Зачем Украине Госземагентство
Инновации в действии
23 березня 2015 року - важлива дата в житті Державного агентства земельних ресурсів України.
У цей день його голова, а точніше - голова комісії з його реорганізації, повинен відзвітувати уряду про результати проведених нею змін.
Про це йдеться у розпорядженні уряду №879-р від 23 вересня 2014 року.
Яким буде нове Держземагентство? Без зусиль з боку Верховної ради - таким, як і зараз.
Проблема полягає в "інституційній пам'яті", точніше, у небажанні щось змінювати.
Жоден чиновник не буде позбавляти свій орган владних повноважень, адже ніяких "камікадзе" серед них нема. Всі вони, навіть коли втрачають посади, мають надію та велике бажання повернутися на "хлібне місце".
Звичайно, можна було б зламати цю традицію зсередини. Однак такою реорганізацією повинен займатися той, хто не пов'язаний з системою. У випадку із земельним агентством цього не буде.
"Керівника-реорганізатора" Держземагентства Людмилу Шемелинець серед професіоналів-земельників називають креатурою колишнього першого заступника голови агентства Артема Кадомського, звільненого за законом про люстрацію.
Шемелинець швидко призначила Кадомського на посаду свого радника. Кажуть, на нарадах він сидить у президії і мало не самостійно їх проводить.
Законотворча діяльність Держземагентства також не особливо вражає. В основному вона зводиться до саботажу будь-яких світлих ініціатив парламенту. Зокрема, за останній рік чиновникам вдалося заблокувати таке.
1. Передавання права розпоряджатися державними землями від Держземагентства місцевим радам.
2. Скасування відповідальності за відсутність проектів еколого-економічного обґрунтування сівозміни, які є втручанням держави у господарську діяльність аграріїв та інструментом тиску на них.
3. Полегшення надання в оренду земель для ведення особистого сільського господарства.
Людмила Шемелинець. Фото gazeta.ua |
Прийняття цієї норми дозволило б власникам ділянок, які є переважно особами похилого віку і не можуть використовувати їх самостійно, отримувати за них орендну плату. Проте для Держземагентства набагато вигідніше змушувати землевласників платити за зміну цільового призначення земель.
4. Зменшення кількості істотних умов договору оренди землі, що дозволяє скоротити витрати на оформлення договору оренди на 1 тис грн за договір. Ці документи повністю замінює витяг з кадастру, який місить всі необхідні відомості.
Усі ці зміни потрібні людям і бізнесу, але не чиновникам. Однак надіятися, що Держземагентство скасує свої ж корупційні повноваження, не варто. Отже, своє слово мусить сказати Верховна рада.
Почати слід з головної "годівниці" Держземагентства: права розпоряджатися державними землями. Їх треба передати місцевим радам. Це не якесь ноу-хау, це нормальна європейська практика децентралізації прав та відповідальності.
Сьогодні ж громади взагалі не беруть участі у прийнятті рішень про використання земельних ресурсів, які знаходяться на їх території.
По-перше, такі зміни дозволять збільшити доходи місцевих бюджетів, бо землями будуть управляти ефективніше. Київський чиновник не зацікавлений збільшувати надходження місцевого бюджету, а сільрада, де в школі тече дах, - зацікавлена.
За розрахунками Української аграрної асоціації, тільки за рахунок ефективнішого управління державними землями можна збільшити доходи на 1 млрд грн щороку.
По-друге, це дасть вибір підприємцям: платити хабарі за оренду земель в одному районі чи піти в інший район, де влада чесніша.
По-третє, це передає на місцевий рівень і відповідальність. Ваша сільрада краде? Питання до вас, тих людей, які її обрали, а не до далекого київського чиновника.
Фото ЕП |
Про необхідність передати на місцевий рівень більше владних повноважень говорять президент, міністри, народні депутати, проте на розробку глобального проекту потрібен час - це великий складний процес.
Українська аграрна асоціація пропонує не зволікати і починати з села: повернути місцевим радам повноваження розпоряджатися державними землями. До речі, ця ідея закріплена у коаліційній угоді.
Вже зареєстрований відповідний законопроект, але час тече швидко, його слід терміново приймати. Кожен день без змін - це ще один день існування корупції.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.