Новое перераспределение энергоактивов?

Вторник, 19 августа 2014, 16:43
Чрезвычайные времена требуют таких же действий, но благодаря чрезвычайному положению премьер Арсений Яценюк превратился в главного олигарха Украины. (Укр.)
Наталья Прудка, журналист


Инновации в действии

Єдина енергосистема України внаслідок війни на сході опинилася на межі розвалу.

Причина - масове руйнування енергетичних об'єктів та залізничних колій, якими вугілля постачалося на теплові електростанції.

Станції семимильними кроками спалюють накопичене на зиму вугілля, тоді як поповнення зимових запасів на складах ТЕС повністю припинилося.

У пошуках виходу з надскладної ситуації уряд розпорядився віддати оптовий енергоринок України, річні фінансові потоки якого перевищують 100 млрд грн, у ручне управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості.

Днями Кабмін ухвалив порядок введення тимчасового надзвичайного стану на Оптовому енергоринку України.

В коментарях для преси міністр Юрій Продан повідомив, що таке рішення ухвалено у зв'язку з проблемами поставок вугілля на склади теплових електростанцій. Тому тепер завантаження блоків здійснюватимуть не згідно з діючими правилами енергоринку, а виходячи з наявності палива.

Міністр також натякнув на можливе обмеження експорту електроенергії, левовий обсяг якого здійснює компанія ДТЕК Ріната Ахметова.

Звісно, в умовах війни необхідність запровадження "ручного" режиму на енергоринку цілком зрозуміла. Проте важко погодитися з тим, чому засекречена інформація щодо нового алгоритму розподілу величезних коштів ОРЕ.

Дехто з експертів переконаний, що на тлі порятунку єдиної енергосистеми у владних кабінетах розглядається сценарій великого переділу енергетичних активів, де найбільший власник - ДТЕК.

Якщо справді так, то робити це в умовах, коли енергетичні підприємства терплять мільярдні збитки, аморально. Більшість з них розташовані в епіцентрі бойових дій. Там люди працюють в умовах смертельної небезпеки, часто гинуть, виконуючи свій професійний обов'язок.

За умов, коли потрібно концентрувати всі зусилля держави на порятунку Донбасу, гріх навіть думати про переділ активів підприємств.

Недавно Ігор Коломойський запропонував націоналізувати частину активів Ахметова. Не можна виключати, що запровадження "ручного" режиму управління коштами "Енергоринку" зумовлене виконанням цієї "лінії партії".

За деякими чутками, глава Дніпропетровської ОДА не проти також отримати частину активів Дмитра Фірташа, зокрема, орендовані ним титанові ГОКи.

Втім, набувачем користі від "ручного" режиму управління "Енергоринком" не обов'язково повинен бути Коломойський. Так, надзвичайні часи вимагають надзвичайних дій, але завдяки надзвичайному стану прем'єр Арсеній Яценюк перетворився на головного олігарха України.

Він має безперечну владу і може впливати на економічну складову процесів у сфері газу, електроенергетики та розподілу бюджетних асигнувань.

Лише один крок - і ця влада може бути задіяна для перерозподілу активів. Хто в Україні здатний зупинити прем'єра? За діючою Конституцією, поки що ніхто.

Натисніть для збільшення

Можливих сценаріїв безліч. Наприклад, уряд встановить збитковий тариф на виробництво електроенергії станціями, що входять до складу ДТЕК. Тримати цей тариф можна як завгодно довго - треба лише щомісяця поновлювати заходи.

Власник активів зазнаватиме збитків і в якийсь момент почне мінімізувати втрати шляхом скорочення виробництва. Тоді можна буде звинуватити його у зраді і націоналізувати енергетичні активи.

Я не намагаюся захищати Ахметова чи будь-якого іншого олігарха, але якщо відбирати у нього активи, то це треба робити це прозоро, офіційно і через суди.

Якщо дозволити невеличке "надзвичайне безмір'я" зараз, то завтра на місці олігарха може опинитися будь-яка інша особа. Що тоді буде відрізняти діючу владу від сумнозвісної "сім'ї"?

Ручне управління ОРЕ

Запровадження надзвичайного стану на енергоринку відкриває широкі можливості для управління та перерозподілу коштів усіх учасників ОРЕ. Звісно, енергетичні підприємства не в захваті, але триває війна, тому всі повинні затягнути паски.

Зокрема, уряд розпорядився доручити НКРЕ обмежувати ціни і тарифи на виробництво і постачання електроенергії, коригувати затверджені інвестиційні програми підприємств, змінювати алгоритм розподілу коштів ОРЕ.

Учасникам ринку встановлюватимуть "особливі умови купівлі-продажу електроенергії, а також її експорту або імпорту", - сказано в урядовому документі.

