Закручивание гаек по-братски
Белорусы наладили по сути легальную контрабанду российского дизтоплива. Неудивительно, что россияне стараются прикрыть лавочку. С белорусским топливом ближайшие недели будет трудно еще по одной причине. На плановый ремонт станут Новополоцкий и Мозырьский НПЗ (укр.)
Услід за тривожними новинами з Європи, де стрімко дорожчає автомобільне пальне, маємо черговий малоприємний сигнал від наших східних братів-слов’ян. З 1 вересня введено нові, підвищені експортні мита на російську нафту й нафтопродукти. Нафта на разі нас мало цікавить, оскільки сировина з Російської Федерації на єдиний працюючий у нас Кременчуцький НПЗ у цьому році не поставляється. Проте, з бензином і дизелем усе значно серйозніше.
Судячи з усього, Росія не полишає спроб затягти енергетичний зашморг на шиї української економіки. Маючи надприбутки на поставках до нашої країни природного газу, завдяки раніше досягнутим домовленостям із екс-прем’єркою Юлією Тимошенко, наші сусіди прагнуть також монополізувати ринок оптових постачань в Україну продуктів нафтопереробки.
На початку серпня росіяни порушили питання про припинення "паливного свавілля" братами-білорусами. Й хоча допоки остаточно ще не вирішено долю палива біодизельного, на яке за підсумками січня-липня 2012 року довелося 42% поставок дизпалива із сусідньої республіки в Україну, тенденція закручування гайок має місце.
Нагадаємо, проблема полягає у тому, що білоруси налагодили по суті легальну контрабанду російського дизпалива, додаючи до нього незначну кількість біокомпонента, й присвоюючи після цього йому інший митний код, на який не поширюється дія російських експортних мит. Умовно, пальне експортувалося як хімічна речовина для миття посуду.
За аналогічною схемою білоруси навчилися експортувати бензин і навіть мазут під видом розчинників та інших субстанцій, уникаючи сплати податку в російську казну. Тож, не дивно, що росіяни докладають зусиль, аби прикрити цю лавочку.
Фото lenta.ru |
З білоруським пальним найближчі тижні буде сутужно ще з однієї причини. На плановий ремонт стануть Новополоцкий та Мозирський НПЗ. Нині саме ці підприємства є найбільшими постачальниками пального на наш ринок.
Російський бензин та дизпальне вже незабаром подорожчають в Україні мінімум на 17%. Саме на таку величину від початку першого місяця осені зросли вивізні мита у наших сусідів. Відповідну постанову підписав наприкінці серпня прем'єр Російської Федерації Дмитро Медведєв.
Так, мито на бензин підвищується з $302,9 до $354,4 за тонну. Скоротивши постачання за кордон, уряд Росії прагне захистити внутрішній ринок від дефіциту та стрімкого підвищення цін на нафтопродукти восени.
І не варто розраховувати, що підвищення цін на російський ресурс призведе до кардинальної переорієнтації вітчизняних оптовиків на інші джерела постачання більш дешевого пального. Знайти його сьогодні практично не реально, адже у всій Європі продовжується зростання цін.
Все йде до того, що ми таки будемо змушені підписати угоду про створення зони вільної торгівлі з СНД.
Разом із тим, не зважаючи на усі зовнішні чинники та цілковиту залежність від імпортного ресурсу, на разі ситуація на ринку нафтопродуктів в Україні далека від критичної. У цьому переконаний заступник директора науково-технічного центру "Псіхея" Геннадій Рябцев. За словами експерта, нині країна перебуває у стані виборчої кампанії, протягом якої владі не вигідно допускати істотного підвищення цін на заправках. Влада шляхом домовленостей з нафтотрейдерами або шляхом тиску на них буде намагатися забезпечити стабільність цін, принаймні до виборів.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає точку зору окремо взятого автора на окремо взяту тему. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.