994,06

25.11.14

Комунальний заклад Київської обласної ради "Київський обласний кардіологічний диспансер"

Переговорна процедура закупівлі

286 700,03

24.03.15

Комунальний заклад Київської облради "Київський обласний центр охорони здоров’я матері і дитини"

Переговорна процедура закупівлі

2 099 699,21

20.02.15

Комунальний заклад Київської обласної ради "Київський обласний онкологічний диспансер"

Переговорна процедура закупівлі

5 568 189,84

17.02.15

Комунальний заклад Київської облради "Київська обласна клінічна лікарня"

Переговорна процедура закупівлі

7 120 699,02

11.02.15

Комунальний заклад Київської обласної ради "Київський обласний кардіологічний диспансер"

Переговорна процедура закупівлі

248 399,89

04.02.15

Комунальний заклад Київської облради "Київська обласна клінічна лікарня"

Переговорна процедура закупівлі

7 066 490,89

20.04.15

Управління освіти Шевченківської районної в м.Києві державної адміністрації

Переговорна процедура закупівлі

160 000

31.03.15

Квартирно-експлуатаційний відділ, Харків

Відкриті торги

2 875 818,16

28.07.15

Квартирно-експлуатаційний відділ, Херсон

Відкриті торги

480 000

25.06.15

Київський міський пологовий будинок №5

Відкриті торги

779 992,2

14.12.15

Головне територіальне управління юстиції у Києві

Переговорна процедура закупівлі

14 421,7

13.11.15

Головне територіальне управління юстиції у Києві

Переговорна процедура закупівлі

42 159,1

28.03.16

Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Солом’янського району Києва

Переговорна процедура закупівлі

300 000

18.03.16

Комунальний заклад Київської обласної ради "Київський обласний онкологічний диспансер"

Переговорна процедура закупівлі

4 765 966

07.03.16

Комунальний заклад Київської облради "Київський обласний центр охорони здоров’я матері і дитини"

Переговорна процедура закупівлі

1 800 000

29.02.16

Комунальний заклад Київської облради "Київська обласна клінічна лікарня"

Переговорна процедура закупівлі

18 593 493

08.02.16

Київський міський пологовий будинок №5

Переговорна процедура закупівлі

1 205 420,38

01.02.16

Управління освіти Шевченківської районної у Києві державної адміністрації

Переговорна процедура закупівлі

263 000

14.01.16

Джерело: "Вісник державних закупівель"

У червні 2015 року "Київцентртепло" здобуло контракт на 480 тис грн від херсонського квартирно-експлуатаційного відділу Міністерства оборони за альтернативне теплопостачання. Через місяць "Київцентртепло" отримує тендерний контракт від харківського КЕВ на понад 2,8 млн грн.

В обох випадках "Київцентртепло" довелося брати участь у конкурсних торгах, на яких єдиним конкурентом було згадане ТОВ "Укртепло Київ".

Партнер центру "Ейдос" в Херсоні журналіст Сергій Нікітенко детально розібрав перший тендер і виявив ознаки змови.

До речі, через кілька місяців херсонський КЕВ розірвав угоду з київською фірмою через скорочення видатків, а херсонське відділення АМКУ почало розслідувати порушення конкуренції на торгах.

Як бачить тендерну змову АМКУ

Херсонське обласне територіальне відділення АМКУ проаналізувало тендер місцевого КЕВ Міноборони із закупівлі послуг з постачання теплової енергії.

Під час дослідження документів фахівці встановили істотну схожість в оформлені пропозицій "Київцентртепла" та "Укртепла": ідентичне зовнішнє оформлення конвертів та реєстру документів, однакові особливості в наданих довідках.

Наприклад, обидві фірми надали витяг про банкрутство, які на запит отримала одна і та сама особа - Юрій Святецький.

Комітет відзначив ще кілька тендерів, у яких "Київцентртепло" та "Укртепло" брали участь без сторонніх. При цьому перемогу отримувала кожна з фірм по черзі.

Замовник

Учасники, ТОВ

Переможець, ТОВ

Сума закупівлі, грн

КЕВ МОУ, Харків

"Укртепло-Київ", "Київцентртепло"

"Київцентртепло"

2 875 818,16

КЕВ МОУ, Запоріжжя

"Укртепло-Київ", "Київцентртепло"

"Укртепло-Київ"

1 323 384,67

КЕВ МОУ, Кіровоград

"Укртепло-Київ", "Київцентртепло"

"Укртепло-Київ"

5 555 387,50

Яворівська КЕВ

"Укртепло-Київ", "Київцентртепло"

"Укртепло-Київ"

486 720,00

Яворівська КЕВ

"Укртепло-Київ", "Київцентртепло"

"Укртепло-Київ"

277 056,00

"Укртепло-Київ" заперечує збіг. "Всі твердження є оціночними і не базуються на висновках графологічної чи іншої експертизи", - наголошують в прес-службі фірми.

Крім того, фахівці Антимонопольного комітету встановили, що учасники пов'язані між собою. Директор "Укртепла" Андрій Неоднічик є директором ТОВ "Український правовий дім", яке також є співзасновником "Київцентртепла".

Одним із засновників ТОВ "Укртепло-Київ" є ТОВ "Сет інвест". Останнє заснували Ольга Надєїна та Іван Надєїн, які є засновниками ТОВ "Київцентртепло". У прес-службі "Укртепла" наполягають: Надєїн - лише бенефіціар обох підприємств, фірмами керують різні директори, які ведуть самостійну господарську діяльність.