Якщо необхідно фінансувати термінові ремонтні роботи та компенсувати витрати, пов'язані із забезпеченням станцій паливом, НКРЕ повинна у дводенний термін з моменту звернення Міненерговугілля провести корегування тарифів на виробництво електроенергії. Підлягає корекції і "зелений" тариф.

НКРЕ отримала право робити надбавки та знижки виробникам електроенергії з метою отримання додаткових платежів, корегувати тарифи на передавання енергії, змінювати алгоритм розподілу коштів ОРЕ та нормативи перерахування коштів на поточні рахунки постачальників струму.

Особливими повноваженнями уряд наділив НЕК "Укренерго", яка здійснює оперативно-технологічне управління об’єднаною енергосистемою України. Проте діятиме "Укренерго" лише за погодженням з Міненерговугілля та з огляду на запаси палива на ТЕС.

Диспетчерський центр "Укренерго" отримав право визначати допустимий рівень зниження резерву енергогенеруючих потужностей, встановлювати добові і тижневі графіки обсягів виробництва струму. Найболючішим для виробників стане право "Укренерго" встановлювати тимчасові обмеження виробництва струму.

Юрій Продан, Арсеній Яценюк. Фото kmu.gov.ua

НЕК обмежуватиме пропускну спроможність міждержавних електричних мереж України, визначатиме умови здійснення та обсяги міждержавних постачань. "Укренерго" залучатиме Державну інспекцію з енергетичного нагляду за режимами споживання енергії з метою контролю обмежень споживання.

Надзвичайний стан діятиме протягом місяця. За три дні до його завершення Міненерговугілля повинне подати до уряду звіт про результати застосування надзвичайних заходів.

Наслідки руйнувань Донбасу

У Донбасі мільйони людей залишилися без світла внаслідок пошкодження мереж. На межі зупинки - десятки підприємств. У темряві лікарні, дитсадки, школи. Руйнування енергетичних об'єктів загрожує гуманітарною катастрофою.

У Донецьку 17 серпня повністю припинене водопостачання через пошкодження ліній електропередач, які живили Верхньокальміутську фільтрувальну станцію. Палаючий Луганськ без світла, води та мобільного зв'язку вже майже місяць.

Внаслідок знеструмлення шахт імені Леніна та імені Калініна ДП "Артемвугілля" поблизу Горлівки вже понад добу заблоковані під землею дев'ять гірників. Внаслідок бойових дій там відключилася високовольтна лінія електропередач 110 кВ, яка транзитом передавала енергію в Горлівку та інші населені пункти.

Поки що ніхто не може оцінити масштаби руйнувань і терміни відновлення енергетичних об'єктів. За даними Міненерговугілля, у Донецькій та Луганській областях до 12 серпня пошкоджено 24 повітряні лінії електропередач напругою 220-500 кВ, 74 лінії - 110 кВ, 75 ліній - 35 кВ, 299 ліній - 6-10 кВ.

Без струму майже 3 тис трансформаторних підстанцій напругою 6-110 кВ, тому без світла, а значить, і без води, на Донбасі було 149 населених пунктів. Щодня ці дані змінюються, але представники влади не завжди вчасно оприлюднюють масштаби катастрофи. Можливо, в умовах війни на це не вистачає часу.

ТЕС без вугілля

Єдина енергетична система України функціонує у надскладних умовах. Ніхто не може спрогнозувати, як довго вона залишатиметься єдиною, якщо влада не знайде вихід. Загроза розвалу енергосистеми зумовлена катастрофічним становищем з постачанням вугілля на теплові електростанції країни.

Один енергетик, колишній керівник потужної ТЕС у Донбасі, сказав по телефону: "Ми знаємо, як забезпечити станції вугіллям, а от влада про це не думає". Він пообіцяв поділитися секретами, але згодом - в умовах АТО робити це небезпечно.

Внаслідок руйнування залізничних колій та мостів зимові запаси вугілля на ТЕС 1 серпня 2014 року скоротилися майже на 34% порівняно з цією ж датою 2013 року. Тоді було накопичено майже 4,7 млн тонн.

Натисніть для збільшення

У липні видобуток вугілля скоротився на 16,2%, на 850,6 тис тонн, до 4,4 млн тонн, тоді як показник за сім місяців непоганий: падіння становило лише 0,5%.

Проте в умовах суцільних руйнацій стало неможливо доставити вугілля на станції. За даними Міненерговугілля, 12 серпня на складах ТЕС залишилося менш ніж 2,3 млн тонн палива, тоді як до початку опалювального сезону зимові запаси на теплових електростанціях повинні бути удвічі більші.

Щодоби ТЕС спалюють 50,5 тис тонн вугілля, тоді як середньодобовий обсяг постачань не перевищує 45 тис тонн - це найнижчий показник за останні 15 років. Традиційно в ході підготовки до проходження осінньо-зимового максимуму навантажень шахтарі щодоби відправляли на склади ТЕС понад 100 тис тонн.

