Справедливая цена за государственную землю

Понедельник, 10 августа 2015, 23:06
Крупные агрохолдинги делают из своих сотрудников "фермеров", договариваются с коррумпированными чиновниками и получают землю бесплатно. (Укр.)
Вадим Ивченко, народный депутат


Инновации в действии

Згідно з чинним законодавством, державну землю в Україні можна отримувати безкоштовно у власність або в оренду поза конкурсом.

Додайте до цього, що землею розпоряджається не виборний орган місцевого самоврядування, і ви отримаєте величезне джерело корупції.

В Україні укладено майже 4,8 млн договорів оренди земельних паїв загальною площею понад 17 млн гектарів. Більше 75% з них - оренда приватних земель.

У грошовому еквіваленті річна орендна плата за цими угодами становить 12 млрд грн, але вона дуже різна залежно від регіону.

У 2014 році Податковий кодекс встановив мінімальну ціну оренди державної землі у розміні 3% нормативної оцінки, що становить 773 грн за га.

У разі передавання державної землі поза аукціоном часто використовується саме ця мінімальна ціна.

Давайте порівняємо це з даними Держгеокадастру щодо вартості оренди у разі проведення аукціону.

Середня орендна плата за аграрні землі, грн за га, квітень 2015 року

Інформація про результати торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, проведених територіальними органами Держземагентства у 2014 році

Область

Продано прав оренди на земельні ділянки

Середній розмір річної плати за користування землею, грн за га

Кількість

Площа, га

Кіровоградська

9

369

2 827

Одеська

115

5 012

830

Полтавська

3

155

1 783

Рівненська

3

44

847

Сумська

1

4

785

Тернопільська

4

51

1 014

Харківська

3

107

876

Херсонська

1

72

856

Хмельницька

1

52

1 784

Чернівецька

4

94

779

Чернігівська

29

1 348

480

Всього за 2014 рік

173

7 305

895

Як бачимо, у разі продажу прав оренди на ділянку з аукціону можна отримати значно кращу ціну, ніж в середньому за укладеними в країні угодами. У деяких випадках сума перевищує 20% від нормативної грошової оцінки.

Однак з аукціонів у користування в 2014 році було передано лише 7 тис га. Поза аукціонами - 148 тис га в оренду та 65 тис га у власність.

Інформація про розпоряджання Держземагентством аграрними державними землями у 2014 році

Адміністративно-територіальна одиниця

Прийнято рішення про

надання у власність ділянки, га

надання у користування ділянки, га

АР Крим

1

0

Вінницька

6 179

14 557

Волинська

1 497

1 176

Дніпропетровська

741

2 454

Донецька

243

5 544

Житомирська

645

8 188

Закарпатська

683

363

Запорізька

851

4 673

Івано-Франківська

166

1 682

Київська

14 180

0

Кіровоградська

2 318

9 081

Луганська

600

2 009

Львівська

1 317

2 098

Миколаївська

1 792

2 148

Одеська

1 506

1 286

Полтавська

4 987

16 668

Рівненська

584

3 411

Сумська

3 888

8 919

Тернопільська

937

4 533

Харківська

2 773

13 651

Херсонська

5 859

4 516

Хмельницька

8 249

10 607

Черкаська

2 510

15 597

Чернівецька

114

30

Чернігівська

1 884

14 378

Севастополь

0

0

Київ

0

0

Усього

64 507

147 569

У 2015 році Держгеокадастр запланував передати в оренду через аукціони 84 тис га. Але це лише амбітні плани, обсяг яких в рази нижчий за обсяги неконкурентного отриманні землі.

Безумовно, ми не маємо права скасовувати усі види отримання землі у власність чи оренду поза аукціоном. Зокрема, право на безкоштовне отримання земельних ділянок мають воїни АТО, яким вже виділено понад 12 тис га земель.

 Натисніть для збільшення

Проте ми не можемо далі дозволяти видавати землі за копійчану оренду, наприклад, для "ведення фермерського господарства". Дана норма була призначена для розвитку малого фермерства або для фермерів-початківців.

В реальності великі агрохолдинги роблять із своїх співробітників "фермерів", домовляються з корумпованими чиновниками та отримують землю безкоштовно.

Цю проблему вирішують законопроекти 2279 та 2028а, які пропонують скасувати неконкурентні форми отримання землі в оренду.

1. Державним та комунальним підприємствам, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка перевищує 60%.

2. Установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв для творчих майстерень.

3. Для створення озеленених територій загального користування.

Фото galagov.tv

4. Для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції.

Обидва законопроекти уже підтримав комітет з питань аграрної політики та земельних відносин. З їх прийняттям рівень корупції у земельних відносинах, незалежно від розпорядника, суттєво знизиться.

Проте ключовим питанням залишається факт розпорядження усіма державними землями чиновницьким апаратом, об'єднаним Держземагентством.

У Верховній Раді давно очікує розгляду законопроект 1159, яким державна земля передається у власність 11 тис сільських та селищних рад - всім територіальним громадам України. Без його прийняття навіть скасування безконкурсних умов передавання землі у власність не прибере корупцію у земельних відносинах.

Подивимось на амбітні плани Держгеокадастру України щодо зменшення корупції під час відведення земельних ділянок. Саме земля наповнює сільські та селищні бюджети, тому орендна плата повинна бути значно вищою.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.