Також Надєїн відомий як кандидат у депутати за списками партії "УДАР" Віталія Кличка до парламенту у 2012 році. Був помічником на громадських засадах у депутата-"ударівця" Ростислава Павленка. Останній обіймає поважну посаду заступника глави Адміністрації президента.

Прес-служба "Укртепла" наголошує, що після виборів 2012 року Надєїн політикою не займався.

До речі, після публікації матеріалів Нікітенка у "Київцентртепла" змінився спаринг-партнер на тендерах. У грудні 2015 року "Київцентртепло" перемогло на відкритих торгах Київського міського пологового будинку №5 фірму з красномовною назвою для енергетиків "Торговий дім "Богуславська сільгосптехніка".

Схема змови

Джерело: Херсонське обласне територіальне відділення АМКУ
Натисніть для збільшення

Покарання для фігурантів змови?

Фахівці АМКУ дійшли попереднього висновку, що обидві київські фірми спотворили результати торгів через антиконкурентну діяльність. Якщо в АМКУ приймуть остаточне рішення, що "Київцентртепло" та "Укртепло" таки винні, обидві фірми втратять право брати участь у тендерах у найближчі три роки.

Крім того, столичним енергетикам загрожує штраф. Зазвичай визначення його розміру має два етапи. Спочатку формується базовий розмір штрафу: 30% вартості найвищої цінової пропозиції - 155 520 грн. Потім базовий розмір коригують з урахуванням обтяжуючих та пом'якшуючих обставин.

Втім, територіальні відділення АМКУ мають повноваження на винесення рішень про накладення штрафів у розмірі не вище 68 тис грн. На нашу думку, на цій цифрі й зупиниться комітет у "херсонській" справі.

Коментар прес-служби ТОВ "Укртепло" (без змін)

— Які заперечення надало ТОВ "Укртепло-Київ" на твердження фахівців Антимонопольного комітету щодо змови?

— Ми вказали на необґрунтованість попередніх висновків Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України.

Зокрема, у мотивувальній частині подання зазначено, що при дослідженні документів учасників процедури закупівлі встановлено істотну подібність в оформленні документів, при цьому не було наведено жодних доказів. Всі твердження оціночні і не базуються на висновках графологічної чи будь-якої іншої експертизи.

Аналізуючи ту частину попередніх висновків Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, яка стосується встановлення фактів ідентичності засновників ТОВ "Сет інвест" та ТОВ "Київцентртепло", ми звернули увагу на той факт, що це самостійні господарюючі суб'єкти, якими керують різні директори та різний менеджмент.

При цьому звернули увагу на частину 1 статті 6 закону "Про захист економічної конкуренції", відповідно до якої антиконкурентними узгодженими діями є узгоджені дії, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, але при цьому дія статті 6 обмежена умовами, викладеними у статті 8 закону, яка зазначає, у яких випадках положення статті 6 закону не застосовуються, а у яких застосовуються з обмеженнями.

Частиною 2 статті 8 закону передбачено, що відносно постачання чи використання товарів положення статті 6 застосовуються до узгоджених дій, якщо такі узгоджені дії призводять до суттєвого обмеження конкуренції на всьому ринку чи в значній його частині, у тому числі монополізації відповідних ринків, обмежують доступ на ринок інших суб'єктів господарювання та призводять до економічно необґрунтованого підвищення цін або дефіциту товару.

Таким чином, стаття 6 вказаного закону не може застосовуватися до ТОВ "Укртепло-Київ", навіть якби всі зазначені у поданні дії учасників торгів знайшли своє підтвердження.

Найголовніше: з'ясувавши додаткові обставини, ТОВ "Укртепло-Київ" відмовилося від участі в торгах. Договір не відбувся, коштів наша компанія не отримувала, а об'єкт і далі продовжує споживати імпортний газ, хоча за умови роботи на відновлюваних джерелах економія для бюджету могла становити не менше 15%.

На підставі цих фактів наша компанія попросила закрити провадження у справі. Переконані, що жодних підстав для такого провадження немає, і свою правоту ми будемо доводити в будь-який законний спосіб.

— Яким чином Іван Надєїн пов'язаний з ТОВ "Укртепло-Київ" та ТОВ "Київцентртепло"?

— Ця інформація знаходиться у відкритому доступі в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Згідно з реєстром, він є одним з бенефіціарних власників, проте цими підприємствами керують різні директори, і вони ведуть самостійну господарську діяльність.

Загалом, наша компанія веде діяльність на основі принципів відкритості та прозорості. Наша компанія є однією з перших, хто почав системно займатися розвитком відновлюваної енергетики в Україні і створенням конкуренції монополістам у сфері енергетики та ЖКГ.

Вважаємо цей напрямок стратегічно важливим для української держави. Переконані: чим більше в Україні буде таких компаній, як наша, тим швидше ми здобудемо енергетичну незалежність.

— Як Іван Надєїн пов'язаний з політичною партією "УДАР Віталія Кличка"?

— Він балотувався на виборах до Верховної Ради 2012 року за списками цієї партії, однак знаходився в непрохідній, нижній його частині - №65. Після виборів активною політичною діяльністю не займався, участі у виборах до Верховної Ради не брав, зосередившись на підприємницькій діяльності та громадській роботі.

Співавтор тексту - Ольга Зеленяк, центр "Ейдос"

Підготовлено в рамках проекту "Створення та впровадження системи моніторингу за використанням публічних коштів "Відкритий бюджет" за підтримки ЄС

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
корупція ТЭК тендеры