Ситуація ускладнена ще й тим, що на початку серпня повністю припинилося постачання вугілля на Луганську, Придніпровську, Трипільську, Криворізьку та Вуглегірську ТЕС. Якщо ситуація не зміниться, то за два-три тижні станції повністю спалять зимові запаси вугілля.

24 серпня зупиняться Луганська та Зміївська ТЕС, і тоді єдина енергосистема втратить 500 МВт і 1 тис МВт потужностей відповідно. 5 вересня зупиняться Криворізька ТЕС, втрата 1 тис МВт, і Придніпровська ТЕС, 520 МВт. Через три дні охолоне Трипільска ТЕС у Київській області, що призведе до втрати ще 550 МВт.

Старобешівська ТЕС зупиниться 18 вересня, 1 350 МВт. До переліку втрачених потужностей слід додати зруйновану Слов'янську ТЕС, 350 МВт. Якщо уряд не придумає, як забезпечити ТЕС вугіллям, об'єднана енергосистема не дорахується 5 300 МВт. Це більше, ніж п'ять атомних енергоблоків-мільйонників.

Щоб уникнути каскадної аварії, тобто повного розвалу енергосистеми, диспетчерський центр - ці функції виконує "Укренерго - буде по черзі вимикати від енергопостачання цілі регіони. Будуть так звані "віяльні" відключення, знайомі з кінця 1990-х років. Мешканців столиці про це вже попередили.

Ситуацію не врятують навіть атомні електростанції. Вони не зможуть повністю взяти на себе таке значне додаткове навантаження. Хоча значну частину цього обсягу атомна енергетика може компенсувати.

Юрій Недашковський. Фото dt.ua

На відміну від ТЕС, атомні станції паливом забезпечені. Ще на початку березня керівник НАЕК "Енергоатом" Юрій Недашковський повідомив, що "всі АЕС України забезпечені ядерним паливом на найближчу перспективу. Поставки здійснюються у межах діючих договорів, сторони виконують свої зобов'язання".

Ядерне паливо у реакторах вигорає за чотири роки, а раз на рік під час планових ремонтів "свіжими" збірками заміняють лише третину ядерних касет.

Блокування атомних блоків

В енергосистемі є резерви потужностей - це атомні електростанції, потреба в яких зараз надзвичайно велика. Проте їх повне використання проблематичне через низьку пропускну здатність ліній електропередач із заходу на схід країни.

Тобто відсутня можливість передати на схід вироблену енергію на Хмельницькій та Рівненській АЕС. Подібна ситуація склалася і на Запорізькій АЕС.

Про цю проблему енергетики говорять уже десять років, але віз і нині там. Проблема "заблокованих" потужностей РАЕС і ХАЕС загострилася влітку 2004 року, після запуску в експлуатацію двох нових енергоблоків.

Тоді почали будувати ЛЕП "РАЕС - підстанція Київська", але комусь було дуже невигідно збільшувати обсяги дешевшої атомної енергії на енергоринку України.

Кому - здогадатися неважко. Тим, хто прагнув спалювати більше дорогого газу і вугілля на ТЕЦ і ТЕС. Саме вони блокували таке потрібне для країни будівництво високовольтних ліній. Можновладці заробляли на цьому шалені кошти. Тепер же потрібно запроваджувати надзвичайний стан, а населенню сидіти у темряві.

Днями уряд затвердив виділення коштів на спорудження нової повітряної лінії електропередач довжиною 200 км "Запорізька АЕС - підстанція Каховська". Таке ж рішення було передбачене на будівництво ЛЕП "Рівненська АЕС - підстанція Київська" протяжністю 350 км.

Крім того, днями Кабмін затвердив проекти реконструкції відкритих розподільчих пристроїв - ВРП-750 - Запорізької та Рівненської АЕС. Кошти на це передбачили у тарифі "Енергоатому". Реконструкція ВРП-750 - складова проектів із спорудження нових ліній електропередач у Рівненській, Запорізькій та Київській областях.

Хто відповість за відсутність цих об'єктів? Минуло чотири роки з часу підписання "Укренерго" кредитних угод з ЄБРР та Європейським інвестиційним банком на 350 млн євро на будівництво ЛЕП "Запорізька АЕС - підстанція Каховська".

У 2008 році Україна і ЄБРР уклали кредитну угоду щодо фінансування будівництва ЛЕП 750 кВ "Рівненська АЕС - підстанція Київська". У тому ж році кредитну угоду на 150 млн євро уклали з ЄІБ. Чому ці ЛЕП не збудовані?

Про важливість цих проектів згадали лише після страшних руйнувань у Донбасі.

Рівненська АЕС. Фото rnpp.rv.ua

Фото на головній: Арсеній Яценюк. Фото kmu.gov.ua

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.