Как использовать борьбу с коррупцией для роста ВВП
Страны с 2005 года постепенно поднимается в рейтинге успешности борьбы с коррупцией, значительно нарастили ВВП на душу населения. Грузия и Польша показали 80% прироста, Молдова - 68%, Украина - только 33%. (Укр.)
Після втечі Януковича громадський сектор та народні депутати започаткували масштабну антикорупційну кампанію.
Серед них були незалежні експерти та представники відомих неурядових організацій.
Чому ж виникла гостра необхідність у швидкому впровадженні антикорупційних механізмів?
Все доволі просто: країна повністю погрузла в беззаконні, бюрократії та хабарництві. Цей факт підтверджують дані найвідоміших міжнародних рейтингів.
За даними Corruption Perceptions Index - Індекс сприйняття корупції - Україна посідає 142 позицію серед 175 країн з показником 26 балів зі 100 можливих.
За останні десять років - від Помаранчевої революції до Революції гідності - сприйняття рівня корупції в Україні практично не змінилося.
Індекс сприйняття корупції від TransparencyInternational за 2014 рік |
У провальному 2011 році Україна втратила відразу 18 позицій у рейтингу Corruption Perceptions Index. Це не дивно, адже до влади прийшов Янукович разом з "младореформаторами". Останні три роки показники стабільно негативні і знаходяться у межах 140-145 місця.
Індекс щорічно розробляє міжнародна мережа Transparency International, що представлена в Україні однойменною організацією.
Україна рухалася в рейтингу хвилеподібно. Деяке покращення спостерігалося у 2006 році, проте з наступного року країна почала втрачати позиції. У 2010 році ситуація дещо вирівнялася.
Аналогічна ситуація у Росії. Більш стабільно виглядають показники Молдови. Хоча рівнятися потрібно на Грузію та Польщу, які суттєво покращили свої позиції. Грузини перемістилися із 130-го місця у 2005 році на 50-те у 2014 році. Поляки за цей же період піднялися в рейтингу із 70-го на 35-е місце.
Як зазначено в релізі Transparency International, індекс сприйняття корупції агрегує отримані з різних джерел дані, що надають відомості про сприйняття рівня корупції у державному секторі різних країн з боку ділових кіл та експертів відповідних країн.
Рівень корупції та можливість захисту прав в судах впливають на рівень інвестицій в країну. Більше того, від рівня корупції залежить і легкість ведення бізнесу.
Саме на цьому зосередимо увагу, адже існує універсальний спосіб оцінки конкурентоспроможності країни у відповідній сфері.
Рейтинг Doing Business щорічно складає Світовий банк на основі показників сприятливості умов ведення бізнесу. У рейтингу 189 країн. Чим вища позиція, тим більш сприятлива атмосфера для відкриття і функціонування підприємства.
Експерти Світового банку беруть до уваги такі параметри: створення підприємств, отримання дозволу на будівництво, підключення до електроживлення, реєстрація права власності, отримання кредитів, захист прав міноритарних власників, податки, міжнародна торгівля, забезпечення виконання контрактів, банкрутство.
Покращення умов для ведення бізнесу дозволить не тільки продемонструвати спроможність України закордонним партнерам, а й додасть сил підприємствам в середині країни збільшити обсяг вироблених товарів та наданих послуг. Іншими словами, Україна збільшить свій внутрішній валовий продукт.
Спостерігаємо наступне. Країни, що успішно борються з корупцією, мають сприятливий бізнес-клімат та знаходяться серед лідерів ВВП на душу населення.
Проте існує виняток з правил. Низка держав, що знаходяться серед лідерів за розміром ВВП на одного громадянина, не є настільки успішними за згаданими вище показниками. Це так звані нафтогазові держави: Катар, Бруней, ОАЕ, Саудівська Аравія, Бахрейн, а також рай для любителів казино Макао.
Серед специфічних випадків - Грузія, що знаходиться на 15-й позиції в Doing Business, хоча у двох інших рейтингах відсутня. Аналогічна ситуація в Естонії, Малайзії і Тайваню.
Також варте уваги наступне підтвердження гіпотези. Країни, що з 2005 року поступово підіймалися в рейтингу успішності боротьби з корупцією, значно наростили свій внутрішній валовий продукт на душу населення. Грузія та Польща показали 80% приросту, Молдова - 68%.
В той же час, існують винятки. Наприклад, Росія, що має збільшення на колосальні 116%. Проте такий показник обумовлюється, в першу чергу, значними прибутками від продажу нафти та газу, що є ключовою частиною доходів російського бюджету.
Також варто зауважити, що у 2005 році нафта марки Brent коштувала близько 50 дол, у 2006 році - 65 дол, в 2008 році - майже 100 дол, у 2012 році - 120 дол. Тому значні показники РФ побудовані на видобутку та реалізації вуглеводнів за кордон.
Україна, що десять років потерпала від внутрішньополітичних негараздів, має приріст лише 33%. Це той показник, на який повинні звернути увагу нинішні та майбутні політики. Без успішної боротьби з корупцією не поліпшиться бізнес-клімат і, як наслідок, не буде росту внутрішнього валового продукту.
Звісно, є інший вихід: знайти колосальні підземні природні резервуари з нафтою та газом. Проте навряд чи нас очікує щось подібне.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.