Торговля онлайн: нужен ли договор
Инновации в действии
Ще в листопаді 2012 року Мінекономрозвитку і торгівлі роз'яснило наступне.
Суб'єкти господарювання, які торгують за допомогою інтернету, повинні керуватися правилами продажу товарів на замовлення та поза торговельними приміщеннями, затвердженими наказом відомства від 19 квітня 2007 року №103.
Сам лист не викликав такого резонансу, як недавнє повідомлення про нього Держслужби з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва і преси.
Увагу до себе привернув, мабуть, заголовок, вжитий відомством та ЗМІ: "Інтернет-магазини повинні укладати договір купівлі-продажу із споживачами".
Однак річ у тім, що цей лист не містить жодної сенсаційної чи нової інформації. Споживачі, купуючи товари в інтернет-магазинах, і раніше укладали з ними договори купівлі-продажу, а не дарування чи позички.
Купуючи будь-які товари в "офлайні", тобто в традиційних магазинах, споживачі теж укладають договори купівлі-продажу. Інша річ, що ніхто при цьому зазвичай не підписує з магазином паперових договорів на кілька десятків сторінок.
Однак і вказані правила, які, до речі, значною мірою повторюють норми закону "Про захист прав споживачів, передбачають можливість укладення письмового та усного договорів із споживачем.
Слід зазначити, що укладення усного договору вимагає підтвердження шляхом видачі споживачу розрахункового документа - квитанції, товарного чи касового чека, квитка або талона.
Відповідно до цих правил, інтернет-магазини повинні також надати споживачам інформацію про найменування продавця, його місцезнаходження та порядок прийняття претензії, основні характеристики товару, ціну, включаючи плату за доставку, умови оплати, гарантійні зобов'язання, порядок розірвання угоди.
Факт надання інформації повинен бути підтверджений письмово або за допомогою електронного повідомлення. Підтверджена таким чином інформація не може бути змінена продавцем в односторонньому порядку. Саме до дотримання цих вимог інтернет-магазини зазвичай ставляться не надто серйозно.
Проте видається, що за розумної організації праці дотримання інтернет-магазинами цих правил продажу не повинно суттєво обтяжити їх роботу.
Фото ria.ru |