Украинская правда

Рада готовится ударить по интернет-пиратам. Чем рискуют владельцы сайтов?

Проект закона предлагает авторам действенные инструменты для защиты своих прав: от оперативного снятия с сайтов краденого контента до финансовой компенсации. (Укр.)

Наприкінці 2015 року в українському парламенті був зареєстрований документ, необхідність прийняття якого назріла давно.

Мова йде про проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо захисту авторського права і суміжних прав у мережі інтернет".

Документ містить низку нових статей, які повинні поліпшити ситуацію із захистом авторських і суміжних прав в Україні.

Зокрема, пропонується узаконити механізм видалення інформації, розміщеної без згоди автора чи з іншими порушеннями авторського та суміжних прав.

У разі виявлення порушень автор або суб'єкт суміжних прав може написати скаргу власнику сайту стосовно видалення або блокування відповідної інформації.

Власник сайту повинен відповісти протягом 24 годин з моменту отримання скарги. У разі її незадоволення автор чи суб'єкт суміжних прав може звернутися до суду.

Якщо суб'єкт авторського права не надасть власнику підтвердження ініціювання судового процесу з цього приводу, доступ до видаленої інформації власником сайту передбачається поновлювати не пізніше, ніж через 14 днів.

Незважаючи на прогресивність цього положення, існує вірогідність зловживання  окремими особами можливістю подачі недостовірних та надуманих скарг. До того ж законодавець не передбачив відповідальності для суб'єктів, які подають недостовірні скарги, якщо безпідставність вимог скаржника буде доведена в суді.

Також законопроект передбачає прогресивну норму щодо оприлюднення власниками сайтів та постачальниками послуг хостингу їх імен, адрес, контактної інформації для можливості надсилання скарг суб'єктами авторських та суміжних прав. Така інформація повинна розміщуватися на сайті у вільному доступі.

Крім того, передбачена можливість разом зі скаргою надсилати запит власнику сайту про надання даних про користувача, який розмістив на сайті інформацію, що порушує авторське право, та постачальнику послуг - про власника сайту.

У Кодексі про адміністративні правопорушення пропонується ввести відповідальність за невжиття заходів щодо припинення порушення авторського права в інтернеті та неоприлюднення інформації, необхідної для подання скарг.

У законопроекті пропонується штрафувати власників сайтів або постачальників послуг хостингу, які порушують закон, на 1 700 - 8 500 грн. Зрозуміло, що постачальники послуг хостингу навряд чи радо сприймуть нововведення, адже воно додасть їм роботи та збільшить витрати на персонал.

Довгоочікуваною є пропозиція закріпити в законі "Про нотаріат" механізм збирання належних доказів порушення прав в інтернеті у формі "складання нотаріусом протоколу опису інформації, розміщеної в мережі інтернет".

Це значно полегшить роботу юристів із збирання доказів для суду щодо порушень і сприятиме більш оперативному захисту авторських та суміжних прав.

Також очікує на ухвалення проект закону "Про внесення змін до закону про охорону прав на знаки для товарів і послуг". За аналогією з компенсацією за порушення авторського права проект пропонує запровадити механізм разового грошового стягнення для ефективного захисту права власників товарних знаків.

При порушенні права власника свідоцтва власник буде мати право вимагати в суді не тільки припинення порушення, а й виплати разового грошового стягнення у розмірі від 10 до 50 тис мінімальних зарплат - 13 780 грн - 6,89 млн грн - залежно від обсягу порушення та вини відповідача замість відшкодування збитків.

Це положення спростило б судові процеси, в яких часто складно або неможливо підрахувати суму збитків. Доводиться призначати судову експертизу для визначення їх суми. Однак верхня межа запропонованої суми стягнення досить сумнівна для затвердження в кінцевому варіанті змін до закону.

Законопроект також пропонує закріпити такий спосіб захисту прав як прийняття судом рішення про застосування негайних заходів щодо запобігання порушенню права власника свідоцтва на знак та збереження відповідних доказів.

Не зовсім зрозуміло, що мається на увазі під "негайними заходами". Вочевидь, не тільки зупинення пропуску через митний кордон України товарів, імпорт чи експорт яких здійснюється з порушенням права власника свідоцтва на знак. Проте практика з часом повинна розставити все на свої місця.

Прийняття парламентом у 2016 році змін до зазначених нормативних актів буде першим значним кроком у сфері боротьби з піратством в інтернеті, що полегшить процес припинення і запобігання порушенню прав власників у всесвітній мережі.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
интернет законодательство информация